Raw diat!
Fra : Freedom

Dato : 17-12-02 18:26

Hej jeg vil høre om der er nogle som fodre med "raw diat" (råt kød, ben og
grønsager)?

Jeg pønser på om jeg skulle prøve at fodre på den måde, er der nogle som
kender nogle danske sider om emnet?

Iben

Fra : Sander

Dato : 17-12-02 19:59

"Freedom" <freedom@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> grønsager)?
>
> Jeg pønser på om jeg skulle prøve at fodre på den måde, er der nogle som

Har selv haft emnet om BARF oppe i denne NG før. Der findes ikke rigtigt
nogen danske sider om emnet ( i hvert fald ikke til katte, kun hunde ), men
jeg mener, at Jette skrev et stykke om det på vores fælles hjemmeside:
www.dk-fritid-dyr-kat.dk Jeg er dog ikke helt klar over, hvor på
hjemmesiden artiklen er placeret.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Freedom

Dato : 18-12-02 17:58

> [...]
men
> jeg mener, at Jette skrev et stykke om det på vores fælles hjemmeside:

Hej, jeg kunne ikke finde noge om det p den side, men jeg er gået i krig med
det engelske;))

Der er åbenbart ikke mange i lille DK som er her som bruger denne fodre
metode;)) Ind til nu er de vilde med de rå kød;)))

Iben

Fra : Jette

Dato : 18-12-02 23:35

"Freedom" skrev:
> [...]
> grønsager)?
>
> Jeg pønser på om jeg skulle prøve at fodre på den måde, er der nogle som

Jeg læste en del om det, i forbindelse med den artikel jeg skrev til vores
hjemmeside. Faktisk brugte jeg al min fritid i en hel uge på at læse og læse
og læse og skrive Jeg fandt nemlig en engelsk hjemmeside med materiale
nok til en hel bog ... til sidst måtte jeg erkende at BARF er en helt
videnskab for sig.

Jeg forsøgte at sammenfatte materialet til én overskuelig mundfuld, men den
blev alligevel temmelig lang. Og da det efterfølgende viste sig, at artiklen
stadig manglede oplysninger ... og der iøvrigt var meget delte meninger om
emnet her i gruppen, fjernede jeg den igen. Jeg er nemlig af den
overbevisning, at indholdet på hjemmesiden skal afspejle flertallets mening,
således vi alle (i så vid udstrækning det kan lade sig gøre) kan stå inde
for indholdet

Der er rigtig mange holdninger til BARF, og det er også meget svært selv at
sammensætte ernæringsrigtigt kattefoder. Jeg mener derfor man skal afholde
sig fra at fodre 100% med BARF, medmindre man tager sig meget god tid, til
at studere emnet grundigt. Min menneskeføde består hovedsageligt at retter
fra KNORR, hi! - og jeg har det lidt på den måde, at køkkentid er spildtid
(jeg hader at lave mad :-/) Jeg droppede derfor lige så stille idéen igen,
da BARF hverken er billigere, men i særdeleshed heller ikke nemmere, end
almindeligt kattefoder.

Dog hersker der vidst ingen tvivl om at BARF kan udrette mirakler for
misserne .... men igen, kun hvis det gøres rigtigt - og det er som sagt
absolut ikke noget man bare lige gør. Det siger jeg ikke bare fordi jeg selv
hader at stå i køkkenet, men også fordi det tager meget tid at sætte sig
ordenligt ind i emnet. Man skal altså have en interesse for det, der ligger
ud over det sædvanlige - ellers bliver det gjort halvt, og så er det direkte
farligt, da kattene risikerer at komme til at mangle næringsstoffer, med
diverse dårligdomme til følge.

Den side jeg studerede i forbindelse med artiklen, kan ses her:
http://www.blakkatz.com

Mvh. Jette

Fra : Sander

Dato : 19-12-02 00:13

"Jette" <jniREKLAMER@NEJTAKomnix.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
mening,
> således vi alle (i så vid udstrækning det kan lade sig gøre) kan stå inde

Lidt synd, at du fjernede artiklen igen. Den var vældig god og med meget
konkrete oplysninger, i forhold til, hvad man ellers kan finde på nettet om
BARF til katte.

