D-link 604 reboot
Fra : Claus

Dato : 21-12-02 12:20

nogen der ved hvad der kan være galt når en D-link 604 skal rebootes ca.
hver 2. dag. forbindelsen til nettet forsvinder simpelthen.
Mvh Claus

Fra : Petersen_Michael

Dato : 21-12-02 13:02

Claus skrev i meddelelsen
<3e044e54$0$35842$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
>nogen der ved hvad der kan være galt når en D-link 604 skal rebootes >ca.
hver 2. dag. forbindelsen til nettet forsvinder simpelthen.
>Mvh Claus

well.. det er nok ikke noget synderligt konstruktivt svar..

men det står i din subjekt linie..
de fleste tilbagemeldinger herinde går på at DI-604 er noget skrammel..
jeg havde min en uge, før jeg opgav den..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residernde i Nyborg

Fra : jens

Dato : 21-12-02 13:11

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:au1l7u$955$1@sunsite.dk...
> [...]
> de fleste tilbagemeldinger herinde går på at DI-604 er noget skrammel..
> jeg havde min en uge, før jeg opgav den..

jeps, men sikken service dlink giver på den
min flinke sælger fik at vide at det nok var smart hvis der altid var en
d604 i butikken til at bytte med, de laves ikke ved defekt, de kasseres og
man får en ny, og så får man jo lidt til brændeovnen en gang om ugen oveni
(min første holdt 31 dage, det _kan_ have været en trial model, da resset
knappen virkede 3 gange)

Fra : jens

Dato : 21-12-02 13:15

"Claus" <the_subway@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> nogen der ved hvad der kan være galt når en D-link 604 skal rebootes ca.
> hver 2. dag. forbindelsen til nettet forsvinder simpelthen.
> Mvh Claus

spøg til side

det behøver ikke være d604 der er årsagen, prøv at køre uden den en uges
tid.
du nævner ikke hvilken udbyder det er men jeg kender èn hvor netop det
problem opstår i det ellers udmærkede modem.

mvh jens som er blevet lovet en NY d604 inden for det første kvartal i
det nye år.

Fra : Claus

Dato : 21-12-02 13:32

det er med dansk kabeltv, og før routeren kom på var det ikke nogen
problemer.
Mvh Claus

Fra : jens

Dato : 21-12-02 13:50

"Claus" <the_subway@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> det er med dansk kabeltv, og før routeren kom på var det ikke nogen
> problemer.

så er det heldigt at du kan nå at skrive "en router" på ønskesedlen til
julemanden.

mvh jens og god jul

Fra : Petersen_Michael

Dato : 21-12-02 14:26

Claus skrev i meddelelsen
<3e045f50$0$35811$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
>det er med dansk kabeltv, og før routeren kom på var det ikke nogen
>problemer.
>Mvh Claus

så du er også en af dem der har købt en DI-604 gennem dansk kabelTV
som et nødvendigt onde, nu hvor de "opgraderer" / skrotter alt hvad der
hedder sikkerhed ?

been there done that..

Fra : jens

Dato : 21-12-02 14:59

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:au1q5f$hvh$1@sunsite.dk...
> [...]
>
> så du er også en af dem der har købt en DI-604 gennem dansk kabelTV
> som et nødvendigt onde, nu hvor de "opgraderer" / skrotter alt hvad der
nixen bixen
jeg har intet med kabelTV at gøre, jeg behøver ikke en router,(jeg får op
til 15ipèr smidt i nakken hvis jeg sætter netkort og maskiner på switchè (og
endda på samme net, flot ikke?)
til gengæld gav jeg ca 600 for en d604, som de ikke mener den er værd at
betale tilbage for, så jeg er blevet lovet alle de nye d604 jeg kan brænde
af, hvorefter jeg gjorde opmærksom på at jeg ikke brændte dem af, men at de
var lavet for dårligt, svaret var "ja, det ser sådan ud"

(den nye vender jeg om så jeg sidder på wan siden hi hi hi hi hi)
(som må vi jo se om jellingnet kan bruge nogle 192 adresser LOL)

må nok heller lade være med det hehe

mvh jens som godt kan lide arrownet

Fra : Petersen_Michael

Dato : 21-12-02 15:16

ved jeg, men nu var det jo også Claus, jeg svarede

Fra : jens

Dato : 21-12-02 15:24

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:au1t2d$gia$1@sunsite.dk...
> ved jeg, men nu var det jo også Claus, jeg svarede

nåe ja, det så jeg ikke lige i farten sorry.

mvh jens

Fra : Petersen_Michael

Dato : 21-12-02 15:29

jens skrev i meddelelsen ...

>nåe ja, det så jeg ikke lige i farten sorry.

helt ok, jeg vil da også gerne "snakke" med dig

Fra : Keld Damsbo

Dato : 22-12-02 14:02

> så du er også en af dem der har købt en DI-604 gennem dansk kabelTV
> som et nødvendigt onde, nu hvor de "opgraderer" / skrotter alt hvad der
> hedder sikkerhed ?

Du har vist ikke læst det brev som er sendt til dig fra Dansk Kabel TV,
ellers ville du forstå at det netop er en opgradering af sikkerheden som der
foretages.
Læs evt http://www.sikkerhed.dk-tv.dk

Har du problemer med din DI-604 ?, og hvis ja hvilke ?

Fra : jens

Dato : 22-12-02 19:19

> Har du problemer med din DI-604 ?, og hvis ja hvilke ?

alle dem du kan forestille dig.

mvh jens som er træt af d604

Fra : Keld Damsbo

Dato : 22-12-02 21:47

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote in message

> alle dem du kan forestille dig.

Det ville være rart hvis du var lidt mere konkret.

Fra : jens

Dato : 23-12-02 00:30

> Det ville være rart hvis du var lidt mere konkret.

se tråden "d-link router d604" i denne gruppe

mvh jens som får en ny d604 af dlink så snart den kommer fra
kina

Fra : Keld Damsbo

Dato : 23-12-02 01:25

> se tråden "d-link router d604" i denne gruppe

Der er ikke noget konkret, det er vist bare almindelig snik-snak

> mvh jens som får en ny d604 af dlink så snart den kommer fra
> kina

Er du kunde ved Dansk Kabel TV og har du kobt boksen der ?

Fra : jens

Dato : 23-12-02 01:38

"Keld Damsbo" <keld@damsbo.com> skrev i en meddelelse
> "jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote in message

> Der er ikke noget konkret, det er vist bare almindelig snik-snak

så er min definition på "konkret" forældet, hvordan er den nuomdage ?

> Er du kunde ved Dansk Kabel TV og har du kobt boksen der ?

nej jeg er ikke kunde der og har ikke købt den der.

Fra : Keld Damsbo

Dato : 23-12-02 01:42

> så er min definition på "konkret" forældet, hvordan er den nuomdage ?

Testet, eftervist og dokumenteret

> nej jeg er ikke kunde der og har ikke købt den der.

Okay, derfor du skal vente til den kommer fra Taiwan

Fra : jens

Dato : 23-12-02 02:29

> Testet, eftervist og dokumenteret

Det er vist ikke muligt for en almindelig forbuger.
Jeg køber en hyldevare som jeg forventer virker som den skal.

> Okay, derfor du skal vente til den kommer fra Taiwan

Njae, det er muligt, men den er bestilt af en butik fra Dlink`s importør i
Danmark,(eller hvad sådan en nu hedder) og så ligner det dårlig kundeservice
for mig.
Og det er en ganske almindelig butik man går ind i, ikke en netshop.

mvh Jens

Fra : Keld Damsbo

Dato : 23-12-02 09:24

> Det er vist ikke muligt for en almindelig forbuger.
> Jeg køber en hyldevare som jeg forventer virker som den skal.

Man skal heller ikke forvente andet som forbruger.

> [...]
kundeservice
> for mig.
> Og det er en ganske almindelig butik man går ind i, ikke en netshop.

Om det er en almindelig butik eller en netshop burde ikke give nogen
forskel.
Ja D-Link har en svaghed omkring ombytningsservice, det er ærgeligt.
Jeg har snakket med D-Link omkring det og de er ved at kigge på det.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 22-12-02 20:32

Keld Damsbo skrev i meddelelsen
<3e05ba2e$0$176$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

>Har du problemer med din DI-604 ?, og hvis ja hvilke ?

ingen problemer, mere
jeg returnerede den efter at have kæmpet med den en uge..

1) det størst problem var at den ikke kunne resettes..
så at hvis man lavede en bøf, under opsætningen, så var man på den

2) det næste problem, var at alle de features, der stod om i rekvalmen vedr.
DI-604
var salgsgas.. for man skulle købe ekstra programmer til adskillige $

3) det sidste problem blev at overbevise salgsafdelingen om at der er
14dages
fuld returret på fjernsalg, det var hedligvis kun et lille problem

>Du har vist ikke læst det brev som er sendt til dig fra Dansk Kabel TV,
>ellers ville du forstå at det netop er en opgradering af sikkerheden som
> [...]

ja der står i grove træk, at fremover er det folks egen opgave at sørge for
den fornødne sikkerhed..

og at det, at man lægger det ud til den enkelte bruger giver en øget
beskyttelse, mod de øvrige brugere på kablet, uden at ændre beskyttelsen mod
hele webben..

(men jeg har da heldigvis 3 uger til at finde udaf at banke en linux box
sammen)

har du personlige interesser i dk-kabel?

Fra : Keld Damsbo

Dato : 22-12-02 21:55

> 1) det størst problem var at den ikke kunne resettes..
> så at hvis man lavede en bøf, under opsætningen, så var man på den

Har du fulgt vejlledningen ?, dvs hold reset-knappen inde mens du satte
strøm til den, når LAN dioden så begynder at blinke er den resat. Eller mere
simpelt at trykke på reset-knappen i menuen.

> 2) det næste problem, var at alle de features, der stod om i rekvalmen
vedr.
> DI-604
> var salgsgas.. for man skulle købe ekstra programmer til adskillige $

Hvilke features er ikke dækket ?

> ja der står i grove træk, at fremover er det folks egen opgave at sørge
for
> den fornødne sikkerhed..

DK-TV har heller aldrig lovet andet, heller ikke da man kørte NAT var der
fuld sikkerhed for brugerne.
Hvis man følger anbefalingerne, vil man have en langt bedre sikkerhed nu end
før. Hvis du ikke er enig vil jeg opfordre dig til nogle konkrete eksempler
på det modsatte.

> og at det, at man lægger det ud til den enkelte bruger giver en øget
> beskyttelse, mod de øvrige brugere på kablet, uden at ændre beskyttelsen
mod
> hele webben..

Det er ikke korrekt jvf. ovenstående

> (men jeg har da heldigvis 3 uger til at finde udaf at banke en linux box
> sammen)

Hvorfor skulle den give en bedre beskyttelse end en hardware firewall ?

> har du personlige interesser i dk-kabel?

Jep, men jeg udtaler mig på egne vegne.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 22-12-02 22:18

Keld Damsbo skrev i meddelelsen
<3e062688$0$154$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

>DK-TV har heller aldrig lovet andet, heller ikke da man kørte NAT var der
>fuld sikkerhed for brugerne.

nope, men når jeg testede med www.grc.com kunne jeg se at jeg var dækket
pænt ind

> [...]
>end
>før. Hvis du ikke er enig vil jeg opfordre dig til nogle konkrete eksempler

hvis du med anbefalingerne hentyder til de 10 punkter der er listet på
webben er det jo almen gyldigt..

>Det er ikke korrekt jvf. ovenstående

nej, hvordan er beskyttelsen mod de øvrige brugere på kabelnetet forbedret?

>Hvorfor skulle den give en bedre beskyttelse end en hardware firewall ?

det gør den _måske_ heller ikke, men:
1. jeg kunne ikke få DI-604 til at virke, jeg har tildigere kæmpet med en
Di-704 (som ummidelbart ikke er / var kompatibel med dansk kabel)
2. der er forlydner om her på usenet at sikkerheden ved DI-604 ikke er noget
at råbe hurra for..

så derfor vælger jeg selvbyg løsningen..
jeg kunne self. også bare installerer ZA på hver enkelt af mine PCer
men det ser jeg ingen grund til at bruge system recurser på, når det lige så
godt kan centraliseres..

>Jep, men jeg udtaler mig på egne vegne.

det gør jeg også

Fra : Keld Damsbo

Dato : 23-12-02 01:23

> nope, men når jeg testede med www.grc.com kunne jeg se at jeg var dækket
> pænt ind

Testen siger ikke noget om hvad der sker inde i nettet, den siger kun noget
om hvad den kan se.
Generelt kan sådanne test ikke bruges til ret meget.

> hvis du med anbefalingerne hentyder til de 10 punkter der er listet på
> webben er det jo almen gyldigt..

Nej jeg snakker ikke kun om de 10 punkter, jeg snakker om almindelig
netværkstopologi. Husk at sikkerheden er flyttet tilbage i nettet, dvs
tilbage til kundens overgangspunkt, enten vha en router eller vha basis
sikkerhedspakken. Jeg kan oplyse dig om at mange hackerangreb foregår inde i
nettet og der var man jo slet ikke beskyttet tidligere. Yderligere er det nu
ikke nødvendigt længere at skulle betale de 15 kr ekstra pr. måned for at
kunne bruge feks ICQ, Netmeeting eller lignende programmer.

> nej, hvordan er beskyttelsen mod de øvrige brugere på kabelnetet
forbedret?

Jævnfør ovenstående er sikkerhedspunktet flyttet helt tilbage til modem
eller routeren alt efter hvilket abonnement man har valgt.
Yderligere er der nu fuld sikkerhed mod NETBIOS også ved Windows 2000 eller
XP (se generel opsætning på hjemmesiden).

> det gør den _måske_ heller ikke, men:
> 1. jeg kunne ikke få DI-604 til at virke, jeg har tildigere kæmpet med en
> Di-704 (som ummidelbart ikke er / var kompatibel med dansk kabel)

DI-704 / DI-804 skal du nok ikke sammenligne med DI-604. DI-604 er et helt
nyt produkt som adskiller sig væsentligt fra de tidligere produkter. Du skal
også huske at den DI-604 som nu sælges på det amerikanske marked slet ikke
har noget tilfælles med den som sælges i Europa.
Det er første gang jeg hører om at DI-704 ikke er kompatibel med Dansk Kabel
TV, det vil jeg nu undersøge ved D-Link og teste. Den skal kunne køre,
ellers bliver det lavet så den kan køre. Kan du huske hvad der var problemer
med ?

> 2. der er forlydner om her på usenet at sikkerheden ved DI-604 ikke er
noget
> at råbe hurra for..

Jeg har ikke set andet end løse rygter endnu. Hvis jeg falder over noget
konkret vil jeg være den første til at reagere overfor D-Link, og jeg er
helt sikker på at de vil få det rettet straks. Du skal huske at DI-604 i
øjeblikket er solgt overalt i Europa i meget store styktal, bla Deutche
Telecom sælger dem også. Jeg er sikker på at de er testet ret godt.

> [...]
> jeg kunne self. også bare installerer ZA på hver enkelt af mine PCer
> men det ser jeg ingen grund til at bruge system recurser på, når det lige

Det har du helt ret i at det er godt at samle sikkerheden et sted. Det er
heller ikke et alternativ at installere ZA på hver PC da der kun tillades at
et udstyr kobles direkte på modemet. Husk at sikre at Linuxboksens DHCP
Client kun sender 12 karakterer til DK-TV's DHCP Server, ellers får du
problemer pga af DHCP Verify. Husk også at den skal sende samme MAC adresse
som du har på WAN siden. Nogle versioner af Linux sender mere end 12
karakterer, det er ikke godt.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 23-12-02 15:29

Keld Damsbo skrev i meddelelsen
<3e06576f$0$226$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

> [...]
>sikkerhedspakken. Jeg kan oplyse dig om at mange hackerangreb foregår >inde
i nettet og der var man jo slet ikke beskyttet tidligere.

ok, 1-0

>derligere er det nu
>ikke nødvendigt længere at skulle betale de 15 kr ekstra pr. måned for at
>kunne bruge feks ICQ, Netmeeting eller lignende programmer.

nej tilgengæld koster det 100,- at slippe af min sin "offentlige IP"
been there done that..

