Drentsche Patrijshond
Fra : Jesper & Jeanette

Dato : 19-12-02 18:45

Hej alle.

Efter lang tids overvejelse, har vi desværre set os nødsaget til at aflive
vores 5 år gamle Grosser Munsterlænder, da den ofte har været dominerende
over for andre mennesker, som til sidst endte i at den bed svigermor i armen
tre gange, da hun ville sætte den til rette. Nu er der jo så nogle der vil
sige, at det da må være en god hund, siden den kan bide svigermor. , men
det går jo ikke, og der har også været andre tilfælde hvor folk har følt sig
utrygge. Den var en utrolig effektiv og udholdende jagthund, og vi har været
glade for den, men det skal også være sådan at den kan omgåes andre
mennesker, og når vi ser tilbage, har der været flere uheldige episoder.
Desuden er det et barn på trapperne til Januar, så vi ville simpelthen ikke
risikere noget tilsvarende med en lille i huset, som måske ikke kender
hundens grænser.

Nok om det, og livet må jo gå videre, og jeg har lært af mine fejl. Jeg har
med interresse læst indslagene omkring " Hund eller barn først", og har
taget det til mig.

Nu er det så at vi tænker på at anskaffe os en ny hvalp, og vi er lidt bange
for at anskaffe os en Grosser munsterlænder igen, i frygt af at samme
historie vil gentage sig. Intet dårligt om racen, men den kræver sin mand at
styre, hvad også til dels lykkedes m.h.t. jagt, lydighed og søg, dog fandt
den det aldrig naturligt nederst i hierakiet.

Er der nogen der har erfaring med Drentsche Patrijshond. ? Gerne både ris og
ros. Vi vil i en af dagene prøve at kontakte Dansk Drentsche Patrijshond
Klub, og tage ud og se hunden "live". Hvad jeg kan læse om den, er det en
ret rolig og hengiven hund. Nu ved jeg godt at ligemeget hvor man ser, er
der kun rosende ord for de forskellige racer.
Den vil komme til at komme meget på jagt, men skal selvfølgelig også fungere
som en familiehund. Vigtigt for mig, er at den ikke "går af hånd", men hvad
jeg kan læse er den meget tilknyttet til føreren, så det bliver nok ikke det
store problem. Søget må heller ikke være alt for langt, da den også skal
bruges til fælles jagt i jagt foreningn, som helst ikke ser langtgående
hunde.
Hvordan er næsen på en Drentsche Patrijshond. Er standen fast. Gør den når
den er på fod af råvildt. ?

Måske nogle kunne komme med nogle alternativer. F.eks. har vi også kigget på
en Fransk Spaniel. (Epagneul Francais.) men de er vist ikke til at opdrive,
eller hvad. ? Et krav er dog at den skal være langhåret. (Så Jeanette kan få
varmet fødderne på de kolde vinter aftener ) Vi havde også en Welsh
Spaniel i tankerne, men den kræver en del pelspleje, og kan vel sagtens
slæbe tre kilo mudder ind på gulvtæppet.

På forhånd tak for hjælpen.

Jesper & Jeanette.

Fra : BN

Dato : 19-12-02 20:56

"Jesper & Jeanette" <jschack@image.dk> wrote in message
> Hej alle.
> Et krav er dog at den skal være langhåret. (Så Jeanette kan få
> varmet fødderne på de kolde vinter aftener )

hejsa

Er det ikke ligegyldigt om det er en langhåret hund ?
Da jeg valgte hund, engelsk springer spaniel, ønskede jeg også en langhåret,
men det blev til en korthåret field trail... dejlig hund. Jeg kiggede på
egenskaberne først (udeende, temperemnet og livlighed), dernæst på udseendet
(hun er DJR stambogsført).
Jeg ved godt at DKK udstillingnshundeejere vil rive sig i håret nu, og jeg
forstår også at de kigger på udseendet mht. udstillinger. Jeg har dog
nøjedes med at se på temperent og sundhed, som jeg absolut også synes I skal
gøre, især når I venter barn.

God fornøjelse med søgningen og en glædelig jul til jer fra BN og Sandra

Fra : Mette Mejdahl

Dato : 20-12-02 00:31

Hej Jeanette & Jesper!

Ked af at høre at jeres "gamle" hund måtte aflives... Men sådan kan det jo
desværre gå :-/

Jeg på indrømme at på trods af at I taler om en langhåret hund, bliver jeg
simpelthen nødt til at fortælle jer om den Italienske Spinone!!!
I søger en godmodig hund, der er en dygtig jagthund & en dejlig familiehund,
hvis jeg har forstået det rigtigt...

Min far importerede for en del år tilbage den første af racen til Danmark,
siden har han haft et kuld hvalpe og min mors familie (mine forældre er
skilt) har efterfølgende importeret en tæve fra Englang og en fra Holland.
Vi (min familie) avler desværre ikke på racen mere, men jeg ved der er et
kuld på fyn;

Paul Manuel
Bjernevej 66
5600 Fåborg
Denmark
Tel./Fax: +45 (0)62619224
Email: manuel@post9.tele.dk

Denne race er (ud fra mit synspunkt) den skønneste jagt/familiehund man kan
ønske sig! Den findes i Gul/hvid og i brun/grå (som en ruhåret hønsehund).

Jeg har desuden et link, til min side om min mors to Spinoner, Luna & Evi.
Her kan I bla. se standarden & historien bag racen (udover fotos mm. af
vores hunde).
Håber I har fattet interesse for racen

http://medlem.jubii.dk/spinone/

MVH. Mette