Bygselv røgeovn
Fra : Thomas Jeppesen

Dato : 18-12-02 21:43

Er der mon nogen i gruppen der ligger inde med tegning/vejledning eller bare
almindelig knowhow vedr. bygning af en mindre røgeovn til koldrøgning?

Hvis det er tilfældet vil det da være rart, hvis vedkommende vil dele sin
viden med os andre.

På forhånd tak!

Thomas

Fra : Alex Linaa

Dato : 20-12-02 08:20

"Thomas Jeppesen" <thomasjeppesen[sletdette]@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3e02047e$0$222$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> almindelig knowhow vedr. bygning af en mindre røgeovn til koldrøgning?
>
> Hvis det er tilfældet vil det da være rart, hvis vedkommende vil dele

Der er en ret avanceret fætter her:
http://hjem.get2net.dk/walter/inrogovn.htm og
http://hjem.get2net.dk/thomas_froelund/smoking.htm

Her er en anden som er mindre kompleks:
http://home19.inet.tele.dk/erik-andersen/rogovn.htm

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Helle Christensen

Dato : 21-12-02 19:56

Hej
Den smarteste måde at lave en koldrygningsdovn, er ved at få fat i et
gammelt udtjent køleskab. Folk smider gerne deres køleskabe ud, når de ikke
mere kan holde temperaturen på de små grader. Til koldrygning skal kammeret
op på ca. 20°C. Derfor er det nemt at få fat i disse køleskabe. Denne temp.
opnås nemt, hvis du benytter en lille varmeplade, med din plade smuld på. Du
skal have varmeaggreatet stående i bunden og starter med at få røget
køleskabet grundigt til før du lægger saltede/sukrede fisk i køleskabet.
Hvis det kniber med at holde temp. kan du lægge et par frosne 1½l
sodavandsflasker ( med vand). Der skal så blot tændes og derefter slukkes
på afbryderen til kogepladen efter ca. 15-20 min. Man lader så være med at
åbne skabet. i min. 2 timer. Herefter tændes igen for ny smuld og
proceduren gentages selvfølgelig alt efter hvor meget der er lagt til
rygning. Normalt vil 3-4 gange være nok med en "hviletid" på ca. 3 timer i
mellem hver gang.
Ovenstaående procedure er praktiseret igennem flere år med vellykkede
resultater.
God fornøjelse med koldrygningen.
mvh
Helle Chr.