farvel rokketand
Fra : lise kjær

Dato : 17-12-02 16:10

Hej
min datter, der fylder 5 år i januar, har tabt sin første rokketand i
dag i børnehaven. Hun faldt og slog de miderste to tænder i underminden
noget løse i sommerferien....efterfølgende virkede det som om de satte
sig fast igen, men nu har hun pludselig tabt den ene af dem !!
Jeg anede ikke, at den sad så løst at den kunne falde ud, det har slet
ikke virket sådan ved tandbørstning osv. + at min datter har intet sagt
om at den sad løst.
Er det normalt for mælketænder at falde af i sådan en hast....eller tror
I, det er på grund af faldet ???? Hvad er jeres erfaring med
rokketænder ?.....og hvad er det for noget med den der tandfe ??? Hvad
er det nu historien går ud på, og hvad kommer den i givet fald
med........min datter mener, at det er penge til slik !!!!???
Den var ikke opfundet, da jeg var barn, så jeg ved ikke, hvad man kan
forvente af sådan en fidus ??
vh lise

Fra : sniper_Nolight

Dato : 17-12-02 17:01

> [...]
> noget løse i sommerferien....efterfølgende virkede det som om de satte
> sig fast igen, men nu har hun pludselig tabt den ene af dem !!

min søn gjorde det samme med en fortand, den har osse sat sig fast igen,
tandlægen sagde der ingen grund var til panik. Uanset hvad vil de jo senere
hen få deres nye tænder... men så skal der seføli osse passes på... jeg har
desværre set eksempler på forældre der ikke har passet deres børns tænder
særligt godt, hvilket resulterede i at ungen måtte have nærmest ryddet
munden for (sorte) mælketænder... men når så de blivende tænder kommer ja så
har ungen et flot smil igen (men det bør ikke være grund til at slække på
tandbørstningen fra forældrenes side)... men i den tid det varer er det ikke
særligt kønt at glo på . Så jeg tror du kan være rolig... jeg er ikke
tandlæge seføli og da min knægt slog fortanden ringede vi til tandlægen,
bare lige for at sikre os der ikke var ødelagt rødder eller noget.. det kan
i jo altid gøre, men som udgangspunkt vil jeg mene i kan være rolige.

> [...]
> om at den sad løst.
> Er det normalt for mælketænder at falde af i sådan en hast....eller tror

min ældste havde to tænder i undermunden der var LIDT løse en morgen han gik
i skole, da han kom hjem 4 timer senere havde han selv revet begge 2 ud...
så det må da siges at være hurtigt

> [...]
> med........min datter mener, at det er penge til slik !!!!???
> Den var ikke opfundet, da jeg var barn, så jeg ved ikke, hvad man kan

til slik ved jeg ikke, men når min knægt har smidt en tand, lægger jeg nogle
penge under hans pude og hvad de så skal bruges til må han selv om

vh sniper_Nolight

Fra : Erik Olsen

Dato : 17-12-02 17:57

lise kjær wrote:
> [...]
> underminden noget løse i sommerferien....efterfølgende virkede det
> som om de satte sig fast igen, men nu har hun pludselig tabt den ene

Vores yngste datter var ude for det samme med en fortand, det var ganske
afgjort pga. slaget at den gik løs, og til sidst kunne rykkes ud med
fingrene. Det varede adskillige år før den blivende tand voksede frem.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : June Last

Dato : 17-12-02 18:48

> [...]
>med........min datter mener, at det er penge til slik !!!!???
>Den var ikke opfundet, da jeg var barn, så jeg ved ikke, hvad man kan

Kære Lise !
Du har i tråden fået fine svar i forhold til tænder - skader og hvad
der er normalt, så der er ingen grund til panik. Men uha da .. en
voksen der ikke kender tandfeen - det er slemt *G*
Tandfeen kommer om natten, og finder tanden under hovedpuden. Hun
puttet en mønt eller flere under hovedpuden, som tak. Grunden til, at
tandfeen skal bruge så mange tænder er, at hun bygger sit slot af dem.
Nogen gange har hun meget, meget travlt og når ikke altid at komme den
første nat, ( kan være praktisk i en familie med flere børn, hvor de
voksne ikke altid husker så godt *S*)men hun kommer - vær sikker på
det. Det er meget forskelligt, hvor mange penge hun putter under puden
hos de forskellige famillier hun kommer hos. I nogle familier, er "en
af de 4 fortænder" mere værd end de andre tænder, vist nok fordi
tandfeen bruger dem til vinduesrammer. Men også her er der stor
forskel på opfattelsen af de ting, både fra egn til egen, i de
forskellige instutitution o.s.v. Idag kan man med stort held spørge
pædagogerne ( hvis ens barn går i en instution) da de har en stor
indsigt i sådanne sager, har hørt at tandfeen snart kommer på
undervisningsplanen.
--
Kærligst June

Fra : PH

Dato : 18-12-02 08:16

> [...]
> med........min datter mener, at det er penge til slik !!!!???
> Den var ikke opfundet, da jeg var barn, så jeg ved ikke, hvad man kan

Vi har endnu ingen erfaringer med rokketænder, for min datter er kun tre år.
Men hun HAR hørt om tandfeen, det er helt sikkert.

For et par måneder sidne havde min man åbentbart tabt nogle penge ned i sin
seng, og da min datter skulle ind og sove (hun bliver altid puttet i fars
seng, og bliver siden båret i sin egen) fandt hun nogle mønter under puden.

"Nøøøj mor", sagde hun , "tror du faffi har tabt sin rokketand?"

Pia