Ram fejl når maskinen er kold?
Fra : Flemming Joensson

Dato : 18-12-02 11:00

Jeg har følgende system:

Abit IT7-MAX bundkort
P4-2.53GHz
2x Crucial 256MB PC2700 RAM
2x Maxtor 80GB D740x
Plextor 482448
Pioneer 10x DVD 104F
Gainward Ti4200 128MB DDR
Intel 10/100Pro netkort
Teratec DMX 6Fire/24 Lt
Antec 430W ATX PSU

Mit problem er at jeg ikke kan starte maskinen op i første 2-3 forsøg.
Jeg har så prøvet at køre Memtest på den, og den finder fejl (mange
fejl), men efter ca. 5 minutter får den "unexpected interrupt" og
memtest dør.
Når jeg så genstarter så kører memtest igennem uden problemer, og
Windows XP starter også uden problemer.

Det virker som om problemet kun er der når maskinen er helt kold, er
der andre der har prøvet noget lignende?

Min maskine sidder på en stikdåse som er slukket når maskinen ikke
bruges, så der er ikke nogen "standby" strøm på PSU'en når den ikke
bruges - kan det have noget at sige, eller er det kun i forbindelse med
Wake-on-lan/ring?

Jeg har prøvet diverse indstillinger i BIOS samt BIOS-opdateringer, men
kan ikke finde noget der fjerner problemet. Derfor prøver jeg nu
herinde.

Jeg har prøvet med to forskellige ATX strømforsyninger, og problemet
var der med begge. Jeg har desuden prøvet at sætte HD delay til 10
sekunder, og problemet var der stadig. Og så har jeg slået alt BIOS
caching fra grafikbios og bios. Det var det XP angav som mulig årsag
når den ikke kunne boote. Intet af det har hjulpet.

Når maskinen er varm (30 grader i kabinettet) så kører den
klippestabilt, og jeg kan genstarte alt det jeg vil, men ikke når den
er kold, eller har stået slukket i lang tid.
Jeg har prøvet det modsatte, at man ikke kunne når den var for varm,
men aldrig når den var for kold (jeg bruger almindelig standard In-a-
box køleren fra Intel).

På forhånd tak
Flemming

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 18-12-02 13:49

> [...]
> Jeg har prøvet det modsatte, at man ikke kunne når den var for varm,
> men aldrig når den var for kold (jeg bruger almindelig standard In-a-

Måske du skulle installere et lille oliefyr - ligesom til biler

Nå - lidt seriøs igen - prøv at skift din ram klods...

Fra : Henning

Dato : 18-12-02 22:23

>Når jeg så genstarter så kører memtest igennem uden problemer, og
>Windows XP starter også uden problemer.
Tag modulerne ud, og rens connectorerne med et stykke viskelæder (!)
Det virker mod fedtfingre, snavs og ir, som kan være årsag til fejlen.

Henning
hsb(at)image.dk