Ram virker ikke??
Fra : leif

Dato : 19-12-02 13:10

Jeg her lige sat 128mb kingston ram i min computer, men det virker ikke. Jeg
får lige efter jeg har startet maskinen, når den har talt de oprindelige 64
ram denne meddelse:

040002000 5c 201-memory error. 164 memory size error.
Efter det kan jeg enten boote eller gå i bios setup.
Er der noget der skal justeres der?? eller skal jeg prøve at pille rammen ud
og sætte den i det andet ledige slot jeg har.
Puteren er en Compaq 5296, 64mb ram som standard.

--
Leif Jensen
(ved e-mail fjern (nospam))

Fra : **TwN**

Dato : 19-12-02 13:13

"leif" <boogi@(nospam)mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
ud
> og sætte den i det andet ledige slot jeg har.
> Puteren er en Compaq 5296, 64mb ram som standard.

Det lyder lidt usandsynligt, men måske kan den ikke klare klodser på 128
Mb.....
Det kan også være rammen er defekt.....

**TwN**

Fra : leif

Dato : 19-12-02 13:19

Den skulle kunne tage de 128mb. Jeg håber bare at fejl-
meddelsen kunne give et praj om hvad det var. Jeg håber selvfølgelig at
rammen er ok.
Men jeg har en slot mere til ram, som jeg nok prøver at putte den i.

--
Leif Jensen
(ved e-mail fjern (nospam))

Fra : P Nissen

Dato : 19-12-02 13:22

On Thu, 19 Dec 2002 13:09:38 +0100, "leif"
> [...]

>får lige efter jeg har startet maskinen, når den har talt de oprindelige 64

Er det dobbletsidet RAM, altså med chips på begge sider ?
I så fald er problemet nok at den kun kan bruge enkeltsidet.
Det ville også forklare hvorfor den kun finder de 64 MB

mvh PN

Fra : leif

Dato : 19-12-02 13:29

> Er det dobbletsidet RAM, altså med chips på begge sider ?
> I så fald er problemet nok at den kun kan bruge enkeltsidet.
> Det ville også forklare hvorfor den kun finder de 64 MB
>
> mvh PN
Der er kun chips på den ene side. De 64 den tæller er nok de oprindelige som
stadig sidder der. Skal måske prøve at tage dem ud??
leif

Fra : P Nissen

Dato : 19-12-02 13:35

On Thu, 19 Dec 2002 13:29:23 +0100, "leif"
<boogi@(nospam)mail.tele.dk> wrote:

>Der er kun chips på den ene side. De 64 den tæller er nok de oprindelige som
>stadig sidder der. Skal måske prøve at tage dem ud??

Det er ofte en god ide at sætte den største stang RAM først,
altså nærmest processoren.

mvh PN

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 19-12-02 13:38

"P Nissen" <nospam@invalid> wrote in message

> Er det dobbletsidet RAM, altså med chips på begge sider ?
> I så fald er problemet nok at den kun kan bruge enkeltsidet.
> Det ville også forklare hvorfor den kun finder de 64 MB

Og hvis det er enkeltsiddet ram, med 4 chips på, skal der måske være 8 på.

Havde selv problemet på en vores maksiner der ikke ville æde 128 ram med 4
chips på, der var rådet at smide 250 extra for en stang med 8 chips på, det
skete dog ikke *S*

Kim

Fra : leif

Dato : 19-12-02 13:45

Jeg prøver at bytte om på blokkene og så se hvad der sker.

--
Leif Jensen
(ved e-mail fjern (nospam))

Fra : Thomas

Dato : 19-12-02 13:46

Jeg har selv haft problemet med compaqs, løsningen var at gå ind i bios og
gemme indstillingerne.

Genstart, så skulle den være der.

Thomas

Fra : leif

Dato : 19-12-02 13:56

Sætter den selv nye indstillinger, eller skal det gøres manuelt?
leif

Fra : leif

Dato : 19-12-02 14:04

Jeg har selvfølgelig kigget i manualen men der står ikke noget brugbart. Har
også ringet til Compaq, men kunne ikke få andet svar end at kan kunne sende
mig en stang (dobbelt så dyrt).Jeg skal indrømme at de er købt lidt i
blinde, men efter hvad der er skrevet herinde af gode råd om ram.
Måske passer de bare slet ikke. Så bliver der måske en stang til salg!!
Jeg skal selvfølgelig også lige fortælle at det er 133mhz og maskinen kun
kører med 100. ved ikke om det har noget at sige.
leif

--
Leif Jensen
(ved e-mail fjern (nospam))

Fra : Zwisler

Dato : 19-12-02 14:17

Hej jeg har selv lige haft det samme problem med en compaq den kan kun køre
med pc100 ram

Fra : leif

Dato : 19-12-02 14:18

Jeg har lige snakket med Compaq og de siger at maskinen ganske enkelt ikke
kan køre med 133 ram når den kun er bygget til 100.
Compaq skulle have 464+moms for 128mb, så hvis det er rigtigt bliver der
købt på nettet.

