If-setning og notatfelt i Access
Fra : Ann Myhre

Dato : 17-12-02 14:46

Når jeg kjører denne lokalt med Access 2000 fungerer begge alternativene:

<%
if rs("kilder") & "" = "" Then
respone.write "Det er ikke lagt inn noen kilder ennå"
else
response.write rs("kilder")
end if
%>

Men så - når jeg kjører den samme snutten på nettstedet mitt vil første
delen syntes hvis recordsettet er tomt, mens ingenting vises hvis det er noe
der.

Hvis jeg i tillegg legger til:

<%
if rs("kilder") & "" = "" Then
respone.write "Det er ikke lagt inn noen kilder ennå"
else
response.write replace(rs("kilder"), vbcrlf, "<br>")
end if
%>

får jeg feilmeldinga om at recordsettet er tomt (NULL) enda det befinner seg
noe der.

Mens hvis jeg tar bort if-setningen og skriver

<%
response.write rs("kilder")
%>

kommer innholdet i recordsettet til syne. Dette problemet gjelder mot begge
de recordsettene som er definert som Notat (Memo på engelsk) i databasen
min, men altså bare på nettet.
Er det noen som har vært borti dette problemet tidligere? Kan det være et
ODBC-problem? Fins det noen måter å omgå det?

Takk for alle forslag.

Fra : Torben Brandt

Dato : 17-12-02 16:23

Ann Myhre wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Når jeg kjører denne lokalt med Access 2000 fungerer begge alternativene:
>
> <%
&gt; if rs("kilder") & "" = "" Then
&gt; respone.write "Det er ikke lagt inn noen kilder ennå"
&gt; else
&gt; response.write rs("kilder")
&gt; end if
&gt; %>

> Men så - når jeg kjører den samme snutten på nettstedet mitt vil første
> delen syntes hvis recordsettet er tomt, mens ingenting vises hvis det er noe
> der.

Jeg har også tidligere være ude for at rs("notat-felt") kun kan bruges én gang.
Hvorfor ved jeg ikke, men hvis du skriver:

sNotatFelt = rs("notat-felt")
If sNotatFelt & "" = "" Then
Response.Write "Det et tomt"
Else
Response.Write "Værdien er: " & sNotatFelt
End If

Så tror jeg du kan få det til at virke...

mvh Torben

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ann Myhre

Dato : 17-12-02 17:19

Evig takk!

Ann

Fra : Jørn Andersen

Dato : 22-12-02 13:17

On Tue, 17 Dec 2002 15:23:24 +0000 (UTC), Torben Brandt
<torben@actuar.dk> wrote:

>Jeg har også tidligere være ude for at rs("notat-felt") kun kan bruges én gang.
>Hvorfor ved jeg ikke

- blot for at sige, at det er et almindeligt "anerkendt" problem

--
Jørn Andersen,
Brønshøj