Anders Jepsen (Hvid) 1462 - 1557 ?? Trabje~
Fra : Ole Munk

Dato : 18-12-02 23:20

I "Slægtsbog for efterkommere efter Henrik Hansen Sørensen født 1827,
husmand og træskomand i Bakbjerg, Them sogn. Dansk Slægtsforskning i
Fredericia, 1961." Nævnes der under Anders Jepsen Hvid:

"Anders Jepsen Hvid er født ca 1462 og han døde 1557. Han var gift med
Margrethe Christensdatter Barfod, der var enke efter adelsmanden Jes Qwie,
der 1476-1486 var Lensmand på Riberhus. Han døde omkring 1486. Anders Jepsen
Hvid er formodentlig identisk med den Anders Hvid, der nævnes som ejer af
Abildtrupgaard 1487 og 1498, da han skulle svare følgende afgift af gården
til Lundenæs slot. Samtidig skulle han være herredsfoged i Ginding Herred
indtil 1550 d.v.s. til han var 88 år." Han skulle være beboer af gården
Trabjerg i Borbjerg sogn.

Han er nævnt som "ane" to gange i bogen - uden der er gjort opmærksom på
sammenfaldet, men ud fra navneoplysningerne som henholdsvis Anders Jepsen
(Hvid) og Anders Jepsen, begge boende i Trabjerg på samme tid, er der ikke
tvivl om det er samme mand.

De to "forekomster" af Anders Jepsen (Hvid) er nævnt med hver sin hustru:
Nemlig en hustru Margrethe Christensdatter (Barfod) med hvem han skulle have
en datter Edel Andersdatter gift med en Jens Pedersen, der 1525 nævnes som
adelsmand i Gimsinggård (gården nævnes også som Mouridsgård/Moustgård.
Og en hustru Johanna Christensdatter hvor der nævnes en datter Kirsten
Andersdatter, der først bliver gift med Gjøde Eriksen, der var gårdmand i
Bjerregård og herredsfoged i Vrads herred. Hun bliver senere gift med Jacob
Bertelsen. (Der ifølge "Asta Paulsen: Kromand i Them Sievert Thomasen og
hans slægt. Personelhistorisk Tidsskrift, 1967-68") efter hendes død
overtager Løgagergård i Them sogn. Asta Paulsen nævner at Kirsten
Andersdatter er datter af Anders Jepsen og Margrethe Christensdatter - så
der er ikke helt overensstemmelse omkring hustruerne - hun nævner ingen
forfædre til Anders Jepsen. Hvilket er rimelig nok, da Kirsten Andersdatter
ikke er ane til Sivert Thomsen.

Der er ikke nævnt kilder i bogen og der er ikke nævnt hele børneflokken
m.v. - der er ikke gjort opmærksom på at det reelt er samme mand, der er
tale om - samtidig synes jeg, at det lyder lidt underligt, at han kunne
bestride et job som Herredsfoged til han fyldte 88, men det kunne måske
gøres via stedfortræder, som jeg har set eksempel på hos f.eks.
skoleholdere?

Er der andre der har haft fat i denne bog og har synspunkter om dens
troværdighed?

Er der nogle, der kender andre kilder/bøger, der nævner ovennævnte Anders
Jepsen (Hvid)?

Hvis der er andre, der forsker i den slægt vil jeg meget gerne i kontakt!

mvh Ole Munk
--
E-mail: ole@ole-munk.dk
Hjemmeside: www.ole-munk.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 19-12-02 00:47

"Ole Munk" <ole@ole-munk.dk> skrev Wed, 18 Dec 2002 23:19:55 +0100

> [...]
>til Lundenæs slot. Samtidig skulle han være herredsfoged i Ginding Herred
>indtil 1550 d.v.s. til han var 88 år." Han skulle være beboer af gården

Det er et meget omdiskuteret emne, der nok primært bygger på Jens
Abildtrups (formentlig forkerte) konklussioner.

Iflg. de fleste nyere kilder er det *ikke* Anders Hvid fra Abildtrup der
flytter til Trabjerg og bliver herredsfoged i Ginding, og han er altså
heller ikke søn af den tidligere herredsfoged der på stedet.

Formentlig hedder herredsfogedfamilien i Trabjerg slet ikke Hvid.
Hvor Anders Hvid i Abildtrup kommer fra er lidt uklart. Men der er andre
Hvid'er her på egnen på den tid, og også på Trabjergegnen er der
Hvid'er. Men de har (formentlig) ikke noget med herredsfogedfamilien at
gøre.

