externe variabler i funktioner?
Fra : Ukendt

Dato : 21-12-02 00:47

Hejsa gruppe

Jeg har en masse variabler på i en php fil
De variabler vil jeg så gerne have ind i mine funktioner UDEN brug af
globals, kan det overhovedet lade sig gøre?
Eller er der en anden måde jeg skal gribe an på ?

eksempel:

<?php
// Variabel side
$lang_language = "Dansk";
$lang_showall = "Vis alle";
/*
Plus et par 100 stykker mere
*/
?>

<?php
// funktion side
function Common_header($side) {
blablablabla
print $lang_language;
}
?>

Fra : Allan E

Dato : 21-12-02 01:39

"-Martin-" <martin_aarhof(AT)hotmail.com> wrote in message
> Jeg har en masse variabler på i en php fil
> De variabler vil jeg så gerne have ind i mine funktioner UDEN brug af
> globals, kan det overhovedet lade sig gøre?
> Eller er der en anden måde jeg skal gribe an på ?

Nu er det jo netop det vi har globals til, men du kunne evt, i stedet for at
have et hav af selvstændige variable lave et array, med alle variable i, og
så gøre det globalt.
Blot et forslag...

Fx
$lang['language'] = "Dansk";
$lang['showall'] = "Vis alle";

function Common_header($side) {
global $lang;
print $lang['language'];
}

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-02 01:57

On Sat, 21 Dec 2002 01:39:07 +0100, "Allan E" <ege@per_fjern_son.dk>
wrote:

> [...]
>have et hav af selvstændige variable lave et array, med alle variable i, og

Åhhh ja... det havde jeg da slet ikk tænkt på
Det var en god idé..
Takker

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 03-01-03 20:17

"-Martin-" <martin_aarhof(AT)hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Åhhh ja... det havde jeg da slet ikk tænkt på
> Det var en god idé..
> Takker

Nu så jeg lige spørgsmålet og ville nævne references.
http://www.php.net/manual/en/language.references.php

Pointen er at du ikke smider hele variablen, og dermed alt dens data, ind i
funktionen men kun en reference.
Lidt ligesom pointers hvor man kyler ram-adressen i hovedet på funktionen.

Det virker lidt på samme måde som hvis du erklærer variablen global.

Specifik brug i funktioner:
http://www.php.net/manual/en/language.references.pass.php

Alternativt har nyere udgaver af PHP (>=4.1.0 et array der hedder $GLOBALS
Det er et super globalt array der indeholder alle variable.
At det er superglobalt betyder at du kan bruge det inden i funktioner uden
først at erklære det for globalt eller sende det som parameter til
funktionen.

eks.:

$hej = 'hans':
function test()
{
return $GLOBALS['hej']
}
echo test();

Derved slipper du for selv at smide alle dine variable i er array du
erklærer globalt, det har PHP allerede gjort for dig:)
http://www.php.net/manual/en/reserved.variables.php#reserved.variables.globa
ls
http://www.php.net/manual/en/language.variables.predefined.php#language.vari
ables.superglobals