> [...]
>TV, det vil jeg nu undersøge ved D-Link og teste. Den skal kunne køre,
>ellers bliver det lavet så den kan køre. Kan du huske hvad der var

ja, WAN siden var non kompatibel, som LAN switch var den helt fin

jeg købte den inde ved Proconsult, jeg kæmpede en del med den og havde en
god korespondance med en D-link supporter (dk-tv har jo altid haft det nemt,
ved at sige at i kun supporterer tilk den 1. PC) fair nok.. et sted skal
festen jo stoppe..

men det lykkedes ikke at få den til at virke..
(efter at jeg havde købt Di-704, og inden jeg nåede at returnerer den, havde
Proconsult ændret deres web side, og gjort opmærksom på at DI-704 var non
kompatibel med DKK-TV)

> [...]
>øjeblikket er solgt overalt i Europa i meget store styktal, bla Deutche
>Telecom sælger dem også. Jeg er sikker på at de er testet ret godt.

det er altid godt at være stærk i troen, specielt her op mod jul
jeg kunne godt forestille mig at med det store styktal, så er
samlekvaliteten røget sig en tur, se bare en detalje, som at de små
gummiføder egentlig burde have en klat lim, hvis de skulle blive siddende
(de kan ikke bare klemmes på plads) ja det er en petitesse, men vidner IMHO
om at det er gået forstærkt med at få noget knaldet sammen, og sendt på
markedet..

> [...]
>heller ikke et alternativ at installere ZA på hver PC da der kun tillades

med dynamiske IPer, hvordan logger i så, hvor mange PCer den enkelte
husstand benytter ?
mener i princippet, hvis jeg var ligeglad med sikkerheden kunne jeg mokke
modemet til en switch, og lade mine PCer hente en IP, via DKK-V DHCP (det
ville give nogle LAN problemer, men alle kune komme på webben right ?)

tak for oplysningen

Fra : Keld Damsbo

Dato : 23-12-02 16:59

> nej tilgengæld koster det 100,- at slippe af min sin "offentlige IP"
> been there done that..

Ved hvilken udbyder ?
Ikke ved Dansk Kable TV.

>helt
> skal
>ikke
>

> ja, WAN siden var non kompatibel, som LAN switch var den helt fin

Okay, det tror jeg nu ikke gælder længere og hvis det gør bliver det rettet.
Jeg vil kontakte D-Link og prøve det af.

> [...]
havde
> Proconsult ændret deres web side, og gjort opmærksom på at DI-704 var non

Ærgeligt at Proconsult ikke kontaktede DK-TV, det kunne sikkert have været
løst ganske nemt.

> [...]
IMHO
> om at det er gået forstærkt med at få noget knaldet sammen, og sendt på

Det er nu ganske få routere der har været problemer med, fejlprocenten
samlet set er forbavsende lav set i forhold til styktallet. Det er
selffølgelig også værd at bemærke at prisen ligger i den meget lave ende,
den skal ikke sammenlignes med Cisco eller noget andet. Forøvrigt oplever
jeg væsentlig højere fejlrater på Cisco udstyr.

Man kan dele routere ind i flere kategorier eks :

Almindelig consumer :
Til Fru Hansen & Co
En router som f.eks DI-604 som indeholder simpel NAT og simpel firewall
Pris 395 - 1.500 Kr.

Professionel bruger :
Prof. router til nørder og mindre virksomheder :
Eks Draytek 2200 eller 2300 Serien som indeholder flere features som f.eks.
VPN
Pris 1.500 - 2.500 Kr.

Coorporate level :
Til mellemstore virksomheder
Cisco eller lignende PIX hvor man kan sætte alt op.
Pris : 5.000 til 15.000

Enterprise level :
Til store virksomheder eller ISP'er som ønsker flerlags firewall
Mange penge.

Det er jo klart at man ikke må sammenligne en DI-604 med en Cisco PIX, det
er heller ikke meningen

> [...]
> modemet til en switch, og lade mine PCer hente en IP, via DKK-V DHCP (det
> ville give nogle LAN problemer, men alle kune komme på webben right ?)

Ja du har ret, men det ville blive noget svært at spore det som loven
påbyder os.
Vi logger det som kan henføres til en juridisk enhed, det er alt hvad loven
påbyder os. Loven jeg hentyder til er den nye Antiterrolov (se
www.folketinget.dk). Der skal vi kunne fortælle hvilken kunde som har brugt
en given IP adresse 12 mådeder tilbage i tiden. For en ordens skyld skal jeg
lige nævne at ingen oplysninger udleveres med mindre en dommerkendelse
foreligger.
Det du omtaler som LAN problemer betyder bla at ved det gamle koncept skulle
f.eks alt printertrafik op gennem hovedstationen (laaaannnggsomt), det er
løst med det nye koncept som rulles ud i øjeblikket.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 23-12-02 18:51

Keld Damsbo skrev i meddelelsen
<3e0732d1$0$217$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

>Ved hvilken udbyder ?
>Ikke ved Dansk Kable TV.

jo jeg blev krævet 100 Kr. for at dansk kabel TV (Nyborg´s net)
ville lukke for min tilkøbte IP

ligeledes bleve jeg krævet 100,- for at få byttet mit modem
(det var en supporter der opfordrede mig til at få det skiftet)

bevares service koster da penge..
og hvis man læser det med småt, står det nok også i betingelserne..

jeg har være på DKK-TV siden det blev oprettet her i Nyborg,
jeg husker de første genvordigheder med at jeg havde fået udleveret et
10Mbit modem (kun LAN tilslutningen er 10Mbit) som self. ikke var
kompatibelt med min 100Mbit HUB, hvorfor jeg mokkede 2netkort i en PC.

og i starten hvor hele Nyborg delte harddisk
og der var en ide fremme om at alt over 200MB / MD skulle koste ekstra
(det blev heldigt vis aldrig til noget)

siden investerede jeg så i DI-704 (uden succes)

fik byttet mit modem til et med 100Mbit tilslutning, købte en Trendnet
10/100
switch det virkede sådan set meget godt, til i skrottede de faste IPer i 10.
serien, som jeg havde fået tildelt, og kunne bruge på mit LAN

men i skal da have den ros, at nettet efterhånden kører rimeligt stabilt, og
at
den månedlige pris er fin, i forhold til hvad andre udbydere, forlanger..

at der så bliver opgraderet, med ekstra udgifter og bøvl for den enkelte
bruger
til følge, tjae.. vi må vel tage det som en oplevelse..

(hvis det ikke slår dig ihjel, gør det dig stærkere)

[DI-704]
>Ærgeligt at Proconsult ikke kontaktede DK-TV, det kunne sikkert have været
>løst ganske nemt.

sikkert, men som så ofte, går det ikke så nemt, som man kunne ønske..

>Det er nu ganske få routere der har været problemer med, fejlprocenten
>samlet set er forbavsende lav set i forhold til styktallet. Det er
>selffølgelig også værd at bemærke at prisen ligger i den meget lave ende,

nope, men når det nu er _den_ i lokker os til at købe, ville det være
rart, hvis det var P & P (og det var ikke min oplevelse)

LAN virkede ok, jeg kunne komme ned på webben..
men boxen kunne ikke recettes, og som du er inde på sammen med Jens
var min model nok også udstyret med en gammel firmware..
for jeg manglede også parent controll, url blocking, og firewall

> [...]
>
>Almindelig consumer :
>Til Fru Hansen & Co
>En router som f.eks DI-604 som indeholder simpel NAT og simpel firewall

enig, men den til 395,- skal stadig virke
og helst leve op til det der står i reklamen..

det næste der skete var at jeg 1. opgav at komme igennem til DKK-TV
support, via telefon, sendte en email, fik det svar at support ikke var
jeres bord
(fair nok, der var henvisning til D-link)
i den næste e-mail jeg sendte supporteren (han havde skrevet at hvis jeg
havde yderligere spørgsmål var jeg velkommen)
spurgte jeg hvordan jeg kom af med routeren igen (det fik jeg aldrig svar
på)
men jeres salgs afdeling endte med at tage den retur..

det er da muligt, at hvis jeg fra start var blevet forklaret at alt ville
være godt
med en ny firmware, at jeg så havde givet brevpressen en ekstra chance..
men som Jens også skriver..
"man" forventer ikke at man på dag et for hjemtagelsen af et nyt stykke HW
skal opgraderer dimsen..

Fra : Keld Damsbo

Dato : 23-12-02 19:26

> [...]
>
> ligeledes bleve jeg krævet 100,- for at få byttet mit modem
> (det var en supporter der opfordrede mig til at få det skiftet)

Jeg ville blive glad hvis du sendte dit kundenummer til mig privat, så vel
jeg meget gerne kigge en gang mere på din sag.

> [...]
> at
> den månedlige pris er fin, i forhold til hvad andre udbydere, forlanger..

Mange tak for det. Ja der har været nogle signal/støj problemer i Nyborg og
jeg er meget glad for at høre de forbedringer vi har gennemført også kan
mærkes ved brugerne, det er jo trods alt det vigtigste.

> [...]
> var min model nok også udstyret med en gammel firmware..
> for jeg manglede også parent controll, url blocking, og firewall

Ja det var meget ærgeligt at de første par hundrede som vi modtog ikke havde
den nyeste firmware, æv æv.

> enig, men den til 395,- skal stadig virke
> og helst leve op til det der står i reklamen..

Ja det har du ret i, heldigvis er dem som sendes nu alle opgraderet. Hmmm vi
skulle nok overveje at skrive noget om det til de første kunder som modtog
routeren at det er en god ide at opgradere firmwaren.

> [...]
> på)
> men jeres salgs afdeling endte med at tage den retur..

Ja der er altid ombytnings- eller returret som beskrevet i Dansk lovgivning.
Vores support har desværre i en periode på en uge været meget travlt
optaget. Antallet af kunder, som ønskede router, overraskede os noget, men
det er der styr på nu.

> men som Jens også skriver..
> "man" forventer ikke at man på dag et for hjemtagelsen af et nyt stykke HW
> skal opgraderer dimsen..

Jens har også ret, men omvendt lever vi i en tidsalder hvor hackerne også
sætter en del af dagsordnen, og derfor kan det være nødvendigt ind imellem
at blive opgraderet.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 23-12-02 19:50

Keld Damsbo skrev i meddelelsen
<3e075529$0$149$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

>Jeg ville blive glad hvis du sendte dit kundenummer til mig privat, så vel
>jeg meget gerne kigge en gang mere på din sag.

du har fået post

> [...]
>mærkes ved brugerne, det er jo trods alt det vigtigste.

>Ja det var meget ærgeligt at de første par hundrede som vi modtog ikke

hvor der handles der spildes..

> [...]
>skulle nok overveje at skrive noget om det til de første kunder som modtog
>routeren at det er en god ide at opgradere firmwaren.

jeg blev sq sur, hvilket self. også var en medvirkende årsag til at jeg
skrottede den, da jeg så at det kostede $ hvis jeg skulle have de
features, som jeg havde forventet var med i prisen (og der står ikke
nogen stæder at det er med i den nyeste firmware)

ja, men ikke på dag 1

Fra : jens

Dato : 24-12-02 00:10

> Ja det var meget ærgeligt at de første par hundrede som vi modtog ikke
havde
> den nyeste firmware, æv æv.

Næ det var ikke, i købte en hyldevare og var blevet lovet nogen funktioner
som ikke fandtes, i valgte så at smide problemet ud til de sagesløse, kunder
med mere bøvl for dem, det koster jo ikke jer noget.
I kunne have undersøgt om jeres leverandør leverede det bestilte, og
reageret på det, istedet for at sende aben videre.
(jeg købte den blandt andet for at vide om jeg kunne anbefale den til andre,
hvilket jeg ikke kan lige nu)
I har enten ikke vidst at den ikke var iorden,(og det burde i vide) eller i
har vidst det og alligevel forblevet tavse om det.

Ikke "helst", det _skal_ den. (og jeg gav iøvrigt 615kr for den)

> [...]
> skulle nok overveje at skrive noget om det til de første kunder som modtog
> routeren at det er en god ide at opgradere firmwaren.

Jamen det er ikke godtnok for fru Sørensen som har købt en vare der skal
have de funktioner hun har betalt for.
Hun får alligevel ikke opgraderet sin firmware for hun kan ikke tyde hvad
der står i brevet.
Desuden sender i den sikkert med mail, jeg kender en del kabelkunder (ikke
DK TV), der har mailadresser de aldrig tømmer,
og så skal den sendes til samtlige adresser til hver kunde, bare for at
sikre at de får den.

> [...]
> sætter en del af dagsordnen, og derfor kan det være nødvendigt ind imellem

Det gør de (hackerne), men det tilvejebringer ikke det som Dlink lover om
d604.
Og hvis man beslutter at en dims er egnet til sit formål når man køber den,
så er den det også efter et år eller to, medmindre man ønsker nye
funktioner, eller sikrere egenskaber, lidt ligesom en bil bliver forbedret
med et modelskift engang imellem, men den gamle bliver ikke ubrugelig af at
der kommer en ny med flere airbags

Det er jo ikke d604`s funktioner vi klager over, det er Dlink`s lovede
funktioner som ikke er i den. (og dem der er, ikke virker)

Det er da flot du tager en kundes sag op personligt.
Men man skal vel ikke finde en udbyders support i en nyhedsguppe ved en
tilfældighed ?

Jeg ved godt jeg er ude med riven, og at det ikke kommer mig ved i denne
sag, men jeg skal måske råde/forklare Hr Svendsen hvordan det hænger sammen
med at vælge mellem tdc, cc, dktv eller en anden udbyder.
Men du vil vel ikke have at vi i denne og andre grupper skal fortælle DK TV
kunder,
at de da bare skal sende en mail til Keld Damsbo personligt hvis der er
noget de er utilfredse med ?

Jeg er tilfreds med min udbyder fordi de fejl de laver sparer mig for penge,
havde det kostet ekstra havde de haft mig på mailen med det vuns.
(De har tilsyneladende lidt knas med 2 kundedatabaser, som jeg gør dem
opmærksom på med jævne mellemrum )

Men de tilbyder ikke hjemmenet udstyr til salg, de leverer det udstyr der
skal bruges til en maskine, og sender man en mail om at det ikke dur, kommer
der en ny med posten inden for 48 timer(medmindre postbudet holder weekend),
det har jeg prøvet ved 2 lejlighedder.Og den ene gang var min mail lidt
upræcis, så de ringede lige en halv time efter den var sendt og spurgte
hvilken enhed det var de skulle sende. Se dèt er support og kundeservice. Et
par uheldige fik tilsendt defekte FWA modtagere, men hvis de var monteret af
deres kontakt teknikker første gang, betalte ISPèn for udskiftning og
remontering dèt er også kundeservice.

Det der er efter modemet er så ikke deres bord, og det er da fint nok når de
ikke sælger det man skal bruge.

Men en udbyder der sælger net udstyr må også levere den vare der sælges.

Og især med en ny "router" til den pris burde fortælle en erfaren ISP at den
nok skal testes _inden_ man anbefaler den.
En ISP der anbefaler en dyrere model eller et andet mærke fordi den billige
_måske_ ikke lever op til forventningerne ville se bedre ud i mine øjne.
Så kan folk jo selv afgøre om de tør løbe risikoen

Bare at henvise til opgraderinger og Dlink`s mangelfulde support side er
fralægelse af ansvar.
Med "mangelfulde side", mener jeg det der står om at gøre d604 "usynlig".
Der står: omdiriger de porte der skal være usynlige til en ip der ikke er i
brug på lanèt, jamen hvad så når man sætter en maskine til som lige ved et
tilfælde får den ip via dhcp som ikke skal være i brug ?
Eller der menes måske man skal købe et netkort, finde macadressen på det,
reservere den til en ip, og smide netkortet ud, det kan man selvfølgelig
gøre, men det er en ekstra omkostning for at få det, som Dlink lover d604
kan fra ny

Ikke særligt gennemtænkt hvis du spørger mig.

(jeg kan tilføje at hvis jeg sætter switche og maskiner nok på, får jeg
kastet op til 15 ipèr i nakken, og altid på samme subnet.)
(og derfor er deres anbefaling om en hub eller switch iorden)

mvh jens

Fra : Keld Damsbo

Dato : 24-12-02 09:18

> Ikke "helst", det _skal_ den. (og jeg gav iøvrigt 615kr for den)

Så har du ikke købt den ved DK-TV.

> [...]
> DK TV), der har mailadresser de aldrig tømmer,
> og så skal den sendes til samtlige adresser til hver kunde, bare for at

Jeg er nu ret sikker på at fru Sørensen kan finde ud af det, jeg har stor
tillid til kunderne.
Vi har mail-adresser på de kunder som har købt routeren, og den har de selv
angivet, så det ser jeg ikke som et problem.
Men jeg vil lige har testet først om der overhovedet er et problem, eller
det bare er et pseudoproblem.
Det fremgår tydeligt af snakken herinde at der er mange misforståelser om
inbound og outbound, der er misforståelse om NAT og ikke NAT.
Det kan jo være at den virker som den skal med defaultopsætning.

