K7S5A - CPU speed?
Fra : Joac

Dato : 17-12-02 19:55

Hej. Måske er der nogen, som kan løse denne gåde:

Jeg købte en K7S5A med 900 MHz Duron for et år siden. Efter flere problemer
med "frysning" kørte jeg en BIOS flash, og maskinen har siden kørt stabilt.
Jeg har dog altid oplevet den meget langsom, og jeg har til min store
overraskelse set i dag, at CPU speed'en i BIOS er sat til 100 MHz! I følge
min manual til bundkortet skal jeg sætte denne hastighed efter min CPU. Jeg
kan kun vælge mellem 100 og 133MHz og ved 133MHz "dør" maskinen. Reelt kører
den altså på 100MHz i følge BIOS...

Hva' der galt? Min BIOS flash (version februar 2002, som ellers ikke har
vist andre defekter)? Min CPU? Eller måske mit bundkort?

hilsen
Joachim

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 17-12-02 20:37

Joac wrote:

> [...]
> min manual til bundkortet skal jeg sætte denne hastighed efter min CPU. Jeg
> kan kun vælge mellem 100 og 133MHz og ved 133MHz "dør" maskinen.

Ja, selvfølgelig. 9 x 133 = 1200 MHz, det er der vist ingen (Spitfire
core) Duron som kan klare uden ekstra god køling og højere corespænding.

> Reelt kører
> den altså på 100MHz i følge BIOS...
> Hva' der galt?

Ingenting, Duron'er har en FSB på 100 MHz, og din har 9x multiplier -
det er der ikke noget mærkeligt ved.
Man kan jo evt. låse den op og sætte multiplieren til 6.5x eller 7x, og
FSB til 133, men det hører vist til i overclocking-gruppen.

Fra : Joac

Dato : 17-12-02 21:20

"Jens C. Hansen [Odense]" <greylion@gmx.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> Man kan jo evt. låse den op og sætte multiplieren til 6.5x eller 7x, og
> FSB til 133, men det hører vist til i overclocking-gruppen.

Jeg takker for dit hurtige svar.

Jeg var ikke klar over det med 9x multiplier. Hvis jeg vil have hastigheden
op, skal jeg lægge en hurtigere CPU i?

Under hensyn til strømforsyning og CPU-køler: Kan jeg udveksle min CPU med
f.eks. en Athlon 1700 MHz? Er det bare at skifte CPUen manuelt og regne med,
at BIOS opdateres automatisk? Er det *så* simpelt? Kan det være nødvendigt
at køre flash?

Det lyder som om, at skiftet fra Duron til Athlon (og dermed skiftet fra 100
til 266 MHz FSB) giver en mærkbar hastighedsforøgelse, som ikke hænger
sammen med CPU'ens hastighed men kommunikationshastigheden (FSB) med resten
af bundkortet? Har jeg forstået det korrekt?

Sådan en CPU koster jo ikke ret meget set i forhold til ventetiden ved en
langsom computer...

mvh
Joachim

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 17-12-02 22:10

Joac wrote:

> Jeg var ikke klar over det med 9x multiplier. Hvis jeg vil have hastigheden
> op, skal jeg lægge en hurtigere CPU i?

Ja, med mindre du vil til at overclocke cpu'en.

> Under hensyn til strømforsyning og CPU-køler: Kan jeg udveksle min CPU med
> f.eks. en Athlon 1700 MHz?

Måske, hvis det er en kvalitets-PSU på mindst 300 Watt og køleren er
dimensioneret til en XP 1700+.

> Er det bare at skifte CPUen manuelt og regne med,
> at BIOS opdateres automatisk? Er det *så* simpelt? Kan det være nødvendigt
> at køre flash?

Ja, det kan det godt - det er desuden ikke sikkert at du har den
revision af bundkortet så en XP 1700+ kan bruges i det, biosflash eller
ej. Jeg kan prøve at finde ud af det, hvis du finder ud af hvilken
(hardware, ikke bios)revision af bundkortet du har.

> [...]
> sammen med CPU'ens hastighed men kommunikationshastigheden (FSB) med resten
> af bundkortet? Har jeg forstået det korrekt?

Både og, FSB er på 100 MHz for Duron og 133 MHz for (nogle) Athlon'er,
der kan bare overføres data 2 gange for hver cyklus, og dermed svarer de
ca. til hhv. 200 og 266 MHz FSB.

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 17-12-02 20:41

Joac skrev:
> Hej. Måske er der nogen, som kan løse denne gåde:

Der er ingen gåde. Det er som det skal være.
Det er FSB'en der sættes til 100.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Henrik

Dato : 21-12-02 17:42

Her kan du finde bioser http://pub65.ezboard.com/bk7s5amotherboardforum
som er gode til overclocning jeg kører selv med en fra honey x fra den
26-6 som er helt stabil med 142 på fsb på min XP 1600 --

Med venlig hilsen
Henrik