Bundle porte i switch?!
Fra : Bruun

Dato : 05-03-01 23:53

Hej i gruppen,

Jeg sidder og forsøger at få et Intel Dual Server adapter kort til at virke
op i mod en Cisco 3500 XL switch.

Jeg har fået bundlet adapterens porte, så de fungere som en. Nu vil jeg så
bundle/groupe 2 porte på cisco-switchen. Det er lykkedes mig at lave en
group af 2 porte. Men hvis jeg sætter en FTP-overførsel i gang fra 2 andre
maskiner, således at de henter data fra maskinen med dual kortet. Så henter
de kun med samlet 7+ MB/s. Et eller andet fortæller mig her at bundlingen,
så jeg kan kører 200 Mbit på dualkortet mod Cisco'en ikke rigtig fungere!?

Kan 3500-serien overhovedet håndterer bundling af porte, eller skal man op i
5000-serien før det kan lade sig gøre?!

Er det nogle ganske begavede mennesker herinde som evt. har den fuldendte
løsning!?

På forhånd tak,

Mvh Kim Bruun

Ps. sorry for cross-postningen. Men det kunne være at den eneste ene med den
fuldendte viden ikke læser i begge grupper :)

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 06-03-01 00:04

Hej "Bruun" <dikkedarer@hotmail.com>

>Jeg sidder og forsøger at få et Intel Dual Server adapter kort til at virke
>op i mod en Cisco 3500 XL switch.

Burde fungere fint.

>Jeg har fået bundlet adapterens porte, så de fungere som en.

Intels kort understøtter flere former for aggregation. Du skal vælge
Cisco FastEtherchannel og en passende distributions-meotode (IP/MAC)

> Nu vil jeg så bundle/groupe 2 porte på cisco-switchen. Det er lykkedes mig at lave en
>group af 2 porte.

int f0/1
port group 1 distrib source
!
int f0/2
port group 2 distrib source
!

> [...]
>så jeg kan kører 200 Mbit på dualkortet mod Cisco'en ikke rigtig fungere!?

Det afhænger af måden switch og nic distribuerer (balancerer)
trafikken. Tænk på at du som udgangspunkt ikke får 200Mbps men
2x100Mbps, det udnyttes bedst i server-miljø med mange samtidige
hosts.

>Kan 3500-serien overhovedet håndterer bundling af porte, eller skal man op i
>5000-serien før det kan lade sig gøre?!

Pånær de allerbilligste eller meget gamle bokse understøtter alle
Cisco switche EtherChannel. XL serien understøtter 2 eller 4 ports
aggregation.

Læs også: http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=linkaggr

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 06-03-01 00:08

Hej Lars Kim Lund <larskim@mail.com>

>int f0/1
>port group 1 distrib source
>!
>int f0/2
>port group 2 distrib source
>!

Sikke noget vrøvl, der skal stå port group 1 i begge linier. Endvidere
kan man også vælge at distribuere på destination, men det giver IMO
normalt en bedre balancering at benytte source-adresser.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 06-03-01 00:17

On Mon, 5 Mar 2001 23:52:38 +0100, "Bruun"
<dikkedarer@hotmail.com> wrote:

> [...]
> så jeg kan kører 200 Mbit på dualkortet mod Cisco'en ikke rigtig fungere!?

For det første, fungerer Fast EtherChannel sådan, at hvis du kun
har to maskiner, så får du ikke 200 Mbps, men kun 100 Mbps. Det
skyldes den måde trafikken fordeles mellem de forskellige links.

Faktisk kan du også være uheldig, at to forskellige test-maskiner
vil 'mappe' til samme link, og så vil du heller ikke få noget ud
af FEC. Det fungerer kun rigtig godt, hvis der er mange adresser
at fordele trafikken ud fra.

For det andet, skal du være meget opmærksom på, hvor data skal
komme fra. 7 MB/s er ca. 56 Mbps, og hvis du ikke har en ret
veldimensioneret server (med en ret hurtig cpu og gode, hurtige
diske), så skal du ikke regne med at få mere igennem.

Hvis du ønsker at teste, hvad netværket faktisk kan flytte vha.
de givne maskiner, skal du som minimum tage diskenes hastighed ud
af ligningen. Brug fx. TTCP til at teste med i stedet for FTP.

Spørgsmål til ovenstående kan du typisk finde svar på på
http://www.net-faq.dk/.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/