> [...]
>(Hvid) og Anders Jepsen, begge boende i Trabjerg på samme tid, er der ikke

Jeg mener ikke der har været nævnt både en Anders Hvid og en Anders
Jepsen i Trabjerg på samme tid. Det er tilsyneladende en følgeslutning
Abildtrup har gjort - og som alle andre så bare har taget for gode
varer.

Og det er egentlig forbløffende. Abildtrup offentliggjorde vel sine
notater i 20'erne og 30'erne og allerede i 40'erne blev de modsagt og er
blevet det flere gange siden. Alligevel kopieres de den dag i dag rub og
stub af såvel amatører som af professionelle.

Derimod er der både en Jep Hvid og en Jep Christensen samtidig, og det
er vist allerede her forvirringen opstår. Sidstnævnete var herredsfoged
og boede i Trabjerg og var far til Anders Jepsen som blev herredsfoged
efter ham.

Jep Christensen datter var gift med Jep Hvid, og de regnes for at være
forældre til magister Mads Hvid. Men Hvid'erne og Trabjerg slægten er
altså (iflg. de fleste nyerere undersøgelser) to forskellige familier.

Hvid'erne har aldrig været herredsfogeder og har aldrig boet på
Trabjerggaard - og Trabjerg familien har aldrig heddet Hvid.

Hvorvidt Anders Hvid (og hans efterkommere) i Abildtrup overhovedet har
forbindelse til Hvid'erne i Ginding herred er vist lidt uklart. Men der
er tilsyneladende en forbindelse fra Hvid'erne deroppe og til Amtrup i
Snejbjerg sogn - så en forbindelse til Vorgod sogn kan jo heller ikke
udelukkes. Men bevises kan den næppe.

>Er der andre der har haft fat i denne bog og har synspunkter om dens
>troværdighed?

Jeg kender ikke den omtalte bog. Men jeg har læst ca. det samme i flere
andre bøger - der tilsyneladende alle bygger på Jens Abildtrups
konklussioner.

>Er der nogle, der kender andre kilder/bøger, der nævner ovennævnte Anders
>Jepsen (Hvid)?

Jeg kunne nok støve et par titler op. Men jeg ved, at der er folk her i
gruppen der kender betydeligt mere til netop det emne end jeg gør.

Så indtil videre vil jeg nøjes med dette - så kan vi evt. tage det op
igen, hvis ikke der kommer andre på banen.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Bent Skaarup Pederse~

Dato : 19-12-02 08:39

Jeg tror, at det var i "Slægten" de lokalhistoriske foreningers
medlemsblad, at der var en meget overbevisende gennemgang af disse
slægtsforbindelser.
Så vidt jeg husker, var det en gammel bibel med notater, der gav nogle
nye og afgørende oplysninger.
Som Arne Feldborg skriver er de forkerte oplysninger meget sejlivede,
jeg mailede på et tidspunkt til Abildtrup slægtens hjemmeside angående
andre forkerte oplysninger, men man ønskede hverken at rette eller
indgå i en dialog !
mvh - Bent Skaarup Pedersen

Fra : Holger Hertzum-Larse~

Dato : 19-12-02 16:26

Se "Slægten" 13/1 1996, side 44, hvor jeg omtaler en gl. bibel fra 1550.

Fra : Ole Munk

Dato : 19-12-02 20:41

> Se "Slægten" 13/1 1996, side 44, hvor jeg omtaler en gl. bibel fra 1550.

Tak til alle der har svaret. Da jeg begyndte at taste oplysningnerne ind i
mit slægtsprogram begyndte jeg at føle, at der var nogle ting, der virkede
"lidt uldne". Så er det rart at få det bekræftet eller afkræftet
oplysnigerne, inden jeg bruger en masse energi på noget, der så måske senere
må skrottes, når der dukker nye oplysninger op (har prøvet).

Jeg har bestilt årgang 1996 af slægten på biblioteket. Når jeg får kigget på
oplysningerne derfra, vender jeg muligvis tilbage med flere spørgsmål.

Skulle der være nogle, der kender andre kilder end "slægten", hører jeg
stadig gerne om det.

mvh Ole

E-mail: ole@ole-munk.dk
Hjemmeside: www.ole-munk.dk

Fra : Ole Bech Knudsen

Dato : 19-12-02 22:13

Der har været følgende artikler i "Slægten" om Trabjerg-slægten:

Nr. 7, januar 1993, s.42-43:
Ole Bech Knudsen: Trabjerg-slægten - nogle kildekritiske betragtninger.

Nr. 13, januar 1996, s.44-46:
Holger Hertzum-Larsen: Nyt om "Trabjerg-slægten".

