Dævidsrød - Diævelsrød
Fra : Carsten Nielsen

Dato : 17-12-02 16:31

Mellem Slagelse og Sorø ligger der et par huse, syd for hovedvejen,
som nu hedder Dævidsrød (ikke Davids-).

På et kort over Sjælland fra 1777 er den nævnt som Diævelsrød ! Kortet
er tegnet af C. Wessel og H. Skanke, og findes på Roskilde
Universitetsbibliotek.

Jeg har selv et gæt på, hvordan navnet er opstået, men er der nogen
her der kender baggrunden ?

Forresten er det sjovt at se, at hovedvejene og næsten alle større
veje fra før oprettelsen af motorvejsnettet næsten allesammen har
ligget med samme ruteføring helt tilbage fra 1777.

Venligst

Carsten Nielsen

Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 17-12-02 16:41

Prøv og se f.eks

http://www.diplomatarium.dk/html/diplomer/3-045.html

Tom Stryhn Sr.
stryhn@email.dk
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~stryhn/
sidst opdateret 13. dec. 2002

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 18-12-02 19:50

"Tom Stryhn Sr." <stryhn@email.dk> wrote in message news:<atngt6$2538$1@news.cybercity.dk>...
> Prøv og se f.eks

> [...]

OK, så den har heddet Dævidsrød før reformationen.

Det var ellers min mistanke, at den blev kaldt det fordi det var der,
man smed munkene hen, da man smed dem ud af klostrene.

Så ved jeg snart ikke hvor det navn kommer fra.

Hvor længe har den landsby heddet det ?

Venligst

Carsten Nielsen