installering af java i md 9.0
Fra : Henrik Trolle

Dato : 21-12-02 07:15

har problemer med at installere java har downloaded
j2re-1_4_1-linux-i586-rpm.bin

Hvad skal jeg gøre for at installere den.

hvilket program kan man bruge

Fra : Thomas Olsen

Dato : 21-12-02 08:10

Henrik Trolle wrote:

> har problemer med at installere java har downloaded
> j2re-1_4_1-linux-i586-rpm.bin
>
> Hvad skal jeg gøre for at installere den.
>
> hvilket program kan man bruge

Når den har en 'bin' extension går jeg ud fra at du skal gøre filen
eksekverbar og køre den:

chmod a+x j2re-1_4_1-linux-i586-rpm.bin
../j2re-1_4_1-linux-i586-rpm.bin

--
Regards
Thomas Olsen

Fra : Henrik Trolle

Dato : 21-12-02 08:35

ok men hvor skal jeg skrive det, og skal filen ligge et bestemt sted

Fra : Michael Knudsen

Dato : 22-12-02 07:52

On Sat, 21 Dec 2002 08:34:36 +0100, Henrik Trolle wrote:

> Thomas Olsen wrote:
> ok men hvor skal jeg skrive det, og skal filen ligge et bestemt sted

Du skal bare åbne en terminal og skrive det deri. Når du har kørt filen
(og sagt ja til en masse ting), får du en rpm-fil. Den kan du installere
(som root) ved at skrive "rpm -i filnavn.rpm". Det er ligegyldigt, hvor
filen ligger, og du kan slette den, når den er installeret.

/Michael Knudsen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-12-02 08:51

Michael Knudsen skrev Søndag den 22. december 2002 07:51 i
dk.edb.system.unix:

> [...]
> du installere (som root) ved at skrive "rpm -i filnavn.rpm". Det
> er ligegyldigt, hvor filen ligger, og du kan slette den, når den

Jeg fandt en opdaterede Mozilla 1.2.1-3tex igår, den fik jeg
installeret, og så skulle www.jyskenetbank.dk lige prøves, den har
jeg ikke kunnet komme ind på med Mozilla før, for at få den til at
virke skulle jeg lige logge på som root og starte den, så fandt den
selv udaf når jeg loggede på jyskenetbank at den mangler JAVA,
fandt udaf hvor den skulle hentes, så var det bare at vælge Linux
udgaven, og så finde udaf at den ikke kunne installere, så logge på
som root, og så gøre det samme igen, og så virker det bare.

Det er
http://rpm.pbone.net/index.php3/stat/4/idpl/283254/idpa/283254 jeg
installerte, måske Henrik Tolle skulle gøre det samme, alså
installer den mozilla RPM, ved at lægge den i et underdir til hanx
/home og så i Mandrakes kontrolcenter sætte op at den også skal
hente RPM filer fra det dir, så spillede det bare.

Ivar Madsen

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 22-12-02 09:50

Ivar Madsen skrev:
> Michael Knudsen skrev Søndag den 22. december 2002 07:51 i
> dk.edb.system.unix:

Du kunne også installere mit javasti-script når du har installeret
Javarpm'en.

Det får javapluginet til at virke automatisk og giver mulighed for at
køre javaprogrammer direkte.
Se http://www.gnuskole.dk/index.php?ID=38

Gunner.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-12-02 11:11

Gunner Poulsen skrev Søndag den 22. december 2002 09:49 i
dk.edb.system.unix:

> Du kunne også installere mit javasti-script når du har installeret
> Javarpm'en.
>
> Det får javapluginet til at virke automatisk og giver mulighed for
> at køre javaprogrammer direkte.

OK.

BTW så faldt jeg lige over din side om Kbabel's ordbog på siden om
oversættelse af Mozilla, *) og har installeret den, hentet de .PO
filer du har samlet, men kunne godt bruge nogle andre, regner med
at bruge nogle timer her i juleferien på at få kikket på man
siderne til procmail, hvor finder jeg nogle passende .PO filer til
det arbejde?

*) Eller er det en anden Gunnar Poulsen?

Ivar Madsen

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 22-12-02 12:37

Ivar Madsen skrev:

> [...]
> at bruge nogle timer her i juleferien på at få kikket på man
> siderne til procmail, hvor finder jeg nogle passende .PO filer til

Læs Eriks glimrende introduktion til Kbabel på:
http://www.klid.dk/dansk/kbabel.html

Under Opsætning og hentning er beskrevet hvordan man henter alle de
danske po-filer der findes i KDE - det er en god begyndelse.

> *) Eller er det en anden Gunnar Poulsen?

The one and only.

--
Aktiv i projektet Gnuskole http://www.gnuskole.dk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-12-02 16:12

Gunner Poulsen skrev Søndag den 22. december 2002 12:36 i
dk.edb.system.unix:

> Læs Eriks glimrende introduktion til Kbabel på:
> http://www.klid.dk/dansk/kbabel.html
> Under Opsætning og hentning er beskrevet hvordan man henter alle
> de danske po-filer der findes i KDE - det er en god begyndelse.

Done.
Men han skriver
|Manualer
|Hvad angår manualen gør du følgende:

|Først skriver du:

|xml2pot index.docbook >programdoc.pot

Hmm, xml2pot laver en fil om fra et format til .pot formatet.
Men når jeg har procmail.1.bz2 så udparker jeg den med bzip2 og får
procmail.1 hvordan kommer jeg derfra til noget der svare til det
han kalder for "index.docbook" ?

Ivar Madsen

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 23-12-02 13:15

Ivar Madsen skrev:
> Gunner Poulsen skrev Søndag den 22. december 2002 12:36 i
> dk.edb.system.unix:

> Done.

Alt herefter skal du bare springe over. Det er aktuelt hvis man har et
program til KDE der har en index.docbook-fil

Det du skulle bruge var at hente oversættelserne fra CVS.
Sæt KBabel til at hente dem ind i oversættelsesdatabasen og så kør løs
med at fylde huller ud i Procmail.

Når du er færdig med det er der nok af spændende programmer at gå igang
med på http://www.gnuskole.dk/index.php?ID=17

Gunner.