> [...]
> med et modelskift engang imellem, men den gamle bliver ikke ubrugelig af

Det er jo ikke korrekt, hvis du kigger på software kommer der hele tiden nye
patches som lukker nye huller.

> Det er da flot du tager en kundes sag op personligt.
> Men man skal vel ikke finde en udbyders support i en nyhedsguppe ved en
> tilfældighed ?

Der er også supporttelefon, men der er jo flere indgangsvinkler til support.

> [...]
TV
> kunder,
> at de da bare skal sende en mail til Keld Damsbo personligt hvis der er

Vi er flere fra DK-TV som reagerer i grupperne, jeg ser som de øvrige
medarbejdere ved DK-TV en ide i at yde den bedste service vi kan tilbyde.
Jeg kan ikke lige se problemet i at hjælpe en kunde herinde også.

> [...]
> _måske_ ikke lever op til forventningerne ville se bedre ud i mine øjne.
> Så kan folk jo selv afgøre om de tør løbe risikoen

Du har ikke ret, den er testet og den virker.

> Bare at henvise til opgraderinger og Dlink`s mangelfulde support side er
> fralægelse af ansvar.

Overhovedet ikke. Du har vist misforstået det. Opgraderingen giver adgang
til nogle features som ikke var lovet fra DK-TV's side. Disse features giver
yderligere funktioner som enkelte kunder ser som et gode.
De basale funktioner som NAT, firewall og virtuelle servere virker som de
skal.
Det som anbefales er at lave en reset på routeren til en standard
flerbrugerløsning og så ikke ændre i opsætningen med mindre man har læst
manualen grundigt.

> [...]
> gøre, men det er en ekstra omkostning for at få det, som Dlink lover d604

Igen en misforståelse. Meningen med routeren er at det skal være den eneste
som kan ses på internettet. DK-TV tillader kun at en maskine kan ses på
internettet derfor skal man ikke route DHCP trafik igennem routeren. Hvis
man laver det nummer med at lede trafik gennem en router via en offentlig
adresse "kortslutter" man jo netop sikkerheden da NAT så ikke bruges. Det er
et godt argument for kun at tillade en IP pr kunde.

> Ikke særligt gennemtænkt hvis du spørger mig.

Det er faktisk tænkt nøje igennnem, men du skal jo nok kende DK-TV's totale
opsætning og hele ordlyden af den information som er sendt ud. Det kan jeg
jo heller ikke bebrejde dig at du ikke gør da du ikke er kunde ved DK-TV
efter hvad jeg læser i dit indlæg.
Sæt dig lidt bedre ind i sagerne inden du udtaler dig så kontant.

> (jeg kan tilføje at hvis jeg sætter switche og maskiner nok på, får jeg
> kastet op til 15 ipèr i nakken, og altid på samme subnet.)
> (og derfor er deres anbefaling om en hub eller switch iorden)

Men sikkerhedsmæssig ikke forsvarlig til den almindelige kunde

Fra : Jens

Dato : 24-12-02 13:16

> Så har du ikke købt den ved DK-TV.

Nej det har jeg jo sagt jeg ikke har.

> Jeg er nu ret sikker på at fru Sørensen kan finde ud af det, jeg har stor
> tillid til kunderne.

Det er da godt, men du ved sikkert også at de fleste forældre på bare
omkring 30 ikke har kendskab til it og derfor ikke aner hvad en mail om
firware i deres router har at sige.

> Vi har mail-adresser på de kunder som har købt routeren, og den har de
selv
> angivet, så det ser jeg ikke som et problem.

Selvfølgeligt har i det, men du kan ikke vide om jeres mail, eller kundens
gamle tlf mail bliver brugt af kunden.

> Men jeg vil lige har testet først om der overhovedet er et problem, eller
> det bare er et pseudoproblem.

Lidt sent måske.....

> Det er jo ikke korrekt, hvis du kigger på software kommer der hele tiden
nye
> patches som lukker nye huller.

Ja fordi producenterne smider halvfærdige varer ud på markedet, og slipper
godt fra det gang på gang.

> Der er også supporttelefon, men der er jo flere indgangsvinkler til
support.

Korrekt, men kunden ser ud til at få et andet resultat her end på mail/tlf
supporten direkte til DK TV.

> [...]
> medarbejdere ved DK-TV en ide i at yde den bedste service vi kan tilbyde.
> Jeg kan ikke lige se problemet i at hjælpe en kunde herinde også.

Det er da flot, jeg hører bare at der tit er problemer med "hjemmefronten"
og så er det vel den der skal koncentreres om først, da det er der de fleste
henvender sig ?

> Du har ikke ret, den er testet og den virker.

Det er så ikke det jeg oplever.

> Overhovedet ikke. Du har vist misforstået det. Opgraderingen giver adgang
> til nogle features som ikke var lovet fra DK-TV's side. Disse features
giver

Jeg var lovet "parentcontroll", det var der ikke i den vare jeg fik, men det
kunne købes for kun 40$ ekstra.
Det er en mangelfuld vare i mine øjne.

> Det som anbefales er at lave en reset på routeren til en standard
> flerbrugerløsning og så ikke ændre i opsætningen med mindre man har læst
> manualen grundigt.

De 3 gange jeg kunne resette d604 var den default sat med wall passs all,
den opsætning kan jeg ikke anbefale Hr Sørensen.
Der er ingen password på opsætningen, og den kunne opsættes fra WAN siden,
det kan jeg heller ikke anbfale Hr Sørensen
Så en reset og så bare køre løs var ikke acceptabelt.

Det er vel også defor de fleste udbydere fralægger sig ansvaret for
skader/indbrud på kundernes pcèr, aben er sendt videre, uden at være
undersøgt af nogen der burde have forstand på det.

Uanset om d604 er købt hos jer eller et andet sted, så er det en d604 fra
Dlink, den "anbefaler" i, jeg kan ikke før jeg ser en standard model der
lever op til det der loves. (jeg tjener ikke engang penge på at anbefale
den, heller ikke på bilkas topcom)

Og hvis Dlink mener en engelsk manual er godt nok til de 30-40 årige der
køber deres produkt, så skulle default opsætningen måske ændres en smule.

> [...]

er
> et godt argument for kun at tillade en IP pr kunde.

Ikke som jeg som kunde ser det, jeg blev lovet at den kunne sættes til
"stealth" mode, og så _skal_ den være usynlig, også
for en udbyder, eller en hvilkensomhelst anden der måtte scanne efter en
port.
Og der er da ingen der router dhcp igennem en router, den modtager en dhcp
adresse på en side, og sender selv en dhcp adresse på den anden side, så det
er noget vås at fyre af.

>klip>.
> Sæt dig lidt bedre ind i sagerne inden du udtaler dig så kontant.

Jeg har jo netop testet en d604, og mener at vide hvordan den fungerer i
praksis, som standardvare vel at mærke
Ikke med alt muligt ekstratilbehør som jeg ikke beder om, kun det der står
på kassen den kan.

Jeg har også kikket på jeres betingelser, men det er ikke det det handler
om, det handler om hvilken "oplevelse" en kunde får.
Hvis jeg anbefaler DK TV, og hr Jensen så kommer bagefter og siger at det
ikke er som der står på hjemmesiden, er det jo mig der er et fjols, derfor
undersøger jeg tingene inden jeg anbefaler noget.
Jeg er en almindelig forbruger, som udtaler mig som sådan, at du så ikke
finder min udtalelse "bevist" eller "dokumenteret", det er da ligegyldigt,
det er udbyderens rygte der snakkes om når der vælges bredbånd, ikke om det
er bevist eller ej.
(iøvrigt kan jeg ikke anbefale DK TV med de betingelser jeg har set)

> Men sikkerhedsmæssig ikke forsvarlig til den almindelige kunde

Hvad mener du med det. ?

Jeg ved jo, at hvis jeg gør det på den måde er det udbyderens NAT og FW der
er mellem mig og www, jeg ved også at udbyderens WLAN er delt op i adskilte
subnet, og så kan jeg enten spørge om det er godt nok for mig, eller selv
sikre mig ydeligere.
Men jeg har et valg, modsat mange andre.
En d604 på default er efter min mening ihvertfald en ringere sikkerhed en
det jeg får med min udbyders wlan.
Det er trods alt kun wlanet der kan se mine pcèr, ikke hele nettet.

Jeg er privat forbruger af en tjeneste, det må jeg godt have en "kontant"
mening om uden at læse til jurist først, ligesom du som udbyder repræsentant
kan vælge at ignorere mig, da jeg ikke er kunde hos jer, i får så bare ikke
min anbefaling, det er da op til udbyderen (dig) at afgøre om du vil
overbevise en forbruger om at han tager fejl.

Men igen er det selvfølgeligt nemmere at smide aben videre til de uvidende
kunder, når BB aftalen er underskrevet skifter de færreste vel, jeg ventede
2.5 år på BB fordi jeg ikke ville acceptere tdc`s vilkår, men tdc så/ser
tilsyneladende ingen fordel i et godt rygte

En af mine anker ved tdc, som i henviser til i vilkårerne, er at de ikke
siger èn ip, de siger èn pc per linie medmindre man betaler for en famillie
pakke, men de bruger offentlige adresser, så i mini øjne giver det en
betydeligt ringere sikkerhed for kunden, der jo er forbudt at sætte en
router på linien med nat og wall i.(så kan han jo kun bruge èn ip)
( se eventuelt i jura gruppen for en uges tid siden)

Det er da muligt du kan sagsøge mig for injurier, det har jeg ikke sat mig
ind i, isåfald skyldes det mangelfuld information i de tilgængelige
betingelser jeg kan finde, betingelserne er "kontante", det er jeg så også
når jeg fraråder/foreslår en udbyder
til Hr Hansen
Men det er vel i udbyderens interesse at man kan se hvad man får _før_ man
vælger sin forbindelse.
Om ikke andet giver det nok færre skuffede kunder, som beklager sig her i
grupperne.

mvh Jens

Fra : Keld Damsbo

Dato : 24-12-02 14:25

> Det er da godt, men du ved sikkert også at de fleste forældre på bare
> omkring 30 ikke har kendskab til it og derfor ikke aner hvad en mail om
> firware i deres router har at sige.

Du undervurderer kunderne, hvis det ikke sagde dem noget ville de jo nok
ikke have købt en. De undersøgelser som er lavet viser at kunderne går meget
op i sikkerhed og faktisk ved en del om det.

> selv
>
> Selvfølgeligt har i det, men du kan ikke vide om jeres mail, eller kundens
> gamle tlf mail bliver brugt af kunden.

De har selv angivet deres mail, så du har ikke ret.

> Lidt sent måske.....

Okay, jeg vil være lidt mere præsis. Det er selvfølgelig testet og fundet
ok. Det som jeg mente var at jeg ville se hvad diverse onlineværktøjer
fortalte kunderne. Du skal huske at der ligger et hav af online værktøjer
som fortæller alt muligt om hastighed, sikkerhed og meget mere. En del af de
værktøjer er bestemt ikke seriøse.

Hvis man tester sin forbindelse op mod nogle af de mere seriøse som f.eks :

http://www.symantec.com/securitycheck/
http://www.dslreports.com/scan

Får man af vide at alt er og og godt sikret med en defaultopsætning, den
skriver endda "well done"

> Ja fordi producenterne smider halvfærdige varer ud på markedet, og slipper
> godt fra det gang på gang.

Du aner ganske enkelt ikke hvad du snakker om.

> Det er så ikke det jeg oplever.

Det kan jo også være at du har pillet så meget at du behøver en reset.

> [...]
> det kan jeg heller ikke anbfale Hr Sørensen
> Så en reset og så bare køre løs var ikke acceptabelt.

Har du prøvet at lave en reset og så lade være med at pille. Jeg vil
anbefale dig at teste den inden du begynder at ændre på opsætningerne. Du
kan så teste bagefter igen og se om det er dig selv der misforstår de
indstillinger som man kan lave.

> Det er vel også defor de fleste udbydere fralægger sig ansvaret for
> skader/indbrud på kundernes pcèr, aben er sendt videre, uden at være
> undersøgt af nogen der burde have forstand på det.

Hvis du mener du selv er ekspert, så kom dog med nogle håndfaste beviser på
at den ikke virker.

> [...]
> køber deres produkt, så skulle default opsætningen måske ændres en smule.

Defaultopsætningen giver den optimale sikkerhed for en NAT/PAT boks. Det
giver da ingen mening at ændre på den sikkerhed.

> [...]
> adresse på en side, og sender selv en dhcp adresse på den anden side, så

Jeg kan anbefale dig at læse lidt mere om generelt netværk

> [...]
> praksis, som standardvare vel at mærke
> Ikke med alt muligt ekstratilbehør som jeg ikke beder om, kun det der står

Prøv at følg mit forslag tidligere til en test

> Hvad mener du med det. ?

Se ovenstående råd om at sætte dig lidt mere ind i netværk

> [...]
> min anbefaling, det er da op til udbyderen (dig) at afgøre om du vil
> overbevise en forbruger om at han tager fejl.

Jeg udtaler mig på egne vegne som også er skrevet tidligere.
Og ja jeg vil ikke bruge mere tid på dig da det ikke tjener noget formål.

> [...]
> 2.5 år på BB fordi jeg ikke ville acceptere tdc`s vilkår, men tdc så/ser
> tilsyneladende ingen fordel i et godt rygte

Dansk Kabel TV og TDC Bredbånd har ikke noget med hinanden at gøre

> [...]
> router på linien med nat og wall i.(så kan han jo kun bruge èn ip)
> ( se eventuelt i jura gruppen for en uges tid siden)

Okay, jeg forstår nu. Du tror at Dansk Kabel TV er det samme som TDC
Bredbånd. Det er det altså ikke.

Fra : Jens

Dato : 24-12-02 15:39

> [...]
meget
> op i sikkerhed og faktisk ved en del om det.

Der er selvfølgelig mange der ved meget, men det er ikke dem der spørger
mig.

> De har selv angivet deres mail, så du har ikke ret.

Arrow kan kun maile mig på en maskine, på en af de 10adresser jeg har fra
dem.

> [...]
> som fortæller alt muligt om hastighed, sikkerhed og meget mere. En del af

I forudsætter så at jeres kunder opgraderer løbende og tit.
Ellers vil en test med den første maskine give et "uholdbart" resultat

> [...]
> http://www.dslreports.com/scan
>
> Får man af vide at alt er og og godt sikret med en defaultopsætning, den

Det resultat fik jeg ikke med min d604 (den originale udgave)
(og den blev testet med min public ip)

..

> Du aner ganske enkelt ikke hvad du snakker om.

Ok. Det er et synspunkt.

> Det kan jo også være at du har pillet så meget at du behøver en reset.

Det har jeg sikkert. Eller lavet en indstilling jeg ikke kunne huske (ny lan
ip)

> [...]
> anbefale dig at teste den inden du begynder at ændre på opsætningerne. Du
> kan så teste bagefter igen og se om det er dig selv der misforstår de

Jeg har testet umiddelbart efter den første resett da den ikke gjorde som
jeg mente den skulle med de indstillinger jeg havde lavet.

> Hvis du mener du selv er ekspert, så kom dog med nogle håndfaste beviser

> at den ikke virker.

Jeg mener netop ikke jeg er ekspert, men jeg kunne ikke få d604 til at
virke, og de færreste forbrugere som det produkt henvender sig til er vel
eksperter ?
Og der er ingen der har fortalt at det skulle gøres anderledes, det har jeg
spurgt om i en tråd om d604.
Jeg har også gjort opmærksom på at det _kunne_ være mig der havde en mandags
model.
Men at firmwaren som er i den ikke leverer det den lover, ser jeg ikke som
et mandags problem
> Defaultopsætningen giver den optimale sikkerhed for en NAT/PAT boks. Det
> giver da ingen mening at ændre på den sikkerhed.

Ok, det er et synspunkt. Jeg ser en god mening i at ændre den.

> Jeg kan anbefale dig at læse lidt mere om generelt netværk

Det gør jeg, men det er ikke på grund af d604.

> Prøv at følg mit forslag tidligere til en test

Det mener jeg er prøvet.

> [...]
>
> Jeg udtaler mig på egne vegne som også er skrevet tidligere.
> Og ja jeg vil ikke bruge mere tid på dig da det ikke tjener noget formål.

Det er så ikke det indtryk jeg får når du tilbyder at gøre din indflydelse
gældende overfor Dlink, eller oplyser at i er flere der supporter for DK TV
gennem grupperne
Hvilket stadig er fint nok.

