Routing problem
Fra : Morten Trab

Dato : 19-12-02 13:19

Jeg har nu fået lidt mere hastighed på mit LAN, hvilket har kostet ny IP
område samt subnet...

Jeg kører nu med 192.168.2 med subnet 255.255.255.192

Men hvordan kan jeg få en maskine på 192.168.2.0 nettet til at kunne snakke
med/pinge en printserver på 192.168.2.64 nettet??

Jeg har forsøgt mig lidt med routing and remote access på en Win 2K, men jeg
er ikke sikker på at jeg har indstillet den rigtigt...

Det skal lige siges at det ikke er min Win2K der er router for LAN/WAN, men
det er derimod en Linksys router...

Hvor/hvad skal jeg sæte op for at det virker??

--
Morten Trab - http://www.blackchart.dk
Fjern REMOVE i min E-Mail adresse hvis du vil sende en mail til mig :)

http://modeltog.blackchart.dk - Følg med i opbygningen af min modelbane

Fra : 15kw

Dato : 19-12-02 16:23

"Morten Trab" <mortenREMOVE@trab.dk> skrev i news:atsdb6$ak$1@sunsite.dk
> [...]
snakke
> med/pinge en printserver på 192.168.2.64 nettet??

Du må normalt ikke slutte en IPAdresse med 0 eller 255

--
Hilsen
Peter N Petersen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 19-12-02 16:34

"15kw" <nospam15kw@tdcadsl.dk> writes:

> Du må normalt ikke slutte en IPAdresse med 0 eller 255

Sludder!

<http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=ip>

At et stort softwarefirma så laver udvalgte softwareprodukter, som
ikke kan finde ud af en adresse der slutter på .255 er noget helt
andet, det er bare defekt software, men det har intet med standarderne
at gøre.

--
Jacob - www.bunk.cc
A farmer is a man outstanding in his field.

Fra : Morten Trab

Dato : 19-12-02 18:12

"15kw" <nospam15kw@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> snakke
>
> Du må normalt ikke slutte en IPAdresse med 0 eller 255

Det gør jeg heller ikke, selvom det som Jacob siger burde kunne lade sig
gøre...

Første net starter ved 0 næste ved 64, 128 og det sidste 192

Men hvordan får jeg forbindelse mellem de forskellige net???

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 19-12-02 21:33

"Morten Trab" <mortenREMOVE@trab.dk> writes:

> Men hvordan får jeg forbindelse mellem de forskellige net???

Med en router.

--
Jacob - www.bunk.cc
Too much is not enough.

Fra : Morten Trab

Dato : 19-12-02 22:11

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse
> Med en router.

Undskyld tonefaldet, men er ved at være træt af alle de tumpesvar man får på
usenet...

Det er jeg sq da godt klar over...Men HVORDAN!!!

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-12-02 00:01

> Undskyld tonefaldet, men er ved at være træt af alle de tumpesvar man får på
> usenet...

OK - jeg læste ikke resten af tråden. Mange kender ikke forskel på en
router, en switch og en hub, og så kunne svaret jo være brugbart
nok. Jeg beklager at jeg har stødt din intelligens.

> Det er jeg sq da godt klar over...Men HVORDAN!!!

Med en router? Helt ærlig, hvad er det du vil vide?

Du skal sætte en router op til at route mellem dine subnet. Enten skal
den være default gateway på dine hosts i de to subnet, eller også skal
de have en statisk route (OK, du kan også bruge en routingprotokol,
men det virker lidt som overkill i dit tilfælde) til det andet subnet.

Jeg kender desværre intet til det udstyr du nævner i dit oprindelige
indlæg, men jeg kan ikke tro at problemet er større end at det kan
løses ved at læse i manualen.

--
Jacob - www.bunk.cc
If you put it off long enough, it might go away.

