Rasmus degn i Røde Mølle i Granslev sogn.
Fra : Ukendt

Dato : 18-12-02 14:35

Min tip-tipoldefar, Rasmus Andersen Bach var degn og skoleholder i
Gjern-Skanderup i 1791, dan han gifter sig med Kirsten Laursdatter i
Skanderup kirke. I 1797 får han embede i Støvring sogn og ender sine dage
som skolelærer og kirkesanger i Gimming sogn, hvor han dør den 20 juli i
1829, 66 3/4 år gammel. Det vil sige han var født i 1762. Mit problem er, at
jeg ikke ved hvor og præcist hvornår han er født. Jeg mener at have sporet
ham tilbage til Granslev sogn, Houlbjerg herred, hvor han i 1787 "læser for
Børnene" i en møller familie (familie nr. 21) i folketælling af 1. juli
1787. Her hedder han ganske vist kun Rasmus Andersen, men jeg er temmelig
overbevist om, at det er min Rasmus
Af lægdsrullen for Granslev (Lægd nr. 43) fra 1788/89 kan jeg finde såvel
Rasmus som 2 af
de børn han "læser for". De to drenge er født i Røde Mølle, altså der hvor
de bor i 1787. Rasmus, der er registreret lige under de to drenge skal være
født i Granslev.
Der er lidt divergens mellem deres alder i hhv. folketælling og lægdsrulle,
men ikke mere end det kan tilskrives den unøjagtighed begge disse kilder
ofte er ført med.
Ja, men så kig dog i kirkebogen, vil de fleste sige eller i lægdsrullen.
Problemet er bare at kirkebogen for Granslev sogn tilsyneladende ikke
eksisterer før 1804. I lægdsrullen er han ikke ført, dels fordi han havde
brok (står der i 1788/89)
og dels fordi han i 1791 er blevet degn og skoleholder og derfor ikke
længere
er optaget i lægdsrullen. Jeg kan i hvert fald ikke finde ham.
Er der nogen i gruppen der har en god ide til, hvordan jeg kommer videre?.
Ved nogen mere konktet hvor Røde Mølle lå. Den hørte vist under Bidstrup
gods.

Med venlig hilsen

+++++++++ +++++++++++

Fra : Kurt Hansen

Dato : 18-12-02 16:09

Wed, 18 Dec 2002 14:35:17 +0100, skrev "+++++++++ +++++++++++" <Gdog
Gdog Gdog Gdo>:

>Er der nogen i gruppen der har en god ide til, hvordan jeg kommer videre?.
>
>Med venlig hilsen
>
>+++++++++ +++++++++++

Det var dog en besynderlig adfærd. Hvad er grunden til at du slører
din identitet så grundigt? Du må have taget fejl af årstiden: det er
JUL - ikke påske, så der er altså ikke nu der skal sendes gækkebreve.

Kurt Hansen

Fra : Poul Andersen

Dato : 18-12-02 18:31

> Det var dog en besynderlig adfærd. Hvad er grunden til at du slører
> din identitet så grundigt? Du må have taget fejl af årstiden: det er
> JUL - ikke påske, så der er altså ikke nu der skal sendes gækkebreve.

Ja, og Aprilsnar er vist noget han/hun måske selv er

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 18-12-02 23:16

On Wed, 18 Dec 2002 16:09:25 +0100, Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote:

>Det var dog en besynderlig adfærd. Hvad er grunden til at du slører
>din identitet så grundigt? Du må have taget fejl af årstiden: det er
>JUL - ikke påske, så der er altså ikke nu der skal sendes gækkebreve.

Det er nu da til fastelavn, er det ikke?
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-12-02 08:14

Wed, 18 Dec 2002 23:16:05 +0100, skrev Lars Jørgen Helbo:

>Det er nu da til fastelavn, er det ikke?

Ach, klask!!! Gæk... øhhh, jeg mener gnæk

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-02 18:01

Hej Kurt!

Dig kan man altid regne med.
Jeg prøver ikke at sløre min identitet.
H++++årsagen er til at såvel min e-mail adresse som min underskrift
ser ud som den gør, ved jeg ikke.
Måske kan du give mig en forklaring.

