PC død - næsten
Fra : Michael Ravn

Dato : 19-12-02 11:25

Mine svigerforældre har en halvgammel Compaq pc, som er temmelig død:
Der kommer godt nok lys i knapperne på kabinettet, når man tænder, men
den prøver ikke at boote på hverken harddisk eller diskette.
Hvad kan være galt? Bundkortet, BIOS eller noget helt andet?
Michael Ravn

Fra : o&u

Dato : 19-12-02 12:23

On Thu, 19 Dec 2002 10:25:17 GMT, mravn@imageREMOVE.dk (Michael Ravn)
wrote:

> [...]
>den prøver ikke at boote på hverken harddisk eller diskette.
>Hvad kan være galt? Bundkortet, BIOS eller noget helt andet?

Det må du jo analysere lidt metodisk. Først og fremmest er det
nødvendigt at åbne dyret. Kører blæserne i strømforsyning og på cpu ?

Har PC'en været udsat for transport fornylig ? Så kan noget være
raslet løst i stik.

Har PC'en været uforbundet med stik-kontakt ? Det er visse folk meget
om at gøre at støvsuge og sådant.
Så kan det nemlig være dette, at batteriet er dødt i kombination med
strømafbrydelsen. Køb et nyt batteri. Det er helt fladt og på
størrelse med en 2 krone.

Hvis ikke et nyt batteri hjælper (du kan låne et i en anden pc), så
prøv at frakoble harddiske, cdrom drev og tag alle indstikskort ud
pånær grafikkort. Notér hvor alt sad.

Hjælper det ? at den kun booter på diskette.

Hvis ikke så ville jeg mistænke strømforsyningen. Lån en anden af
rigtig type og sæt på.

mvh

John

Fra : Michael Ravn

Dato : 19-12-02 13:08

On Thu, 19 Dec 2002 12:22:37 +0100, o&u <johnknuhtsen@mail.dk> wrote:

>Det må du jo analysere lidt metodisk. Først og fremmest er det
>nødvendigt at åbne dyret. Kører blæserne i strømforsyning og på cpu ?

Den på strømforsyning kører i hvert fald. Hvis den på cpu'en ikke
kører, brænder cpu'en så sammen eller virker den hvis monterer en ny
blæser? Men jeg har ikke checket blæseren på cpu'en.

>Har PC'en været udsat for transport fornylig ? Så kan noget være
>raslet løst i stik.
Ingen transport for nyligt.

> [...]
>Så kan det nemlig være dette, at batteriet er dødt i kombination med
>strømafbrydelsen. Køb et nyt batteri. Det er helt fladt og på

Det kan måske være problemet; måske har de haft fjernet stikket. Er
det batteriet til BIOS? Hvor sidder det henne i pc'en?

Michael Ravn

Fra : Thomas

Dato : 19-12-02 13:20

"Michael Ravn" <mravn@imageREMOVE.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Check at alle kabler sidder i stikkene.. giv dem alle et godt tryk så de
sidder 100% fast.
Check at alle indstikskort sidder godt og forsvarligt i deres slots.
Check at rammen sidder godt i deres slots
Åbn maskinen og check at blæseren kører på cpu'en.
hvis den ikke gør det kan cpu'en være brændt af, desværre.
hvis blæseren ikke starter, burde maskinen starte alligevel, SÅFREM cpu'en
er intakt.
hvis den er brændt, sker der ikke så meget mere.

> Det kan måske være problemet; måske har de haft fjernet stikket. Er
> det batteriet til BIOS? Hvor sidder det henne i pc'en?

Det sidder på bundkortet, et eller andet sted.
det er ikke til at tage fejl af.
men selvom batteriet skulle være løbet tør, bør maskinen blot starte op i
standart mode.
og på en Compaq er der så godt som ingenting man kan stilel i bios. så det
vil bare betyde at den burde starte op som sædvane, blot med forkert tid.

Fra : Michael Ravn

Dato : 20-12-02 12:53

Foreløbigt tak for svarene. Jeg må få kikket på det.
Michael Ravn