smoothwall flydende IPer ?
Fra : Petersen_Michael

Dato : 20-12-02 23:23

Hej, jeg kæmper iøjeblikket med at installerer SmoothWall, som
firewall / inetshare..

det er lykkedes mig, at nå så langt (efter at jeg mokkede både et IDE CD
drev, og en IDE HD i en PC) at loade Smoothwall, få det til at genkende de
to Realtec netkort, jeg også har stoppet i, og lade mig definerer "grønt" og
rødt" net

men der er opstået et par problemer..
1. jeg har ikke en fast IP til Internettet, og jeg kan ikke lige se hvordan
jeg i SmoothWall kommer uden om det punkt, hvor en IP, skal indtastes.. ?

2. jeg har fået intastet et password, som jeg ikke kan huske (tasterne
fuckede op, og jeg hamrede på nogle tilfældige)
så er der anden vej, end at starte forfra ?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residernde i Nyborg

Fra : René Nielsen

Dato : 21-12-02 01:20

Hej

Hvis du ikke kam huske password, er der ikke andre muligheder end at starte
forfra.

Du kan sætte dit ip.nr når du har fåetden op at køre, du skal gå ind i shell
og vælge setup og her fra kan du så sætte de forskellige ting.

René

Fra : Petersen_Michael

Dato : 21-12-02 11:34

René Nielsen skrev i meddelelsen
<3e043d38$0$71643$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

Hej René

>Hvis du ikke kam huske password, er der ikke andre muligheder end at
>starte forfra.

ok, der sker et eller andet skummelt, under installationen, når jeg når
dertil hvor jeg skal indtaste et Root password, så virker mine taster ikke..

har prøvet at instalerer flere gange
både UK og DK install..
DK fucker totalt op, så jeg har kæmpet en del med UK, og valgt UK taster

jeg har prøvet at benytte IPCop, i stædet for SmoothWall
umidelbart to sider af samme sag, virker dog lidt mere sløv (er længe om at
finde mine netkort..
samme feature, med kun at supporterer IDE HD, og CD og samme problem, med at
jeg "mister" mine taster, når jeg skal til at skrive password

>Du kan sætte dit ip.nr når du har fåetden op at køre, du skal gå ind i
>shell

ok, men som jeg læser vejledningen, bør jeg kunne sætte den op
fra en anden PC på LANet,

>og vælge setup og her fra kan du så sætte de forskellige ting.

ok

Fra : René Nielsen

Dato : 21-12-02 18:41

Hej Michael

Du kan ikke se at du indtaster noget når du skal angive et password, så det
er ikke fordi at der er noget galt med dit tastatur. Du skal opsætte 3
forskellige konto'er. "root", "admin" og "setup"

Det er rigtigt at du kan fjerne styre den fra en maskine på lan'et og det er
så her du gå ind i en shell og logger på maskinen. "Admin" er den du bruger
når du logger på webinterfacet. via adressen http://intern_ip:81 eller
http://intern_ip:445

IpCop har jeg ikke prøvet med det skulle være en light udgave af Smoothwall.

René

Fra : Petersen_Michael

Dato : 21-12-02 19:06

René Nielsen skrev i meddelelsen
<3e04a793$0$71657$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

Hej René

>Du kan ikke se at du indtaster noget når du skal angive et password, så
>det er ikke fordi at der er noget galt med dit tastatur.

det fandt jeg også ud af

>Du skal opsætte 3 forskellige konto'er. "root", "admin" og "setup"

jeps, jeg kan nu komme ind i root, og setup

> [...]
er
>så her du gå ind i en shell og logger på maskinen. "Admin" er den du

men her knækker filmen..
jeg kan ikke, connecte boxen med 192.168.1.1:81 / :445

men brotset fra det, ser det meget fornuftigt ud
jeg har sat DHCP op på det røde netkort

>IpCop har jeg ikke prøvet med det skulle være en light udgave af
>Smoothwall.

lige nu er den eneste forsklél jeg kan set at IPCop, kun kan installeres på
Engelsk, og at Smoothwall tilbyder DK instalation, som jeg ikke kan få til
at virke..