> Dansk Kabel TV og TDC Bredbånd har ikke noget med hinanden at gøre

Så har jeg fundet en forkert side : http://www.dk-tv.dk/

Hvor der står under kundevilkår :

Kundevilkår for 2-vejs Kabelmodem abonnement

Følgende vilkår gælder pr. 1. august 2001 for to-vejs kabelmodem
abonnement hos Dansk Kabel TV. Herudover henvises i øvrigt - for så vidt
angår Internet abonnementet - til de til enhver tid gældende kundevilkår for
det tilhørende Internet abonnement.

(Se kundevilkår hos TDC Internet)

Er det en forkert side ?

> Okay, jeg forstår nu. Du tror at Dansk Kabel TV er det samme som TDC
> Bredbånd. Det er det altså ikke.

Nej ikke det samme, men der henvises til tdc`s vilkår.
Medmindre det er en forkert side jeg har kikket på. ?

Mvh Jens Som ønsker alle en god jul.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 24-12-02 15:51

>Nej ikke det samme, men der henvises til tdc`s vilkår.
>Medmindre det er en forkert side jeg har kikket på. ?

Du har vist bare ikke fanget at DKTV bare giver adgang til
internettet, på samme vis som teledanmark telefon giver
opkaldsmulighed - din mail/news, etc, er så et abb. hos TDC

har du f.eks ProAccess, følger der ikke mailbox med, det skal man have
ved siden af
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Keld Damsbo

Dato : 24-12-02 16:11

> Du har vist bare ikke fanget at DKTV bare giver adgang til
> internettet, på samme vis som teledanmark telefon giver
> opkaldsmulighed - din mail/news, etc, er så et abb. hos TDC

Du har helt ret.

Fra : Jens

Dato : 25-12-02 18:53

> Du har helt ret.

Kan det skyldes formuleringen af første afsnit på dktv/vilkår og det link
der henvises til lige under ?

Fra : Keld Damsbo

Dato : 24-12-02 16:10

> Arrow kan kun maile mig på en maskine, på en af de 10adresser jeg har fra
> dem.

Okay, men jeg har heller ikke noget med Arrow at gøre.

> I forudsætter så at jeres kunder opgraderer løbende og tit.
> Ellers vil en test med den første maskine give et "uholdbart" resultat

Ja det er det råd vi giver kunderne.

> Det resultat fik jeg ikke med min d604 (den originale udgave)
> (og den blev testet med min public ip)

Jeg sidder og tænker på om du mon har testet den tidligere version af DI-604
?
Den version som i dag sælges i USA svarer til en tidligere version i familie
med DI-804.
Den version som sælges i Europa i dag er en helt anden router med anden
hardware og anden software.

> Ok, det er et synspunkt. Jeg ser en god mening i at ændre den.

Måske skulle du overveje en anden router, f.eks en Cisco 2600 da du måske
har et større behov en de fleste.
Så koster den selvfølgelig også en del mere.

> [...]
> abonnement hos Dansk Kabel TV. Herudover henvises i øvrigt - for så vidt
> angår Internet abonnementet - til de til enhver tid gældende kundevilkår

Det gælder for mail og web konti da det kører gennem Opasia. Men det har
stadigvæk ikke noget med TDC Bredbånd at gøre.

Ja du må da have en god jul og et godt nytår også, jeg tror det er på tide
at gøre sig klar til andestegen

Fra : Jp J

Dato : 25-12-02 12:17

> [...]
familie
> med DI-804.
> Den version som sælges i Europa i dag er en helt anden router med anden

Keld - Er der en måde, hvor på man kan se forskel på en US og en Eur. model
af 604 ?

JpJ

Fra : Keld Damsbo

Dato : 25-12-02 12:52

> Keld - Er der en måde, hvor på man kan se forskel på en US og en Eur.
model
> af 604 ?

Jeg kender ikke US modellen så godt, men en sikker måde er at downloade den
nyeste firmware til DI-604.

US downloadside http://support.dlink.com/downloads/
EU downloadside ftp://ftp.dlink.co.uk/pub/broadband/di-604/

Bare rolig den forkerte firmware, US firmware på en EU model, kan ikke lade
sig gøre, det vil DI-604 nægte at opdatere sig med.

Den nyeste firmware til US modellen version 2.10 (di604_firmware_210.bin)
fylder 917.504 bytes
Den nyeste firmware til EU/Asia modellen version 1.62B2 (604_162b2.bin)
fylder 236.597 bytes.

Når man så prøver at opgradere, og det kan lade sig gøre, ved hvad hvilken
model man har.

Fra : Calle.

Dato : 25-12-02 13:02

Keld Damsbo wrote:
> [...]
> (604_162b2.bin) fylder 236.597 bytes.
>
> Når man så prøver at opgradere, og det kan lade sig gøre, ved hvad

Det kan du også se i opsætningen ud fra hvilken firmware der er i
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Jp J

Dato : 25-12-02 15:28

> Det kan du også se i opsætningen ud fra hvilken firmware der er i

Har opgrad. fra co.uk.

Jeg har i øvrigt også prøvet de forsk. links der har været omtalt, til at
kontrollere sikkerhed med ( http://www.symantec.com/securitycheck/ ,
http://www.dslreports.com/scan og "Shields up" ) I følge disse tre sidder
jeg stort set i "Fort Knox"..........
Og da jeg testede op mod disse reagerede min SW firewall overhovedet ikke. -
Jeg prøvede "Shields up" før jeg fik routeren, medens jeg kun havde en hub,
og da gik min Sw firewall garssat. Så et eller andet må da fungere et eller
andet sted !!??!!

JpJ
( Der ikke har forstand på routere, men gerne vil )

Fra : Keld Damsbo

Dato : 25-12-02 15:37

> [...]
> andet sted !!??!!
>
> JpJ
> ( Der ikke har forstand på routere, men gerne vil )

Tak for det, godt at få bekræftet at vores test siger det samme.

Når jeg starter efter nytår igen vil jeg overveje at lave en side med
forklaring på forskellige begreber som man med fordel kan vide når man har
en Router, det kan f.eks være :
Hvad er forskellen på en Hub, en Switch og en router
Hvad er en port ?
Hvad er inbound trafik ?
Hvad er outbound trafik ?
Hvad er en symbit ?
Hvad er en statefull inspection ?
Hvilke porte bør man lukke for inbound ?
Eksempel på routeropsætning med en webserver bag routeren
Eksempel på routeropsætning med en mailserver bag routeren
Eksempel på routeropsætning så man kan logge sig ind på en bagvedligggende
maskine med MS Terminalservice

o.s.v.

Er der nogen der har gode ideer til yderligere "ofte stillede spørsmål" ?
Måske kan vi her i nyhedsgruppen starte op på at lave en god generel liste,
bare en ide ??

Fra : Jp J

Dato : 25-12-02 15:54

> [...]
>

> Er der nogen der har gode ideer til yderligere "ofte stillede spørsmål" ?
> Måske kan vi her i nyhedsgruppen starte op på at lave en god generel

Sk.. go' ide !! - stik mig fluks url, jeg bliver flittig gæst )

Noget af det du bør tage med, er den helt grundlæggende netværksteori, bare
i hovedtræk, så folk kan få - i det mindste en ide om hvad der foregår "på
hjemmefronten".

Noget af det, som i hvertfald jeg sidder og river mig i håret over, er What
the faen er UDP og alle de forsk protokoller, hvad laver de, hvornår gør de
det og HVORFOR ?? - Det er jo også en af de ting man skal kende til, for at
sætte en firewall op, uanset om det så er enSW eller HW.

Jeg har "pedalet" rundt på nettet for at finde oplysninger om dette, jeg har
også investeret i tykke bøger. Men et fælles træk, har været at det
umiddelbart tilgængelige materiale er skrevet for "nørdet" ( undskyld
mig ) - Det er skrevet af folk, der ved for meget, til ligesindede. Og så
står en "små-fusker" som jeg altså af. !! - Så please - hold det på
"håndværker-dansk".

JpJ

Fra : Keld Damsbo

Dato : 25-12-02 16:31

> [...]
> mig ) - Det er skrevet af folk, der ved for meget, til ligesindede. Og så
> står en "små-fusker" som jeg altså af. !! - Så please - hold det på

Den vil jeg så småt gå i gang med at lave.
Jeg bruger dit forslag, så den kommer til at ligge på http://www.hvorfor.com

Fra : Ivar Madsen

Dato : 29-12-02 22:15

Keld Damsbo skrev Onsdag den 25. december 2002 16:30 i
dk.edb.netvaerk:

> Den vil jeg så småt gå i gang med at lave.
> Jeg bruger dit forslag, så den kommer til at ligge på
> http://www.hvorfor.com

To kommentare
1. Hvorfor .com og ikke .dk ? (har ikke chekket om hvorfor.dk er i
brug,,,

2. Istædet for hvordan med mailserver, hvordan med web server osv.
Men hvordan man åbner for en port, og så hvilke porte man skal have
åbnet for ved de forskellige slags server.

PS. så skriv lige i en parentes at hvis det tager et halvt minutstid
at chekke mail, så send tcp 113 samme sted hen som 110,,, det var
en af løsningsmodellerne for min postfix.

Ivar Madsen

Fra : Keld Damsbo

Dato : 30-12-02 00:09

> To kommentare
> 1. Hvorfor .com og ikke .dk ? (har ikke chekket om hvorfor.dk er i
> brug,,,

..dk er i brug og jeg havde .com i forvejen

> 2. Istædet for hvordan med mailserver, hvordan med web server osv.
> Men hvordan man åbner for en port, og så hvilke porte man skal have
> åbnet for ved de forskellige slags server.

Jeps det kommer med

> PS. så skriv lige i en parentes at hvis det tager et halvt minutstid
> at chekke mail, så send tcp 113 samme sted hen som 110,,, det var
> en af løsningsmodellerne for min postfix.

TCP113 ?
Hvilken POP3 Server eller Klient bruger det ?

Fra : Ivar Madsen

Dato : 30-12-02 00:29

Keld Damsbo skrev Mandag den 30. december 2002 00:08 i
dk.edb.netvaerk:

> .dk er i brug og jeg havde .com i forvejen

Alle de domænr man vil have, det er ibrug allerede

> TCP113 ?

Jeg har ikke så meget chek på det, men det er vist noget med chek af
hvem brugeren er,,,

> Hvilken POP3 Server eller Klient bruger det ?

Jeg bruger KNode, og Postfix i standart opsætninger. Begge på samme
standart Mandrake 9.0 opsætning. der er to trtåde om det i unix
gruppen inden for den vel sidste månestid, den ene af dem har jeg
tiderliger i aften lagt et newslink til her i gruppen,,,

Såhvidt jeg forstod, så er det et ellers forældet sikkerheds chek
der bruger den port?

Ivar Madsen

Fra : Keld Damsbo

Dato : 30-12-02 00:36

> [...]
> tiderliger i aften lagt et newslink til her i gruppen,,,
>
> Såhvidt jeg forstod, så er det et ellers forældet sikkerheds chek

Okay ja, har fundet ud af det på min egen hjemmeside
http://www.damsbo.com/Portnumber
Det er Ident tab som kører 113 TCP og 113 UDP
Ja den er forældet.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 30-12-02 00:50

Keld Damsbo skrev Mandag den 30. december 2002 00:36 i
dk.edb.netvaerk:

> Okay ja, har fundet ud af det på min egen hjemmeside
> http://www.damsbo.com/Portnumber
> Det er Ident tab som kører 113 TCP og 113 UDP
> Ja den er forældet.

troede lige nogle sekunder at jeg skulle til at blive kloger

Ivar Madsen

Fra : Bent Nielsen

Dato : 30-12-02 23:32

Keld Damsbo skrev:

> Okay ja, har fundet ud af det på min egen hjemmeside
> http://www.damsbo.com/Portnumber
> Det er Ident tab som kører 113 TCP og 113 UDP
> Ja den er forældet.
Ja uden at have en routet ident server på denne er mange irc server som
ikke vil lade en bruger logon, så route den til en ident server som du
selv bestemmer hvad den skal svare.

Mvh.
Bent Nielsen

Fra : Per

Dato : 25-12-02 16:42

> [...]
>

> Er der nogen der har gode ideer til yderligere "ofte stillede spørsmål" ?
> Måske kan vi her i nyhedsgruppen starte op på at lave en god generel

Etablering af VPN mellem 2 eller flere private lan bag firewall's for file-
og udskriftdeling.

--

Hilsen
Per Jørgensen

Fra : Ole Thomsen

Dato : 25-12-02 16:47

"Keld Damsbo" <keld@damsbo.com> wrote

Du vil kunne få mange gode ideer på http://www.net-faq.dk/

> Måske kan vi her i nyhedsgruppen starte op på at lave en god generel liste,
> bare en ide ??

Er du ny her?

Ole Thomsen

Fra : Keld Damsbo

Dato : 25-12-02 17:05

> Du vil kunne få mange gode ideer på http://www.net-faq.dk/

> Er du ny her?

Ja jeg er ny i denne gruppe.

Den side du henviser til er rigtig god, men den er måske lidt tung for den
almindelige bruger, eller ?

Fra : Ole Thomsen

Dato : 25-12-02 17:33

"Keld Damsbo" <keld@damsbo.com> wrote

> Den side du henviser til er rigtig god, men den er måske lidt tung for den
> almindelige bruger, eller ?

Jeg er nok selv i kategorien "let øvet", men synes da det er
meget pædagogisk

Spørgsmålet er hvor meget mening det giver at "bukke sig
længere ned".

Men jeg vil da opfordre dig til melde dig som skribent dertil
fremfor at oprette en ny FAQ.

Ole Thomsen

Fra : Keld Damsbo

Dato : 25-12-02 17:48

> [...]
> længere ned".
>
> Men jeg vil da opfordre dig til melde dig som skribent dertil

Det lyder som en god ide, jeg afventer lige et par reaktioner mere

Fra : Jens

Dato : 25-12-02 18:07

> den

> Det lyder som en god ide, jeg afventer lige et par reaktioner mere

Net-fag er god, men der er mange "engelske nørdord" som gør at en del
opgiver at læse den.
Med den udbreddelse BB har fået til alle og enhver, er der også mange som
ikke interesserer sig for _hvorfor_ det virker, som man kan finde ud af på
net-fag.

Som jeg så Keld`s oplæg var det en side der ville forklare hvad de
forskellige enhedder kunne i forhold til hinnanden og på "handværker" dansk
Det synes jeg er en rigtig god idè

("ms terminalservice" er ikke håndværker dansk)

mvh Jens

Fra : Jp J

Dato : 25-12-02 20:08

Been there, done that - got minimum.... - Når man sidder og er HELT grøn, så
er det sgu' ikke OSI lag etc. man har brug for.

> Jeg er nok selv i kategorien "let øvet", men synes da det er
> meget pædagogisk

Til lykke - godt for dig.

> Spørgsmålet er hvor meget mening det giver at "bukke sig
> længere ned".

Trist - så blev jeg da sorteret fra............ - Ole, øhhhh hvor skal jeg
så gå hen for evt. at lære mere ??
Eller du tager måske ud til normal konsulent-takst og "assisterer" folk ?

> Men jeg vil da opfordre dig til melde dig som skribent dertil
> fremfor at oprette en ny FAQ.
>
> Ole Thomsen

JpJ
( der er lidt "pissed" nu )

Fra : Ole Thomsen

Dato : 26-12-02 10:21

"Jp J" <jp.jensen@nospam.tdcadsl.dk> wrote

> Been there, done that - got minimum.... - Når man sidder og er HELT grøn, så
> er det sgu' ikke OSI lag etc. man har brug for.

Hvad har du så brug for? Prøv at forklare hvad du
ledte efter og ikke fandt eller forstod.

> Trist - så blev jeg da sorteret fra............ - Ole, øhhhh hvor skal jeg
> så gå hen for evt. at lære mere ??

Jeg mener ikke at man kan lære folk om netværk
ved at gøre det til en tegneserie med udeladelse af
svære engelske nørd-ord.

Bemærk at det bare er min mening, og at det ikke
pisser mig af at andre mener noget andet.

> Eller du tager måske ud til normal konsulent-takst og "assisterer" folk ?

Hvorfor spørger du?

Ole Thomsen

Fra : Jp J

Dato : 26-12-02 20:21

> Hvad har du så brug for? Prøv at forklare hvad du
> ledte efter og ikke fandt eller forstod.

Noget af det jeg i meget høj grad har brug for, er at vide hvad UDP og TCP
( og hvad de forsk. protokoller ellers hedder ) gør og hvordan. Jeg mener :
Hvordan skal jeg sætte regler op, for eks. UDP - port xxx, hvis jeg ikke
aner en "dyt" om hvad det er der foregår, og om det er noget nødvendigt
eller noget "ulovligt".

