Syg Malawi ciklide ??
Fra : Miv

Dato : 17-12-02 15:27

Hejsa

Jeg har en Thola han som så yderst mærkelig da jeg kom hjem idag .....
Forklaring ? - Den ene side a' hovedet er MEGET
mørk i forhold til den anden, det skiller li' inde midt under fisken og
stopper li' bagved gællerne, det ser sku' mærkeligt ud.
Den svømmer også lidt underligt somom noget irreterer den ? Vrikker lidt og
bruger den bryst finne på den mørke side mindre
end den anden! ...... Hva' dælen ka' der være i vejen med den ?
De andre klør sig osse engang imellem, men slet ik' så meget som Tholaen ?
Det er et 660 l. Akvarie. Slet ik' overfyldt. Jeg har en temp. på ca 26
grader PH mellem 7-8 !
Akvariet er nystartet med malawi, jeg brugte 2/3 a' vandet fra da jeg havde
sydamerikanere i akvariet og lod filteret køre, for
at slippe for indkøringsperioden. .... Vandet har stadig "meget" lidt a'
den mørkere kulør fra rødderne, ka' det være det ? ....
Fiskene deri er Estrea1,2/Venustus1,2/delfin1,1/Rostratus1,3 og min
"desværre" single Thola.(ka' sku' ik' finde ham en viv) !!

Håber at nogen ka' hjælpe mig ?

M.v.h
Michael

Fra : Miv

Dato : 17-12-02 18:20

Jeg har fået svar, ringede til Carsten's Dyrehandel og talte med Carsten.
Det var Nyre/leversvigt der gi'r
den sjove "halvansigt's"karnevalmaske !! Han mente det var på grund a'
resterne a' "rodvandet" fra mine Sydamerikanere
og opfordrede mig omgående til at skifte 50-60 % a' vandet, og om 3-4 dage
skifte vand igen. Det har jeg nu gjort og håber på bedring!!

Just wanted to let you know, in case something similar should happen to you.

Tak til Carsten herfra for altid at stå til rådighed med gode råd!

Mvh
Michael

miv@tdcadsl.dk
www.cichlids.subnet.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-12-02 18:56

"Miv" <miv@tdcadsl.dk> wrote in message

> resterne a' "rodvandet" fra mine Sydamerikanere

Hvad er 'rodvand'?

vh
Jan

Fra : Miv

Dato : 17-12-02 19:16

"Jan Bøgh" <jan@boegh._X_net> skrev i en meddelelse
> "Miv" <miv@tdcadsl.dk> wrote in message

> Hvad er 'rodvand'?

Øh, sorry troede enli' at det ga' sigselv ........ Det er akvarievand som
har indeholdt RØDDER ! Hva' kalder man ellers det,
mosevand, måske ? Læs det første så vil du forstå sammenhængen.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-12-02 19:22

> Øh, sorry troede enli' at det ga' sigselv ........ Det er akvarievand som
> har indeholdt RØDDER ! Hva' kalder man ellers det,
> mosevand, måske ? Læs det første så vil du forstå sammenhængen.

Jeg har skam læst det første, og tror nok at jeg ved hvor du vil hen. Jeg
synes bare at det er fjollet at opfinde nye udtryk - især hvis disse ikke er
særligt præcise. Mosevand er for undertegnede surt, blødt vand - ganske som
det vand man finder i en mose.
Rodvand er derimod et tumbet udtryk - er det det, du nævner, eller er det
brakt vand som i en mangrove. For der er der masser af rødder.
Det undrer mig temmeligt meget at der skulle være tale om mosevand, når du
samtidigt har en pH på mellem 7 og 8.

vh
Jan

Fra : Miv

Dato : 18-12-02 19:33

Fjollet/dum/åndssvag eller ej, jeg har et akvarie som før har indeholdt
sydamerikanske ciklider OG RØDDER. Og JA det betegner jeg som værende "efter
nogen tid" en slags mosevand surt og blødt, som du skriver. Det skiftede jeg
ca. 50 % vand i, troede at det var ok og satte så Malawi ciklider i !!!
....... ER DET TIL AT FORSTÅ !!

Hvad med enten at hjælpe eller holde K..., istedet for at komme med alle de
sindssyge irettesættelser !!!

vh
Michael

www.cichlids.subnet.dk

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 19-12-02 10:03

> [...]
"efter
> nogen tid" en slags mosevand surt og blødt, som du skriver.

Det kan godt være du betragter det her som en "sindssyg irettesættelse", men
det danske vandværksvand bliver sjældent blødt blot ved at komme rødder i.
Og det bliver kun surt hvis KH værdien i vandet er tilpas lav til at det kan
lade sig gøre at gøre vandet surt. Og rødder er ikke det bedste materiale
til at gøre vandet surt med.

Det skiftede jeg
> ca. 50 % vand i, troede at det var ok og satte så Malawi ciklider i !!!
> ...... ER DET TIL AT FORSTÅ !!

At råbe fremmer kun sjældent forståelsen. Lad os lige for et øjeblik antage
at du rent faktisk har mosevand i dit akvarie (blødt og surt vand). Hvis du
så skifter 50% vand i dit akvarie med vand direkte fra hanen, vil det i
langt de fleste dele af landet medføre en drastisk stigning i hårdheden og
surheden, hvilket klart kan påvirke enhver fisk i negativ retning.

> Hvad med enten at hjælpe eller holde K..., istedet for at komme med alle
de
> sindssyge irettesættelser !!!