Fra : René Nielsen

Dato : 21-12-02 19:28

Hej igen

Hvilken adresse har den maskinen du prøver at logge på fra, du skal huske at
den skal være ind i det samme scope som Smoothwall'en.

Det er røde netkort er det der vender ud mod Internette. Så her skal du ikke
sætte det til DHCP med mindre du få en adresse fra din ISP(via DHCP) Det er
det grønne netkort der vender ind mod det intern netværk, så her skal du
sætte det op til DHCP ellers skal du selv sætte ip op på de forskellige
maskiner på netværket, med det grønne netkort ip som gateway.

René

Fra : Petersen_Michael

Dato : 21-12-02 19:36

René Nielsen skrev i meddelelsen
<3e04b29a$0$71656$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

Hej

>Hvilken adresse har den maskinen du prøver at logge på fra, du skal huske
at
>den skal være ind i det samme scope som Smoothwall'en.

scope ? sammer IP serie fx. 198.162.0.1-254 og subnet masks

jeg tror lige jeg prøver med faste IPer, på LAN, både på Smoothwal
og på klient

> [...]
>sætte det op til DHCP ellers skal du selv sætte ip op på de forskellige
>maskiner på netværket, med det grønne netkort ip som gateway.

jeg får en IP, fra min ISP, via DHCP, så rødt kort må være ok ?

hvis jeg sætter grønt kort til DHCP
hvordan ved jeg så hvilken IP, jeg skal tilgå når jeg skal trimme
boxen, over LAN ? (http:// xxx.xxx.xxx.xxx:81 og :445)

Fra : René Nielsen

Dato : 21-12-02 19:50

Hej

Den adresse du skal bruge for at få fat i den er den du angiver på grønt
netkort, der har du kun mulighed for at sætte ip-adresse og subnet-mask. Du
vælger så under DHCP hvordan det interne net skal se ud, du kan sætte det op
på følgnede måde.

Rød ip fra DHCP

Grøn ip 192.168.1.1 255.255.255.0

DHCP slået til. start ip 192.168.1.10
slut ip 192.168.1.20
primær dns 192.168.1.1
sekundær ingen adgivet
Max lease tid 60
Domæn navns suffix ingen adgivet

Du kan fra en shell se hvordan ip adresserne er blevet tildelt de 2 kort.
via commandoen "ifconfig"

René

Fra : Petersen_Michael

Dato : 21-12-02 20:34

René Nielsen skrev i meddelelsen
<3e04b7e0$0$71711$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
>vælger så under DHCP hvordan det interne net skal se ud, du kan sætte det

jeps

>Grøn ip 192.168.1.1 255.255.255.0

> [...]

nu kan jeg tilgå boxen fra både HTTP://192.168.1.1:81 og
HTTPS://192.168.1.1:445

det er jo vældigt

men jeg kan ikke komme på Inet med min klient
(lige nu medens jeg eksperimenterer er der kun bootet boxen, og min primære
klient)

>Du kan fra en shell se hvordan ip adresserne er blevet tildelt de 2 kort.
>via commandoen "ifconfig"

har lige prøvet
eth1 viser en inet adresse 10.171.xxx.xx Bcast en adresse i samme klasse, og
en sub 255.255.240.0 "det lyder som min ISP"

jeg kan ikke læse de 2 øverste linier vedr. eth0

hvad hedder Dos kommandoen " /P " i linux ?

Fra : René Nielsen

Dato : 21-12-02 20:49

Hej

Jeg kender desværre ikke commmandoen /p i linux men du kan bare scrolle op i
vinduet så kan du se dem, hvis du er logget på via webinterfacet, men det er
der stå er ip adresse og broadcast adresse ikke meget andet, men kan du
pinge www.tv2.dk fra smoothwall'en ??. Men det lyder mærkligt at du kan
komme i kontakt med smoothwall'en men ikke videre ud.

René

Fra : Petersen_Michael

Dato : 21-12-02 21:29

hej igen

René Nielsen skrev i meddelelsen
<3e04c5b0$0$71610$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
>Hej
>
>Jeg kender desværre ikke commmandoen /p i linux men du kan bare scrolle op
>vinduet så kan du se dem, hvis du er logget på via webinterfacet,

det var nu på selve boxen..

any way.. det ser fornuftigt ud, der kommer start adressen 192.168.1.10
og slut adressen 192.168.1.254 og sub 255.255.255.0

alt ok..

