Hvor kommer fugtigheden fra?
Fra : Jakob Munck

Dato : 19-12-02 15:36

Når jeg sætter et par helt tørre skiver rygbrød ind i min mikroovn og varmer
dem et
par minutter, så bliver de fugtige, når jeg tager dem ud. Jeg spekulerer
over, hvordan det kan være, for hvor kommer den vanddamp fra, som gør brødet
fugtigt?

Er det vanddamp fra luften eller hvor?
Hvordan kan det være, at denne fugtighed afsættes i brødet?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-12-02 18:53

Jakob Munck skrev:

>Når jeg sætter et par helt tørre skiver rygbrød ind i min mikroovn og varmer
>dem et par minutter, så bliver de fugtige, når jeg tager dem ud.

De er nu fugtige i forvejen. Prøv du bare at lade et par skiver
brød ligge frit fremme i en uges tid, så skal du se tørt brød.

>Jeg spekulerer over, hvordan det kan være, for hvor kommer den vanddamp fra

Fra brødet. Den trænger bare ud på grund af varmen. Hvorfor *det*
sker, kan jeg dog ikke forklare.

--
Bertel

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 19-12-02 20:22

On Thu, 19 Dec 2002 18:53:04 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

> [...]

Pak dem ind i køkkenrulle, og giv dem max 20 sek. Det bliver det bedre
af.

>Fra brødet. Den trænger bare ud på grund af varmen. Hvorfor *det*
>sker, kan jeg dog ikke forklare.

Kan det være fra kærnerne?

--

/Dan MOrtensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-12-02 20:44

Dan MOrtensen skrev:

>Kan det være fra kærnerne?

Ikke specielt. Franskbrød afgiver også vand når det bliver
ristet. Det kan man se på det underlag det ligger på.

--
Bertel

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-12-02 12:19

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev:

> Fra brødet. Den trænger bare ud på grund af varmen. Hvorfor *det*
> sker, kan jeg dog ikke forklare.

Fordi det fordamper vel sagtens.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Nix

Dato : 19-12-02 23:26

"Jakob Munck" <jakob.munck@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> par minutter, så bliver de fugtige, når jeg tager dem ud. Jeg spekulerer
> over, hvordan det kan være, for hvor kommer den vanddamp fra, som gør

Jeg vil gætte på at vandet kommer fra flere forskellige kemiske reaktioner,
der finder sted når brødet bliver opvarmet.
Brødet indeholder bl.a sukkerarter(lavere kulhydrater, f.eks glucose),
stivelse og proteiner.

Ved opvarmning kan de sukkerarterne indgå i polymerisationsreaktioner(med
sig selv) under fraspaltning af vand, eller der kan dannes dobbeltbindinger,
også med fraspaltning af vand. Disse typer af reaktioner giver anledning til
bruning af brødet, og kendes også fra karamelisering.

Sukkerarterne kan også reagere med aminoforbindelser(proteiner) i brødet,
hvilket også er en polymerisationsreaktion som medfører fraspaltning af
vand. Denne type af reaktioner kaldes for Maillardreaktioner.(Du kan prøve
at søge på det, ved ikke hvormange hits det giver)

Noget af vandet har dog sikkert også bare været fanget i stivelsen/gluten
netværket.
Man kunne prøve at spørge en bager om det? Det kunne være han vidste noget?

Mvh.
Nicolai Petersen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 20-12-02 23:06

Jakob Munck wrote:

> [...]
> over, hvordan det kan være, for hvor kommer den vanddamp fra, som gør brødet

Selvom brødet virker »tørt« inden du rister det, er der masser af vand
i det. Grunden til at brødet kan blive »sprødere« ved ristning eller
opvarmning, er jo netop at man kan fordrive vand fra det.

Når brødet er meget varmt, kommer der varm, dampholdig luft ud fra det.
Hvis brødet anbringes på en kold overflade (tallerken), kondenserer
vandet på fladen, og dråberne opsuges i brødet.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)