Skriv til fil <-> hent fra fil.
Fra : Michel Komischke

Dato : 18-12-02 13:10

Hej.
Jeg er ved at arbejde på at bygge en tagwall og en blog på samme side.

Jeg har absolut intet begreb om PHP, men jeg vil gerne lave tagwallen på den
måde at der foroven er eksisterende postings, og for neden er 2
indtastningsfelter (navn og tag) og en submit-knap i en form.

Nu kommer vi så til essensen.. Jeg vil gerne have at når man trykker på
submit bliver felt1 (tag) skrevet i en fil på serveren, og sider reloader.

Dvs. at der i øverste del er alle de indlæg der er blevet skrevet i filen
indtil videre.

... Jeg har lavet et design-eksempel til det på www.leet.dk/beta/ i html -
men det viser hvordan jeg kunne tænke mig det.

Så det korte af det lange er at jeg skal bruge en funktion til at skrive til
filen og en funktion til at trække indholdet af filen..

Har jeg forklaret mig selv godt nok?

Pft

--
Michel Komischke
Administrator / Maintainer

Fra : Mads Jensen

Dato : 18-12-02 18:00

> Så det korte af det lange er at jeg skal bruge en funktion til at skrive
til
> filen og en funktion til at trække indholdet af filen..
>
> Har jeg forklaret mig selv godt nok?

Ja, og du har svaret, manualen giver dig svar på (næsten) alle mulige
tænkelige svar =
http://dk.php.net/fopen åbner fil
http://dk.php.net/fputs skriver i fil

/Mads

Fra : Michel Komischke

Dato : 20-12-02 00:19

"Mads Jensen" <astrup_jensen.NOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> http://dk.php.net/fopen åbner fil
> http://dk.php.net/fputs skriver i fil

Jeg arbejder lige nu med write som jeg fandt samme sted :)

Jeg er dog stødt på et problem.. eller rettere 2.

Altså det virker fint med at skrive til filen.

Men jeg skulle gerne have den til at indsætte det øverst i filen - ikke
nederst.

Desuden har jeg

<?php
$filename = 'blog.html';
$somecontent = "test";

hvor $somecontent bliver skrevet til $filename ...
det er i og for sig fint, men $somecontent skulle gerne være det der står i
en indtastningsbox længere nede på side.

Altså når man trykker Submit skal den give indtastningsfeltets data værdien
$somecontent.. eller, nej.. nu roder jeg rundt i det igen..

Forstår I hvad det er jeg vil?

Fra : Niels Andersen

Dato : 20-12-02 00:23

Michel Komischke wrote in <3e0253f5$0$212$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>:
> Men jeg skulle gerne have den til at indsætte det øverst i filen - ikke
> nederst.

Det kan ikke lade sig gøre direkte. Men man kan:

1) Indlæse hele filen til hukommelsen
2) Skrive tilføjelsen først i filen
3) Skrive den "gamle" fil fra hukommelsen efter tilføjelsen.

> [...]
> det er i og for sig fint, men $somecontent skulle gerne være det der står
> i en indtastningsbox længere nede på side.

<input type="text" name="somecontent" value="$somecontent">

?

> Altså når man trykker Submit skal den give indtastningsfeltets data
> værdien $somecontent.. eller, nej.. nu roder jeg rundt i det igen..
> Forstår I hvad det er jeg vil?

Nej, ikke når du roder rundt i det.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Michel Komischke

Dato : 20-12-02 00:54

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan ikke lade sig gøre direkte. Men man kan:
>
> 1) Indlæse hele filen til hukommelsen
> 2) Skrive tilføjelsen først i filen
> 3) Skrive den "gamle" fil fra hukommelsen efter tilføjelsen.

Dette er første gang jeg arbejder med PHP .. kan det evt. udspecificeres? ;)

> <input type="text" name="somecontent" value="$somecontent">

det vil jeg prøve :)

> Nej, ikke når du roder rundt i det.

Okay, se hvad jeg har lavet på www.leet.dk/test/
Koden er på www.leet.dk/test/index.txt om få minutter .. så kan du evt se
ideen.. jeg ved det ikke..

Men meningen er at jeg har

20/12 | 12:34 | PETER PAN
___________________________
INDLÆG INDLÆG INDLÆG INDLÆG
20/12 | 12:34 | PETER PAN
___________________________
INDLÆG INDLÆG INDLÆG INDLÆG
20/12 | 12:34 | PETER PAN
___________________________
INDLÆG INDLÆG INDLÆG INDLÆG

indtastningsfelt til navn
indtastningsfelt til indlæg
submit-knap

Og når man så trykker på submit knappen sender mit php navn, indlæg samt
tiden og datoen (uden at man skal indtaste den) til den fil der er for oven
(blog.php) ...

er det forståeligt?

--
Michel Komischke
Administrator / Maintainer

Fra : Niels Andersen

Dato : 20-12-02 02:36

Michel Komischke wrote in <3e025c1a$0$168$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>:
> Dette er første gang jeg arbejder med PHP .. kan det evt. udspecificeres?
> ;)

OK da. :)
Men kun fordi jeg trænger til en pause fra arbejdet.

$temp = join('',file('fil.txt'));

En nem, men ikke så gennemskuelig for begyndere, og ikke særligt effektiv
måde.
Snart (næste release?) kan man gøre sådan her i stedet:
$temp = file_get_contents('fil.txt');
Set det er jo til at forstå.

Ligesom du gør nu (fopen, fwrite, fclose), bare med "w" i stedet for "a".
Append: Åben filen til skrivning, med "pointeren" i slutningen af filen.
Write: Åben filen til skrivning, med "pointeren" i starten af filen.

Inden fclose kører du lige en fwrite mere. Der skriver du bare $temp i
stedet for $somecontent.

--
Mvh.

Niels Andersen