Visning af scrolletekst - afgrænsning af
Fra : Jan Thorup

Dato : 18-12-02 18:44

Hej Gruppe

Ja, så er den gal igen...

Jeg bikser med en stor tekstside med scroll på - fint nok.
Men jeg kunne skrækkelig godt tænke mig og høre om der er nogen,
som kan noget smart med at scrollteksten KUN er synlig i et
definerede område?? Så ville se morderlig godt ud - lige nu farer
teksten ud over det hele og er meget adfærdsvanskelig.

Jeg basker lige filen op på

www.svendborg-sportsfiskerforening.dk/flash/opbygning.html

så kan I lige se, hvad der sker, ikk da.

Ideen er selvfølgelig at teksten skal forsvinde, lige inden den
vokser ovenud af det gule vindue, samt at Svendborg bla. bla. i
bunden af vinduet skal være fri af scrollteksten - altså at
teksten først bliver synlig lige når den har passeret Svendb bla
bla.

Man kunne "dække" teksten af med nogle grafiklag, men det er da
ikke smart - glæder mig til at høre nogle gode forslag.

MVH Jan

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 18-12-02 22:31

> Man kunne "dække" teksten af med nogle grafiklag, men det er da
> ikke smart - glæder mig til at høre nogle gode forslag.

Er mit bedste bud - det er da enkelt!

Mvh Thomas

Fra : Bo Dudek

Dato : 19-12-02 15:17

> Ja, så er den gal igen...

godt vi er her ;)

> [...]
> definerede område?? Så ville se morderlig godt ud - lige nu farer
> teksten ud over det hele og er meget adfærdsvanskelig.

[...]

> Man kunne "dække" teksten af med nogle grafiklag, men det er da
> ikke smart - glæder mig til at høre nogle gode forslag.

nixen, ikke smart nok.. layer masks er løsningen.. layer mask
fungerer præcis som i Photoshop, dvs, du maler grafik ud over det
område, skal være synligt på et SEPERAT LAYER.. højreklikker på
samme layer og vælger 'mask'.. så er den i vinkel..

Mvh
boDUDEK
www.boDUDEK.dk

Fra : Jan Thorup

Dato : 21-12-02 12:35

Hej Gruppe, Bo og Thomas.

Kender I eksemplet fra Avanceret Flash 5, side 354 - 359, som
omhandler synlig og usynlige teskter?

Det ser smart ud og jeg har rodet noget rundt i eksemplet, men kan
desværre ikke få det til at virke ordentlig.

Gider I kigge på det en gang? muligvis er der fejl i eksemplet, men
det tør jeg ikke stå fast på.

fla-fileren ligger her:

www.svendborg-sportsfiskerforening.dk/flash/scrolltekst.fla

hvor I kan downloade den.

Fra : Bo Dudek

Dato : 23-12-02 13:20

>Kender I eksemplet fra Avanceret Flash 5, side 354 - 359, som
>omhandler synlig og usynlige teskter?

nej, kender slet ikke bogen..

>Det ser smart ud og jeg har rodet noget rundt i eksemplet, men kan
>desværre ikke få det til at virke ordentlig.

okay.. ehm.. det er jo svært at hjælpe, når jeg ikke aner, hvad du vil
kunne ;)

>Gider I kigge på det en gang? muligvis er der fejl i eksemplet, men
>det tør jeg ikke stå fast på.

ehm.. altså, hvad vil du kunne? er det et normalt scroll, hvor der er
tekst, der kommer til syne?? i så fald er det langt lettere, når du
alligevel benytter Flash MX, at læse lidt om componenten scrollbar..
hvid du kun vil have pile og ikke scrolltrack mm. kan du bare style
scrollbaren, så det kun er pilene, der er synlige.. kig evt her:

link:
http://www.macromedia.com/support/flash/ts/documents/scrolling_text_mx.htm

Kind regards

Bo Dudek
http://www.bodudek.dk - now with a freelance section

Fra : Jan Thorup

Dato : 24-12-02 11:20

Hej Bo

Tja, det var faktisk lige det, som jeg manglede, og er identisk i udseende
med ex. fra Avanceret Flash 5, side 354 - 359. Detaljen er blot at
eksempletet ikke fungere, som beskrevet i bogen.. Men nu kaster jeg mig over
"How to create scrolling text in Flash MX"... Grrrr.

Mange tak for linket det vil jeg bruge, når jeg kører fast, ellers er der jo
heldigvis gruppen hér.

Og jeg har lige sust lidt rundt i nabolaget af den side på MacroMedia, som Bo
linkede til - der er rigtig mange gode eksempler og forklaringer på næsten
alt, hvad der kan skrues sammen i FlashMx. SUPER SITE!!

Indexet til siden er på

http://www.macromedia.com/support/flash/technotes.html

hvor der osse er et søgefelt..

Go' Jul til alle gruppemedlemmer.... < - det er mig med nissehue..

Fra : Jan Thorup

Dato : 25-12-02 10:57

Hej Bo og gruppe - Glædelig Jul....

Ja, nu er det jo bare sådan, at et problem sjældent kommer alene...

Se - funktionen med scrolling_text (FlashMX) fra Bo's sidste svar understøtter
umiddelbart IKKE Unicode, når det bruges LoadVariablesNum, hvor der indlæses fra
en extern *.txt-fil.. Det er jo noget møg, når txt-filen indeholder æøå.. (Og
man kan ikke lige smutte en tur over Flash5, da Flash5 ikke understøtter alle
dele af funktionen..).

Er der nogen, som kan løse den??

Fra : Jan Thorup

Dato : 04-01-03 13:49

Jan Thorup wrote in dk.edb.internet.webdesign.flash:
> [...]
> man kan ikke lige smutte en tur over Flash5, da Flash5 ikke understøtter alle

SE HER --------- Ja, der var faktisk en som kunne løse den, og sendte mig en mail
med en kodestump. Tak for den. Men umiddelbart efter jeg havde modtaget mailen
fik jeg et alvorligt crash down, som bl.a. kostede ovennævnte mail. Mit crash
down havde intet med denne mail, at gøre skal lige nævnes i farten.

Men du, som sendte mig kodestumpen - vil du ikke nok sende den igen? Please...