computer freezer
Fra : The Holyfather

Dato : 20-12-02 11:42

Hjælp søges.
Min config:

Athlon 1400
Silverado mk II køler
512 mb ddr ram
Matrox 450 etv

Her er problemet.

Jeg formatterer og installere windows XP
Alt kører fint. Jeg kan brænde, spille småspil f.eks monopoly. Lave avi
filer om til mpeg, surfe osv osv
Så spiller jeg Flight Simulator eller Tony Hawk
Nu genstarter computeren, eller freezer.
Når jeg nu efterflg. bruger computeren igen, (Også efter at jeg har haft
fjernet strømmen helt, og har ladet den stå i et stykke tid) freezer den
periodisk. Også selv om jeg bare surfer eller skriver mails.
Hvis jeg så formatterer endnu engang, så virker den fint igen. Lige indtil
jeg spiller krævende spil. Så er balladen der igen.

Jeg har prøvet flg.
Skiftet imellem win 2000, win xp pro, windows me og win xp home
Fjernet 256 mb ram (både den ene og den anden klods)
Jeg ved godt at grafikkortet ikke er en 3d konge, men det burde da kunne
køre
installeret de nyeste drivere
Udelukket at processoren er for varm, (kører gennemsnitlig 56 grader) da det
tit opstår når maskinen ikke har været tændt særlig længe.

Det jeg synes er mærkeligt er, at hvis man forestillede sig at noget blev
overbelastet, så burde det da kører igen, hvis man lod det stå lidt.

Hjælp, da jeg ikke ved hvilken del der er fejl på. Jeg har desværre købt
delene forskellige steder, så jeg kan ikke engang brokke mig til en
forhandler. Desuden er der ikke mere garanti

Fra : Thomas

Dato : 20-12-02 12:34

"The Holyfather" <the_holyfather@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> filer om til mpeg, surfe osv osv
> Så spiller jeg Flight Simulator eller Tony Hawk
> Nu genstarter computeren, eller freezer.

Kunne tyde på at din PSU ikke kan trække læsset, eller at din CPU bliver for
varm, selvom du siger at den i gennemsnit er 56º C må den jo kommer højere
op, eftersom det er et gennemsnit.
sæt lige din silverado på max og giv den frisk luft at cirkulere med.

> Når jeg nu efterflg. bruger computeren igen, (Også efter at jeg har haft
> fjernet strømmen helt, og har ladet den stå i et stykke tid) freezer den
> periodisk. Også selv om jeg bare surfer eller skriver mails
se det er lidt underligt, hvis det bare var din psu....

Opdater med alle de nyeste drivers, til al hardware.. også dit Mobo.
Check at der ikke er IRQ deling mellem dit hardware.
winxp har irq sharing, som i nogle tilfælde kan give nogle af de problemer
du beskriver.
hvis du har det prob. skal du reinstallerer winxp men når installationen
starter ( første blå skærm ) skal du periodisk trykke på F5 og F9 til der
kommer en lille menu frem.
der vælger du:
Standart PC med I-step 486 eller noget i den stil.
nu installerer win xp UDEN irq sharing, og du kan selv konfigge dine irq'er
i bios, eller ved at flytte på hardware.

> [...]
> Skiftet imellem win 2000, win xp pro, windows me og win xp home
> Fjernet 256 mb ram (både den ene og den anden klods).

noget kunen tyde på at det er noget hardware der fucker dit system op,
eftersom det sker i mange forskellige OS'er.

> Jeg ved godt at grafikkortet ikke er en 3d konge, men det burde da kunne
> køre.
Det burde bare gå meget langsomt, såfrem kortet er for svagt.

> Udelukket at processoren er for varm, (kører gennemsnitlig 56 grader) da
det
> tit opstår når maskinen ikke har været tændt særlig længe.

Ja, men den kan jo godt være for varm....nogle cpu'er laver allerede fejl
ved 60-70º C selvom on die først kommer ved 90º C. og da dit gennemsnit er
56 må den nødvendigvis bevæge sig op og nok også over 60º C.
check bare for en sikkerhed skyld at din kerne ikke har fået chippet et
hjørne, eller lign.

