mySQL: anvendelse af views
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 17-12-02 23:01

Jeg er så småt ved at omdanne en webapplikation kørende på Access til
mySQL. Den bagvedliggende Access-database gør i høj grad brug af views
(queries), så det vil jeg naturligvis gerne bibeholde.

Men jeg synes ikke rigtigt, at jeg kan se, hvordan jeg tweaker mySQL til at
kunne i det hele taget opbevare et view som en forespørgsel.

Så ... hvordan gør jeg det ? mySQL-versionen er 3.23.38-nt

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk
if you are competing with the darknet, you must compete on the darknet's

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 18-12-02 02:05

Jesper Stocholm wrote:
> Så ... hvordan gør jeg det ? mySQL-versionen er 3.23.38-nt

MySQL understøtter endnu ikke views. Det er indtil videre planen at det
skal komme omkring v.5.

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Nine-tenths of the universe is the
jakob@dataloger.dk | knowledge of the position and direction

Fra : Sinkbæk

Dato : 18-12-02 20:54

Jakob Møbjerg Nielsen skrev:
> MySQL understøtter endnu ikke views. Det er indtil videre planen at det
> skal komme omkring v.5.

Undskyld, men hvad er views?

\\ ~ ~ //
(/ @ @ /)
_oOOo_(_)_oOOo_
God Jul og godt Nytår
Med venlig hilsen
Thomas Sinkbæk
www.thomas-sinkbaek.dk

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 18-12-02 23:28

Sinkbæk wrote :

> Undskyld, men hvad er views?

det er resultatet af en (kompliceret) forespørgsel, som du kan bruge som
var det en normal tabel. Det simplificerer i høj grad koden i
applikationslaget, og nogle RDBMS'er understøtter sikkerhedsindstillinger
på view-niveau. Dvs at du kan have en tabel, hvor du udtrækker fx de to
første kolonner fra og laver som et view. De andre kolonner ønsker du ikke
at dine brugere har adgang til. Derfor giver du kun dine brugere adgang til
dit view - og ikke direkte til din tabel.

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Svar til gruppen og ikke til mig privat !
Skriv under det du svarer på - www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 18-12-02 23:29

Jakob Møbjerg Nielsen wrote :

> MySQL understøtter endnu ikke views. Det er indtil videre planen at det
> skal komme omkring v.5.

øehm ... den er da ikke kommet i endelig release i version 4 endnu - er den
? Kan det passe, at vi skal vente til næste release igen ?

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 19-12-02 21:35

Jesper Stocholm wrote:
> øehm ... den er da ikke kommet i endelig release i version 4 endnu -
> er den ? Kan det passe, at vi skal vente til næste release igen ?

Indtil videre, ja. Det er jo også en enorm tilføjelse til MySQL, pga.
den meget komplicerede bruger/rettighedsstyring. Specielt når det
involverer INSERT's i views.

Fra : Rasmus Skov

Dato : 07-01-03 22:00

> mySQL. Den bagvedliggende Access-database gør i høj grad brug af views
> (queries), så det vil jeg naturligvis gerne bibeholde.

- øhh views og queries er da ikk' det samme ...
- understøtter access views?!
--
/rasmus
"Only wimps use tape backup. Real men just upload their important stuff on

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-01-03 02:05

Rasmus Skov skrev:

> - øhh views og queries er da ikk' det samme ...

Nej.

> - understøtter access views?!

Nej.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Rasmus Skov

Dato : 08-01-03 19:03

> Nej.

så forstår jeg ikke spørgsmålet!

> Nej.

det gør det ikke bedre ;)

/rasmus

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 10-01-03 17:07

Rasmus Skov wrote :

> så forstår jeg ikke spørgsmålet!

det skal forstås i den kontekst Nis har fanget. Access bruger queries til
at "sammenfolde" komplicerede udtræk, så de kan opfattes som en tabel. Det
er dette jeg har brugt det til - altså til at fjerne kompleksitet i
applikationslaget og putte data-fiksfakserier tilbage ned i databasen - og
ikke i app-laget.

Views på bla. SQL Svr implementerer jo bla dette ... og en helt masse
andet.

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk
www.asp-faq.dk : FAQ for dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp

Fra : Nis Jorgensen

Dato : 09-01-03 18:33

On Wed, 08 Jan 2003 02:05:27 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

>Nej.

.... men de kan opfylde en del af de samme funktioner. Man kunne en da
gaa saa lang som at sige at Access implementerer en del af SQL
standarden for VIEWS. Umiddelbart er den eneste store mangel jeg kan
komme paa, at de ikke kan oprettes og slettes vha SQL (CREATE VIEW
myView AS ...)

>Nej.

Men de understoetter som sagt noget der ligner.

--
Nis Jørgensen
Amsterdam

Please include only relevant quotes, and reply below the quoted text. Thanks