> [...]
> da BARF hverken er billigere, men i særdeleshed heller ikke nemmere, end

Jeg er også gået væk fra BARF igen, lige med undtagelse af lidt rå kylling
ind imellem. Tarzan er simpel hen for kræsen. Jeg er dog stadig stor
tilhænger af ideen, selvom jeg også hader, at lave mad Men når man
alligevel skal lave mad til 5 mennesker, ville en gang hjemmelavet kattemad
oveni, ikke have haft den store betydning.
Hvis vi engang får hund igen, tror jeg dog, at det skal afprøves. Hunde er
mere altædende og der findes mere materiale, om hundendes BARF på nettet.

> [...]
direkte
> farligt, da kattene risikerer at komme til at mangle næringsstoffer, med

Kattemad i det hele taget, er lidt, af en videnskab. Alene det "almindelige"
kattemad, er jo også en jungle ang. hvilket mærke, der er det bedste.
Lige nu foder vi med Royal Canin. Jeg har prøvet mærket før, Tarzan kan godt
lide det og der fulgte en praktisk foderspand med

God jul til jer alle !

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Freedom

Dato : 19-12-02 15:09

> Hvis vi engang får hund igen, tror jeg dog, at det skal afprøves. Hunde er
> mere altædende og der findes mere materiale, om hundendes BARF på nettet.

Det er faktisk lidt nemmere med dem da de bare æder løs;)) Den ene kat er
vil med råt køb, den anden gider det ikke;))) ret meget!!!!

Iben

Fra : Freedom

Dato : 19-12-02 15:07

> [...]
> og læse og skrive Jeg fandt nemlig en engelsk hjemmeside med materiale
> nok til en hel bog ... til sidst måtte jeg erkende at BARF er en helt

Ja, det er gået op for mig;)))

> [...]
mening,
> således vi alle (i så vid udstrækning det kan lade sig gøre) kan stå inde

Ej, kunne jeg ikke få den artikel? Det er da ærgerligt at den ikke skal være
der da ofte skal man starte et sted;))

> [...]
> da BARF hverken er billigere, men i særdeleshed heller ikke nemmere, end

Jeg er ikke enig med dig i at det er svært at sammensætte katte foder,
førhen
fik mine katte/hunde kun mad jeg lavede til dem (ikke raster) man kan købe
færdig blandet vitaminer/mineraler til at blande foderet med. Mine
katte/hunde var faktisk mere sunde dengang derfor er jeg gået over til at
lave mad selv, både til hundene og kattene. Men man skal sætte sig ind i
hvad de skal have, men det er ikke svære end at sætte sig ind i hvad
reptiler eller mennesker skal have;)))

> [...]
direkte
> farligt, da kattene risikerer at komme til at mangle næringsstoffer, med

Min den ene kat som har haft kronisk tynd mave siden jeg fik hende har haft
normal mave efter jeg gik over og fodrede med hjemmelavet mad!!!

> Den side jeg studerede i forbindelse med artiklen, kan ses her:
> http://www.blakkatz.com

Tak, dejligt med godt svar;)))

Iben

Fra : Jette

Dato : 19-12-02 23:41

"Freedom" skrev:
> Ej, kunne jeg ikke få den artikel? Det er da ærgerligt at den ikke skal
være
> der da ofte skal man starte et sted;))

Well, jeg knoklede i en hel uge, og fik derefter så mange konstruktive
forslag til ændringer at jeg gav op :-/
Forslagene var gode og relevante, men da jeg på samme tidspunkt skulle igang
med afslutningen på min uddannelse, valgte jeg at lade den ligge. Jeg vil
helst ikke offentliggøre noget der ikke er færdigt, og at omskrive den til
et almindeligt HTML dokument (det ligger lige nu i databasen) vil kræve at
jeg bruger noget tid jeg pt. ikke har.... men hvis nogen minder mig om det i
april måned næste år, når eksamensræset er overstået, skal jeg gerne kigge
på det igen

> [...]
> lave mad selv, både til hundene og kattene. Men man skal sætte sig ind i
> hvad de skal have, men det er ikke svære end at sætte sig ind i hvad

Nogen synes at matematik er enormt kompliceret, andre løser lange ligninger
uden at blinke..... det afhænger nok af øjnene der ser (faktisk ved jeg ikke
engang hvad ernæringsrigtig mad til mennesker er - hmmmm.. gad vide hvad de
dér retter fra Knorr egentlig indeholder? hihi! Hjælp! Jeg håber aldrig jeg
får børn... gad vide hvad sådan nogle skal have at spise *LOL* )

> Min den ene kat som har haft kronisk tynd mave siden jeg fik hende har
haft
> normal mave efter jeg gik over og fodrede med hjemmelavet mad!!!

