Hjælp en newbie med begreberne?
Fra : Stefan Kristensen

Dato : 20-12-02 08:58

Hej NG.

Jeg er ved at skrue nogle stumper sammen, og har købt en nyt bundkort til
formålet.
Det er et Gigabyte GA-6BXE kort med Intel 440BX chipset.
(http://www.active-hardware.com/english/reviews/mainboard/ga6bxe.htm)

Er der nogen, der kan fortælle mig, om jeg har forstået det her rigtigt:
System Bus Frequency er det samme som Front Side Bus Frequency?
FSB er forbindelsen mellem CPU og RAM (og andet?).

CPU'ens hastighed = FSB x Multiplier?

Kan man overclocke ved at ændre FSB eller er det kun mulitplieren man må
ændre?
Jeg har en 500MHz PIII.

Hvad er Turbu PCI Bus Speed?

mvh
Stefan

Fra : Thomas Hansen

Dato : 20-12-02 11:27

On Fri, 20 Dec 2002 08:57:40 +0100, Stefan Kristensen <stk@rus.dk> wrote:

> [...]
>
> Er der nogen, der kan fortælle mig, om jeg har forstået det her rigtigt:
> System Bus Frequency er det samme som Front Side Bus Frequency?
Korrekt
> FSB er forbindelsen mellem CPU og RAM (og andet?).
Som navnet antyder er det bus hastigheden. Dvs. den hastighed hvormed de
forskellige dele i maskinen "taler" sammen

> CPU'ens hastighed = FSB x Multiplier?
Korrekt
> Kan man overclocke ved at ændre FSB eller er det kun mulitplieren man må
> ændre?
Det er faktisk det eneste man kan, med din cpu. Den er nemlig låst på
multiplieren. Men du skal være opmærksom på at hvis du hæver FSB'en vil
alle dele i din maskine blive overclocket. Med mindre at du holder fsb'en
på 66,100 eller 133mhz. Grunden til det er at PCI og AGP er afhængie af FSB
hastigheden. PCI bussen kører normalt 33mhz, agp 66. Dit system kører
sikkert 100fsb, det betyder at PCI bussen kører 1/3 fsb og agp 2/3. Hvis du
hæver fsben til f.eks. 124mhz vil PCI komme op på 41 og agp op på 82. Det
er ikke sundt i længden. Nogle harddiske kan gå død hvis de kører så højt.
Men hvis du kan køre 133fsb vil mother boardet automatisk rette PCI'en til
1/4 og agp til 1/2 også kører de inde for specifikationerne.

> Jeg har en 500MHz PIII.
>
> Hvad er Turbu PCI Bus Speed?
Et smart udtryk for en lille overclocking af pci bussen vil jeg skyde på.

> mvh
> Stefan

Jeg håber du blev lidt klogere.

--
Thomas Hansen

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 20-12-02 11:51

> Det er faktisk det eneste man kan, med din cpu. Den er nemlig låst på
> multiplieren.
Såddan hw låst? Jeg tror jeg har læst man kan 'låse den op'?

Men du skal være opmærksom på at hvis du hæver FSB'en vil
> alle dele i din maskine blive overclocket. Med mindre at du holder fsb'en
> på 66,100 eller 133mhz.
Kan det låses (MB afhængigt?)

> Men hvis du kan køre 133fsb vil mother boardet automatisk rette PCI'en til
> 1/4 og agp til 1/2 også kører de inde for specifikationerne.
Hmm... 500 / 133 = 3,76 => 3,5 eller 4 eller hur?
Eller skal jeg kører 100 x 5,0 og hvad så med pci / agp?

> Jeg håber du blev lidt klogere.
Jamen jeg lærer jo noget nyt hver dag

c",)
Stefan

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 20-12-02 11:53

> Men du skal være opmærksom på at hvis du hæver FSB'en vil
> Kan det låses (MB afhængigt?)

> Hmm... 500 / 133 = 3,76 => 3,5 eller 4 eller hur?
> Eller skal jeg kører 100 x 5,0 og hvad så med pci / agp?
Hovsa... Det har du jo svaret på...
Tak for svarene og go' jul.

c",)
Stefan

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 20-12-02 12:47

Stefan Kristensen skrev:

> Såddan hw låst? Jeg tror jeg har læst man kan 'låse den op'?

Ja, der er afbrudt nogle forbindelser inden i CPU'en og dem kan man _ikke_
selv lave igen. Sådan har Intel gjort siden nogle de første Pentium II'er.

Dem der kan låses op er AMD's Athlon'er. I starten var de ikke låst, men de
nyere modeller er. Dog sidder de "klippede" forbindelser på CPU'ens overside
og kan med lidt snilde godt forbindes igen.

--
Lars

Fra : A M

Dato : 20-12-02 14:42

"Thomas Hansen" <thomas.hansen@image.dkDUSKALFJERNEDETTE> skrev i en
meddelelse newsrho8m6c1vzru8w@news.image.dk...
> [...]
> Men hvis du kan køre 133fsb vil mother boardet automatisk rette PCI'en til
> 1/4 og agp til 1/2 også kører de inde for specifikationerne.

