Hvilket orlogsskib?
Fra : P.O. Poulsen

Dato : 20-12-02 09:04

Min farfar var indkaldt til Marinen - formentlig i perioden 1873-75 (han var
født i 1855).
Ifølge overlevering i familien var han under sin militærtjeneste i Dansk
Vestindien.
Hvordan finder jeg ud af, hvilket orlogsskib han var med? Det kan have været
fregatten Jylland, der var derude flere gange, men det kan naturligvis også
være et af Flådens andre skibe.
Kan nogen hjælpe mig?
Venlig
hilsen / P.O. Poulsen, Haslev

Fra : musse larsen

Dato : 20-12-02 13:49

P.O. Poulsen <bycon@mail1.stofanet.dk> skrev:
> [...]
>orlogsskib han var med? Det kan have været
>fregatten Jylland, der var derude
>flere gange, men det kan naturligvis også

Her er et par adresser ,håber det hjælper dig videre

http://www.navalhistory.dk/Danish/Fl%C3%A5delister/Fl%C3%
A5deliste_alfa.htm
http://www.navalhistory.dk/Danish/Skibene/Dagmar_skruekorvet%20
(1861-1901).htm

musse

Fra : P.E. Nikolajsen

Dato : 21-12-02 20:45

Prøv evt. også

Den danske flådes togter til Caribien 1671-1917.
af Per Nielsen
Bogen er udgivet samtidig med en ny udstilling på Orlogsmuseet i 1997. Ved
udstillingens åbning deltog både Friends of Denmark fra USVI og Dansk
Vestindisk Selskab.
48 sider, Dansk Vestindisk Selskab og Forlaget Marinehistoriske Skrifter,
Kbh. 1997.

Mvh
P. E. Nikolajsen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-12-02 20:58

Sat, 21 Dec 2002 20:44:38 +0100, skrev P.E. Nikolajsen:

> [...]
>Vestindisk Selskab.
>48 sider, Dansk Vestindisk Selskab og Forlaget Marinehistoriske Skrifter,

Den korrekte titel er "Flåden og Dansk Vestindien". "Den danske flådes
togter til Caribien 1671-1917" er en undertitel. Se Orlogsmuseets
litteraturliste på http://www.orlogsmuseet.dk/litte.htm

Ud over den titel der nævnes ovenstående, findes Kay Larsen: "Dansk
Vestindien 1666-1917" (1928).

Begge titler kan findes ved opslag på www.bibliotek.dk og således
online-bestilles direkte hjem til eget bibliotek.

Venlig hilsen
Kurt Hansen