> Jeg mener ikke at man kan lære folk om netværk
> ved at gøre det til en tegneserie med udeladelse af
> svære engelske nørd-ord.

Jooh - Det kan man nu godt, især hvis man er så dygtig på sit felt, at man
kan forklare HVAD de forsk. betegnelser står for.
Hvis jeg skulle lære dig noget om eks. svejsning af lavtlegeret stål, som er
et af mine felter, så ville det ikke bibringe dig ret meget hvis jeg kastede
mig ud i at lange fortællinger omkring Tau- og Sigma spændinger i base- hhv.
tilsatsmaterialet - Vel ?

> Bemærk at det bare er min mening, og at det ikke
> pisser mig af at andre mener noget andet.

> Hvorfor spørger du?

Sorry - jeg var bare "pissed-off" - Godt ord igen.

JpJ

Fra : Keld Damsbo

Dato : 26-12-02 21:31

> [...]
> Hvordan skal jeg sætte regler op, for eks. UDP - port xxx, hvis jeg ikke
> aner en "dyt" om hvad det er der foregår, og om det er noget nødvendigt

Jeg er overbevist om at der er behov for en forklaring af simpel
netværksopsætning på "håndværkersprog", eller man kalde det "Netværk for
begyndere", så kan der jo henvises til mere avancerede sider "Hvis du vil
vide mere"

Jeg går i gang med sådan en side på http://www.hvorfor.com
Der vil nok gå et par uger inden den er brugbar.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 24-12-02 13:19

Keld Damsbo skrev i meddelelsen
<3e08182e$0$132$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

>Men jeg vil lige har testet først om der overhovedet er et problem, eller
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
> [...]
>inbound og outbound, der er misforståelse om NAT og ikke NAT.
>Det kan jo være at den virker som den skal med defaultopsætning.

"kan være at den virker" ? no offence, men det lyder sqtte så seriøst..

og isen bliver tyndere..

erfaren >> ISP at den nok skal testes _inden_ man anbefaler den.

>Du har ikke ret, den er testet og den virker.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

hvad er det du vil have testet, men som er testet, og som virker ?
jeg tror ikke jeg har lavet såmeget citat fusk., at det er hevet helt ud af
kontekts..

med den firmware, der var i den DL-604 jeg fik leveret
var der ikke umidelbart nogen firewall..
jeg testede med en downloadet GRC agent og DL-604
var "hullet som en si" i forhold til hvis jeg benyttede ZA

men ja, hvis man kun forventer at DL-604 i standart trim
kan virke som LAN switch, og router, så virker den da
meget godt..

men det er jo ikke det forbrugerne er blevet lovet..

Fra : jan@stevns.net

Dato : 24-12-02 13:54

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev
:

>og isen bliver tyndere..

Eller også har nogen misforstået en produktbeskrivelse

604'eren har ab fabrik sgu'tte nogen firewall indbygget, men en NAT
funktion, der smager lidt af fugl, når den er opsat vel at mærke

>men det er jo ikke det forbrugerne er blevet lovet..

*hvad* er de blevet lovet ?
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Jens

Dato : 24-12-02 14:11

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
> "Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev
> :

> Eller også har nogen misforstået en produktbeskrivelse

ifølge Dlink.dk : http://www.dlink.se/products/details.asp?Nr=216

- Inbyggd DHCP server
- 4-portars switch
- 10/100Mbps full duplex WAN-port
- NAT firewall
- Föräldrakontroll (innehållsfiltrering)
- VPN pass through (PPTP, L2TP, IPSec)
- Universal Plug & Play (UPnP)
- Webbaserad konfiguration

Dlink lover nat "firewall", parrentcontroll, og vpn
Det burde nok være freewall, nocontroll og allpassthrough

mvh Jens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 24-12-02 14:21

"Jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev :

>Dlink lover .....

Jeg er nu mere lun på at høre hvad forbrugerne er blevet lovet,
fremfor hvad d-link siger deres produkt kan.

--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Jens

Dato : 24-12-02 14:48

> Jeg er nu mere lun på at høre hvad forbrugerne er blevet lovet,
> fremfor hvad d-link siger deres produkt kan.

Øøhh, jeg søgte oplysninger ved Dlink, om deres nye produkt.
Hvor skal jeg ellers finde dem ?

mvh Jens

Fra : Petersen_Michael

Dato : 25-12-02 17:53

jan@stevns.net skrev i meddelelsen ...

>Jeg er nu mere lun på at høre hvad forbrugerne er blevet lovet,
>fremfor hvad d-link siger deres produkt kan.

jamen det er sq da rekvalmen fra Dlink vi har læst, og handlet efter ?!?

for mig personligt handlede det om at der dumpede et brev gennem sprækken,
hvor min ISP gør opmærksom på at fra 14. Jan. 2003 så
opgraderer de, og at den opgradering betyder at jeg selv må sørge for
sikkerheden..
i den forbindelse, promoverer de DL-604 til en "special price for U"
og skriver lidt om klumpens fortræffeligheder, samt henviser til DLink..

Fra : Keld Damsbo

Dato : 24-12-02 14:33

> [...]
> - Webbaserad konfiguration
>
> Dlink lover nat "firewall", parrentcontroll, og vpn
> Det burde nok være freewall, nocontroll og allpassthrough

Er du ansat ved en konkurrent til D-Link ?

Den indeholder da netop de features som beskrives ifølge linket.
D-Link lover :

1) NAT firewall, den har da netop denne funktion
2) Forældrekontrol, kan du se under fanbladet "Advanced"
3) VPN Pass through er altså ikke det samme som VPN, og VPN pass through
virker netop på D-Linken

Fra : Petersen_Michael

Dato : 25-12-02 17:50

Keld Damsbo skrev i meddelelsen
<3e0861da$0$237$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

>1) NAT firewall, den har da netop denne funktion
>2) Forældrekontrol, kan du se under fanbladet "Advanced"
>3) VPN Pass through er altså ikke det samme som VPN, og VPN pass >through
virker netop på D-Linken

ikke med den oprindelige firmware !

Fra : Keld Damsbo

Dato : 24-12-02 14:29

> "kan være at den virker" ? no offence, men det lyder sqtte så seriøst..

Det har du ret i. Jeg ændrer det til den virker.

> hvad er det du vil have testet, men som er testet, og som virker ?
> jeg tror ikke jeg har lavet såmeget citat fusk., at det er hevet helt ud
af
> kontekts..

Som tidliger skrevet virker den, det jeg var i tvivl om er hvordan de
forskellige test-sider reagerer på den.
Se evt. tidligere indlæg med forslag til testsider.

> men ja, hvis man kun forventer at DL-604 i standart trim
> kan virke som LAN switch, og router, så virker den da
> meget godt..

Det er præsist det grundlag den bliver solgt på, en flerbrugerløsning.

Fra : Jens

Dato : 24-12-02 18:46

om........

klip

Hej
jeg samler lige et par misforståelser her.

Jeg har tidligere oplyst at min var en firmware 1.61 Build 1
Så det er den model jeg har "testet" med de mulighedder jeg har til
rådighed.(og ja det er en "gammel" model, 3 uger gammel)

Jeg har ingen interresse i hverken det ene eller andet mærke eller firma,
jeg er sygemeldt på andet år, men starter på en uddanelse inden for IT i
februar, jeg bruger disse grupper til at lære, og skriver ofte at
irettesættelser gerne modtages hvis jeg tager fejl.

Jeg har derfor heller ingen interesse i en bestemt udbtder, men bliver tir
spurgt hvilken jeg kan foreslå, derfor sæger jeg oplysninger på de sider jeg
kan finde, mere kan jeg ikke gøre, men jeg gør også altid opmærksom på at de
selv skal læse det der står i en aftale.
Så kan jeg kommentere hvad jeg mener det betyder for dem i hvert enkelt
tilfælde.

Mit behov er muligvis større end en d604 kan tilbyde, og jeg har en anden
wall til daglig, men derfor kan jeg vel godt købe og teste en d604 inden jeg
siger den er god.
Jeg lærer sommænd også lidt om nye funktioner hver gang.
Og jeg mener som før sagt ikke det ligner Dlink at sende sådan en ud.

Jeg ser stadigt ingen link til den DK TV side der viser noget andet, eller
er mere præcis end den jeg har fundet.

Er det en forkert side så ?

Jeg ser denne debat som en mulighed for at "tale" med en som har givet
udtryk for at være fra en udbyder, og som måske kan bruge en konstruktiv
kritik, ros får dem som jeg finder værd at rose, som feks arrownet, men det
er jo i forhold til hvad jeg kan se af betingelser hos andre udbydere, hvis
andre _er_ bedre i et område får de også en anbefaling, det er klart, også i
udbydernes gruppe som jeg følger.
Og det er da værd at rose en der gider supportere i grupperne i sin fritid,
ingen tvivl om det Keld Damsbo.

Arrow har sine fejl, men dem kan jeg diskutere med arrows support hvis de
gider vise sig her.(det gør de nu nok ikke)
Og Dlink får en chance mere med en ny d604, men jeg "opgraderer" ikke, det
er standard varen jeg kikker på.
Dlink skriver ikke at d604 er en anden model hvis den ikke har en bestemt
firmware, så det der står om den hos Dlink det skal dælme være i den som
standard. (de skriver at det er en god ide at opgradere sin firmware i
manualen, som jeg ikke kan læse før jeg har købt en d604 den)

(jeg er lidt emsig på det punkt)

Mvh Jens (som stadig ønsker god jul)

Fra : Petersen_Michael

Dato : 25-12-02 18:02

Keld Damsbo skrev i meddelelsen
<3e0860ed$0$218$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

>Det er præsist det grundlag den bliver solgt på, en flerbrugerløsning.

Nej
den bliver lanceret som en sikkerheds løsning, for flerbrugere..

jeg vil stadig postulerer at i standart trim, og her udtaler jeg mig
kun om den specifikke DL-604 jeg på begæring fik tilsendt,
med den firmware der nu var på..
ikke yder nogen som helst beskyttelse mod noget somhelst..
og at objektet ikke indeholder de features jeg som forbruger
blev lovet

Fra : jan@stevns.net

Dato : 25-12-02 21:53

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev
:

>Nej
>den bliver lanceret som en sikkerheds løsning, for flerbrugere..

Det bliver unægteligt noget svært for andre at tage stilling til, uden
at se præcis det materiale der er udsendt.

Hvis man fra DK-TV's side har holdt sig til det af D-link fremstillede
materiale, er i sgisme da ikke foregøglet nogetsomhelst.

basalt set, er der en del i NAT funktionen, der giver en form for
sikkerhed, da kun trafik initieret indefra, vil ledes tilbage til en
give pc. Hvis man scanner udefra, ser man ikke en dyt på indersiden

> [...]
>med den firmware der nu var på..
>ikke yder nogen som helst beskyttelse mod noget somhelst..

Dit postulat er basalt set forkert - virker NAT i routeren, så virker
det

>og at objektet ikke indeholder de features jeg som forbruger
>blev lovet

Hvad er du blevet lovet ? Prøv at fortælle præcis hvad du mener i
er blevet lovet, som mangler i den pågældende firmware

--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Jens

Dato : 25-12-02 22:33

> "Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev
> Hvis man fra DK-TV's side har holdt sig til det af D-link fremstillede
> materiale, er i sgisme da ikke foregøglet nogetsomhelst.

Den kommentar tyder på en person der har en interesse i Dlink
Har du det Jan ?

> basalt set, er der en del i NAT funktionen, der giver en form for
> sikkerhed, da kun trafik initieret indefra, vil ledes tilbage til en
> give pc. Hvis man scanner udefra, ser man ikke en dyt på indersiden

Ikke korrekt ifølge Dlink`s supportside.
Ifølge den skal man aktivt redirecte port 113 til en ikke ibrugværende ip på
hjemmenettet for at gøre den stealth
Der står ikke at det "kun" gælder en bestemt firmware, eller hvilken
firmware det er det gælder for, altså alle solgte DI-604.

> Dit postulat er basalt set forkert - virker NAT i routeren, så virker
> det

Nej, det postulat er korrekt, i min firm 1.61 b1 var "firewallen" sat på
pass all, både i in- og outbound.
Det er ikke en beskyttelse jeg kan leve med.

> Hvad er du blevet lovet ? Prøv at fortælle præcis hvad du mener i
> er blevet lovet, som mangler i den pågældende firmware

Dlink specifikationer lover parentcontroll, det var med i form af en cd med
programmer til 40$ pr. stk.
Men jeg havde jo betalt for en box med det i, så skal det dælme ikke være på
min pc, og slet ikke koste ekstra penge.

Der står jo heller ikke på Dlinks side at man lige skal kikke i bunden
hvilken firmware man tager på hylden i butikken, eller at man skal gøre
opmærksom på at man vil have en nestemt firmware hos sælgeren.
Se efter om Dlink`s varer er blevet for gamle da de har en holdbarhed som en
litter mælk og hvis man ikke får fat i den rigtige model, så er den
ubrugelig.

Jeg købte den efter en omtale i et blad (som sikkert var skrevet udfra en
pressemeddelse fr Dlink) hvor der også stod at den kunne både det ene og det
andet.
Jeg undersøgte så hos Dlink hvad det præcist var den kunne, og det er det
jeg er blevet lovet, uanset hvad firmware Dlink så sender mig, da det ikke
står at det kun gælder nogle d604 eller at det er på betingelse af at man
opgraderer når den kommer ud af kassen.

Og lad nu være med at sige at det ikke er Dlink der lover noget, det er
deres vare, dem der skriver specifikationerne, dem der må kende deres
produkt osv....
I danmark skal en forbrugsvare sælges med dansk brugsvejledning, den mangler
også.
Men den er med en topcom fra bilka.

mvh Jens

Fra : Per

Dato : 25-12-02 22:42

> I danmark skal en forbrugsvare sælges med dansk brugsvejledning, den
mangler
> også.
> Men den er med en topcom fra bilka.
>
> mvh Jens

Jens.
Kan jeg få dig til at checke købeloven mht. hvornår der skal følge en dansk
vejledning med et produkt.

Så vidt jeg er orienteret, skal der kun Dansk brugervejledning til
forbrugsvare, der udgør en personsikkerhedsrisiko.

--

Hilsen
Per Jørgensen

Fra : Jens

Dato : 25-12-02 23:29

"Per" <per.k.jorgensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Så vidt jeg er orienteret, skal der kun Dansk brugervejledning til
> forbrugsvare, der udgør en personsikkerhedsrisiko.

Jeg kan sagtens være forkert på den, jeg ser lige hvad jeg kan finde

mvh jens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 25-12-02 23:06

"Jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev :

>Den kommentar tyder på en person der har en interesse i Dlink
>Har du det Jan ?

Nej - og hvis jeg havde, var det også ganske irrelevant.

Bevares, jeg bruger da af og til deres switche/netkort, men ikke
routere, da de ikke er af interesse for mine kunder.

Jeg synes bare denne debat er lidt afsporet, da ingen åbenbart kan
fortælle "Hvad de er blevet lovet"

Et tilbud om at købe en given router fra et givent sted, til en ?
pris, er sgu' ikke det samme som at være blevet lovet guld og grønne
skove til lavpris - Der mangler lidt indadlæsning....

>Ikke korrekt ifølge Dlink`s supportside.

Jeg har ikke læst deres supportside, men har arbejdet med routere så
længe, at jeg nko har en rimeligt god ide om hvordan NAT virker

Du snakker ikke om NAT, når du snakker om hvad der kan ses ude fra,
det har ikke noget med NAT at gøre.

Der findes ikke nogen routere (et postulat!) der er lige til at pakke
ud af kassen, og køre med, uden der skal foretages en opsætning, og en
tilretning af enheden, at tro andet, er at stikke sig selv blår i
øjnene

Hvis , og kun *hvis* DK-TV har stillet kunderne dette i udsigt, er de
nogle klaphatte - derfor min nysgerrighed på hvad der er lovet
kunderne.

>Nej, det postulat er korrekt, i min firm 1.61 b1 var "firewallen" sat på
>pass all, både i in- og outbound.
>Det er ikke en beskyttelse jeg kan leve med.

Er du blevet lovet at den bare kørte, sådan rent ud af kassen ?

snippet lidt...

>I danmark skal en forbrugsvare sælges med dansk brugsvejledning, den mangler
>også.

En vejledning på et nordisk sprog er tilstrækkelig

--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Jens

Dato : 26-12-02 03:20

> Nej - og hvis jeg havde, var det også ganske irrelevant.