Det med de 124 og stabiliteten kan jeg da lige meddele, at jeg på mit ASUS
P2B-F har kørt 124 i over to år med en 450Mhz@557Mhz uden nogle problemer.
Forsøger jeg derimod at hæve den til 133 kan maskinen ikke engang boote....

Med venlig hilsen

AM

Fra : Thomas Hansen

Dato : 21-12-02 00:42

> [...]
> ASUS P2B-F har kørt 124 i over to år med en 450Mhz@557Mhz uden nogle
> problemer. Forsøger jeg derimod at hæve den til 133 kan maskinen ikke
Så har du jo bare været heldig. Fint for dig. Men jeg har kendskab til
flere som har "brændt" deres hardisk af fordi PCI hastigheden blev for høj.
Jeg har selv mistet en IBM 6.4gb disk på den regning.

At du ikke kan kører 133fsb skyldes jo nok mere cpuen og ikke hvorvidt pci
bussen køre for stærkt.

Jeg har forøvrigt selv et mobo magen til dit. Det kører 150fsb med en
Celeron 1000@1500. Jeg tror faktisk cpuen kunne klare mere da den køre ved
default core volt. Men boardet kan ikke sættes højere op.

--
Thomas Hansen

Fra : Peter Pan

Dato : 21-12-02 01:36

"Thomas Hansen" <thomas.hansen@image.dkDUSKALFJERNEDETTE> wrote in message
newsrho8m6c1vzru8w@news.image.dk...
> Korrekt
> Som navnet antyder er det bus hastigheden. Dvs. den hastighed hvormed de
> forskellige dele i maskinen "taler" sammen

Front Side Bussen er den bus north-bridge chippen og processoren(erne)
snakker sammen på. I dette tilfælde Pentium3 processoren og 440BX
chipsættet. At 440BX chipsættet "tilfældigvis" kører rammen ved samme
hastighed som FSB'en er noget "unikt" for 440BX chipsættet.

> [...]
> Men hvis du kan køre 133fsb vil mother boardet automatisk rette PCI'en til
> 1/4 og agp til 1/2 også kører de inde for specifikationerne.

440BX chipsættet har kun 1/1 og 2/3 AGP dividere. Dvs AGP kan kun køre
indenfor specifikationerne ved 66 og 100 MHz FSB hastighed. PCI har den 1/2,
1/3 og 1/4, så den kan den køre inden for specs ved 66, 100 og 133 MHz.

Mvh
Anders

Fra : Thomas Hansen

Dato : 21-12-02 02:39

> [...]
> indenfor specifikationerne ved 66 og 100 MHz FSB hastighed. PCI har den
> 1/2, 1/3 og 1/4, så den kan den køre inden for specs ved 66, 100 og 133
Hvis det du skriver er korrekt betyder det at min agp port er overclocket
til 100mhz. Det har jeg svært ved at tro på. Da jeg køre med et gammelt
3Dlab kort som ikke just er kendt for at kunne tåle den vilde overclocking.
Måske er der nogle mobo producenter som har bygget 1/2 agp devider ind i
deres boards. Jeg ved i hvertfald med sikkerhed at Abits BH6 rev 1.1 kører
med 1/2 agp devider.

--
Thomas Hansen

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 21-12-02 07:08

Thomas Hansen wrote:

> Hvis det du skriver er korrekt betyder det at min agp port er
> overclocket til 100mhz.

Hvad får dig til at tro det?
133* 2/3 = 89 MHz.

> Det har jeg svært ved at tro på. Da jeg køre med
> et gammelt 3Dlab kort som ikke just er kendt for at kunne tåle den vilde
> overclocking.

Nu er det jo heller ikke at overclocke grafikkortet, kun interfacet.

> Måske er der nogle mobo producenter som har bygget 1/2 agp
> devider ind i deres boards.

Nix, BX-chipsettet har den begrænsning, og det kan ikke ændres.

> Jeg ved i hvertfald med sikkerhed at Abits
> BH6 rev 1.1 kører med 1/2 agp devider.

Dokumentation ønskes.. (omend der skal meget til før jeg så meget som
overvejer at tro på det)

Fra : Thomas Hansen

Dato : 22-12-02 00:52

> Hvad får dig til at tro det?
> 133* 2/3 = 89 MHz.

Hvis du havde læst mine tidligere indlæg viste du at jeg kører 150fsb. På
et P2B-F

> Nu er det jo heller ikke at overclocke grafikkortet, kun interfacet.

Det Har du ret i, men det betyder da stadig at grafikkortet skal være i
stand til at klare den højere bus hastighed.

> Dokumentation ønskes.. (omend der skal meget til før jeg så meget som
> overvejer at tro på det)

Jeg har ikke andet dokumentation end den praktiske erfaring jeg har med at
overclocke røven ud af bukserne på diverse 440BX boards.

--
Thomas Hansen