Ja, lige netop ... barf kan udrette mirakler ... Og det er jo dejligt at
se.. ville ønske jeg have dine talenter ud i det gastronomiske - men det har
vidst lange udsigter. Jeg har dog engang (jeg var sikkert fuld eller mentalt
ustabil i gerningsøjeblikket) lovet min kæreste at tage et madlavningskursus
når min uddannelse er færdig... det kan da være det også kan komme misserne
til gode på ét eller andet plan, hi!

Mvh. Jette

Fra : Freedom

Dato : 20-12-02 16:42

> [...]
> april måned næste år, når eksamensræset er overstået, skal jeg gerne kigge

Det var ærgerligt, men jeg forstår dig, jeg vil vende tilbage i april!!!

> [...]
jeg
> får børn... gad vide hvad sådan nogle skal have at spise *LOL* )

Du har ret;)))) Men dette kan alle nu læse sig til, det er ikke så svært,
okay, nu tænker jeg ikke kun på BARF men bare på at lave maden selv. Desuden
mener jeg principielt at man bør sætte sig ind i hvad det husdyr man nu får
skal spise, jo nu kan man så betale sig fra det i dag, men i mine yngre dage
da måtte man bide i det sure æble;))) Men jo, jeg ser hvad du mener!!:)

> [...]
madlavningskursus
> når min uddannelse er færdig... det kan da være det også kan komme

Åhhh så skal du se hvad vi mennesker får at spise, pizza, brugens
hjemmelavet, eller hvis min mand kokkerer noget lækkert, nej jeg er kun
hunde/katte kok:)))))

Iben

Fra : Helle Andersen

Dato : 19-12-02 00:21

"Freedom" <freedom@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej jeg vil høre om der er nogle som fodre med "raw diat" (råt kød, ben og
> grønsager)?

Jeg fodrer pt. ½ BARF til de af mine katte, som gider at
æde det

Jeg er ikke én af dem, der gør det fordi jeg mener at
kommercielt fuldfoder er af det onde, men fordi jeg synes,
at det giver kattene noget ekstra beskæftigelse, noget
nyttigt at bruge tænderne til og så holder det
udstillings- og avlskattene i bedre kondition.

Jeg fodrer med tørfodder om morgenen og med daggamle
kyllinger om aftenen, så det er en nem løsning, der ikke
kræver for megen kokkerering, for som Jette skriver, er
det meget indviklet og tidskrævende og jeg ville være
bange for at begå fejl, så mine katte ikke fik, hvad de
havde brug for. Desuden føler jeg ikke at udbyttet for mig
vil være stort nok til at jeg gider at bruge så meget tid på
det - jeg vil hellere bruge tiden på kattene

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Freedom

Dato : 19-12-02 15:10

> [...]
> vil være stort nok til at jeg gider at bruge så meget tid på
> det - jeg vil hellere bruge tiden på kattene

I "gamle" dage fodre jeg også med dag-gamle kyllinger, hvor får du dem nu?

Iben

Fra : Helle Andersen

Dato : 20-12-02 20:40

"Freedom" <freedom@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> I "gamle" dage fodre jeg også med dag-gamle kyllinger, hvor får du dem nu?

Ja, nu har jeg altså ikke nogen bil, så jeg kan ikke bare
selv få fat i dem. Men jeg var så heldig, at Lars & Hanne
her fra gruppen tilbød mig nogen, fordi de havde for
mange.

Efterfølgende har Else her fra gruppen været så sød at
tilbyde, at hun gerne vil dele kyllinger med mig Hun
skal ikke bruge så mange, så det er for meget med en hel
kasse, så jeg får lov at købe resten

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians