Skagen-Norge i motorbåd?
Fra : Anders Lassen

Dato : 21-12-02 10:23

Hej gruppe,

Dette er måske et rigtigt newbie-spørgsmål - men jeg vover pelsen:

Vi har en drøm om at sejle til Sydnorges kyst - via Skagen - altså krydse
Skagerrak. Vores båd er en halvplanende 33 fods Skilsø motorbåd, der er
godkendt i CE-klasse B (offshore). Vi fik båden sidste forår og har sejlet i
adskillige år i mindre motorbåde - men kun kystnært i Øresund (vi bor i
Helsingør) og Sjælland. Vores længste tur var til det sydfynske øhav hvor vi
(selvfølgelig) krydsede Storebælt og rundede Sjællands Odde.

Og nu til spørgsmålet: Da vi aldrig har været ude på "åbent hav" er vi meget
i tvivl: Er det tilrådeligt/farligt/problemløst/ at krydse over Skagerrak
fra Skagen til fx. Arendal? Hvad er sikkerhedsmarginerne mht. vind? Hvor
afgørende er det at medbringe VHF? (Jeg ved godt at det er at foretrække,
men er det afgørende?) Hvad med "rigtig" redningflåde? Hvor lang tid tager
det - og hvor hurtigt er det realistisk at sejle ude midt i Skagerrak? (Vi
har jo ingen ide om hvordan bølge-størrelser og denslags er derude...

Håber I forstår spørgsmålet - når man skal vove sig ud på "de vilde vover"
med hele familien skader det jo ikke med lidt forberedelse...

Anders Lassen
Hellebæk

Fra : ole

Dato : 21-12-02 11:29

Anders Lassen wrote:
> [...]
>
> Håber I forstår spørgsmålet - når man skal vove sig ud på "de vilde vover"
> med hele familien skader det jo ikke med lidt forberedelse...

Man kan være så nervøs at livet passerer forbi.
Jeg kender ikke jeres båd, men en moderne 33 fod skulle kunne klare
mere end det meste.
Tjek vejudsigten og nyd livet ved at sejle - Nordsøen er krydset i en
Wayfarer-jolle, men sæt jeg lige ind i hvad man gør hvis det blæser
rigtigt op. Min største sejloplevelse var en tur fra Göteborg til Fåborg.
Natten ned gennem Kattegat med ca. 15 sek.m. agten for tværs i en GD 28
er det største endnu - en gik psykisk ned - 4 husker det som den
smukkeste oplevelse.Eneste (lille) problem var navigationen ind til Anholt.
Ole

Fra : Ellinor & Niels Otto~

Dato : 28-12-02 13:02

Vi blev lidt søsyge på vejen over Skagerak (Skagen-Lillesand) i en
GD28 i juli og jeg vil tro at en sejlbåd er mere stabil end en
motorbåd. Men ellers er det en pragtfuld tur og kan kun anbefale den !
Sørg for at have både VHF, GPS og hvide+røde blus med og for at have
lavet alternative ruter idet vejret kan skifte ganske hurtigt. Køb en
lodsbog !
Bølgerne i Skagerak er MEGET anderledes end i Kattegat med de større
dybder og skiftende strøm på turen over.
På vejen hjem rundede vi Skagen i 22m/s WSW kl. 23 og det var
"spændende". Ikke kun skulle der kigges efter bølger og bøjer, men
også lyttes på VHF for synkende kutter og fragtskib med stoppet motor.
Måske skulle du tage en tur op i Kattegat først, før du forsøger dig
på Skagerak ? Men hold dig fra Skagen Havn, hvis ikke du sejler i en
kutter!
Med sejlerhilsen,
Niels Otto
AUK, GD28 FD