Vi forsøger jo netop efter bedste evne at hjælpe, men det er vanskeligt hvis
folk har forskellige terminologier for samme fænomener. Det fremmer ikke
ligefrem forståelsen for hvori problemet ligger. Et eksempel er at kalde
mosevand for rodvand. Et andet kunne være at kalde hårdt vand for kalkvand.
Hvis vi alle går rundt og finder på nye betegnelser for samme fænomen, vil
vi i sidste ende gå rundt og snakke forbi hinanden uden nogen sinde at
forstå hvad den anden siger.
Det kan godt være at du ikke var klar over at det kaldes mosevand, men er
det tilfældet er det langt at foretrække at du i stedet nøjes med at
beskrive vandet, fremfor at opfinde navne til det.

Alt dette er ment som en venlig hjælp og ikke en sindssyg irrettesættelse.
Præcision i det du skriver er væsentligt i en nyhedsgruppe hvor alt
kommunikation foregår skriftligt. Du vil derfor ofte opleve irettesættelser
hvis du ikke formulerer dig klart og præcist.

mvh
Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-12-02 17:58

> [...]
jeg
> ca. 50 % vand i, troede at det var ok og satte så Malawi ciklider i !!!

Du tager aldeles fejl, hvis du tror at et par rødder gør dit vand blødt.

> ...... ER DET TIL AT FORSTÅ !!

Det er jo netop det, der er dit problem - du forstår ikke.
Din caps-locktaste sidder åbenbart fast.

> Hvad med enten at hjælpe eller holde K..., istedet for at komme med alle
de
> sindssyge irettesættelser !!!

P L O I N K !

vh
Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 17-12-02 19:16

Miv <miv@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3dff5c4f$0$197$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> den sjove "halvansigt's"karnevalmaske !! Han mente det var på grund a'
> resterne a' "rodvandet" fra mine Sydamerikanere

Er det ikke noget vrøvl han har fyret af?
En nyre eller lever der er svigtet kommer da ikke igang igen, fordi
vandet skiftes.

Jeg tror bare at man skal sige, det var ærgeligt, og så se om den
overlever.
En fisk kan vel ikke leve mere end et par max. et par dage uden en
virksom lever eller nyre,
så vil den dø.

Lad os høre om sagen igen om en uges tid! For jeg tror ikke et sekund på
den historie, men det har du vel
bemærket.

Carsten

Fra : Miv

Dato : 17-12-02 19:27

Carsten sa' at han havde set det før og havde været med til at få fisk med
dette syndrom på ret kurs igen ..... Ved at overføre
den til et andet akv. med rent vand og så længe du ik' har en bedre ide,
tror jeg sku' at jeg sætter min lid til fagmanden med
efterhånden en del års erfering med malawi !!

Fra : Plesner

Dato : 17-12-02 21:41

> [...]
> ide, tror jeg sku' at jeg sætter min lid til fagmanden med
> efterhånden en del års erfering med malawi !!

Det skal du selvfølgelig have lov til, men Carsten Gall, hvis mening du
dermed afskriver, har vist været mindst lige så længe i branchen, som
omtalte 'fagmand' - både som hobby og professionelt - og han ved MEGET om
bl.a. Malawi-ciklider.

Jeg har ikke selv haft Malawi-ciklider, men har holdt akvarier i nogle
årtier efterhånden - jeg køber heller ikke omtalte forklaring omkring
nyre- og/eller leversvigt, som skulle give omtalte symptomer OG kunne
helbredes ved at sætte dem i rent vand. Jeg skal ikke kunne sige, hvad
det er, den fejler, men hvis det er nyre- og/eller leversvigt, så kan det
IKKE udbredres ved at give fiskene noget rent vand - at han prøver at
bilde dig det ind, fortæller efter min mening meget om omtalte
forhandlers kompetance eller rettere mangel på samme hvad angår
diagnosticering af syge fisk.

Jeg skal ikke kunne sige, om det fisken nu måtte fejle, kan klares med
rent vand, men det kan du da håbe, at det gør.

Plesner

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-12-02 19:28

> [...]
> tror jeg sku' at jeg sætter min lid til fagmanden med
> efterhånden en del års erfering med malawi !!

Meget muligt - jeg kender skam godt Carsten. Men den historie han der har
bundet dig på ærmet tror jeg ikke holder vand.
Og hvordan i alverden er Carsten i stand til at udtale sig om
nyre/leversvigt fatter jeg ikke. Alene det, at lever og nyre slås sammen i
en dynge indikerer at der er tale om varm luft - eller så har han fyret en
joke af på en uskyldig stakkel, han vurderede ville hoppe på den.
Og ja, nok har Carsten erfaring, men der er altså andre, der har haft
Malawi'er fra før Carsten blev tør bag ørerne - mon ikke Hr. Gall netop er
en af dem?

vh
Jan

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 17-12-02 22:36

> [...]
> virksom lever eller nyre,
> så vil den dø.
>
> Lad os høre om sagen igen om en uges tid! For jeg tror ikke et sekund

Well spoken! Men det lyder da "godt" når en dyrehandler lige kan fyre sådan
en sværte af. Man skulle jo nødig tro at han ikke vidste hvad det drejer sig
om. Dette ser man desværre ofte, at dyrehandlere giver en eller anden
komplet uholdbar diagnose som med lidt sund fornuft kan afskrives af enhver
der blot har fulgt med i et enkelt afsnit af "Lægens bord".