Fra : jens

Dato : 20-12-02 09:12

> [...]
>
> Jeg kender desværre intet til det udstyr du nævner i dit oprindelige
> indlæg, men jeg kan ikke tro at problemet er større end at det kan

der findes en bog ved navn "netværk til windows 2000" af Regnar Iversen fra
forlaget globe www.globe.dk den er på dansk og små 500 sider, den kan
anbefales.

Men Jacob er den software fabrikant ikke en ret god grund til netop at undgå
at bruge de start og slut ipèr i et ip net ?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-12-02 09:42

On Thu, 19 Dec 2002 16:22:43 +0100, "15kw"
<nospam15kw@tdcadsl.dk> wrote:

> Du må normalt ikke slutte en IPAdresse med 0 eller 255

Det er noget sludder. Der er intet som helst i vejen for, at en
IP-adresse har 0 eller 255 i sidste oktet; det afhænger blot af,
hvad subnet-masken er, og hvis den er kortere en 24 bit, så kan
både 0 og 255 være valide adresser.

-A

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 20-12-02 11:06

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
> IP-adresse har 0 eller 255 i sidste oktet; det afhænger blot af,
> hvad subnet-masken er, og hvis den er kortere en 24 bit, så kan

Valide ja, smarte, nej.

Vi havde et problem for et stykke tid siden
med nogle hollændere, som kunne sende mails
til hele verden. Undtagen til os.

Årsag: Deres mailservers ip adresse endte på
..0, en hel lovlig adresse med deres netmaske,
men vores ISP (Forskningsnetttet) havde valgt
at filtrere alt på .255 og .0 væk. Suk.

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Jesper Skriver

Dato : 21-12-02 22:57

On Fri, 20 Dec 2002 11:06:05 +0100, Mogens Kjaer wrote:

> [...]
>
> Årsag: Deres mailservers ip adresse endte på .0, en hel lovlig adresse
> med deres netmaske, men vores ISP (Forskningsnetttet) havde valgt at

Så er det forskningsnettet som har problemer, ikke gutterne i Holland.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-12-02 10:39

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> writes:

> der findes en bog ved navn "netværk til windows 2000" af Regnar Iversen fra
> forlaget globe www.globe.dk den er på dansk og små 500 sider, den kan
> anbefales.

Tak for anbefalingen, men jeg bruger ikke Windows. Jeg bruger Linux
hjemme og en kombination af Linux og Solaris på arbejdet og på
studiet.

> Men Jacob er den software fabrikant ikke en ret god grund til netop at undgå
> at bruge de start og slut ipèr i et ip net ?

Nej, det er selvsagt ikke op til softwarefabrikanten at bestemme den
slags.

--
Jacob - www.bunk.cc
Wasting time is an important part of living.

Fra : jens

Dato : 20-12-02 15:45

<klip>

> Nej, det er selvsagt ikke op til softwarefabrikanten at bestemme den
> slags.
næ, det har du ret i, men det er nu nemmere for lille mig end at sende en
mail til Hr Gates og bede ham ændre hans fejlbehæftede vare.
det kommer ihvertfald til at virke hurtigere, er jeg overbevist om.

mvh jens som nok skulle have skrevet "i et ip hjemmenet"

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-12-02 11:38

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> writes:

> Årsag: Deres mailservers ip adresse endte på
> .0, en hel lovlig adresse med deres netmaske,
> men vores ISP (Forskningsnetttet) havde valgt
> at filtrere alt på .255 og .0 væk. Suk.

Så brokkede du dig vel til din ISP og fortalte dem at de ikke havde
tænkt sig om, hvorefter de fjernede deres filter?

--
Jacob - www.bunk.cc
You never get a second chance to make a first impression.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 20-12-02 11:59

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Så brokkede du dig vel til din ISP og fortalte dem at de ikke havde
> tænkt sig om, hvorefter de fjernede deres filter?

Jeg fik at vide, at "sådan gør mange andre ISP'er også" ...
Filtret er på deres backbone, ikke imod hver enkelt bruger.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-12-02 12:05

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> writes:

> Jeg fik at vide, at "sådan gør mange andre ISP'er også" ...