Med venlig hilsen
+++++++++ +++++++++++

Fra : Arne Feldborg

Dato : 19-12-02 01:07

"+++++++++ +++++++++++" <Gdog Gdog Gdog Gdo> skrev Wed, 18 Dec 2002
18:01:01 +0100

>Jeg prøver ikke at sløre min identitet.
>H++++årsagen er til at såvel min e-mail adresse som min underskrift
>ser ud som den gør, ved jeg ikke.

Så ville det nok være hensigtsmæssigt at du selv prøver at finde ud af
årsagen. Een ting er at du prøver at skjule din identitet, det kunne der
jo evt. være grunde til - selv om det ikke er velset her i gruppen.

Men med det her indlæg har du for alvor kørt dig selv ud på et sidespor,
hvor du næppe skal forvente at nogen vil tage dig alvorligt.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 19-12-02 21:25

On Wed, 18 Dec 2002 18:01:01 +0100, "+++++++++ +++++++++++" <Gdog Gdog
Gdog Gdo> wrote:

> [...]
>
>Dig kan man altid regne med.
>Jeg prøver ikke at sløre min identitet.
>H++++årsagen er til at såvel min e-mail adresse som min underskrift

Ellers vil jeg gerne give et bud. Teoretisk set kunne man forestille
sig, at der i din Outlook Express 5,5 var oprettet to profiler, en med
navn og en uden (det er normalt og legitimt, da der findes grupper,
hvor de fleste foretrækker at være anonyme), og at du ved en fejl, var
kommet til at skifte til den forkerte.

Men det ville jo forudsætte, at der i denne slørede profil var
oprettet både en sløret email-adresse og en sløret signatur.

Problemet er imidlertid, at:

>Med venlig hilsen
>+++++++++ +++++++++++

ikke er en signatur. Dels mangler skilletegnet "--" mellem signaturen
og teksten (Da det er OE, du bruger skulle skilletegnet netop være
"--" og ikke det korrekte "-- ").

Dels har du i dette tredie indlæg glemt at lave det ekstra mellemrum
mellem "Med venlig hilsen" og "+++++++++ +++++++++++", som du havde i
de to første indlæg. Det viser tydeligt, at denne tekst ikke er en
automatisk tilføjet signatur, men derimod noget, som du har indtastet
manuelt.

Dernæst kan man teoretisk set forestille sig to muligheder. Den ene
er, at du har indtastet det bevidst på denne måde. Jeg ved ikke hvad
årsagen hertil skulle være; men det er jo tydeligvis blevet opfattet
på den måde.

Der er imidlertid en anden mulighed, som ikke kan udelukkes. Det kunne
tænkes, at du har fået installeret et eller andet "firewall-lignende
panik-program", som filtrerer alt, hvad der sendes ud på nettet fra
din pc og fjerner det som amerikanerne elsker at kalde "følsomme"
oplysninger. Så vidt jeg husker, kan Norton Privacy Control (som bl.a.
indgår i Norton Internet Security) lave noget i den retning.

Efter at have studeret headerne lidt nærmere, hælder jeg faktisk mest
til den mulighed. Da du sendte disse tre famøse indlæg, havde du en
IP-adresse tildelt af TDC og begyndende med cifrene 195.41.69. De
sidste tre cifre skifter. Du må altså være modem-bruger.

Jeg har så kigget tilbage gennem gruppen i de sidste fire måneder (din
reaktion på Kurt Hansens indlæg indikerer jo, at du ikke er helt ny i
gruppen), Jeg kan her se, at der indenfor denne periode kun er en
enkelt person, som har skrevet indlæg til gruppen fra IP-adresser i
samme område. Nemlig "Poul Erik Vad Nielsen" <pevn@post6.tele.dk>.

