Forvirring omkring MySQL/PHP
Fra : Preben Andersen

Dato : 17-12-02 17:52

Jeg har en forestilling om, at MySQL/PHP er er sidestykke til Access/ASP
således at forstå, at MySQL/PHP kan køre på ikke MS platforme, f.eks. Linux.
Jeg er godt kendt med Access og kan lave tabeller, relationer, forespørgsler
etc., men hvordan gøres det i MySQL? Kan det ikke gøres på samme måde som i
Access?
Jeg har installeret MySQL på WinXP pro, men kan ikke se, at jeg overhovedet
kan starte programmet, så hvordan kommer jeg i gang med at lave min
database?
Hvis jeg ikke kan skrive databasen i MySQL, hvilket program kan så anbefales
(Open Source)?

mvh
Preben

Fra : Michael Barrett

Dato : 17-12-02 17:59

Preben Andersen wrote:
> Jeg har en forestilling om, at MySQL/PHP er er sidestykke til
> Access/ASP således at forstå, at MySQL/PHP kan køre på ikke MS
> platforme, f.eks. Linux.

Det er korrekt, at MySQL kan køre på andre platforme end Windows. Det gør
sig ikke gældende for Access. Der er dog mange andre (og mere væsentlige)
forskelle på de to databaseløsninger. MySQL er en "ægte" RDBMS (relational
database management system). Det er Access så absolut ikke. MySQL skalerer
derfor betydeligt bedre end Access, og er meget bedre egnet til at håndtere
forespørgsler over et netværk. Access er derimod lidt lettere tilgængeligt,
og så er det relativt let vha. guider m.m. at lave en pæn grænseflade.

> Jeg er godt kendt med Access og kan lave
> tabeller, relationer, forespørgsler etc., men hvordan gøres det i
> MySQL? Kan det ikke gøres på samme måde som i Access?

Ikke på helt samme måde, nej. Men du kan lette det utroligt meget ved at
bruge et grafisk administrationsinterface til MySQL som f.eks. EMS MySQL
Manager. Installerer du PHP, kan du evt. bruge phpMyAdmin.

> Jeg har installeret MySQL på WinXP pro, men kan ikke se, at jeg
> overhovedet kan starte programmet, så hvordan kommer jeg i gang med
> at lave min database?

Se ovenfor om at bruge en grafisk grænseflade.

> Hvis jeg ikke kan skrive databasen i MySQL, hvilket program kan så
> anbefales (Open Source)?

Du kan "skrive" databasen i MySQL. Og jeg tror ikke du har nogen reele
open source alternativer, selvom der også findes et system ved navn
PostgreSQL, som dog er noget mere avanceret (og dermed sværere tilgængeligt)
end MySQL.

--
Michael Barrett

Fra : Preben Andersen

Dato : 17-12-02 22:09

"Michael Barrett" <mbiwj001@sneakemail.com> wrote in message

> Ikke på helt samme måde, nej. Men du kan lette det utroligt meget ved at
> bruge et grafisk administrationsinterface til MySQL som f.eks. EMS MySQL
> Manager. Installerer du PHP, kan du evt. bruge phpMyAdmin.

Tak for en grundig besvarelse, det kastede lys over sagen. Jeg tror jeg vil
satse på phpMyAdmin, så må jeg jo se om jeg kan få det til at virke

mvh
Preben

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 19-12-02 09:58

Preben Andersen wrote:
> Tak for en grundig besvarelse, det kastede lys over sagen. Jeg tror jeg vil
> satse på phpMyAdmin, så må jeg jo se om jeg kan få det til at virke

webcafe.dk har en god installationsguide...

mvh

Jesper Brunholm