P202+Call bumping+Servere+pro@
Fra : mimivilford & svante~

Dato : 06-03-01 08:12

Hej udbydergruppe.

Så arriverede min P202 (zyxel prestige 202) i går :) :)
Foreløbigt er det kun lykkedes mig at komme på internet via DHCP.
Hvad jeg også gerne vil have til at virke er:

1) Call bumping ved indkommende telefonopkald, jeg kan ikke finde noget
om det i manualen :|.

2) Istedet for mere eller mindre dynamiske adresser vil jeg gerne have
at mine pc'ere har nogle af de faste ip-adresser som fulgte med pro@,
jeg har forsøgt, men det er ikke lykkedes endnu. Når jeg tildeler faste
ip-numre, og dermed slår dhcp fra, er der bare ingen forbindelse.
Hvilken ip-adresse skal routeren i øvrigt ha', den der står på papiret
fra TeleDK?

3) Grunden til at jeg gerne vil have faste ip-adresser er for at kunne
stille eksempelvis en http server op. Hvordan gør man det så det virker?
Altså router forbindelser videre til en bestemt PC, hvis jeg giver en af
mine pc'er et af de ip-numre jeg har fået med og starter apachen op, kan
jeg ikke forbinde til den udefra.

4) Er det i grunden muligt at bruge dhcp på nogle maskiner, og faste
adresser på andre? Jeg har jo kun en håndfuld af de faste ip-adresser.

M.v.h. Svante.

Fra : mimivilford & svante~

Dato : 07-03-01 05:58

Hej igen.

Jeg glemte at nævne at det drejer sig om Pro@ ISDN.

M.v.h. Svante

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-03-01 19:27

Greetings!

> Så arriverede min P202 (zyxel prestige 202) i går :) :)

Jeg har en Prestige 100, men mon ikke ligheden er relativt stor.

Kig hos www.zyxel.com; manualen er for dårligt beskrevet.

> [...]
faste
> ip-numre, og dermed slår dhcp fra, er der bare ingen forbindelse.

Du kan sikkert ikke få det til at virke med alle de IP-adresser du har
fået med. Du fik 4 og den første et netværksadressen, den anden er
routerens adresse. Den tredie får du svært ved at bruge, medmindre du
sætter en IP-masquerading-server op med 2 netkort i maskinen. Den
4fjerde IP-adresse er broadcastadressen.

Sæt routeren op til at køre NAT uden DHCP; derved får den automatisk
IP-adressen 192.168.1.1.

> Hvilken ip-adresse skal routeren i øvrigt ha', den der står på
papiret
> fra TeleDK?

Ja. Den der står som nummer 2, jvnf. ovenstående.

> 3) Grunden til at jeg gerne vil have faste ip-adresser er for at
kunne
> stille eksempelvis en http server op. Hvordan gør man det så det
virker?

Det gør du inde i SUA-server setup (SUA=Single User Access).

> 4) Er det i grunden muligt at bruge dhcp på nogle maskiner, og faste
> adresser på andre? Jeg har jo kun en håndfuld af de faste
ip-adresser.

Routeren kan ikke håndtere det selv. Du må sætte ekstra serverhardware
op.

Men venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : mimivilford & svante~

Dato : 12-03-01 20:26

> noget

Det virker nu, jeg skulle bare slå analog call routing til :).

> [...]
> sætter en IP-masquerading-server op med 2 netkort i maskinen. Den
> 4fjerde IP-adresse er broadcastadressen.

Jeg fik fakstisk 8 med, hvoraf de 2+1 bruges til forbindelsen. D.v.s. at
jeg har 5 tilbage. Men så længe jeg kører SUA kan jeg ikke umiddelbart
bruge de 5 til noget, istedet er mit domænenavn sat op til routeren. Men
jeg mener at have læst et sted at jeg faktisk kan lave ip masquerading med
denne router!? Men jeg kan ikke lige finde det nu :).

> Sæt routeren op til at køre NAT uden DHCP; derved får den automatisk
> IP-adressen 192.168.1.1.

Jeg skal bruge DHCP. Det virker i øvrigt fint at bruge DHCP til nogen
maskiner og så bare fixe ip'en på dem man vil have til at køre servere!

> ip-adresser.
> Routeren kan ikke håndtere det selv. Du må sætte ekstra serverhardware
> op.

Det kan den, se ovenstående :).

Jeg har dog nu et nyt problem. Mine maskiner på intranet-værket kan ikke
se min http-server, men alle andre adresser kan de sagtens se!? Som om de
ikke kan komme både ud af huset, ind igen, og tilbage!? Andre udefra kan
sagtens se min http-server. Nogen ide om hvad der går galt?

Desuden kan jeg ikke få udefrakommende pakker til at åbne min
internetforbindelse, nogen anelse om hvordan det gøres?

M.v.h. Svante.

Fra : mimivilford & svante~

Dato : 12-03-01 20:34

> [...]
>
> Desuden kan jeg ikke få udefrakommende pakker til at åbne min
> internetforbindelse, nogen anelse om hvordan det gøres?

....og for at det ikke skal være løgn, så har jeg endnu et problem:

Hvis jeg er på internet med begge kanaler (jeg har en prestige 202 router), og
der kommer et indkommende voice kald, går det fint, kanalen bliver smidt. Hvis
så internetforbindelsen timer ud, smider den ikke kun internetforbindelsen,
men også telefonsamtalen. Jeg synes at have set et sted at man skal slå
compression fra, men det er allerede slået fra. Nogen bud på hvad jeg kan
gøre?

M.v.h. Svante.

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 12-03-01 21:11

On Mon, 12 Mar 2001 20:25:52 +0100, mimivilford & svantev wrote in
dk.edb.internet.udbydere <3AAD22C0.7537972C@mailme.dk>:

[...]

> [...]
>jeg mener at have læst et sted at jeg faktisk kan lave ip masquerading med
>denne router!? Men jeg kan ikke lige finde det nu :).

Der findes på www.zyxel.com under support (så vidt jeg husker) en del
application notes med både NAT og port forwarding. Jeg har ikke lige de
nøjagtige URLs ved hånden, så du må grave lidt efter dem.

En del af denne information relaterer mere til firmwareversionen end til
den aktuelle router, så du må overveje om du eventuelt skal opgradere
din router. Vær opmærksom på at bruge den version der er beregnet til
din routermodel.

Ok, mit gode hjerte løb af med mig:

Firmware:
http://www.zyxel.com/support/download/fw/router.htm

Dokumentation:
http://www.zyxel.com/support/download/doc/router.htm

Support notes:
http://www.zyxel.com/support/supportnote/default.htm

Knowledge base: (jeg kunne ikke få den til at søge)
http://www.zyxel.com/support/knowledge/index.php

Mailing lister:
http://www.zyxel.com/support/mailing/index.htm

Håber du kan bruge noget af dette.

--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen