Bakdelen med kastrering?
Fra : okb

Dato : 19-12-02 22:34

Vi har en snill liten blandingshingst på snart tre år. Min samboer tenker nå
å kastrere den da mange har rådet oss til det. Det er langt til nærmeste
hoppe og hesten er grei å håndtere.

Hva kan man tape på å kastrere den og bør men vente? Kan det være galt å
vente for lenge?

OKB, Telemark, Norge

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 20-12-02 08:13

okb wrote:
> [...]
> hoppe og hesten er grei å håndtere.
>
> Hva kan man tape på å kastrere den og bør men vente? Kan det være galt å

Hesten bevarer oftest noget af sit hingste-sind, hvis den kastreres
sent. Derfor er det ofte en god ide at kastrere den tidligt, hvis den
ikke skal forblive en hingst.

-dennis

Fra : Tanja Bromley

Dato : 20-12-02 10:57

"okb" <okbang@online.no> skrev i en meddelelse
> [...]

> hoppe og hesten er grei å håndtere.
>
> Hva kan man tape på å kastrere den og bør men vente? Kan det være galt å

Går hesten alene så ? Eller går den sammen med en, eller flere, vallak/ker ?

Skal hesten ikke bruges som avlshingst, vil det være bedst for den, om den
bliver kastreret. Selvom den er flink og rar, bobler hormonerne i den - og
det kan ske f.eks. til foråret, at den vågner op til dåd og ikke længere kan
gå sammen med andre heste. Og ingen hest har da fortjent et aleneliv, når
det er grundløst (= ikke skal bedække).

I mine øjne er der ingen "bagdele" ved at kastrere. Jeg er da måske også
forudindtaget, da jeg alene har vallakker i min stald (6 stk.). De er alle
kastreret rimelig tidligt (6 mdr. - 1 år), pånær min Quarter, der fik lov at
gå som hingst, til han var 2 år (usædvanlig rolig hest, uden nykker).
Vallakker har selvfølgelig ikke samme udstråling som en hingst har - men
det mener jeg ikke bør være grunden til at beholde en hingst som hingst i en
årrække. Skal man tænke på hestens velbefindende og det sociale liv, bør den
kastreres, såfremt den ikke skal tjene som avlshingst - mener jeg.

/Tanja

Fra : Anet

Dato : 20-12-02 18:05

Nej, der findes ingen bagdele ved at kasterere sin hest men der findes en
risiko.......ved en operation som den her kan det gå galt men det er yderst
sjældent at det går galt. Men ingen bagdel men en risiko....

--
Hilsen
Annette

Fra : dorthe jensen

Dato : 21-12-02 17:50

Hej allesammen

Jeg ved nu ikke med det at kasterere en hingst jeg fik for et par år siden
kastereret en hingst da jeg troede at alting ville blive meget lettere, da
hesten skulle bruges til konkurrence.
Der skete så det at efter kasterationen blev hesten meget ondskabsfuld og
kunne faktisk ikke være i stald med andre heste, og kunne ikke være i
lastbil med mindre at der var flere pladser i mellem.Ja på fold kunne han jo
selvfølgelig heller ikke gå i nærheden af andre der skulle min være en tom
fold mellem, og det var ligegyldigt om det var hopper, valakker eller
hingste.
da jeg købte ham som hingst( 4 år) gik han sammen med to andre valakker uden
problemer.
Jeg prøvede at snakke med forskellige dyrlæger og fik forskelligt foder for
at se om det kunne gøre en forskel og han fik også akupunktur, men intet
hjalp.
Dyrlægerne siger at der er ganske få heste der bliver som ham men ingen ved
hvorfor, så pt har jeg en etårs hingst som forbliver hingst så længe at han
er flink og omgængelig.

venlig hilsen Dorthe
okb <okbang@online.no> skrev i en
nyhedsmeddelelse:CQqM9.2634$Rc7.64249@news2.e.nsc.no...