Nr. 14, juli 1996, s.41-46:
Ole Bech Knudsen: Trabjerg-slægten og Abildtrup-slægten.

Mvh.
Ole Bech Knudsen

Fra : Ole Munk

Dato : 19-12-02 23:02

> [...]
> Holger Hertzum-Larsen: Nyt om "Trabjerg-slægten".
>
> Nr. 14, juli 1996, s.41-46:
> Ole Bech Knudsen: Trabjerg-slægten og Abildtrup-slægten.

Mange tak, jeg bestiller fluks "slægten" nr. 7 fra 1993

mvh Ole
--
E-mail: ole@ole-munk.dk
Hjemmeside: www.ole-munk.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-12-02 01:07

"Ole Munk" <ole@ole-munk.dk> skrev Thu, 19 Dec 2002 20:41:14 +0100

> [...]
>oplysningerne derfra, vender jeg muligvis tilbage med flere spørgsmål.
>
>Skulle der være nogle, der kender andre kilder end "slægten", hører jeg

L. P. Borbjerg var vist den første der argumenterede imod Abildtrups
teorier, så følgende bør overvejes.:

L. P. Borbjergs artikel i "Hardsyssels Aarbog" 1944 side 121 - 150.
Og samme forfatters bog "Slægtsbog over Familien Borbjerg" side 34 - 40.

At der har været en Anders Hvid i Abildtrup og en Jep Hvid i Amtrup
fremgår af Lundenæs Jordebøger. Hvid'ernes tilknytning til Amtrup, og
flere andre lokaliter i Snejbjerg sogn, fremgår bla. også af Dansk
Adkomstregistrering og af et skøde udstedt 1543. Sidstnævnte angiver
også nogle interessante familierelationer.

Men altsammen beviser det ikke nogen sammenhæng mellem Hvid'erne og
herredsfogederne i Trabjerg (udover at en Jep Hvid, som formentlig ikke
er identisk med ham i Amtrup, er gift med herredsfogedens datter).

De (formentlig) forkerte oplysninger, som mange andre har kopieret råt
for usødet, stammer oprindeligt fra:

Jens Abildtrup 1925: "Abildtrupgaard og dens beboere 1498 - 1925"
Jens Abildtrup 1943: "Slægten Abildtrup. Bind 1"
Jens Abildtrup 1952: "Selvejerslægten Bjødstrup 1380-1740"

Se evt. også Marie Abildtrup 1989: "Abildtrup Nedergaard 1487 - 1987"
hvor hun på side 16 - 21 argumenterer til fordel for sin farbrors
teorier.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Jens V. Olsen

Dato : 20-12-02 13:30

On Fri, 20 Dec 2002 01:07:01 +0100, Arne Feldborg
> [...]

>Adkomstregistrering og af et skøde udstedt 1543. Sidstnævnte angiver
>også nogle interessante familierelationer.

De familierelationer, der nævnes vedrørende Hvid'erne og
Trabjerg-slægten, som ses i
Landbohistorisk Selskabs Adkomstregistrering 1513-1550
på: <http://www.hum.ku.dk/navnef/adkomst.htm>
bygger desværre på diverse slægtsbøger og trykt litteratur og gentager
de kedelige sammenblandinger af de to (eller endog flere) slægter.

>Men altsammen beviser det ikke nogen sammenhæng mellem Hvid'erne og
>herredsfogederne i Trabjerg (udover at en Jep Hvid, som formentlig ikke
>er identisk med ham i Amtrup, er gift med herredsfogedens datter).

Det formodes at faderen til Mads Jepsen Hvid var gift med en datter af
Jep Christensen i Trabjerg, d.v.s. en søster til Anders Jepsen.
Mads Hvid har arveret til en søsterlod i Trabjerg-godset.

> [...]
>
>Se evt. også Marie Abildtrup 1989: "Abildtrup Nedergaard 1487 - 1987"
>hvor hun på side 16 - 21 argumenterer til fordel for sin farbrors

En særlig detaille kan nævnes, nemlig at Jens Abildtrup i hans første
bog skriver (Hvid) i parentes, da han ved, at der ikke findes én
eneste kilde, hvor Trabjerg-folkene nævnes med det slægtsnavn.

Siden hen, bl.a. i mange senere slægtsbøger er parentesen faldet væk,
og et fejlskud i en teoretisk følgeslutning (Jens Abildtrups i 1925)
er blevet til "facts".

Jeg stammer selv fra Trabjergslægten og har lagt den op på
<http://home6.inet.tele.dk/jvo/midt-jyl/fam001xx/fam00176.htm> og de
dertil hørende sider.

