postfix hostname uden www
Fra : Claus Kühle

Dato : 18-12-02 18:25

Hej gruppe.
Nu har jeg endelig fået sat postfix, imap og squirrelmail op på min mandrake
9 box. med hjælp fra : http://kasper.myram.dk/linux-mailserver.htm,
http://www.kummefryser.dk/HOWTO/mail/postfix_mysql.html,
http://net.bunk.cc/postfix/ og google.
Det kører som en drøm, men jeg skal nu have lidt hjælp til at tweake.
Jeg kan kun sende mail til bruger@www.domain.dk - når jeg ændrer myhostname
= www.domain.dk til myhostname = domain.dk virker postfix ikke. Jeg ønsker
nemlig at man kan sende en mail til bruger@domain.dk og ikke som nu
bruger@www.domain.dk
Mit spørgsmål lyder: er det noget DNS server noget der skal indstilles,
eller kan jeg klare det i main.cf (eller andre)

På forhånd tak

Fra : Jesper Krogh

Dato : 18-12-02 18:26

I dk.edb.system.unix, skrev Claus Kühle:
> [...]
> Mit spørgsmål lyder: er det noget DNS server noget der skal indstilles,
> eller kan jeg klare det i main.cf (eller andre)

Det afhænger noget af hvilken fejlmeddelelse du får når du forsøger at
sende til:
bruger@domain.dk

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc

Fra : Claus Kühle

Dato : 18-12-02 18:39

"Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> skrev i en meddelelse
> Det afhænger noget af hvilken fejlmeddelelse du får når du forsøger at
> sende til:
> bruger@domain.dk
Host not found

Fra : Claus Kühle

Dato : 18-12-02 18:40

"Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> skrev i en meddelelse
> Det afhænger noget af hvilken fejlmeddelelse du får når du forsøger at
> sende til:
> bruger@domain.dk
Name service error for xxx.xxx.xxx.xxx.domain.dk Host not found

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-12-02 01:04

"Claus Kühle" <nyheder@guntrax.dk> wrote in

> Name service error for xxx.xxx.xxx.xxx.domain.dk Host not found

Det betyder at postfix ikke kan finde DNS for xxx.osv.xxx.domain.dk -
opsæt DNS og det burde virke.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-12-02 18:32

"Claus Kühle" <nyheder@guntrax.dk> writes:

> Mit spørgsmål lyder: er det noget DNS server noget der skal indstilles,
> eller kan jeg klare det i main.cf (eller andre)

Du skal selvsagt have en MX-record eller en A-record for domain.tld i
DNS, og så skal du putte domain.tld i mydestination i din main.cf.

--
Jacob - www.bunk.cc
If you're happy, you're successful.

Fra : Claus Kühle

Dato : 18-12-02 18:47

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse
> Du skal selvsagt have en MX-record eller en A-record for domain.tld i
> DNS, og så skal du putte domain.tld i mydestination i din main.cf.
Jeg ved at jeg har en mx record på www.domain.dk , for det virker jo. DNS
entries får jeg lavet ude i byen.Hvad er en mx eller A record egentlig?
- og kan jeg tjekke alla' dk-hostmasters søgefunktion hvilke DNS entries der
egentlig er? (uden at skulle besvære den venlige DNS server mand)

Fra : Jesper Krogh

Dato : 18-12-02 18:46

> [...]
> - og kan jeg tjekke alla' dk-hostmasters søgefunktion hvilke DNS entries der
> egentlig er? (uden at skulle besvære den venlige DNS server mand)

Prøv at fortælle hvilket domæne det drejer sig om, så kan vi se om det
ser fornuftigt ud... ellers prøv at poste output fra:
host -tmx domain.dk

her

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-12-02 18:59

"Claus Kühle" <nyheder@guntrax.dk> writes:

> Jeg ved at jeg har en mx record på www.domain.dk, for det virker jo.

Sikker? Jeg vil tro at du har en A-record eller et CNAME.

> DNS entries får jeg lavet ude i byen.

OK - det ville gøre det en del lettere at hjælpe hvis du fortalte os
hvilket domæne det drejer sig om, så kunne vi nemlig checke om din DNS
er sat korrekt op.

> Hvad er en mx eller A record egentlig?

En A-record er en mapping fra hostnavn til IP-adresse.

En MX-record fortælle hvilken host der er MX (Mail eXchanger) for et
hostnavn (ofte roden i en zone).

> - og kan jeg tjekke alla' dk-hostmasters søgefunktion hvilke DNS entries der
> egentlig er? (uden at skulle besvære den venlige DNS server mand)

Jeg kender ikke DK-Hostmasters dims, jeg plejer at bruge host(1) eller
dig(1).

--
Jacob - www.bunk.cc
I feel better about world problems now!

Fra : Claus Kühle

Dato : 18-12-02 19:09

> OK - det ville gøre det en del lettere at hjælpe hvis du fortalte os
> hvilket domæne det drejer sig om, så kunne vi nemlig checke om din DNS
> er sat korrekt op.
Sorry- gammel vane
når det virker er main.cf sat op med myhostname = www.guntrax.dk (som den er
lige nu) får jeg følgende output:
host -tmx guntrax.dk
guntrax.dk mail is handled by 10 217.157.165.116.guntrax.dk
når jeg skriver host -tmx www.guntrax.dk hopper den bare tilbage til
promten.

Claus Kühle

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-12-02 19:16

Det er klart - der er en A-record for www.guntrax.dk:

$ host -t a www.guntrax.dk
www.guntrax.dk has address 217.157.165.116

> host -tmx guntrax.dk
> guntrax.dk mail is handled by 10 217.157.165.116.guntrax.dk

Ja, men:

$ host -t a 217.157.165.116.guntrax.dk
Host 217.157.165.116.guntrax.dk not found: 3(NXDOMAIN)

Umiddelbart vil jeg gætte på at ham der har sat zonen op enten ikke
ved hvad han laver, eller blot ikke har tænkt sig om. Han har nok en
entry som:

@ IN MX 10 217.157.165.116

Den går ikke. Man skal i stedet have noget i stil med:

@ IN MX 10 mail
mail IN A 217.157.165.116

Jeg tror du skal have fat i din DNS-fyr (som jeg i øvrigt kan se på
dine NS-records at jeg vist kender :).

--
Jacob - www.bunk.cc
Things equal to nothing else are equal to each other.

Fra : Claus Kühle

Dato : 18-12-02 19:22

> [...]
> @ IN MX 10 mail
> mail IN A 217.157.165.116
> Jeg tror du skal have fat i din DNS-fyr (som jeg i øvrigt kan se på
tak, du er jo supercool Hvordan ser du min NS-record?
Claus Kühle

Fra : Claus Kühle

Dato : 20-12-02 16:48

Fik rettet dnsentries - nu virker det ! tak

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-12-02 19:24

"Claus Kühle" <nyheder@guntrax.dk> writes:

> Hvordan ser du min NS-record?