disable form-element i CSS
Fra : Niels Henriksen

Dato : 17-12-02 16:17

Hejsa

Jeg har ledt og ledt, men kan bare ikke finde ud af at disable
form-elementer i CSS. Det er ikke nok bare at køre et javascript igennem da
jeg aldrig ved hvormange elementer der er på en side, så vil jeg hellere
disable dem fra starten.

--
Niels

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 17-12-02 18:41

Niels Henriksen wrote:

> [...]
> form-elementer i CSS. Det er ikke nok bare at køre et javascript igennem
> da jeg aldrig ved hvormange elementer der er på en side, så vil jeg

Det gøres i HTML:

<input type='text' name='noget' value='1' disabled='disabled'/>

eller

<input type='text' name='noget' value='1' readonly='readonly'/>

I begge eksempler kan brugeren ikke indtaste noget i tekstfeltet. Forskellen
på de to er, at "noget=1" ikke bliver sendt med i GET/POST, når
disabled-attributten bruges. Bruger man derimod readonly-attributten,
bliver "noget=1" sendt med i GET/POST.

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Niels Henriksen

Dato : 18-12-02 08:29

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.email@eksempel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på de to er, at "noget=1" ikke bliver sendt med i GET/POST, når
> disabled-attributten bruges. Bruger man derimod readonly-attributten,

Jeg er klar over at det kan gøres i html, men jeg er interesseret i en måde
at gøre det ved hjælp af styles.

--
Niels Henriksen
bigtiger.dk - det vildeste webhotel

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 18-12-02 10:38

Niels Henriksen wrote:

> Jeg er klar over at det kan gøres i html, men jeg er interesseret i en
> måde at gøre det ved hjælp af styles.

Det var pointen: Det kan man ikke. Eller jo, man kan gøre både
formularelementet og dets kant samme farve som baggrunden, sådan at
elementet bliver skjult, men hvorfor skulle man gøre det?

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Niels Henriksen

Dato : 18-12-02 10:53

> Det var pointen: Det kan man ikke. Eller jo, man kan gøre både
> formularelementet og dets kant samme farve som baggrunden, sådan at
> elementet bliver skjult, men hvorfor skulle man gøre det?

Det fremgik netop ikke af indlægget at man ikke kunne... hmm.. så må jeg
igang med noget js-gejl

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 18-12-02 13:23

Niels Henriksen wrote:
> Det fremgik netop ikke af indlægget at man ikke kunne... hmm.. så må jeg
> igang med noget js-gejl

Nu er jeg blevet nysgerrig: hvad skal du dog bruge det til?
Det lyder som noget der er en bedre løsning på end js - bla. fordi js er
svært at gøre sikkert hvis folk kan finde på at slå det fra på deres
maskine...
Hvis du ikke ved hvor mange der er er det vel fordi du har serverside
med ind over, og det er så smartere at løse problemet ad den vej?

mvh

Jesper Brunholm

--
H.C. Andersen-Centret med nyt design: <http://www.andersen.sdu.dk/>
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - <http://www.phonixfolk.dk/>

Fra : Niels Henriksen

Dato : 18-12-02 16:35

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis du ikke ved hvor mange der er er det vel fordi du har serverside
> med ind over, og det er så smartere at løse problemet ad den vej?

Det skal bruges til at slå en form's felter fra hvis brugeren ikke må rette
i dem.

Jeg fandt noget js, men det virkede ikke
(http://www.tek-tips.com/gviewthread.cfm/lev2/4/lev3/32/pid/216/qid/394832),
så nu har jeg blot fjernet submit knappen indtil jeg finder en bedre
løsning.