Ødelagte tarme pga, af strålebehandling
Fra : Annette Holm

Dato : 18-12-02 21:37

Er der nogen lig som mig?Dette er en lang og opslidende "historie" det korte
af det lange er!
Det hele startede med en læge der sjuskede med hans prøver og det endte med
livmoderhals kræft,
der efter kom stråleskaderne og i dag sidder jeg med en halv meter tyndtarm
og tre stomier.
Er der nogen der er i samme situation som mig ville jeg høre fra jer,da det
ikke er nemt at tale med nogen der ikke har prøvet det på sin egen krop
Mange venlige hilsner Annette.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-12-02 00:07

Annette Holm wrote:

> [...]
> livmoderhals kræft,
> der efter kom stråleskaderne og i dag sidder jeg med en halv meter tyndtarm

Hvis du mener, at du har været udsat for fejlbehandling, kan du
eventuelt klage til Patientklagenævnet. Du kan læse mere på
http://www.pkn.dk.

> Er der nogen der er i samme situation som mig ville jeg høre fra jer,da det
> ikke er nemt at tale med nogen der ikke har prøvet det på sin egen krop

Du skriver ikke, om du i øvrigt er rask nu. Men uanset om det er
tilfældet eller ej, så er det vigtigt, at du har en positiv indstilling.
Lad være med at fokusere på alt det dårlige.

Hvis du er rask, gælder det om at komme videre med dit liv i stedet for
at hensynke i selvmedlidenhed. En stomi (eller tre) forhindrer dig ikke
i et normalt liv. Også hvis du stadig kæmper med sygdom, er det vigtigt,
du prøver at være positiv, og at du bruger dine kræfter til at kæmpe
imod sygdommen i stedet for at miste gejsten.

Og selvom det kan være rart med lidt selvmedlidenhed og medlidenhed fra
andre, så skylder du både dig selv og dine pårørende at prøve at være
positiv. Dels giver det dig et bedre liv, og dels er din sygdom også
hårdt for dine pårørende. Din måde at tackle situationen på, har stor
betydning for, hvordan de tackler det hele.

Trænger du til nogen at snakke med, der også har eller har haft stomi,
kan du eventuelt prøve at henvende dig til Colitis-Crohn Foreningen
(http://www.ccf.dk). Medlemmerne her har ganske vist fået deres stomi på
grund af andre sygdomme, men følelserne omkring det at have stomi er den
samme.

Hvis du vil i kontakt med nogle, der har været gennem strålebehandling,
kan Kræftens Bekæmpelse vist hjælpe dig, eventuelt kan du finde en liste
over forskellige patientforeninger på
http://cancer.dk/at_leve/patientforeninger/mod_lige.htm.

Jeg står også gerne til rådighed, men jeg har nok ikke den rette
forståelse. Jeg har ganske vist en stomi, men det har aldrig været et
problem for mig. Egentligt er jeg ret så glad for den, fordi den gør mig
i stand til at leve et normalt liv.

Skriv gerne igen. Måske Sabina, der også holder til her i gruppen, vil
deltage - hun har et mere normalt syn på det at få en stomi, og kan nok
bedre hjælpe dig omkring det med følelserne. Jeg er generelt lidt
følelseskold

--
Mvh. Kim Ludvigsen