Fra : P Nissen

Dato : 19-12-02 14:21

On Thu, 19 Dec 2002 14:18:29 +0100, "leif"
<boogi@(nospam)mail.tele.dk> wrote:

>Jeg har lige snakket med Compaq og de siger at maskinen ganske enkelt ikke
>kan køre med 133 ram når den kun er bygget til 100.

Så laver Scumpac sgu godtnok nogen underlige maskiner,
for i en "bambus" PC er det ikke noget problem. :o\

mvh PN

Fra : leif

Dato : 19-12-02 14:45

Tak for hjælpen. Nu prøver jeg at bytte om på modulerne. Hvis det ikke
virker må jeg jo nok købe pc100 ram istedet.

--
Leif Jensen
(ved e-mail fjern (nospam))

Fra : P Nissen

Dato : 19-12-02 14:18

On Thu, 19 Dec 2002 14:04:24 +0100, "leif"
<boogi@(nospam)mail.tele.dk> wrote:

>Jeg skal selvfølgelig også lige fortælle at det er 133mhz og maskinen kun
>kører med 100. ved ikke om det har noget at sige.

Det burde ihvertfald ikke gøre nogen forskel. RAM kan sagtens
køre med lavere hastighed end det er lavet til.

mvh PN

Fra : B.R.

Dato : 19-12-02 14:24

P Nissen wrote:

> Det burde ihvertfald ikke gøre nogen forskel. RAM kan sagtens
> køre med lavere hastighed end det er lavet til.
>
> mvh PN

Nej du har ikke ret. Mange mærkevarecomputere kan ikke. Jeg har selv Dell
bærbar og den nægter al anden ram end 100 mhz og jeg kender andre som har
tilsvarende mærkevare som nægter.

Bjarne
Fjern no spam i mailadresse
Denne mail er kontrolleret med Norton Antivirus 2002

Fra : Thomas

Dato : 19-12-02 15:04

"leif" <boogi@(nospam)mail.tele.dk> wrote in message
> Sætter den selv nye indstillinger, eller skal det gøres manuelt?
> leif

Den skulle gerne gerne finde den selv, men hvis det rigtigt antal ikke er
nævnt i bios, kan du prøve at sætte det selv.

Thomas

Fra : leif

Dato : 19-12-02 16:21

Hvis jeg trykker F10 under opstart kommer jeg ind i bios, men jeg syntes
ikke jeg kan andet end "slå til-fra"
Jeg ved ikke om det er helt rigtigt! Men efter at have talt med compaq, tror
jeg at jeg sælger pc133 rammen og køber en stang pc100 istedet. Hvis det
skulle gå galt får computeren en køretur med skraldebilen i næste uge!!!!!

Fra : Thomas

Dato : 19-12-02 16:58

Jeg ville da gerne bytte din pc133 for en pc100 klods.

Thomas

Fra : leif

Dato : 19-12-02 17:08

Hvor i landet? Jeg har også en anden der vil bytte. Jeg bor ved fakse og vil
helst undgå postvæsenet!!!

Fra : Thomas

Dato : 19-12-02 18:02

Jeg bor i Hvidovre, så det kan kun blive postvæsnet.

Thomas

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-12-02 13:53

> [...]
Jeg
> får lige efter jeg har startet maskinen, når den har talt de oprindelige

Når man skal udvide sin RAM-bestykning er det altid en god ide at konferere
med manualen til MOBO for at finde en mulig (læs gyldig) kombination af
RAM-klodser, hvilke RAM-typer, der kan bruges og hvordan de skal placeres (i
hvilke slots).

Det er nemlig ikke helt ligegyldigt, hvad man smider i og hvor.

Med venlig hilsen

Erik Ginnerskov
erik@ginnerskov.dk
http://www.ginnerskov.dk