Generelle problemer... HJÆLP
Fra : Andy Dufresne

Dato : 17-12-02 15:02

Jeg synes jeg har flere problemer emd at få PHP til at virke... Jeg har
hentet et script (hedder det det, når det er PHP), der gemmer nogle data i
en database, men jeg måtte ændre noget i det, før det kom til at virke
ordentligt... Somo der var nogle 'interne variabler' der ikke virkede...
Scriptet skulle bl.a. få ipadressen på klientcomputeren, hvilket var HELT
umuligt at få til at virke, så det måtte jeg opgive.... Nu er mit spørgsmål:

Kan jeg have lavet nogle forkerte instillinger på serveren... Her tænker jeg
jo nok mest på .ini-filen... Jeg har ikke ændret i den der blev installeret,
så burde det vel virke?!?!?!?!?!?!?!?!?

P.S.: Når jeg kommer fra arbejde, smidder jeg lige en adresse til en side
med PHP-info, så alle i kloge hoveder MÅSKE kan se om der skulle være nogle
fejl!

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 17-12-02 16:05

"Andy Dufresne" <andy-dufresne@indbakke.dk> wrote in

> [...]
> tænker jeg jo nok mest på .ini-filen... Jeg har ikke ændret i den der
> blev installeret, så burde det vel virke?!?!?!?!?!?!?!?!?

Det lyder som om du er stødt på "register_globals". Hvis register_globals
er slået til (i php.ini - hvilket var standard i "gamle" dage) så vil
form-elementer mv. automagisk blive til variable i dit script. Dvs. hvis
du har et formfelt

   <input type="text" name="blabla" value="hejsa">

så vil du i dit script kunne sige

   echo $blabla;

Men i disse tider er register_globals slået fra (af sikkerhedsmæssige
årsager), og du skal derfor bruge følgede besværgelse i stedet

   echo $_POST["blabla"];

> P.S.: Når jeg kommer fra arbejde, smidder jeg lige en adresse til en
> side med PHP-info, så alle i kloge hoveder MÅSKE kan se om der skulle
> være nogle fejl!

Joh - det kan da komme på tale hvis jeg har skudt hus forbi :)

Mvh.
/Thomas

Fra : Andy Dufresne

Dato : 17-12-02 16:14

Tak for dit svar... Jeg vil se på det... Hvorfor virker det ikke for mig, at
få klientens IP-adressse??

Hvorfor virker dette ikke: $ipaddress = getenv ("REMOTE_ADDR")

Fra : Andy Dufresne

Dato : 17-12-02 16:09

Her er så linket, så eventuelle kloge hoveder kan se, om det giver nogle
gode forklaringer...

http://carsten.ak.dyndns.dk/phptest/test.php

Fra : Andy Dufresne

Dato : 17-12-02 16:19

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 17-12-02 18:29

OK - du har register_globals=OFF, så du skal tilgå variabler direkte i
deres servervariabler.

Læs mere om det her:
<http://us.php.net/manual/en/language.variables.predefined.php>*

og tag i øvrigt din phpinfo ned så snart du har fået din hjælp - den
kompromitterer din og andres sikkerhed på serveren *

mvh

Jesper Brunholm

--
H.C. Andersen-Centret med nyt design: <http://www.andersen.sdu.dk/>
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - <http://www.phonixfolk.dk/>

Fra : Andy Dufresne

Dato : 17-12-02 18:53

Tak for svaret...

Den ER taget ned... Men jeg var vist nødt til det, så kloge hoveder... (dig
f.eks :) ) - Kunne se om der var noget galt!

Tak for hjælpen...

Fra : [5000] Jesper Brunho~

Dato : 18-12-02 09:24

Andy Dufresne wrote:
> Tak for svaret...

velbekomme - hjalp det?

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Andy Dufresne

Dato : 18-12-02 13:39

Ja, med nogle ting, men jeg synes stadig at jeg har nogle problemer... Det
er somom jeg har en forkert opsætning at PHP, da jeg ikke bare kan brige
scriptsene i f.eks. denne guide... :
http://www.phpbeginner.com/columns/scott/authentication/1

Ligesomom den person der har lavet guiden har mulighed for at gøre nogle
ting som jeg ikke kan... Tror stadig at jeg har et ini-fil-probmel, men
synes den er lidt (læs: meget) svær at gennemskue...

