Angive edit mask på input felter, evt via.~
Fra : Thomas Due

Dato : 17-12-02 08:26

Hejsa,

Jeg har stillet spørgsmålet tidligere, uden at få svar, så jeg prøver lige
een gang til.

Er det muligt at angive en editmaske på input felter? Altså f.eks. input
feltet har værdien 99:99:9999 (visuelt __:__:____), som så betyder at der
skal indtastes to tal, så er der et read-only kolon, så to tal, et kolon og
fire tal. Brugeren skal (og kan kun) overholde denne indtastningsformel. Ni
tallet angiver f.eks. at der kun kan sættes tal ind, men at det ikke er
nødvendigt.

Hvis det ikke umiddelbart kan lade sig gøre uden et script, så vil jeg hører
om det er nogen som har foreslag til et javascript som køres på OnChange og
checker position af cursor, input for hvert enkelt felt, og som kan sætte
cursor position. F.eks.

// -- Pseudo kode start
GetCursorPos
If CursorPos = 3 then
SetCursorPos = 4
else
if CursorPos = 6 then
SetCursorPos = 7
else
check værdi for posisition for gyldighed
end if
// -- Pseudo kode slut

Der er selvfølgelig lidt mere til det, for man skal kunne gå begge veje.
Hvis f.eks. CursorPos er tre og man går baglæns, skal ny position jo være 2
og ikke 4.

Er alt dette muligt, og er der nogle hajer som har et fornuftigt foreslag
til hvordan det gøres, da mit eget kendskab til lige netop Javascript er
stærkt begrænset.

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-12-02 11:36

Thomas Due skrev:

> [...]
> er der et read-only kolon, så to tal, et kolon og fire tal.
> Brugeren skal (og kan kun) overholde denne indtastningsformel.

Kan du ikke bare bruge flere inputfelter:

[input1]:[input2]

Du kan godt tjekke om der sættes et tal ind - men jeg tror ikke det
er praktisk muligt at lave faste enkelttegn midt i en feltværdi.
Når du efterfølgende skal behandle data kan de sagtens sættes
sammen til et felt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thomas Due

Dato : 17-12-02 15:45

> Kan du ikke bare bruge flere inputfelter:
>
> [input1]:[input2]

Ikke hvis jeg kan blive fri. input felterne bliver genereret dynamisk på
baggrund af parametrene i en crystal report. Desuden er det noget af det
grimmeste jeg kan forestille mig. Jeg kan sagtens validerer på det endelige
resultat, men jeg er mere interesseret i at "styre" brugerens input.

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Jonas Schmeltz Aaber~

Dato : 19-12-02 19:42

Thomas Due wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> ... Desuden er det noget af det
> grimmeste jeg kan forestille mig. Jeg kan sagtens validerer på det endelige
> resultat, men jeg er mere interesseret i at "styre" brugerens input.

Ikke nødvendigvis !

Ved hjælp af lidt CSS og JavaScript skal vi nok få ordnet det !

Jeg har lagt en on-line version på
http://www.friserverplads.dk/NTaspWEB/online/test/editmasks.htm
(fra torsdag d. 19/12, 20.30)
- så tag et kig, hvis du skulle have brug for det !

MVH Juke

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Thomas Due

Dato : 20-12-02 08:17

Alletiders, det ser ud til at virke perfekt. Så skal der bare lige tilføjes
lidt validering af datoen, og det er jo ikke noget videre problem.
Mange tak for hjælpen.

--
Thomas Due
Software Developer