Heraf kan formentlig udledes, at I enten er samme person eller i det
mindste kobler på den samme opkalds-server hos TDC. Nu er det sådan,
at I derudover begge bruger Microsoft Outlook Express 5.50.4522.1200.
Det er der dog også flere andre der gør. Men hvis man så giver sig til
at tælle bogstaver i "Poul Erik Vad Nielsen" <pevn@post6.tele.dk> og i
"+++++++++ +++++++++++" <Gdog Gdog Gdog Gdo>, så vil man opdage, at
antallet af bogstaver stemmer overens i både fornavn, efternavn og
mailadresse (under forudsætning af, at "Poul Erik" opfattes som
fornavn og "Vad Nielsen" som efternavn.

I ovenstående indlæg forekommer endvidere teksten "H++++årsagen er".
Der skulle nok stå "Hvad årsagen er", men dit program opfattede altså
"vad " som en følsom oplysning, der skulle sløres. Forklaringen herpå
kunne være, at dette vidunderlige stykke blødvare, mente heri at kunne
genkende dit navn.

Hvis min analyse er rigtig så langt, så bør du dog stadig medgive, at
det næppe er enhver læser i denne gruppe, der umiddelbart ville kunne
gennemskue årsagssammenhængen. Du bør for det andet have forståelse
for, at det kun er de færreste, som gider anstrenge sig for at hjælpe
folk, der ikke vil oplyse deres navn.

Endelig må vi slå fast, at det her alene handler om, hvorvidt fejlen
skal søges 40 cm foran eller bagved DIN skærm. Men den er under alle
omstændigheder i din ende af ledningen, og derfor er det op til dig,
at få den rettet - og brugerne i denne gruppe kan med føje forvente,
at du sørger for at få den rettet.

Røde Mølle ligger ca. 1 km stik nord for Granslev by. Den er vist på
sognekortet i Trap IV.

venligst

Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-12-02 08:06

Thu, 19 Dec 2002 21:25:23 +0100, skrev Lars Jørgen Helbo:

> [...]
>navn og en uden (det er normalt og legitimt, da der findes grupper,
>hvor de fleste foretrækker at være anonyme), og at du ved en fejl, var
[voldsom kut]

Hatten af for Helbo - det er skarpsindigt set. Eksemplarisk pædagogik
i analysen og råd og vejledning til løsning af problemet, og Gud
hjælpe mig om ikke Lars Jørgen slutter af med at give svaret på det
Mr. X oprindeligt spurgte om

Venlig hilsen og god jul til alle [1]
Kurt Hansen

[1] Benytter lejligheden - så slipper newsgruppen da i det mindste for
een "god-jul-posting" her op mod den 24. december.

Fra : Poul Erik Vad Nielse~

Dato : 20-12-02 10:18

"Lars Jørgen Helbo" <lars@helbo.org> skrev i en meddelelse
> [...]

Hej Lars Jørgen Helbo.

Indledningsvis vil jeg sig tak for dit indlæg.
Det er en fantastisk analyse af situationen og dine konklusioner rammer i
flere tilfælde plet.

> [...]
> navn og en uden (det er normalt og legitimt, da der findes grupper,
> hvor de fleste foretrækker at være anonyme), og at du ved en fejl, var

Her rammer du ved siden af. Jeg benytter OE 5,5, men benytter kun een
profil.

> [...]
> er, at du har indtastet det bevidst på denne måde. Jeg ved ikke hvad
> årsagen hertil skulle være; men det er jo tydeligvis blevet opfattet

I mit svar til dig og gruppen lader jeg hele dit indlæg stå, idet jeg finder
din annalyse så imponerende og interessant at den bør være med i sin helhed.

> [...]
> oplysninger. Så vidt jeg husker, kan Norton Privacy Control (som bl.a.
> indgår i Norton Internet Security) lave noget i den retning.

Her rammer du til gengæld sømmet præcist på hovedet. Bortset fra at det
antivirusiprogram jeg har installeret på min PC er McAfee Internet Security
beskriver du min situation helt præcist.
Programmet har jeg downloadet direkte fra McAfee.com. Efter installationen
af programmet er de fleste af de mange sikkerhedselementer, som programmet
indeholder aktive. Herunder også den, der tilbageholder oplysninger om eens
identitet. Det var jeg ikke opmærksom på da jeg sendte mit indlæg til
nyhedsgruppen. Derfor opstod denne tumult. Det vil sige at man skal fravælge
de ellementer man ikke ønsker at anvende. Det havde nok været mere
hensigtsmæssigt ud fra et bruger synspunkt at man i stedet skulle tilvælge
de programellementer man ønsker at anvende.