Øv :-\

Jeg ved at TDC en overgang uddelte IP-adresser der sluttede på .255,
men da IIS under Windows ikke kan finde ud af det var der en del der
oplevede problemer.

Jeg kan så regne ud at det blandt andet også er forskningsnettet der
har været med til at skabe disse problemer.

> Filtret er på deres backbone, ikke imod hver enkelt bruger.

Dumt, hvis du spørger mig.

--
Jacob - www.bunk.cc
Memory fault - where am I?

Fra : Poul Hansen

Dato : 19-12-02 22:54

Gå i en prompt og skriv route. Du skal benytte route add kommandoen med
relevante parametre !

Poul

Fra : Morten Trab

Dato : 19-12-02 23:57

"Poul Hansen" <poulh@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Gå i en prompt og skriv route. Du skal benytte route add kommandoen med
> relevante parametre !

Er det så nok at gøre det på serveren, når det ikke er den der router
LAN<->Inet??

Og hvad skal f.eks. gateway være for 192.168.2.64 nettet??

Fra : Per Bau

Dato : 19-12-02 23:59

"Morten Trab" <mortenREMOVE@trab.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> LAN<->Inet??
>
> Og hvad skal f.eks. gateway være for 192.168.2.64 nettet??

Altså en lidt bedre forklaring af hvordan dit netværk hænger sammen rent
fysisk og via hvilke enheder kunne hjælpe gevaldigt på mulighden for at
kunne svare på det du spørger om. Vi er jo ikke tankelæsere, og kender
derfor ikke sammensætningen af dit netværk.

En lille tegning postet i dk.binaer vil sikkert hjælpe meget.

/Per

Fra : Morten Trab

Dato : 20-12-02 01:07

Så er der smidt en hurtig skitse af netværket i dk.binaer

Håber den er forståelig nok...

Fra : Morten Trab

Dato : 20-12-02 01:11

Hertil skal det siges at:

Router = Linksys (BEFR41 mener jeg den hedder, men i hvertfald den uden
trådløs understøttelse fra TDC)
Server = Win2K Server, kører DNS,WINS,DHCP,WEB,MAIL,NEWS,WEB og måske også
routing and remote access nu?!

Resten har ikke den store betydning, andet end at 192.168.2.2-4 og 10 ikke
kan pinge 192.168.2.100-101

Fra : Elmo Jensen

Dato : 20-12-02 01:31

I indlæg <attn20$6vd$1@sunsite.dk>,
skrev mortenREMOVE@trab.dk følgende:

> Resten har ikke den store betydning, andet end at 192.168.2.2-4 og 10 ikke
> kan pinge 192.168.2.100-101

Prøv at sætte subnetmasken til 255.255.255.0 over hele linien.

Med venlig hilsen
Elmo Jensen
--
[Problemer med opsætning af Argosoft Mail Server?? Så download dette:]
[ www.ddibbsystem.dk/ams-vejl.doc ][Hjælpefilen er i Word2000 format!]

Fra : Morten Trab

Dato : 20-12-02 01:40

"Elmo Jensen" <news5@ddibbsystem.dk> skrev i en meddelelse
> Prøv at sætte subnetmasken til 255.255.255.0 over hele linien.

Bliver den også hvis jeg ikke finder en løsning, men ideen var bare at få
delt netværket op i segmenter...

Fra : Per Bau

Dato : 20-12-02 01:40

> Bliver den også hvis jeg ikke finder en løsning, men ideen var bare at få
> delt netværket op i segmenter...

Jo men hvorfor dele det op? Når det hele sider på det samme fysiske net,
hvad vil du så opnå? Andet end at gøre det hele mere besværligt for dig
selv?

/Per

Fra : Morten Trab

Dato : 20-12-02 09:07

"Per Bau" <perbau@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jo men hvorfor dele det op? Når det hele sider på det samme fysiske net,
> hvad vil du så opnå?

