Kan strømforsyningen være årsagen Aopen
Fra : JaTak Victor

Dato : 21-12-02 14:35

Hej
Sidste weekend samlede jeg min nye PC som består af følgende
hovedkomponenter.
Bundkort Aopen AX45-8MAX
Ram Performence PC-333 DDR 2700 512MB
CPU Intel Celeron 1,7 GHz
Kabinet Aopen H600B 350W
Grafikkort Leadtek 280 LE TD 128 MB, 8x AGP

Fra første og efterfølgende forsøg på opstart (boot) kommer der en fejl
meddelelse fra højtaleren på bundkortet (Dr. Voice) som siger der er et
problem med memory.

Jeg kan heller ikke boote med en minimum konfiguration uden drev, kun med
cpu, ram, grafikkort, skærm og tastatur tilsluttet bundkortet, skærmen
forbliver sort, den booter ikke.

Jeg har haft Ram og cpu monteret i en anden PC med samme type bundkort og da
booter den uden fejl. Fejlen er der både med og uden grafikkort og med og
uden Ram.
Skærm og tastatur er OK

På grundlag af min afprøvning i den anden PC regnede jeg med at bundkortet
nok var defekt.
Jeg har fået byttet bundkortet i løbet af ugen og i går da jeg monterede det
nye så kom den med samme fejl meddelse. Så med mindre cpu eller ram er
blevet defekte i løbet af ugen så er det andet bundkort vel også defekt
eller kan det være strømforsyningen som kan være årsagen til fejlen?

Karl Erik

Fra : o&u

Dato : 21-12-02 15:35

On Sat, 21 Dec 2002 14:34:43 +0100, "JaTak Victor"
<jatakTAVÆK@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg kan heller ikke boote med en minimum konfiguration uden drev, kun med
>cpu, ram, grafikkort, skærm og tastatur tilsluttet bundkortet, skærmen

Minimums konfiguration er i mine øjne: bundkort + cpu + ram +
grafikkort + floppydrev

det kan man vel ikke sige er uden drev

I bios skal naturligvis være slået til at boote på floppydrev. Den
normale rækkefølg er: floppy, c-drev, cd-rom

> [...]
>blevet defekte i løbet af ugen så er det andet bundkort vel også defekt
>eller kan det være strømforsyningen som kan være årsagen til fejlen?

Det er vel noget med memory. Eller cpu kølers montering.

Du bør checke i bios hvor hurtigt din ram er sat til at køre. Den kan
sættes til at køre både 100 og 133 MHz. Din cpu kører 17x100.
Desuden er der ram setting, der kan indstilles på hurtige, normale
eller langsomme settings.
100 MHz og normale settings skal din ram da kunne. Selv om det ikke er
det bedste mærke, så burde de kunne køre 166 MHz. Ikke fordi du skal
bruge dette, men det kan pc2700 ram altså.

Nogle bundkort er mere kræsne end andre. Men som sagt må det være et
spørgsmål om indstilling. Dog kan default indstillinger være
forskellige. Indstilling er beskrevet i manualen.
Hvilken ram anbefales i manual.

Strømforsyningen burde være ok.

Her ser du hvor mange indstillinger der er:
http://www.overclockercafe.com/Reviews/AOpen_AX45/AX45_pg2.htm

100/100/33 og 100/133/33 _skal_ kunne køre.

mvh

John

Fra : JaTak Victor

Dato : 21-12-02 16:02

"o&u" <johnknuhtsen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.overclockercafe.com/Reviews/AOpen_AX45/AX45_pg2.htm
>
> 100/100/33 og 100/133/33 _skal_ kunne køre.

Hej John

Jeg har måske udtrykt mig lidt uklart for det er sådan at skærmen forbliver
sort den viser ikke engang grafikkortets navn og ramtest, og det er jo det
den viser som det første på skærmen. Derefter skulle navn på bios og ramtest
vises på skærmen men det gør den heller ikke. I stedet kommer der en fejl

Fra : o&u

Dato : 21-12-02 16:21

On Sat, 21 Dec 2002 16:02:12 +0100, "JaTak Victor"
> [...]

>vises på skærmen men det gør den heller ikke. I stedet kommer der en fejl
>meddelelse fra højtaleren på bundkortet (Dr. Voice) som siger der er et

Jaså, så booter den altså slet ikke.

Man kan prøve at resette cmos (husk power ledning skal være fra
imens).

Tag memory ud og sæt den i igen. Du har vel ikke taget fejl af hvilken
een der er 1. slot ? Prøv eventuelt at låne noget andet memory.

Jeg ville ellers overveje at sende det hele retur med mærkaten virker
ikke.

Sidder grafikkortet helt nede ?
den mest almindelige fejl.

Er bundkortet jumper frit, eller skal et eller andet sættes før brug ?

mvh

John

Fra : JaTak

Dato : 13-01-03 17:41