VNC ?
Fra : Steen Larsen \(4040\~

Dato : 18-12-02 11:32

Kan man ikke køre VNC på et W98-Lan i den ene ende, og en W98-maskine i den
anden?
Kan man selv åbne en port (hvilken?) med SET NAT ENTRY ADD?
(TDC-ADSL XpressLink i begge ender).
/Steen

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 18-12-02 13:13

Steen Larsen (4040) wrote:
> Kan man ikke køre VNC på et W98-Lan i den ene ende, og en W98-maskine i den
> anden?

Er der en router indblandet? Kan du prøve at forklare hvordan dit net
ser ud og evt. hvorfor du mener at dét du vil evt. kunne være et problem?

> Kan man selv åbne en port (hvilken?) med SET NAT ENTRY ADD?
> (TDC-ADSL XpressLink i begge ender).

Åbne en port i hvad?
Noget af det du skriver kunne minde om en lille Ciscorouter, men det er
kun en gisning.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Steen Larsen \(4040\~

Dato : 18-12-02 21:44

> Er der en router indblandet? Kan du prøve at forklare hvordan dit net
> ser ud og evt. hvorfor du mener at dét du vil evt. kunne være et
> problem?

Det _er_ et problem, for det virker ikke .
På den ene side er der en Watchgard router mellem Lan og Siemens XpressLink.
Umiddelbart kender jeg ikke meget til den Watchgard ( endnu ). Der er fast
IP. Og jeg går ( gik ) ud fra, at der skal laves noget portmapning på
VNC-server-siden. Altså mellem den faste IP og serveren.

I den anden ende er der kun en Win98-maskine direkte på Siemens XpressLink,
som skulle være VNC-viewer-siden. Men det virker ikke. Der er dynamisk IP.
Bytter jeg om på server og viewer, virker det heller ikke, uanset hvilken
portnummer (display) jeg skriver. Jeg går ( gik ) ud fra, at porten skulle
hedde 5900 som standard, og så skal der vel ikke sættes en NAT ENTRY (?).
Kører jeg en portscan, får jeg at vide at der er connect på 139, 5800 og
5900, i begge ender.

VNC virker fint internt på lanet.

Mvh
Steen

Fra : Calle.

Dato : 18-12-02 22:32

Steen Larsen (4040) wrote:

> [...]
> der vel ikke sættes en NAT ENTRY (?). Kører jeg en portscan, får jeg
> at vide at der er connect på 139, 5800 og 5900, i begge ender.

du skal portmappe både 5800+X & 5900+X til dit interne IP på "server"
maskinen.

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Steen Larsen \(4040\~

Dato : 18-12-02 22:53

> du skal portmappe både 5800+X & 5900+X til dit interne IP på "server"
> maskinen.

Begge 2? ( 58XX + 59XX ) Det havde jeg ikke lige tænkt på. Det vil jeg
straks ( i morgen ) prøve.
Tak - og Mvh
Steen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 19-12-02 19:30

"Steen Larsen (4040)" wrote:

> Begge 2? ( 58XX + 59XX ) Det havde jeg ikke lige tænkt på. Det vil jeg
> straks ( i morgen ) prøve.

Det afhænger af hvordan du ønsker at kontakte VNC serveren. Bruger
du en VNC klient til at kontakte VNC serveren med hedder porten
59xx, bruger du i stedet din browser til fjernstyringen hedder det
http://ipnummer:58xx.

--
Hygge..
Thomas

<http://carftp.com> - a library of car videos.

Fra : Steen Larsen \(4040\~

Dato : 19-12-02 20:48

> [...]
> du en VNC klient til at kontakte VNC serveren med hedder porten
> 59xx, bruger du i stedet din browser til fjernstyringen hedder det

Tak Thomas. Det virker nu fint fra lanet og ud, men ikke den anden vej. Der
sidder en Watchguard, som jeg åbenbart skal ind i, for at få åbnet en port
til formålet. jeg kan ikke lige finde noget materiale om denne router.
Mvh
Steen

Fra : Calle.

Dato : 19-12-02 23:12

Steen Larsen (4040) wrote:

> [...]
> vej. Der sidder en Watchguard, som jeg åbenbart skal ind i, for at få
> åbnet en port til formålet. jeg kan ikke lige finde noget materiale

Hvad hedder den router?
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : PhuPhyt

Dato : 20-12-02 08:34

On Thu, 19 Dec 2002 20:47:31 +0100, "Steen Larsen \(4040\)"
<sl@mboks301.get2net.dk> wrote:

> [...]
>sidder en Watchguard, som jeg åbenbart skal ind i, for at få åbnet en port
>til formålet. jeg kan ikke lige finde noget materiale om denne router.

kik evt. her om det er noget der ligner ->
http://help.watchguard.com/documentation/

mvh.
Rene
--
irc: #thepub on /server irc.gamers-net.com

Fra : Peter Tirsgaard

Dato : 18-12-02 12:52

Hej Steen

VNC køre 95/98/ME/NT/2K/XP

Du skulle måse også overveje tightVNC
http://www.tightvnc.com/winst.html
Den er forbedret på et par områder, bla. komprimering af data

hvis du sætter screen til at være Nr. 16

Bliver syntaxen i en Cisco 677

set nat entry add <DIN LOKALE IP> 5816 <DIN GLOBALE IP> 5816 TCP

Dette er en uskrift fra VNC FAQ

Q54 Can I run VNC over a port normally used for a standard service? (eg.
port 21, or port 80)
In rare circumstances, people may want to do this, perhaps because they have
a firewall which only allows connections to certain ports. This can be done,
at least for the Windows and Unix servers (see their documentation), but the
following points need to be borne in mind:
On some systems (eg. most forms of Unix), ordinary users are not allowed to
run servers on ports below 1024.
You obviously can't run a VNC server on a port that's already being used for
other things.
Many VNC servers use two ports: one for the VNC server, and one for the HTTP
server that provides the Java applet (see previous question). If you plan to
use the Java viewer, you may want to change both. Not all servers will allow
this at present.
You need to tell the viewer the right display number. Normally, display
numbers come between 0 and 99. If you specify any number smaller than 99,
the viewers add 5900 to get the port number. If you specify a larger number,
the viewers take it as a port number directly. So how do you use port
numbers lower than 99? You have to specify a negative display number! For
example, to connect to a server running on port 80 on machine 'snoopy':

vncviewer snoopy:-5820

because -5820 + 5900 = 80. This may not work with all viewers, but Unix and
Windows seem to be fine.

Med venlíg hilsen

Peter Tirsgaard

Fra : Steen Larsen \(4040\~

Dato : 18-12-02 22:03

> Du skulle måse også overveje tightVNC
> http://www.tightvnc.com/winst.html
> Den er forbedret på et par områder, bla. komprimering af data

Tak - Det vil jeg gøre. Nu skal jeg lige have det til at køre først.
Mvh
/Steen