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 18-12-02 14:15

Andy Dufresne wrote:
> [...]
> er somom jeg har en forkert opsætning at PHP, da jeg ikke bare kan brige

Der er ganske meget at begynde at overveje hvor du kan have fejl... Du
må komme med noget konkret, og en fejlmelding, så kan vi tage stilling
til hvad der er galt og hvordan det kan løses

Noget andet er: er det det der du begynder med at lave? - min erfaring
er at det giver en del overblik og programmeringsstyrke at begynde med
at lave noget som ganske vist er nytteløst, men til gengæld overskueligt...
Hvis du har lavet en masse andet først, så overhør dette råd, så har jeg
bare læst dine spørgsmål forkert

Tutorialsne på webcafe.dk er ret gode på området...

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Andy Dufresne

Dato : 18-12-02 17:02

Jeg er meget taknemlig for din hjælp...
Kan jeg ikke få dig til at sende mig en brugbar e-mail, så jeg kan skrive
direkte til dig.... Da dette vist ikke bliver ved med at have generel
interesse.. :)

Jeg har lavet en del programering før, men ikke PHP...

Det sjove er, at i det jeg før har sendt dig... Jeg kan godt få signup delen
til at virke, men ikke login-delen ?????-)

Fra : [5000] Jesper Brunho~

Dato : 18-12-02 18:21

Andy Dufresne wrote:
> [...]
> Kan jeg ikke få dig til at sende mig en brugbar e-mail, så jeg kan skrive
> direkte til dig.... Da dette vist ikke bliver ved med at have generel

Njoehh - 1: jeg tror let at begyndere fortsat kan lære noget af tråden,
2: hvis nu der var andre end mig der kunne gennemskue noget som jeg ikke
lige fangede i farten gjorde det jo ikke noget (jeg tror ikke at vi er
de eneste der følger tråden)
3: min adresse virker (og virker også til at filtrere meget spam fra -
lækker funktion), men overvej lige 1 & 2 inden du sender

> Jeg har lavet en del programering før, men ikke PHP...

Så tager det ikke mange sekunder at køre webcafe igennem - på den anden
side: det er sikkert overflødigt.

> Det sjove er, at i det jeg før har sendt dig... Jeg kan godt få signup delen
> til at virke, men ikke login-delen ?????-)

Jeg har lovet at være på vej hjem nu, så jeg vender lige tilbage til det
lidt senere.
Kan du ikke give en specifik fejlmeddelelse og dit bud på fejlstedet?

[snip, her er materialet som vi bla debatterer]

Fra : Andy Dufresne

Dato : 18-12-02 18:57

Hmmm... Det er jo lidt underligt... Jeg har lige været inde og se.. Og nu er
det lykkedes mig at slå fejlmeddelelser til... Der er bare et problem... Jeg
får ingen fejl... Og jo, de virker, da jeg får et par små HTML-fejl, der
ikke gør noget!

Her tror jeg fejlen er... Det er i login-delen:

$query = "SELECT user_id FROM users WHERE "

.. "username='$username'";

echo " $query ";

$result = mysql_query($query)

or die("Query failed at userid retrieval stage.");

echo $query giver mig jo forespørgslen, og den ser rigtig ud...

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 18-12-02 22:34

Du har vist fået det hele til at virke, men jeg sender lige et tip med
på vejen alligevel...

Andy Dufresne wrote:
> Her tror jeg fejlen er... Det er i login-delen:
>
> $query = "SELECT user_id FROM users WHERE "
>
> . "username='$username'";

Det ser besværligt ud, flg er helt legalt:
$query="SELECT user_id FROM users
WHERE username='$username'";

linieombrydninger er den ligeglad med!

> $result = mysql_query($query)
>
> or die("Query failed at userid retrieval stage.");

den kan med fordel ændres til
or die(mysql_error()."Query ......");

- så får du fejlmeldinger fra mysql oveni dem fra dig selv

Derudover: vil du ikke nøjes med at citere det du svarer på når du
poster, OG svare under det du svarer på?

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Andy Dufresne

Dato : 18-12-02 21:05

Ææææhhh... Tør næsten ikke at sige det, men jeg har rodet lidt med min
ini-fil, og nu virker det hele... - Har selvfølgelig ikke gået så
systematisk til værks, at jeg kan sige dig præcis hvad der gjorde udslaget!
:( - TYPISK!