Prøv at køre med mindst muligt hardware.
tag lydkort/netkort/extra harddiske og cd-rom/brænder/dvd drev ud, så du kun
kører med det minimale når du kører et spil.
check konsekvensen af dette.
kør et program til at belaste din CPU for at se om det er den der giver
probs.
Kan hentes her: http://www.tweakup.dk/HTML/download/diagnose.htm
kør evt,. noget benchmark på dit grafikkort for at se om det er noget
specielt den går ned i.

> Det jeg synes er mærkeligt er, at hvis man forestillede sig at noget blev
> overbelastet, så burde det da kører igen, hvis man lod det stå lidt.

ja det er rigtigt, og det er svært at forestille sig at windows kernen
bliver vildt korruptet, men at den alligevel godt kan boote uden fejl.

> Hjælp, da jeg ikke ved hvilken del der er fejl på. Jeg har desværre købt
> delene forskellige steder, så jeg kan ikke engang brokke mig til en
> forhandler. Desuden er der ikke mere garanti

Check din bios og sæt den til fail safe... muligvis kan en update af bios
hjælpe, hvis du nu skal prøve det hele.

jeg tror ikke jeg har mere lige nu.. men der skulel vel være noget at prøve
med.
venligst

Thomas

Fra : DWM

Dato : 20-12-02 18:14

"Thomas" <Plasmafusion@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> Kan hentes her: http://www.tweakup.dk/HTML/download/diagnose.htm
> kør evt,. noget benchmark på dit grafikkort for at se om det er noget

Seti 3.0 kan anbefales til at tjekke om det er CPU´en der bliver for varm
og derefter ustabil. Jeg havde noget lign samme problem med min når jeg
kørte krævende spil.

Andre programmer som har jeg prøvede kørte fint på min P4 da jeg fik
den (3dmark 2001SE, CPUburn osv osv..) Det gjorde Seti bare ikke.
Det viste sig at være et problem med Vcore som var for lav. Det kan være det
der er problemet. Hvad PSU bliver der kørt med? (Mærke og hvor mange W.)

/Kenneth Iversen

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 20-12-02 21:19

The Holyfather skrev:
> Hjælp søges.
> Min config:
>
> Athlon 1400
> Silverado mk II køler
> 512 mb ddr ram
> Matrox 450 etv

Du glemte at skrive hvilket lydkort og bundkort du bruger.
Det kan være særdeles relevant.

Test din om din CPU regner rigtigt med Prime:
www.mersenne.org
Regner din CPU rigtigt er det nok et grafikkort/AGP
problem, eller muligvis en dårlig PSU. Prøv at loade
BIOS safe settings.

Prøv at køre i en minimal konfiguration med 1 CD-drev, HD,
grafikkort og 1 klods RAM. Test om den så virker. Vend tilbage
med resultaterne.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : The Holyfather

Dato : 20-12-02 21:45

Jeg bruger Soundblaster Live!
Bundkort er Epox ep-8k7a
PSU er pabst 300W

BIOS blev flashed i går, samtidig blev driver opdateret

>BIOS er loaded til failsafe

kører med en ramklods, en harddisk, et cd drev + lyd- net- og grafikkort
Testede ram i dag med memtest86. Kørte i 3 timer uden fejl. Skal man i
øvrigt selv stoppe testen. Den nåede op til test 13. Jeg mener kun der skal
være 11 tests.
Ligeså snart windows loadede efter ramtesten freezede den. Den nåede ikke
engang at starte op.

Fra : Christian Morelli

Dato : 21-12-02 21:26

Har lige chekket vcore. den står på 1.82. Det lyder vist temmelig voldsomt.
Er det mon fejlen. Jeg kan ikke finde nogle steder i BIOS'en man kan ændre
den. Manuel kan man flytte jumpere, men det er kun opad med step på 0,1 v.
(1.82 - 1.92 osv)