Ja det mener jeg også, men er selv blevet "anklaget" for det samme.

> Jeg synes bare denne debat er lidt afsporet, da ingen åbenbart kan
> fortælle "Hvad de er blevet lovet"

Jeg mener så at Dlinks specfikatíoner lover noget.
Ligesom en tv sælger der sælger et tv med pip skal levere en vare der _har_
picture in picture

> Et tilbud om at købe en given router fra et givent sted, til en ?
> pris, er sgu' ikke det samme som at være blevet lovet guld og grønne
> skove til lavpris - Der mangler lidt indadlæsning....

Se ovenfor.

klip

Det er jo netop det Dlink siger på deres support side at man gør med en d604
!

> [...]
> længe, at jeg nko har en rimeligt god ide om hvordan NAT virker
>
> Du snakker ikke om NAT, når du snakker om hvad der kan ses ude fra,

Det påstår jeg heller ikke, men der står at d604 har en NAT firewall, og
dermed er der lovet en firewall

> [...]
> ud af kassen, og køre med, uden der skal foretages en opsætning, og en
> tilretning af enheden, at tro andet, er at stikke sig selv blår i

Ifølge en anden indsender i denne tråd kan man med d604 trykke resset, så er
den sat op til brug.

> Hvis , og kun *hvis* DK-TV har stillet kunderne dette i udsigt, er de
> nogle klaphatte - derfor min nysgerrighed på hvad der er lovet
> kunderne.

Den omtalte person har udtrykt tilknytning til DK-TV i denne tråd, hvad
DK-TV officielt lover har jeg ingen anelse om.

> Er du blevet lovet at den bare kørte, sådan rent ud af kassen ?

Ikke af Dlink, men jeg kunne heller ikke opnå det ønskede resultat ved at
stille på den.

> snippet lidt...

> En vejledning på et nordisk sprog er tilstrækkelig

Fakder Engelsk eller Tysk ind under et nordisk sprog ?

mvh Jens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 26-12-02 05:23

"Jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev :

>Det påstår jeg heller ikke, men der står at d604 har en NAT firewall, og
>dermed er der lovet en firewall

Ja - en NAT baseret firewall look_a_like

det er alt der er lovet - hvis en kunde ikke kender forskellen, så må
man spørge nogen der ved

>Ifølge en anden indsender i denne tråd kan man med d604 trykke resset, så er
>den sat op til brug.

Holder ikke 1 meter i virkeligheden.

>Fakder Engelsk eller Tysk ind under et nordisk sprog ?

De 604'ere jeg har set, har været med svensk vejledning, hvilket er
fuldt tilstrækkeligt
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Keld Damsbo

Dato : 26-12-02 09:30

> Ja - en NAT baseret firewall look_a_like

DI-604 indeholder både NAT og en firewall, såvel inbound som outbound.
Desuden indeholder den et domainefilter.
NAT, som står for network address translation, medfører at hjemmenetværket
ikke kan ses udefra. Yderligere indeholder modemet et filter det blokerer
for alt trafik på portene 135, 137, 138, 138, 445.
Dvs hvis en side påstår at der er hul igennem denne "2-lags" firewall", så
vil jeg påstå at siden ikke virker.

Jeg skal se om jeg kan forklare NAT og Firewall uden at blive for nørded :

NAT betyder at alle PC inde bag DI-604 bruger samme offentlige IP (efter
omlægning i DK-TV).
Når data kommer udefra ind mod routeren, vil routeren undersøge om disse
data er "bestilt" af en som sidder bagved DI-604. Det kan routeren se i
headeren på data-pakken. Hvis den ikke er bestilt indfra bliver data-pakken
droppet.
Det giver sig selv, at hvis der ikke er nogen der har bestilt en pakke, aner
DI-604 ikke hvor den skal sende den hen og dropper den dermed.

Firewall :
Her kan man sætte op hvilke porte som skal have lov til at komme igennem,
eller hvilke porte som skal blokeres.
F.eks hvis man blokerer port 80 outbound vil man ikke kunne surfe på nettet
med en browser (f.eks internet explorer)
Det man skal huske omkring porte er at når man f.eks surfer på nettet, får
man ikke svar tilbage på port 80, men på en af de dynamiske porte som ligger
mellem 1024 og 5000.
Derfor hvis man prøver at blokere port 80 inbound, betyder det ikke at man
ikke kan surfe, men blot at man ikke kan have en WEB-Server stående inde bag
ved.

Jeg vil prøve at beskrive et typisk setup i firewall'en på en DI-604 :

Outbound (udgående trafik som), her ville jeg ikke sætte noget op, man
stoler vel på sig selv

Inbound (indgående trafik), man skal lige huske at trafikken ikke er
initieret indefra, men det drejer sig her om fremmed trafik som forsøger at
komme ind i netværket. Der skal principiet ikke være noget åbent, med mindre
man bruger programmer som ICQ, netmeeting eller andre konferenceprogrammer
hvor folk udefra kalder ind.

En almindelig standardopsætning som giver en rimelig beskyttelse og som
samtidig dækker det at have en mailserver, en webserver og en FTP server
stående kunne se ud som følger ...Husk at T står for kun TCP og altså
blokerer for UDP m.v.

Deny all traffic to pass except those that match the following rules
1 Source IP : Ports T, Destination IP : Ports 192.168.1.1-192.168.1.254 T80
2 Source IP : Ports T, Destination IP : Ports 192.168.1.1-192.168.1.254 T25
3 Source IP : Ports T, Destination IP : Ports 192.168.1.1-192.168.1.254 T110
4 Source IP : Ports, Destination IP : Ports 192.168.1.1-192.168.1.254 53
5 Source IP : Ports T, Destination IP : Ports 192.168.1.1-192.168.1.254 T21
6 Source IP : Ports, Destination IP : Ports 192.168.1.1-192.168.1.254
1024-65535

Linie 1 giver adgang til at have en webserver stående
Linie 2 giver adgang til at en mailserver kan modtage mail
Linie 3 giver adgang til at man koble sig op mod mailserveren via POP3
Linie 4 bruger mailserveren til DNS
Linie 5 giver adgang til at man kan have en ftp server stående
Linie 6 giver adgang til at man kan bruge programmer som f.eks ICQ

> det er alt der er lovet - hvis en kunde ikke kender forskellen, så må
> man spørge nogen der ved

> Holder ikke 1 meter i virkeligheden.

Hvad er det som ikke holder for den almindelige kunde der ikke har servere
m.v. ?

Fra : jan@stevns.net

Dato : 26-12-02 10:19

>DI-604 indeholder både NAT og en firewall, såvel inbound som outbound.

Nej Keld - her tager du fejl , en NAT look_a_like firewall, er ikke
en firewall, omend den kan synes så.

Du bør nok i egen interesse læse lidt her :

http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=firewall

>Desuden indeholder den et domainefilter.

Et sådan er værdiløst efter min mening , det skal jo holdes ved lige
for at bevare blot en smule troværdighed.

>Hvad er det som ikke holder for den almindelige kunde der ikke har servere
>m.v. ?

At man ikke bare pakker den ud af kassen, sætter den til, og så virker
det.
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Keld Damsbo

Dato : 26-12-02 10:40

> Nej Keld - her tager du fejl , en NAT look_a_like firewall, er ikke
> en firewall, omend den kan synes så.

Gør jeg nu ikke, ellers kunne den ikke kende forskel på om trafikken (IP
header) er initieret indefra eller ikke.
Den har selvfølgelig ikke samme features som f.eks en Cisco PIX eller
lignende, men den er alt rigeligt til den almindelige forbruger. Det er ikke
en proxy firewall, men det er Cisco PIX'en heller ikke. Hvis du kigger i et
af mine tidligere indlæg vil du også kunne se at jeg anbefaler en
kombination af en statefull firewall og en Proxy (MS ISA) til større
installationer, men det er langt skudt over målet til den almindelige
forbruger som ikke har behov for at stille servere m.v. op.

> Du bør nok i egen interesse læse lidt her :
>
> http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=firewall

Den side trænger vist til en opdatering, men ellers er den udemærket.

> Et sådan er værdiløst efter min mening , det skal jo holdes ved lige
> for at bevare blot en smule troværdighed.

Det er også frivilligt om man vil bruge det, men filteret kan være udemærket
hvis man gentagne gange får angreb fra en bestemt udbyder, hvilket ofte
forekommer. Eksempelvis er der en vis udbyder i Polen som åbenbart har mange
hackere, dem lukker jeg da for og er egentlig ret ligeglad med om de ikke
har adgang til min hjemmeside.
Ja selvfølgelig skal den holde ved lige, men jeg har også tidligere
anbefalet at man holder sin software, firmware m.v. ved lige. Den tid er
overstået hvor man kan sætte en maskine op og så regne med at den kan køre i
mange år uden vedligeholdelse uanset om man kører Windows, Linux eller
andet. Der er gentagne beviser på at opdaterede systemer ikke er blevet
angrebet med succes.
Det er også hele ideen med DI-604, at lave en simpel router som giver en
basal beskyttelse, men med et brugerinterface som er lettere at forstå for
ikke nørder, end hvad der ellers er på markedet.

> At man ikke bare pakker den ud af kassen, sætter den til, og så virker
> det.

Kan du ikke definere lidt nærmere hvad du ville sætte anderledes op på en
DI-604 end default (for en almindelig kunde uden servere m.v.) ?

Fra : jan@stevns.net

Dato : 26-12-02 11:25

"Keld Damsbo" <keld@damsbo.com> skrev :

>Kan du ikke definere lidt nærmere hvad du ville sætte anderledes op på en
>DI-604 end default (for en almindelig kunde uden servere m.v.) ?

Som det mindste vil en ændring af administrationspassword, da være
noget af det første ......

--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Petersen_Michael

Dato : 25-12-02 22:48

>Det bliver unægteligt noget svært for andre at tage stilling til, uden
>at se præcis det materiale der er udsendt.

som nævnt fik jeg et brev med sneglpost hvor i der kortfattet står
at de opgraderer og ligger sikkerhedsproblematikken ud til den enkelte
bruger, og henviser til deres web www.sikkerhed.dk-tv.dk

her forklares kort at såfremt man har flere PCer koblet til kabelmodemet
bør man investerer i en DL-604

i teksten på http://www.dk-tv.dk/Default.asp?ID=220 til venstre for billedet
står citat on "Løsningen indeholder en D-link 604 router med indbygget
firewall."

firewall og NAT er beslægtet (et eller andet sted) men IMHO ikke 2 ord
for den samme ting

>basalt set, er der en del i NAT funktionen, der giver en form for
>sikkerhed, da kun trafik initieret indefra, vil ledes tilbage til en
>give pc. Hvis man scanner udefra, ser man ikke en dyt på indersiden

jeg testede vha. "leaktest" som jeg havde DL, fra www.grc.com
da jeg indtil 14. Jan 2003 er beskyttet af dk.tv, hvorfor det ikke ville
give mening at teste direkte fra www.grc.com da en sådan test (forhåbentlig
)
ikke ville ramme min DL-604

testen viste at der var hul gennem DL-604 i standart trim (koblet op direkte
fra pakken) det fik mig så til at undersøge mulighedderne for firewall i
produktet..
undervejs, fik jeg kludret i det, (fik blokeret alt) og ville resette DL-604
det lod sig ikke gøre..

og jeg returnerede produktet.

det er tidligere blevet nævnt, at man bør / burde opgraderer firmwaren i
routeren straks efter hjemtagelsen / opkoblingen..
det ser jeg dog ikke nævnt hverken i den minivejledning
http://www.dk-tv.dk/Default.asp?ID=215 som er beskrevet på dk-tv´s web
eller i den brugermanual http://www.dk-tv.dk/Files/Filer/Di-604%20manual.pdf
som forefindes på dk-tv´s web, eller andre stæder i det materiale dk-tv har
henvist til / postet

> [...]
>er blevet lovet, som mangler i den pågældende firmware

Jeg var lovet "parentcontroll", det var der ikke i den vare jeg fik, men det
en funktion, der afgjort var et vægtigt parameter da jeg valgte at
investerer i DL-604
ligeledes var der på installations CDen link til en mulighed for at købe
noget firewall software.. for et SVJH tilsvarende beløb..
(men til hvilket formål, hvis der er firewall i routeren?)

http://www.practicallynetworked.com/opinions/index.asp?pid=470
kan se at der er meget delte meninger om produktet..

Fra : Ivar Madsen

Dato : 29-12-02 21:52

jens skrev Tirsdag den 24. december 2002 00:10 i dk.edb.netvaerk:

> Det er da flot du tager en kundes sag op personligt.
> Men man skal vel ikke finde en udbyders support i en nyhedsguppe
> ved en tilfældighed ?

Det er ellers en kendt ting, at når den officelle support ikke kan
løse et problem, så kan der være medarbejder hos ISP'en der falder
over problemmet her på usenet, og vupti så er problemmet løst.

Ivar Madsen

Fra : jens

Dato : 23-12-02 00:42

> Hvilke features er ikke dækket ?

parent controll, url blocking, firewall,..........

> Hvorfor skulle den give en bedre beskyttelse end en hardware firewall ?

jeg vil nu kalde en linux wall for en "hardhard firewll"

> Jep, men jeg udtaler mig på egne vegne.

og har ikke en d604 hjemme som du er glad for.
d604 virker tilsyneladende godt nok, men i virkeligheden er firewallen ikke
eksisterende, min za havde ihvertfald betydeligt mere at se til med d604èren
end den har nu med en anden router.

til petersen : en tur i bilka er noget nemmere end en linux, og støjer
mindre.

mvh jens

Fra : Keld Damsbo

Dato : 23-12-02 01:32

> parent controll, url blocking, firewall,..........

Er dækket ind i routeren under fanbladet Advanced i firmware version 1.62
build 2

> jeg vil nu kalde en linux wall for en "hardhard firewll"

Nej det er software med de usikkerheder det giver.

> og har ikke en d604 hjemme som du er glad for.

Jo jeg har en DI-604 som jeg er glad for

> [...]
ikke
> eksisterende, min za havde ihvertfald betydeligt mere at se til med

Firewallen er god nok. Hvorfor tror du ikke det ?. Husk at du skal teste
den, og ikke bare se hvad der sker i loggen.

Fra : jens

Dato : 23-12-02 01:58

> Er dækket ind i routeren under fanbladet Advanced i firmware version 1.62
> build 2

okay så, min er/var en firm 1.61 B 1 men det er også en 5 uger gammel model
jo.

> Nej det er software med de usikkerheder det giver.

man skal kende linux for at få et godt produkt.

> Jo jeg har en DI-604 som jeg er glad for

utroligt.

> Firewallen er god nok. Hvorfor tror du ikke det ?. Husk at du skal teste
> den, og ikke bare se hvad der sker i loggen.

jeg har skam testet den, og jeg har også gjort opmærksom på at det kunne
være mig der havde fået en "mandags" model, men det må der så være flere der
har.

jeg har to udgange til nettet, en 10 adresse på en router(som var d604), og
en fast public adresse på en w2k proxy/gate.
med en route fra en 192 pc og ud gennem w2kèn til udbyder gaten, og ind til
min d604 røg lige igennem på alle forsægte porte, mens d604 stod på deny all
i alle de faner der var i den.
alle programmer (icg,msn,spil) når w2k var taget far.
det er ikke en firewall i mine øjne, slet ikke til uerfarne hjemmebrugere.
men jeg får en ny (måske en firm 1.63 b 3) i løbet af kun tre måneder, den
er købt ved en forretning som bestilte den hjem fordi jeg sagde at sådan en
skulle jeg have.

jeg har nu købt en topcom i bilka, den er ikke så smart at se på, men den
opfører sig som jeg forventer, men lad os nu se om en ny d604 kan rette lidt
på min opfattelse, jeg mener ikke det ligner dlink at lave noget skrammel.

mvh jens som håber på en bedre d604

Fra : Keld Damsbo

Dato : 23-12-02 09:21

> man skal kende linux for at få et godt produkt.

Det kan jeg kun give dig ret i, man skal vel nærmest være ekspert.

> jeg har skam testet den, og jeg har også gjort opmærksom på at det kunne
> være mig der havde fået en "mandags" model, men det må der så være flere
der
> har.

Jeg kan anbefale at opgradere til nyeste firmware.

> [...]
all
> i alle de faner der var i den.
> alle programmer (icg,msn,spil) når w2k var taget far.

Igen kan jeg anbefale den nyeste firmware. Jeg har ikke testet tidligere
firmware, så jeg vil ikke afvise at der er et problem der. W2k native er
ikke god til at route.