Ud over den ovennævnte forbindelse mellem Mads Hvid og Jep Christensen
har jeg aldrig fundet en eneste kilde, der skulle knytte Hvid'erne til
Trabjerg-slægten.

Med venlig hilsen
Jens V. Olsen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-12-02 14:13

jvo@post6.tele.dk (Jens V. Olsen) skrev Fri, 20 Dec 2002 12:29:36 GMT

> [...]
>bygger desværre på diverse slægtsbøger og trykt litteratur og gentager
>de kedelige sammenblandinger af de to (eller endog flere) slægter.

Det er vel kun sammenblandingen med Trabjerg der er forkert.

For såvidt Hvid'erne (isoleret set) angår er de vel rigtige nok, og de
oplysninger der fremgår af skødet er vel også rigtige nok.?

Hvis det kan konstateres at Hvid'erne ikke har noget med Trabjerg at
gøre så er Trabjergslægten jo uinteressant i den her sammenhæng, det er
Hvid derimod ikke.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Ole Bech Knudsen

Dato : 20-12-02 18:00

"Jens V. Olsen" <jvo@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det formodes at faderen til Mads Jepsen Hvid var gift med en datter af
> Jep Christensen i Trabjerg, d.v.s. en søster til Anders Jepsen.
> Mads Hvid har arveret til en søsterlod i Trabjerg-godset.

Kære Jens V. Olsen.
Du skriver, at "Mads Hvid har arveret til en søsterlod i Trabjerg-godset".
Det er imidlertid højst usikkert, at han skulle have været gift med en
datter af Jep Christensen i Trabjerg, jvf. min artikel i "Slægten" nr. 14,
juli 1996, s. 41-46.
Og Mads Hvid nævnes, så vidt jeg ved, heller ikke nogen steder, som ejer af
Trabjerg eller dele deraf ??

I den nævnte slægtsbog fra Dansk Slægtsforskning i Fredericia, anføres
Anders Jepsen i Trabjerg, som født ca. 1462.
Dette årstal er fremkommet på følgende måde:
Anders Hvid i Abildtrup nævnes første gang i 1487. Man antager, at han da
har været myndig, altså mindst 25 år gammel.
Når vi nu trækker disse ca. 25 år fra 1487 havner vi i ca.1462.
Årstallet skal altså tages med alt mulig forbehold.
Og for øvrigt er Anders Hvid i Abildtrup slet ikke identisk med Anders
Jepsen i Trabjerg (jvf. min ovennævnte artikel i "Slægten" nr.14).
Mvh.
Ole Bech Knudsen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 21-12-02 00:24

"Ole Bech Knudsen" <obk.aarhus@mail1.stofanet.dk> skrev Fri, 20 Dec 2002
18:00:01 +0100

>"Jens V. Olsen" <jvo@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

>Kære Jens V. Olsen.
>Du skriver, at "Mads Hvid har arveret til en søsterlod i Trabjerg-godset".

Det er så vidt jeg ved rigtig nok, men det ved JVO mere om end jeg gør
så det vil jeg ikke komme nærmere ind på.

>Det er imidlertid højst usikkert, at han skulle have været gift med en
>datter af Jep Christensen i Trabjerg, jvf. min artikel i "Slægten" nr. 14,
>juli 1996, s. 41-46.

Det er fint nok at du henviser folk til at læse din (iøvrigt udmærkede)
artikel, men du skulle måske selv lige læse JVO's indlæg før du svarer
på det.

X----- citat JVO: --------------
Det formodes at faderen til Mads Jepsen Hvid var gift med en datter af
Jep Christensen i Trabjerg, d.v.s. en søster til Anders Jepsen.
X----- citat slut ----------------

Det er altså Mads Hvids mor der formodes at være en datter af Jep
Christensen.

Og når jeg selv, et andet sted, nævnte at Mads Hvids mor formodes at
være en datter af herredsfogeden, så var det naturligvis også Jep
Christensen (og ikke sønnen Anders Jepsen) jeg hentydede til.

>Og for øvrigt er Anders Hvid i Abildtrup slet ikke identisk med Anders
>Jepsen i Trabjerg (jvf. min ovennævnte artikel i "Slægten" nr.14).

Det tror jeg bestemt heller ikke du kan blive uenig med JVO om, det var
faktisk lige netop pointen i hans indlæg - og iøvrigt det Borberg
påpegede allerede i 1943 / 44.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Bent Skaarup Pederse~

Dato : 07-01-03 13:03

Vi mangler simpelthen "Thi de var af stor slægt" Bind 2 - den jyske gren !
mvh - Bent Skaarup Pedersen