Felter i en mySQL database ?
Fra : Mads Jensen

Dato : 17-12-02 21:40

Hej

Jeg er ved at lave et simpelt forum, hvor jeg har prøvet at bruge en klasse
i PHP som template for det.
Kan man i mySQL/PHP lave et simpelt udtræk af kolonerne i tabellen?

Er kommet frem til at lidt af dette:

<?php
$query = // select * from .....
$columns = "show columns from $table";

while($r = mysql_fetch_array($query)){
while($a = mysql_fetch_array($columns)){
// her går jeg så i stå!
}
}
?>

Hvis der er nogen, som har et stykke kode til det, vil jeg blive temmelig
glad

/Mads

Fra : Allan E

Dato : 17-12-02 22:11

"Mads Jensen" <astrup_jensen.NOSPAM@hotmail.com> wrote in message
> Kan man i mySQL/PHP lave et simpelt udtræk af kolonerne i tabellen?

Tag et kig på http://www.php.net/manual/en/function.mysql-list-fields.php

Mvh Allan E

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 17-12-02 23:10

Mads Jensen wrote:
> [...]
> $columns = "show columns from $table";
>
> while($r = mysql_fetch_array($query)){
> while($a = mysql_fetch_array($columns)){

Jeg er ikke helt klar over hvad du vil, men hvis ikke du har et
database-administrations-modul som fx phpmyadmin så vil jeg mene at du
mangler det

Hvis det handler om at få data ud af et udtræk så vil jeg anbefale:

$udtraek=mysql_query("SELECT ID, Tekst, blablabbl query query")or
trigger_error(mysql_error()); /* giver også rimelige fejlmeddelelser */

while($raekke=mysql_fetch_assoc($udtraek)){ /* lave assosiative
kolonneudtræk så længe der er flere rækker */
extract($raekke); /* Sørg for at have $ID til rådighed i stedet for
$raekke['ID'] */

/* brug dine data her, alle rækker kommer efter tur med alle de kolonner
du har valgt i din select.
Jeg anbefaler at selecte specifikt af to årsager:
1) du bruger ikke power på noget unødigt.
2) du har en fin liste over dine variabler(som er lig kolonnenavnene)
lige ved hånden
*/

}

mvh (og beklagelse hvis det var noget helt andet du spurgte om, og med
mulighed for uddybning i morgen - nu skal jeg i seng

Jesper Brunholm