> [...]
lidt
> på min opfattelse, jeg mener ikke det ligner dlink at lave noget skrammel.

Lad os håbe på det bedste, men ellers er du velkommen til at skrive til mig
så vil jeg se om jeg kan hjælpe dig og jeg vil som tidligere sagt også være
den første til at kontakte D-Link hvis der er et problem. Jeg er sikker på
at D-Link straks vil rette det.
Enig igen, D-Link er seriøse mennesker.

Fra : jens

Dato : 23-12-02 10:49

> Jeg kan anbefale at opgradere til nyeste firmware.

Se det er sjovt nok ikke det første jeg tænker på, med en nyhjembragt dims,
jeg så godt at der var mulighed for at hente opgraderinger, men et produkt
der skal opdateres, den dag den bliver tændt første gang, er i mine øjne
mangelfuld.
Dlink burde have overvejet hvilke funktioner der skulle være i den, og så
have testet at den virkede, ikke bare lave noget i en fart som forbrugeren
så skal opdatere hver halve uge.
D604 er rettet mod almindelige forbrugere, ikke virksomheder med It
afdelinger.

> firmware, så jeg vil ikke afvise at der er et problem der. W2k native er
> ikke god til at route.

Native er en indstilling der kan vælges i en w2k server, jeg bruger w2k pro
til mit projekt.
(har brugt w2k advanced server, men den er for klodset til så lille et net,
efter min mening)

> [...]
være
> den første til at kontakte D-Link hvis der er et problem. Jeg er sikker på
Tak for tilbuddet, men jeg er en tålmodig mand (på de fleste områder), og
jeg har tid til at vente, jeg syntes heller ikke det var rimeligt at skælde
den sagesløse butik ud.
Den har jo ikke "solgt" mig varen, det har Dlink`s reklamer og anden omtale.

mvh Jens som laver mange eksperimenter med hjemmenet.

Fra : Keld Damsbo

Dato : 23-12-02 13:37

> [...]
> så skal opdatere hver halve uge.
> D604 er rettet mod almindelige forbrugere, ikke virksomheder med It

Jeg kan godt se din pointe, men jeg vil nu alligevel altid anbefale at man
anvender den nyeste firmware. Udviklingen går så stærkt i dag at man ikke
kan forvente at undgå problemer med mindre man holder sine systemer
opdateret.
Du kan f.eks sammenligne med Windows, Linux eller Apache, det er alle 3 gode
eksempler på at man skal sørge for at holde sig opdateret.
Et råd kunne være at kigge efter nye opdateringer 1 gang om måneden.
Mange leverandører har også en mailliste man kan tilmelde sig så man
automatisk bliver adviseret om nye opdateringer. Windows kan blot sættes op
til selv at holde øje med det og downloade og installere efter behov på
samme måde som mange virusscannere.
Den tid hvor man kan installere et system, lade det køre i årevis uden at
passe det, er desværre forbi.

> [...]
pro
> til mit projekt.
> (har brugt w2k advanced server, men den er for klodset til så lille et

Enig, men hvorfor ikke bruge en rigtig Gateway software som f.eks MS ISA
Server eller mange af de billigere løsninger ?

Fra : jens

Dato : 23-12-02 14:11

> [...]
> samme måde som mange virusscannere.
> Den tid hvor man kan installere et system, lade det køre i årevis uden at

Det kommer an på hvad man interesserer sig for, man kan også købe
ekstraudstyr til en bil, men det er ikke påkrævet for at få en bil der
virker som man forventer.
Og jeg er ikke tilhænger af alt det automatik, som maåske henter noget jeg
ikke ved hvad er.
Jeg vil selv hente det jeg skal bruge. og forventer at en producent laver
noget der virker, det kan godt være man får flere/andre funktioner med en
opdatering, men jeg køber jo en dims fordi de lover den kan det og det, ikke
fordi den kan opgraderes.
Jeg hjælper en del med hjemmenet, og fru jensen på 55 ved ikke hvad firmware
er, og burde ikke have brug for at vide det.
Jeg kan heller ikke anbefale hende at sætte xp på automatik, fordi jeg ved
hvor hun ringer hen klokken træls, og hun ikke selv ved hvad hun henter.
Win98 har da kørt upåklageligt i et par år uden opdatering, men den kan
miligvis heller ikke alt hvad der er muligt idag, det er ikke så vigtigt for
en pige på 5 år som bare spiller hugo på den.

> pro
> net,
>
> Enig, men hvorfor ikke bruge en rigtig Gateway software som f.eks MS ISA
> Server eller mange af de billigere løsninger ?

Det er overvejet men, den koster et beløb, jeg har 6 winversioner i brug og
har egentlig ikke brug for flere.
(fra w3.11 på en bær/slæbbar til w2k advanced server til "forsøg")
Desuden vil jeg ikke have en maskine til at knurre i huset hvor forbindelsen
kommer ind, den kan fint stå i garagen.
Igen er ISA vel ikke beregnet til små hjemmenet, men til dem der har brug
for at have fuld kontrol over trafikken ikke ?

mvh Jens Som kører opel rekord fra 1984 (uden opdateringer udover
statens syn og almindeligt vedligehold)

Fra : Jp J

Dato : 23-12-02 20:53

Efter at have tygget mig gennem den enorme stak af indlæg, vedr. Dl-604, har
det rislet mig noget ned af ryggen.....

Men-men-men jeg har haft sådan en i to måneder nu, og den har kørt uden at
slå en eneste forkert sk.. !

Vi har to maskiner koblet på den, og kører på TDC adsl, og det fungerer
upåklageligt.

Sådan bare lige for at nævne det, så bruger jeg stadig den firm-ware den kom
med ( 1.62 build 1 ) og har som sagt ikke oplevet problemer.

( bare lige for at komme med en lille solstråle )

JpJ

Fra : jens

Dato : 23-12-02 22:13

"Jp J" <jp.jensen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med ( 1.62 build 1 ) og har som sagt ikke oplevet problemer.
>
> ( bare lige for at komme med en lille solstråle )

Jaja, de findes sikkert, og du er glad for den det er da godt.

Men har du testet at den virker som du tror den virker, jeg kender et par
stykker med en B1 som også "mente" sig sikker, men en lille test beviste det
modsatte.

Problemet er jo netop at den ser ud til at virke, den gør det bare ikke.

mvh Jens som ikke stoler på Dlink mere.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 23-12-02 22:39

Jp J skrev i meddelelsen <3e076846$0$175$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

> [...]
>med ( 1.62 build 1 ) og har som sagt ikke oplevet problemer.
>
>( bare lige for at komme med en lille solstråle )

virker firewallen ?
hvis ja, hvordan ved du det ?

Fra : Jp J

Dato : 24-12-02 01:39

> virker firewallen ?

Siden mit første indlæg har jeg læst både i min .PDf manual og rundt på
nettet.
Jeg har også kikket i loggen på 604.
Her står bla.
24. december 2002 00:39:16 Unrecognized access from 67.193.55.120:1031 to
UDP port 137
24. december 2002 00:42:29 Unrecognized access from 67.201.139.139:1028 to
UDP port 137
24. december 2002 00:43:05 Unrecognized access from 148.221.86.123:1032 to
UDP port 137
24. december 2002 00:43:12 Unrecognized access from 151.196.236.186:1026 to
UDP port 137

I min port liste står at 137/udp er NETBIOS Name Service ???? ( Jeg har Net
BIOS disabled )

Både jeg og min frue har den nyeste pakke fra McAfee ( internet security 5.0
som er stillet til max. paranoia ) - og det har egentlig også undret mig at
jeg er blevet portscannet et par gange. - Men det har jeg slået væk, med den
tanke at jeg jo ikke havde sat nogle filter til i 604. - det har jeg nu (
Inbound er sat til deny all ) men eøhhhh.... jeg kan stadig fint gå på
nettet ??

Det undrer mig lidt, at jeg kan blive port-scannet, for min ip i 604 (
80.161.28.xxx ) er jo naturligvis ikke den samme som lokalt på min maskine
( 192.168.0.xxx ) og jeg mener at have læst noget omkring Ip-adresse
hierakiet, der skulle gøre at en wan-ip ikke skulle kunne komunikere direkte
med en lan-ip ??!!?? - Eller stiller 604 sig bare fuldt ud til rådighed for
dette også ?? *gru*

> hvis ja, hvordan ved du det ?

Øhhh jeg tror efterhånden at jeg fiser rundt med " my zipper down" - Var der
noget med at BILKA havde en router i samme prisklasse ( der fungerer ) ??

JpJ
*hvis sol ikke skinner så strålende mere*

Fra : Per Bau

Dato : 24-12-02 01:40

> [...]
Net
> BIOS disabled )
>
> Både jeg og min frue har den nyeste pakke fra McAfee ( internet security

Har den reageret i forbindelse med ovenstående? Ellers blokker din firewall
jo fint for adgang.

> [...]
> tanke at jeg jo ikke havde sat nogle filter til i 604. - det har jeg nu (
> Inbound er sat til deny all ) men eøhhhh.... jeg kan stadig fint gå på

Selvfølgelig kan du gå på nettet. Det er jo hele ideen med din firewall. Når
du går på nettet er det jo outbound trafik, hvor du ikke kører med filtre.

Endvidre står der i din manual (jeg ved det godt) at inbound filtre kun har
indflydelse på DMZ maskinen. Alle andre porte re jo per default lukket da
der køres med NAT.

> [...]
direkte
> med en lan-ip ??!!?? - Eller stiller 604 sig bare fuldt ud til rådighed

Det er ikke sådan at den maskine du sider på er DMZ maskinen?

Fra : Jp J

Dato : 24-12-02 01:58

"Per Bau" <perbau@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Har den reageret i forbindelse med ovenstående? Ellers blokker din
firewall
> jo fint for adgang.

604 lod port-scannet komme igennem til min maskine, hvor det blev fanget af
McAfee.

> [...]
har
> indflydelse på DMZ maskinen. Alle andre porte re jo per default lukket da

Jo-jo men den del af trafikken der er out-bound er 8 så vidt jeg ved ) min
request til den pågældende server. Rent teoretisk ( i mit forvirrede
hovede ) burde jeg ike kunne få noget retur fra wan
Har jeg misforstået noget her ??

> Det er ikke sådan at den maskine du sider på er DMZ maskinen?

Bruger ikke DMZ overhovedet !!

JpJ

Fra : Per Bau

Dato : 24-12-02 01:58

> firewall
>
> 604 lod port-scannet komme igennem til min maskine, hvor det blev fanget
af
> McAfee.

Du må have en mapping i din dlink der siger at alt default trafik skal gå
til din PC, ellers hænger ovenstående ikke sammen.

> [...]
> request til den pågældende server. Rent teoretisk ( i mit forvirrede
> hovede ) burde jeg ike kunne få noget retur fra wan

Ja det har du. Outbound trafik er trafik som du initierer. Alt svar der
kommer tilbage på dine sesioner er tilladte som indgående. Ellers hænger
tingene jo ikke sammen.

/Per

Fra : Jp J

Dato : 24-12-02 02:11

> Du må have en mapping i din dlink der siger at alt default trafik skal gå
> til din PC, ellers hænger ovenstående ikke sammen.

jeg finder DMZ setup under " Misc / Tools " Der er 1) ingen ip indtastet, og
der er ingen "flueben" i "enable" - Så DMZ burde være død.

> Ja det har du. Outbound trafik er trafik som du initierer. Alt svar der
> kommer tilbage på dine sesioner er tilladte som indgående. Ellers hænger
> tingene jo ikke sammen.

Aha - så kan jeg sådan set kun vente, og se om der kommer et nyt port-scan,
eller findes der nogen måde at teste dette på ?

JpJ

Fra : Per Bau

Dato : 24-12-02 02:11

> [...]
port-scan,
> eller findes der nogen måde at teste dette på ?

Prøv på https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

og check hans shields up Den checker på de mest almindelige porte.

/Per

Fra : Jens

Dato : 24-12-02 02:17

"Jp J" <jp.jensen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Aha - så kan jeg sådan set kun vente, og se om der kommer et nyt
port-scan,
> eller findes der nogen måde at teste dette på ?

Jeg har en 10 og en 62 adresse, en route via en w2k gate til udbyderen og
tilbage gennem d604`s 10adresse fra en værelses pc resulteresde i en za
alarm på stue pcèn

Den test var nok for mig, begge waller i d604 stod på deny all, der var
ingen virtuelle, og ingen dmz
Der var heller ingen forbindelse mellen de to pcèr i lanet.

Værelset-w2k-udbyderrouter-d604-stuen

(za i stuen gik lidt amok vil jeg lige indskyde)

mvh Jens

Fra : Per Bau

Dato : 24-12-02 02:03

"Jp J" <jp.jensen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Bruger ikke DMZ overhovedet !!

Og du har heller ikke sat noget op vedr. virtuelle servere?

/Per

Fra : Jp J

Dato : 24-12-02 02:14

> Og du har heller ikke sat noget op vedr. virtuelle servere?

Nope

JpJ

Fra : Jens

Dato : 24-12-02 02:08

"Per Bau" <perbau@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Jp J" <jp.jensen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Jeg satte outbound wallen og inbound wallen på deny all, og alt virkede
stadig.
Der var ikke nogen DMZ, og alt virkede fra 4 maskiner.

(bilka vejle havde 1 tilbage igår)

mvh Jens

Fra : Per Bau

Dato : 24-12-02 02:12

> "Per Bau" <perbau@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg satte outbound wallen og inbound wallen på deny all, og alt virkede
> stadig.
> Der var ikke nogen DMZ, og alt virkede fra 4 maskiner.

Hvem svarer du?

/Per

Fra : Jens

Dato : 24-12-02 02:39

"Per Bau" <perbau@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvem svarer du?

Nåe sorry
Men da tråden er lidt lang og ikke ret gammel ville jeg da lige spare på
pladsen.
Det fremgår i min hukommelse af ovenstående tre ref`s

Hvordan det kan testes, hvordan jeg gjorde, og hvad resultatet blev.
Du virker som om du ved hvordan en wall skal virke, og så kunne JPJ se
hvordan jeg havde gjort,(vi snakkes af og til) men er det en forkert måde at
teste på ?

Eller er det min w2k og ikke d604 der bryder igennem ?
(det vil andres w2kèr vel også gøre så)

mvh Jens

Fra : Jp J

Dato : 24-12-02 02:23

> (bilka vejle havde 1 tilbage igår)

Bilka Vejle................ shit jeg sidder oppe ved Aalborg...... *g*
Den findes vel også andre steder, hvad var det den hedder
( vil lige prøve på edbpriser.dk )

JpJ

Fra : Jens

Dato : 24-12-02 02:34

> Bilka Vejle................ shit jeg sidder oppe ved Aalborg...... *g*
> Den findes vel også andre steder, hvad var det den hedder
> ( vil lige prøve på edbpriser.dk )

Den hedder Topcom brug google så er det www.topcom.de hvis jeg husker
rigtigt, det er self. specs fra producent, ikke så ringe endda.

mvh Jens

Fra : Jp J

Dato : 24-12-02 02:50

Takker for nu.
beback later.

Merry X-mas

JpJ

Fra : Ivar Madsen

Dato : 29-12-02 19:48

jens skrev Mandag den 23. december 2002 01:57 i dk.edb.netvaerk:

> [...]
> og ind til min d604 røg lige igennem på alle forsægte porte, mens
> d604 stod på deny all i alle de faner der var i den.

og du er 100% sikker på at data'ene vitterlig var ude og vende hos
ISP'en?

Ivar Madsen

Fra : Jens

Dato : 29-12-02 20:29

"Ivar Madsen" <news-23-08-02@milli.dk> skrev i en meddelelse

> og du er 100% sikker på at data'ene vitterlig var ude og vende hos
> ISP'en?

W2k har en 62 adresse med en 62adresse gateway
D604 havde en 10adresse med en anden 62adresse gateway
Men det er da rigtigt at deb switch der er mellem modemet kan sende
trafikken direkte fra w2k ud til d604 wan adressen, men den var stadig på
deny all trafic to pass, både inbound og outbound, derfor burde za ikke
reagere overhovedet efter min overbevisning.

Den bilka model jeg har nu laver ikke ballade på za i stuen med samme
opsætning.

Men som sagt før, jeg kan have fået en mandagsmodel.

Derfor har jeg heller ikke reageret på forespørgsler om d604 de sidste dage,
lidt negativ omtale forplanter sig jo hurtigt.

