Mailserver
Fra : Christian Flintrup

Dato : 05-03-01 23:41

Hej,

Jeg sidder her og roder lidt med en mailserver.

Jeg kan fint bruge den som SMTP og lægge mail ud på den - og bagefter
hente denne mail - altsammen over LAN.

Men ligeså snart jeg prøver at sende til den til mit IP udadtil
(212.242...), sker der intet - mailen kommer ikke frem.

Prøver jeg derimod at sende mail til user@chr.dyndns.dk - der peger på
mit IP - kan jeg se i mailserverens log at cicero1.cybercity.dk laver
en connection - og min mailserver modtager da også mailen. Problemet er
bare, at det er som om at mailserveren ikke ved, at den selv er
chr.dyndns.dk, så den prøver at sende den videre (til sig selv)...

Er det noget med A-records / MX-list?

Findes der gode "tutorials" om, hvordan email virker?

--
På forhånd tak,
Christian

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 06-03-01 00:17

chr@mac.com (Christian Flintrup) writes:

> Jeg sidder her og roder lidt med en mailserver.

Så husk ikke at lave et åbent relay!

> Men ligeså snart jeg prøver at sende til den til mit IP udadtil
> (212.242...), sker der intet - mailen kommer ikke frem.

Det lyder som om du er CyberCity-kunde
Så kan du måske have lidt nytte ud af at læse min opsætnings-
vejledning til Postfix (en mailserver til *nix), den indeholder
nemlig lidt om hvad der skal til for at køre mailserver på en
ADSL. Du kan finde vejledningen på http://net.bunk.cc/postfix/

> Er det noget med A-records / MX-list?

Det er nok primært noget med MX-records (der skal selvfølgelig
også findes A-records på din(e) mailserver(e)).

Og så skal du jo huske at fortælle din mailserver hvad den skal
gøre af mail der bliver afleveret til den, altså hvilke domæner
der er lokale for den.

> Findes der gode "tutorials" om, hvordan email virker?

Det kommer jo meget an på hvilken mailserver du bruger, men
prøv at se om du kan få noget ud af ovenstående link.

--
Jacob
It's not a lie. It's just a very special kind of truth.

Fra : Christian Flintrup

Dato : 06-03-01 11:31

Hej.
Tak for svaret.

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote:
> Og så skal du jo huske at fortælle din mailserver hvad den skal
> gøre af mail der bliver afleveret til den, altså hvilke domæner
> der er lokale for den.

Ja, det må være der, at der er noget galt. Jeg må eksperimentere lidt
med det :)

I øvrigt en god vejledning til Postfix... :)

--
Mange hilsener
Christian

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 07-03-01 21:00

chr@mac.com (Christian Flintrup) writes:

> Ja, det må være der, at der er noget galt. Jeg må eksperimentere lidt
> med det :)

Hvilken mailserver bruger du?

> I øvrigt en god vejledning til Postfix... :)

Tak!

--
Jacob
Always remember that you are unique, just like everyone else.

Fra : Christian Flintrup

Dato : 07-03-01 23:03

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote:

> Hvilken mailserver bruger du?

AppleShare IP 6.2
Utrolig nem at gå til :)

--
Christian Flintrup

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-03-01 12:21

On Wed, 7 Mar 2001 23:03:01 +0100, chr@mac.com (Christian
Flintrup) wrote:

> AppleShare IP 6.2
> Utrolig nem at gå til :)

Øhm, det lyder da ikke sådan. (Jeg mener, når du ikke kunne finde
ud af at få den til at modtage post til dig selv).

-A