>men det er
>der stå er ip adresse og broadcast adresse ikke meget andet, men kan du
>pinge www.tv2.dk fra smoothwall'en ??.

nej, hvis jeg taster ping www.tv2.dk på boxen, får jeg en fejlmeddelesle
"un known host"

>Men det lyder mærkligt at du kan
>komme i kontakt med smoothwall'en men ikke videre ud.

ja, fra klienten kan jeg pinge :81 og :445
men hvis jeg går ind i shellen (web interfacet) kan jeg ikke pinge
192.168.1.1
og heller ikke tv2.. lige som jeg heler ikke kan kører en "ifconfig"

nå, jeg vil ikke bekymre mig mere om det her til aften..
sad oppe til 02 i morges og heksede.. kan jo ikke blive ved

men foreløbig tak for hjælpen

Fra : René Nielsen

Dato : 22-12-02 14:30

Hej Michael

Det lyder mærkligt at du ikke kan ping fra smoothwall'en, jeg har ingen
problemer i at ping noget som helst, både internt og eksternt. Men det lyder
for mig som at netkorttene er ikke er op at køre, du kan prøv at gå ind i
netværk og "sætte" det op igen, ved at gå ind i driver og kort tildeling og
lave en ny søgning, den skulle så gerne trække netværket op igen.

René

Fra : Petersen_Michael

Dato : 22-12-02 20:53

René Nielsen skrev i meddelelsen
<3e05c10c$0$163$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
>netværk og "sætte" det op igen, ved at gå ind i driver og kort tildeling og
>lave en ny søgning, den skulle så gerne trække netværket op igen.

har prøvet at gå ind i setup og gendanne både rødt og grønt kort

det gør ingen forskel..

jeg kan se at den trækker netet op (det skriver den på skærmen)
men funktionalitetet.. nada..

jeg kan godt pinge en IP på mit LAN, fra IPCopen 192.168.1.10
den er slet ikke til at stoppe igen, (jeg kender ingen komando til det)
så jeg kan kun afbryde med [CTRL] + [ALT] + [ DEL]

jeg vil prøve at skrotte det røde kort tilfordel for en USB forbindelse til
mit kabelmodem, for at se om det har en gavnlig effekt..

Fra : Martin Bech

Dato : 22-12-02 21:21

In article <au556a$s6i$1@sunsite.dk>,
"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk>
wrote:

> jeg kan godt pinge en IP på mit LAN, fra IPCopen 192.168.1.10
> den er slet ikke til at stoppe igen, (jeg kender ingen komando til det)
> så jeg kan kun afbryde med [CTRL] + [ALT] + [ DEL]

Stop ping med ctrl+c.

Er det røde og det grønne netkort af samme model? Det kan vist give
problemer, men en løsning er svjh beskrevet i installationsvejledningen.

--
Med venlig hilsen / Greetings from

Martin Bech
http://MartinBech.dk Mail: Remove XYZ from mail address.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 22-12-02 21:35

Martin Bech skrev i meddelelsen ...

>Stop ping med ctrl+c.
>
>Er det røde og det grønne netkort af samme model? Det kan vist give
>problemer, men en løsning er svjh beskrevet i installationsvejledningen.

takker for info, jeg har ikke fundet nogen instalations vejledning til
SmoothWall
og er derfor skiftet til IPCop (umidelbart samme produkt)
der er lidt vejledning med, har dog ikke set noget vedrørende 2 identiske
net kort

PT er både det grønne og det røde kort af nøjaktigt samme fabrikat og type..
i morgen prøver jeg at skrotte det røde kort tilfordel for en USB løsning
til mit kabelmodem..

BTW: hvor lange må / kan USB kabler være ?

Fra : Nicklas Uhlen

Dato : 22-12-02 23:59

Har du prøvet at pinge et fast ip nummer som fx. tiscali dns 212.54.64.170

Hilsen

Nicklas Uhlen
"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:au2iv7$bkk$1@sunsite.dk...