K: Riffel cal. 308w/riffelpibe til M98 lås
Fra : Knud E. Jørgensen

Dato : 19-12-02 17:44

Riffel cal. 308w på Mauser 98 lås købes. Gerne uden kikkert. Piben må ikke
være skudt ud og med gravrust- ellers er stand (brunering/ skæfte)
underordnet!
Skal bruges til ombygning til cal. 300 win small magnum. Evt. cal. 308w pibe
til Mauser 98 lås.

v.h.

Knud Erik Jørgensen

---

Fra : Michael

Dato : 21-12-02 21:23

"Knud E. J rgensen" <kej@kirkemusiker.dk> wrote in message news:<3e01f759$0$71680$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> underordnet!
> Skal bruges til ombygning til cal. 300 win small magnum. Evt. cal. 308w pibe

Hej!

Det lyder som et meget spændende projekt med en meget spændende
kaliber. Lad os høre, hvordan det går!! Det ville ihvertfald
interessere mig meget.

Mvh

Michael

Fra : Knud E. Jørgensen

Dato : 25-12-02 22:22

Når "vidunderet" engang bliver bygget og testet skal jeg nok komme med en
"bulletin"- jeg mangler stadig en pibe cal. 308W!

KEJ

---

Fra : Frans Jensen

Dato : 26-12-02 13:13

On Wed, 25 Dec 2002 22:21:59 +0100, "Knud E. Jørgensen"
<kej@kirkemusiker.dk> wrote:

>Når "vidunderet" engang bliver bygget og testet skal jeg nok komme med en
>"bulletin"- jeg mangler stadig en pibe cal. 308W!

du er vel klar over at stigningen er "stejlere" i en 308'er pibe
end i en 30-06'er pibe

hvilket i følge diverse eksperter gør, at en 308'er ikke er
velegnet til kugler tungere en 12 gram

--
girls and sex
can't beat

Fra : Knud E. Jørgensen

Dato : 27-12-02 19:40

Det er jeg klar over. Nu skal man ikke altid tro på hvad de såkaldte
"eksperter" siger!
En cal. 30-06 har typisk en stigning på 10" og en cal. 308w en stigning
typisk på 12".
Stigning kontra projektil afpasses ikke efter vægt på projektil men efter
længde og også hastighed. Der henvises til Greenhill- formlen
http://www.recguns.com/Sources/VIIIB6.html For at gøre projektilet tungere
siger den sunde fornuft vel, at så må projektilet også blive længere; men
det er jo en sandhed med modifikationer når vi ser på de forskellige
konstruktioner af projektiltyper inden for samme cal. F.eks. fra Hornady i
cal 30 et 168 gr./10,9 gram projektil som er længere end et 220 gr./ 14,26
gram projektil. Jeg har prøvet de to projektiler i praksis , ladet til samme
hastighed og afskudt i samme riffel med 12" stigning og riflen skød faktisk
mere præcis med den tunge kugle! Tjah.. et er "ekspertviden" et andet er
praksis.

Magnum betyder nødvendigvis ikke en "allerhelvedes" tung kugle. Til gengæld
en større krudtladning til de samme typiske kuglevægte i det valgte cal. Her
cal. 30.
Dermed når man (måske) stor præcision og anslagsenrgi på de lange afstande
med de samme projektiltyper som man bruger på kortere afstande. Til
jagtformer herhjemme - typisk fra 50-150m og til de typer vildt vi typisk
jager er det pjat - tænke sig at ramme et lam med et 165 gr./ 10,7 grams
projektil med en hastighed på ca. 1000 m /s på 50 m afstand; ja... det må
være det samme som "at skyde gråspurve med kanoner"!
Prøv denne her side: http://www.shortmags.org/shortmags/ den er virkelig
interessant.

KEJ

---