> [...]

> antallet af bogstaver stemmer overens i både fornavn, efternavn og
> mailadresse (under forudsætning af, at "Poul Erik" opfattes som

Her må jeg igen tage hatten af for din skarpe og præcise annalyse.
Det er som du kan se min identitet du har "afsløret".
Når jeg skriver "afsløret" er det fordi en afsløring forudsætter at den
afslørede bevidst har forsøgt at skjule noget, hvilket absolut ikke har
været hensigten fra min side. Det skyldes udelukkende manglende kendskab til
alle detaljer i det installerede program. Det kan man måske kritisere, men
man er efter min opfattelse nødt til at installere programmet for at få
indsigt i dets funktioner.
Da jeg sendte mit andet indlæg troede jeg faktisk at jeg havde styr på
tingene, idet jeg havde gennemgået min opsætning af min mail- og
internetforbindelse med min udbyder. Det viste sig ikke at være tilfældet.
Først i går aftes efter at have gennemgået programmet igen og fundet og
fravalgt denne krypterings funktion og foretaget en prøvesending til dk.test
viste problemet sig at være løst (håber jeg).

> [...]
> omstændigheder i din ende af ledningen, og derfor er det op til dig,
> at få den rettet - og brugerne i denne gruppe kan med føje forvente,

Det har du helt ret i og der er ingen tvivl om, at fejlen findes foran min
skærm.

> Røde Mølle ligger ca. 1 km stik nord for Granslev by. Den er vist på
> sognekortet i Trap IV.

Her synes jeg igen du viser format.
Tak for oplysningen om Røde Mølle.
Jeg har siden mit første indlæg selv fundet frem til Røde Mølle. Dels via
Trap V, hvor den er nævnt i teksten under Granslev sogn og dels via KMS's 4
cm kort, hvor møllen er nævnt som du beskriver den.

Til sidst vil jeg igen ønske alle en glædelig jul og et godt nytår og
samtidig beklage, hvis jeg har været årsag til for megen tumult.

Med venlig hilsen

Poul Erik Vad Nielsen

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 18-12-02 22:35

On Wed, 18 Dec 2002 14:35:17 +0100, "+++++++++ +++++++++++" <Gdog Gdog
Gdog Gdo> wrote:

>Ved nogen mere konktet hvor Røde Mølle lå. Den hørte vist under Bidstrup
>gods.
>
>Med venlig hilsen
>+++++++++ +++++++++++

Ja, det ved jeg, ifølge ++++ ++ ligger den ca. + km + for +++++++++ ++

Fra : Familien Kristensen

Dato : 19-12-02 17:16

> Ja, det ved jeg, ifølge ++++ ++ ligger den ca. + km + for +++++++++ ++

Der stammer mine tip-oldeforældre fra

God jul til alle

Hilsen Jeannie Kristensen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-12-02 19:09

Thu, 19 Dec 2002 17:16:23 +0100, skrev Familien Kristensen:

>"Lars Jørgen Helbo" <lars@helbo.org> skrev i en meddelelse

>Der stammer mine tip-oldeforældre fra

Aha, jeg har også aner i Addit [1], så måske....?

[Den var måske for svær?]

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 19-12-02 19:36

On Thu, 19 Dec 2002 19:08:56 +0100, Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote:

>Aha, jeg har også aner i Addit [1], så måske....?
>
>[Den var måske for svær?]

Nej, den kunne vi da sagtens "regne ud"

Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-12-02 09:06

Thu, 19 Dec 2002 19:35:46 +0100, skrev Lars Jørgen Helbo:

>Nej, den kunne vi da sagtens "regne ud"

Bon! Ang ply pur Mesjø 'elbo

Venlig hilsen
Kurt Hansen