Lære noget om routing, som jeg ikke har leget med før... :)

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-12-02 09:41

On Thu, 19 Dec 2002 13:18:56 +0100, "Morten Trab"
<mortenREMOVE@trab.dk> wrote:

> Jeg kører nu med 192.168.2 med subnet 255.255.255.192
>
> Men hvordan kan jeg få en maskine på 192.168.2.0 nettet til at kunne snakke
> med/pinge en printserver på 192.168.2.64 nettet??

Det kræver en eller flere routere, der har adgang til begge net.
Og så skal pc'erne på de respektive subnet blot pege på en
default gateway, der kan nå det andet net.

-A

Fra : Morten Trab

Dato : 20-12-02 10:21

> Det kræver en eller flere routere, der har adgang til begge net.
> Og så skal pc'erne på de respektive subnet blot pege på en
> default gateway, der kan nå det andet net.

Som jeg før, i denne tråd, har skrevet så er jeg godt klar over det der...

Men efter som den eneste router/server der har mulighed for at have adgang
til mere end en IP adresse IKKE er default gateway for LAN/Inet, hvor skal
jeg så skrive det, og hvordan skal jeg skrive det...

Det drejer sig om en Windows2000 Server og en Linksys router fra TDC...

Jeg har som også tidligere nævnt på fornemmelsen at jeg skal bruge routing
and remote access for at få det til at virke...

Fra : Morten Trab

Dato : 20-12-02 10:32

Er det ikke rigtigt nok at angive flg. for at 192.168.2.3 kan få adgang til
f.eks. ALLE IP'ere mellem 192.168.2.64 - 128

Destination: 192.168.2.64
Netmask: 255.255.255.192
Gateway: 192.168.2.10

Og for at alle fra 64 - 128 kan få adgang til 0 - 64

Destination: 192.168.2.0
Netmask: 255.255.255.192
Gateway: 192.168.2.65

192.168.2.10 og 192.168.2.65 er en om samme maskine, min Win2K...

Men er det også nødvendigt at tilføje nogle routes til min router??

Fra : Per Bau

Dato : 20-12-02 10:43

> [...]
>
> 192.168.2.10 og 192.168.2.65 er en om samme maskine, min Win2K...
>
> Men er det også nødvendigt at tilføje nogle routes til min router??

Ja det vil det være, men hvilken netmaske kører din router med?

Din router skal vel være default gateway for de maskiner der er på
192.168.2.0-63 nettet.

Din 'server' skal så være default gateway for det andet net.

I din router lave du så en statisk route til det skundære net og peger på
din 'server' som gateway til det net.

/Per

Fra : Morten Trab

Dato : 20-12-02 11:22

> Ja det vil det være, men hvilken netmaske kører din router med?

255.255.255.192

> [...]
>
> Din 'server' skal så være default gateway for det andet net.
>
> I din router lave du så en statisk route til det skundære net og peger på

Det virker nu, hvor jeg tilføjede routen i min router også... :)

Nu skal jeg bare have routet 2 VPN netværk sammen... :)

Men tak for hjælpen, selvom den var langt henne og hente...

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-12-02 10:51

On Fri, 20 Dec 2002 10:20:38 +0100, "Morten Trab"
<mortenREMOVE@trab.dk> wrote:

> [...]
> jeg så skrive det, og hvordan skal jeg skrive det...
>
> Det drejer sig om en Windows2000 Server og en Linksys router fra TDC...

Det er svært at svare dig fornuftigt på, hvordan du skal konfigu-
rere det, når du ikke fortæller, hvordan du har forbundet det.

Hvis du har sat den pågældende server ind mellem to ethernet,
skal du give de to netkort hver sin adresse, og så IP forwarding
til på boxen. På klienterne skal du bruge serverens adresse på
det pågældende net som default gateway, og serveren skal have din
DSL-router som default gateway.

Desuden skal DSL routeren have en route til begge netværk; den
vil være direkte forbundet til det ene og skal have serverens
adresse på det subnet som next hop til det andet.

-A