Hvor meget sover heste?
Fra : Marlene

Dato : 19-12-02 13:50

Hej.

Er der nogen herinde, som ved, hvor meget en hest sover? Det er jo nok
individuelt ligesom med mennesker - men sådan generelt?

Tak på forhånd.

Mvh. Marlene.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 19-12-02 14:20

In article <atsfbm$2763$1@news.cybercity.dk>, Marlene wrote:
> Hej.
>
> Er der nogen herinde, som ved, hvor meget en hest sover? Det er jo nok
> individuelt ligesom med mennesker - men sådan generelt?

ikke særlig meget ?? Formodentlig mere når de er i boks.
Jeg har læst et sted at vildheste spiser 18 timer i døgnet.
Det giver så 6 timer til leg, søvn, vagt, ...

JonB

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 19-12-02 20:25

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse
> In article <atsfbm$2763$1@news.cybercity.dk>, Marlene wrote:

Så vidt jeg husker fra en bog jeg læste forrige år (om hestens adfærd) sover
heste vist ikke meget mere end 3 timer i døgnet. Men så er det nok ikke
medregnet den tid, hvor de står og hviler (småslumrer, mens de er på vagt?).

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Marlene

Dato : 20-12-02 15:50

Trond Øyvind Hermansen <oyvind.hermansen@iname.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e021c0f$0$47049$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> heste vist ikke meget mere end 3 timer i døgnet. Men så er det nok ikke
> medregnet den tid, hvor de står og hviler (småslumrer, mens de er på

3 timer - det var ellers ikke meget! Men ja, jeg har også lagt mærke til, at
de tit sover, når de står op om dagen. Nogen gange hører min hest slet ikke,
når jeg kommer hen til hende (når hun står op, men jeg siger altid noget,
lige inden jeg er henne ved hende).

Mvh. Marlene.

Fra : Marlene

Dato : 20-12-02 15:50

Fra : Anet

Dato : 19-12-02 13:56

jeg ved ikke lige hvor meget de sådan direkte sover men de hviler meget. Vi
lagde en gang mærke til at vores hest gik sammen med vores køer. Køerne
lagde sig ned på tidspunkter og så lå alle ned og sov undtagen hesten den
stod ligesom og hang. Det var vel dens måde at tage en middagslur på. Nogen
gange sådan en sommermorgen kan jeg godt komme ud i folden og så ligger
begge heste helt ned på siden og sover men det ser vi ikke så tit.

--
Hilsen
Annette

Fra : Marlene

Dato : 20-12-02 15:49

Anet <anet@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e01d959$0$166$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> gange sådan en sommermorgen kan jeg godt komme ud i folden og så ligger
> begge heste helt ned på siden og sover men det ser vi ikke så tit.

Ja, det gør min fjordhest faktisk hver dag - det ser noget så dejligt ud.
Mange tror - desværre - at der ligger en død hest på marken!

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 20-12-02 18:04

ja man kan godt tro at det er døde heste der ligger der indtil man ser at de
svinger med halen eller blinker med øjnene *S*

--
Hilsen
Annette

Fra : Lene

Dato : 23-12-02 19:33

Hej Marlene,
mine heste sover faktisk en hel del. Jeg har videoovervågning i stalden, og slukker gerne lys og radio kl ca 23. Allerede på dette tidspunkt ligger i flere af hestene i dyb søvn. Der er en lille vågelampe tændt hele natten og jeg har luret følgende af. De voksne heste sover gerne i op til 3 timer, hvorefter de rejser sig og æder lidt ( havre eller hø ) - ca. en time til 1½. Bagefter står de gerne og hænge- eller ligge-sover en time eller to. Så spiser de lidt igen efterfulgt af enten hængesøvn eller liggende søvn enten helt til vi åbner stalden om morgenen kl. ca. 6 eller til kort før. Efter morgenfodring ligger de sig gerne igen et par timer og tager en ekstra lur inden de lukkes på fold kl ca. 9.

Unghestene ( 1 og 2 års plage ) har et noget andet mønster. De sover næsten kun liggende, og helt op til 4 timer af gangen. Deres vågne perioder er meget kortere end de voksnes og de spiser derfor også mindre. Sammenlagt får de altså mere søvn end de voksne.

Jeg tror ikke, at du umiddelbart kan gå ud fra, at alle heste har dette søvnmønster. Jeg har jo væddeløbsheste som trænes meget intensivt, og som regelmæssigt er i løb, hvor de skal yde deres bedste. Jeg havde i en kort periode nabokonens Fjordhest til at stå hos mig, og den lagde sig aldrig ned, men nøjes med at hængesove i korte intervaller. Mine heste ville i øvrigt overhovedet ikke have noget som helst med denne hest at gøre, de var ikke efter den eller onde mod den, de undgik og undveg den nærmest hele tiden. Sjovt ikke?

Jeg kan se at hestenes søvnperioder bliver længere, når de har været i løb. Kortere hvis der har været " fremmede folk " eller anden " uro " i stalden ( fx besøg af dyrlæge, frysemærkning eller smed ). Hestene skal jo helst være friske og udhvilede på løbsdage, så en uge før et løb og 3 dage efter løb, vil jeg ikke ha fremmede i stalden.

Håber du kunne bruge mine iagttagelser til noget *s*

Mvh. Lene

Fra : Marlene

Dato : 24-12-02 12:52

Lene <hamadryad@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e0756b2$0$35820$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
Hej Marlene,
mine heste sover faktisk en hel del.

Snip

Hej Lene.

Tusind tak for dit svar - jo, det kan jeg bruge til noget. Det var meget
spændende at læse om. Jeg gemmer det lige.

Rigtig god jul til dig og dine heste (og til den stakkels fjordhest, som
ingen ville tale med :) ).

Mvh. Marlene.

Fra : Lene

Dato : 24-12-02 13:38

Hej Marlene,
jeg er altid glad for at være til hjælp *s*

Glædelig Jul til dig og dine - Mvh. Lene