Jeg håber så den "nye" d604 jeg får, opfører sig anderledes end den gamle
gjorde.
(efter hvad "sælgeren" oplyste skulle de bare sende den ind til Dlink, så
kom der en ny, de reparerer ikke på dem)
Og det er stadig en firm 1.61 B1 jeg har haft, det kan jo være en
softwarefejl også, men jeg opgraderer ikke firmware på en nyindkøbt
hardware, hverken router eller bundkort eller noget andet for den sags
skyld, det der står i reklamen skal virke også med den firrmware der er
solgt da reklamen blev skrevet. (eller rettere specifikationerne blev
skrevet)
Der står jo ikke det er under forudsætning af der opgraderes ved hjemkomst
med dimsen vel.

Hvis man køber et dvd drev er det låst til lande koden, det kan ændres, men
det er låst i original stand, og hvis man vil have _flere_ funktioner skal
det "opgraderes" det er klart, men det fungerer jo som lovet uden
"opdatering"

mvh Jens

Fra : Per Bau

Dato : 29-12-02 20:42

> [...]
> deny all trafic to pass, både inbound og outbound, derfor burde za ikke
> reagere overhovedet efter min overbevisning.

Se det kunne jo forklare noget. Hvis d604 og din w2k sender rip pakker ud på
lokalnettet vil de jo begge vide at det ikke er nødvendigt at gå via
internettet for at komme fra den ene maskine til den anden. Ergo ryger dine
pakker ikke gennem 604'eren og vil derfor ikke blive fanget af dens
firewall.

Af dine tidligere indlæg fremgik det at de sad på 2 seperate netværk, men
ikke at de fysisk var forbundet. Jeg gætter på at de fejl du har set skyldes
en fejl 40.

/Per

Fra : Ivar Madsen

Dato : 29-12-02 21:13

Per Bau skrev Søndag den 29. december 2002 20:42 i dk.edb.netvaerk:

> [...]
> til den anden. Ergo ryger dine pakker ikke gennem 604'eren og vil
> derfor ikke blive fanget af dens firewall.

Når jeg henter mail fra min mailserver, så kunne jeg hente fra
127.0.0.1, men jeg fortræker at forskellige grunde at hente fra mit
domæne. Der sker så det at min mailklient slår domænet op, får min
WAN IP, conecter til min WAN IP på port 110, OS'et sender så data
parkerne ud til standart route = min routere's LAN IP, routeren
siger så, jamen den WAN IP er jo mig selv, og sender trafikken
tilbage til den maskine trafikken kommer fra (eller retter den LAN
IP den er sat op til at sende trafik på tcp110 til)
Og så kommer pointen, når trafikken kommer tilbage til selvsamme
maskine der sender den så er det *IKKE* LAN IP'en, men WAN IP'en
den får en connect fra.

Hvis du tvivler, så vil du ikke være den første, så du kan se en
TDCDUMP her Message-Id:<news:13007208.HeUNXzWeSB@news.milli.dk>

Ivar Madsen

Fra : Per Bau

Dato : 29-12-02 21:16

> Og så kommer pointen, når trafikken kommer tilbage til selvsamme
> maskine der sender den så er det *IKKE* LAN IP'en, men WAN IP'en
> den får en connect fra.

Det har ikke rigtigt noget at gøre med det jeg skriver til Jens. Så jeg
betvivler ike det du skriver der.

/Per

Fra : Jens

Dato : 29-12-02 22:46

> [...]
>
> Af dine tidligere indlæg fremgik det at de sad på 2 seperate netværk, men

> ikke at de fysisk var forbundet. Jeg gætter på at de fejl du har set

De er kun forbundet på wan siden af d604, med en switch mellem modem og w2k,
w2k burde stadig ikke kunne komme igennem d604eren efter min bedste
overbevisning, switchen sidder _ikke_ på lan siden af d604

Om der så gik et cat5 fra w2k Wan kortet og direkte til d604`s WAN port skal
der være 0 trafik, når d604 står på deny all trafic d604 lan sidens pcèrs za
skal ihvertfald ikke gå amok.

Men så er det ikke muligt at få en dhcp adresse til d604 fra ispèn

mvh Jens

Fra : Keld Damsbo

Dato : 30-12-02 00:13

> [...]
> w2k burde stadig ikke kunne komme igennem d604eren efter min bedste
> overbevisning, switchen sidder _ikke_ på lan siden af d604

Okay nu tror jeg at jeg forstår din opsætning.
Hele problemet er at du har samme subnet på LAN og WAN siden af routeren.
Så er du nødt til at sikre dig at dit subnet er lavet korrekt, hvilket det
sikkert ikke har været.

Kommer an på subnettet

Fra : Jens

Dato : 30-12-02 02:48

> [...]
> Så er du nødt til at sikre dig at dit subnet er lavet korrekt, hvilket det

Ok så :
jeg sidder i et værelse på m1 med xp, ip =192.168.0.80/sub 255.255.255.192
gateway 192.168.0.70
forbundet til switch1 port 1

switch1 port 2 forbundet til M2 w2k netkort1 ip=192.168.0.70/sub
255.255.255.192/gateway 127.0.0.1
w2k netkort2 ip=62.61.145.xxx (subnet er default 255.255.255.0) /gateway
62.61.145.62 forbundet til switch2 port 2
(w2k står i et skab midt i huset, men det er vel ikke vigtigt)

switch 2 port 1 forbundet til modem
switch2 port 3 forbundet til d604 wan side ip= 10.0.3.133/subnet 255.255.0.0
/gateway 10.0.255.254

i stuen står M3 med xp, ip=192.168.1.20/sub 255.255.255.192 gateway
192.168.1.1
forbundet til d604 switchport 1(af de fire indbyggede)
d604 lan adresse var 192.168.1.1(ingen subnet at se på routeren)

d604 er sat på deny all trafic i både inbound og outbound "firewall" i fanen
filter, og der er ingen undtagelser sat ind

M3 kunne spille på westwoods spil server til redalert og yuri og msn, icq og
mail kom frit igennem
M1 kunne kalde op til M3 over msn og icq, og filer kunne sendes med både icq
og msn.

(M3`s mac adresse var registret i d604 og tildelt den ip, derefter var ipèn
indtastet manuelt i M3 med subnetmasken)

Jeg har lavet samme opstilling med en anden router i samme prisklasse, men
medmindre trafic er tilladt i outbond firewallen på den er der ingen icq
eller msn opkald, hvis outbound står på deny all eksisterer internettet ikke
for M3

Det gjode det med D604 fra Dlink

Hvordan kan 10.0.3.133 /subnet 255.255.0.0 og 192.168.1.20/subnet
255.255.255.192 havne på samme subnet på hver sin side af en NAT router
????

Så er der den mulighed at jeg oversætter "deny all trafic" forkert, jeg
mener det betyder "forbyd" eller "afvis" "al trafik"!!

Jeg ved godt at den opstilling ikke er sikker, og den bruges heller ikke til
daglig, det var for at lave en test.
Jeg er så heldig at jeg har tid til at lave forsøg og hvad jeg ellers finder
på, men det er ikke det det handler om

mvh Jens

Fra : Keld Damsbo

Dato : 30-12-02 13:41

Mysteriet er lang om længe løst, se mit indlæg i en ny tråd som kommer til
at hedde DI-604 Firmware facts

Fra : Ivar Madsen

Dato : 29-12-02 21:00

Jens skrev Søndag den 29. december 2002 20:29 i dk.edb.netvaerk:

> W2k har en 62 adresse med en 62adresse gateway
> D604 havde en 10adresse med en anden 62adresse gateway

Her står jeg af, fatter ikke hvad du mener,,,

> [...]
> var stadig på deny all trafic to pass, både inbound og outbound,
> derfor burde za ikke reagere overhovedet efter min overbevisning.

Igen, kan jeg ikke følge dig,,,

> (efter hvad "sælgeren" oplyste skulle de bare sende den ind til
> Dlink, så kom der en ny, de reparerer ikke på dem)

Prøv at forstil dig, hvad det ville koste at fejlsøge, og fejlrette
en HW fejl, og så hvad en ny router koster, alså den pris routeren
koster når den ligger på lager hos impotøren, der skal ikke mange
minutter til at nå kostprisen på routeren.

> Og det er stadig en firm 1.61 B1 jeg har haft, det kan jo være en
> softwarefejl også,

Min er leveret med en 1.62 B2, der må have været en fejl i 1.61 B1.

> men jeg opgraderer ikke firmware på en
> nyindkøbt hardware, hverken router eller bundkort eller noget
> andet for den sags skyld,

Som udgangspunkt, så kan du også indlevere produktet til
forhandleren, vente et par uger på at de får opgraderet, og du kan
hente den/de kan sende den til dig.

> det der står i reklamen skal virke også
> med den firrmware der er solgt da reklamen blev skrevet.

Ja, og ellers er der en mangel i købelovens forstand, se endvider
ovenfor.

> (eller
> rettere specifikationerne blev skrevet)
> Der står jo ikke det er under forudsætning af der opgraderes ved
> hjemkomst med dimsen vel.

Nej, så skulle den have været opgraderet inden salget.

BTW så tror jeg nok at de fleste fortræker lige at opgradere selv,
og så slippe for at undvære produktet mens forhandleren for
opgraderet den. Men det er et helvede at få opgraderet routeren,
man skal sku selv ud på nettet og finde den nye fimware, istædet
for at man går ind i opsætningen, og beder om at få chekket om der
er ny firmvære, og hvis så beder om at få at se hvad der er af
ændringer, og så kan hente filen og opgradere.

Ivar Madsen

Fra : Jens

Dato : 29-12-02 23:06

> Her står jeg af, fatter ikke hvad du mener,,,

Nej det er heller ikke forklaret optimalt, men jeg gider næsten ikke
beskæftige mig med den d604 mere, den er jo forældet i formwaren.

> Igen, kan jeg ikke følge dig,,,

Der skulle have stået :"den switch der er mellem modemet, w2k og d604"
Men det er da ikke sikkert det bliver bedre af det.
Den sidder på WAN siden af d604 og WAN siden af w2k.

> [...]
> koster når den ligger på lager hos impotøren, der skal ikke mange
> minutter til at nå kostprisen på routeren.

Det er jeg klar over, og det er ikke en kritik af Dlink, sådan er det jo med
billigt el udstyr nu om dage, men posten bringer da pakker ud hver dag
undtagen søndag, så det undrer mig lidt det skal tage tre uger, uanset om
det er jul eller ej.

> Min er leveret med en 1.62 B2, der må have været en fejl i 1.61 B1.

Også min konklusion.

> Nej, så skulle den have været opgraderet inden salget.

Ja.

> [...]
> er ny firmvære, og hvis så beder om at få at se hvad der er af
> ændringer, og så kan hente filen og opgradere.

Jeg har en del bekendte som ikke interesserer sig for hvordan eller hvorfor
det virker, det skal bare virke nå stikket rammer kontakten (stort set), og
de får ikke opdateret ret tit af egen drift.
Heller ikke ved at sende det nogen steder hen.
Men hvis der kommer et nyt codec til deres dvdplayer så kommer det sommænd
nok på inden ret længe, det er så noget helt andet.

Men lad nu den 1.61 B1 hvile i fred, den har vist lavet postyr nok, og
eksisterer jo ikke mere.

mvh Jens

Fra : Keld Damsbo

Dato : 30-12-02 00:26

> Nej det er heller ikke forklaret optimalt, men jeg gider næsten ikke
> beskæftige mig med den d604 mere, den er jo forældet i formwaren.

Er den ikke, men der er flere muligheder i den nye firmware, sådan er det
ofte med ny firmware.
Mir råd til dig vil være at sætte den Switch på LAN-siden af DI-604, give
w2k en privat adresse i området 192.168.0.x eller endnu bedre lade den køre
DHCP-klient.
Hvis din w2k er en server med web-server o.s.v. skal du bare sætte virtuel
server op i DI-604.

Intet af ovenstående er specielt for DI-604, det er almindelig
routningsteknik.
Hvis du har det bedre med en anden router så køb en anden, men du kan
sagtens risikere at få samme problemer.
Du skal også huske at du kompromiterer sikkerheden i dit net ved at sætte
det op på den måde du har i dag.

> [...]
> billigt el udstyr nu om dage, men posten bringer da pakker ud hver dag
> undtagen søndag, så det undrer mig lidt det skal tage tre uger, uanset om

Ja enig, 3 uger er for lang tid

> Også min konklusion.

Se ovenstående vedrørende subnet

> [...]
> Men hvis der kommer et nyt codec til deres dvdplayer så kommer det sommænd
> nok på inden ret længe, det er så noget helt andet.

Den situation bliver desværre mere og mere fjern, man er nødt til at holde
sine programmer opdateret hvis man vil sikre sig bedst muligt mod hackere.

Fra : Jens

Dato : 30-12-02 03:18

> Er den ikke, men der er flere muligheder i den nye firmware, sådan er det
> ofte med ny firmware.

Jeg beder ikke om mere end der står i Dlinks specifikatiner for d604.

> [...]
> DHCP-klient.
> Hvis din w2k er en server med web-server o.s.v. skal du bare sætte virtuel

Ikke en god løsning da min wan ip på routeren er en 10.xx.xx.xx adresse, der
bliver en begrænset trafik på den server.
Jeg kan give min router 62.61.xxx.xxx adressen, men det er ikke det jeg vil.
Jeg vil have en public ip på min server, _og_ have wlan på min router med
kommunen (Jellingnet)( det har noget med gratis telefoni fra foråret at
gøre, hvis de holder hvad de lovede)
Desuden vil jeg ikke have en "virtuel" server. Jeg vil have en dedikeret
server, som kun er server, jeg har pcèr og switche nok.

> Intet af ovenstående er specielt for DI-604, det er almindelig
> routningsteknik.

Det mener jeg jo også, og så må der være en fejl ved den d604 jeg har haft.

> Hvis du har det bedre med en anden router så køb en anden, men du kan
> sagtens risikere at få samme problemer.

Jeg har også flere routere, men derfor skal d604 stadig gøre det den får
besked på.

> Du skal også huske at du kompromiterer sikkerheden i dit net ved at sætte
> det op på den måde du har i dag.

Det mener jeg at have styr på, men det kører stadig på forsøgsstadiet.

<klip>
> [...]

> sine programmer opdateret hvis man vil sikre sig bedst muligt mod hackere.

Ja, men jeg vil ikke sikre mig "bedst muligt", jeg vil sikre mig som Dlink
siger jeg kan med d604, som den er fra "kassen"
Det er klart der skal ændres password og det skal checkes at den står på
"deny" og så videre, men den skal _ikke_ forlange at få et nyt kabinet for
at virke fra dag 1.

D604 blev udelukkende anskaffet for at se om det nyeste nye kunne det som de
sagde den kunne, intet andet.
Såvidt jeg kunne se var den ekstremt billig i forhold til andre nat routere
med samme specs. i sommers.

At mit behov er større eller mindre kommer vel ikke d604 ved, den skal bare
blokere alt når den står på deny all og er genstartet.
Og så skal den iøvrigt lystre resett knappen, det kunne den 3 gange, så var
det slut med at lege med den.
Hvis jeg bruger resett knappen rigtigt 3 gange, hvad går så galt 4. gang ?
(jeg prøvede endda at slukke den og vente til næste dag med resett da den
var ret varm, hvilket er et tegn på en defekt for mig)

Det er så muligt jeg ikke aner hvad jeg snakker om men det må vel komme på
et tidspunkt.

mvh Jens

Fra : Ivar Madsen

Dato : 30-12-02 19:46

Jens skrev Mandag den 30. december 2002 03:17 i dk.edb.netvaerk:

> At mit behov er større eller mindre kommer vel ikke d604 ved, den
> skal bare blokere alt når den står på deny all og er genstartet.

Jamen hvad er det du vil have den skal blokere for, som den ikke
blokere for?

Svar på trafik der er startet fra LAN'et skal den IKKE blokere for i
indgående firewall, uanset hvordan du sætter den op, udgående
trafik skal blokeret i udgående firewall. Og det gør den også.

Indgående trafik der er generet udefra blokere min for uden jeg har
gjort noget, og kun ved at sætte op at den skal sende det til en
bestemt maskine så gør den det, eller hvis jeg sætter op at alt
trafik skal sendes til en bestemt maskine (DMZ), så gør den det.

Ivar Madsen

Fra : Jens

Dato : 30-12-02 23:21

> [...]
> bestemt maskine så gør den det, eller hvis jeg sætter op at alt
> trafik skal sendes til en bestemt maskine (DMZ), så gør den det.

Du har så ikke den firmware som jeg ret mange gange har sagt at min havde.

Se Keld Damsbo`s tråd om d604 firmware facts længere oppe.

Mvh Jens