Kan det her virkeligt være rigtigt ?
Fra : Mihai Marinescu

Dato : 17-12-02 00:00

Hej allesammen,
Jeg har brug for lidt hjælp til at forstå noget.

Jeg har lige byttet min computer for et par dage siden med et nyere et. For
det først vil jeg lige fortælle jer hvad jeg havde og hvad jeg har byttet
den til.

Gammel PC (bambus).

Asus A7M bundkort FSB 266
AMD Thunderbird 1200 mhz FSB 266
256 MB DDR RAM PC2100
IBM 30 GB 7200 rpm
Kørte med win2k med servicepack 3

Ny pc (fujitsu siemens)

MSI 6391 bundkort (FSB 100 mhz men kan supportere 400MHz Intel NetBurst
micro-architecture som jeg ikke aner hvad betyder umiddelbart)
http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=
33&MODEL=MS-6391
Intel P4 2,2 GHz som vist nok skal have 400 mHz FSB men jeg ved det ikke
rigtigt
256 MB PC133
Seagate 80 GB 5400 rpm
Kører med Win XP Pro med nyeste service pack

Nå men problemet er egentligt meget enkelt. Jeg synes den er langsomere og
så er jeg i tvivl hvorvidt ram, FSB og harddisk RPM gør indflydelse på
applikationerne som jeg bruger. Jeg spiller ikke skal det siges men jeg
bruger office, photoshop og en del vinduer af internet explorer. Den er bare
langsomere når den starter et applikation op. Min gamle gjorde dette med det
samme. For mig er det lidt svært at vide om f.eks 5400 rpm eller 7200 rpm
gør en VIRKELIG forskel når man kører rundt i programmer. Jeg ved godt der
er forskel på når man kopierer data men dette er ikke tilfældet her. Det
samme ting gælder for FSB og ramene. Hvad er de egentlige forskelle ? Vær
sød og hjælpe mig her. Jeg er ikke nybegynder men jeg kan bare ikke lige
forstår hvorfor den skulle være så meget langsomere end den gamle når det
skulle være modsat.

Det skal siges at BIOSEN siger at den kører 100 FSB hvad det vil sige
forstår jeg ikke fordi hvis jeg kigger på edbpriser under intel P4
processorer så kan jeg ikke se at de har lavet P4 med 100 mhz FSB. Hvorfor
siger den så 100 i biosen ? Nå men det var en lang indlæg.

På forhånd tak
Mihai

Fra : o&u

Dato : 17-12-02 10:42

Du havde DDR ram før, nu har du sdram. Det er grunden. Desuden kan P4
i ringere grad end thunderbird tåle at køre med sdram. På den måde, at
P4 bliver langsommere af det end thunderbird ville blive.

Desuden er P4 en mærkelig cpu. Først ved 3 GHz og med hyperthreading
begynder den virkelig at blive attraktiv.

Dit eneste håb er at overclocke den P4 2.2 GHz.

Den har 22x multiplier. Undersøg i bios, om du har mulighed for at
sætte Vcore lidt op (til 1.6 volt eller 1.65 volt) og sætte fsb 133.
http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=33&MODEL=MS-6391

Så får du 22x133 = 2933 MHz.
Købe nyt bundkort og ddr ram er jo bekosteligt (2-3000 kr.)

mvh

John

Fra : Mihai Marinescu

Dato : 17-12-02 14:36

Ok det lyder som en god ide men vil det i sidste ende hjælpe hvis ramene
stadigvæk er langsomme ?

Så vidt jeg ved jeg mener er den vist allerede på 22x men nu er jeg ikke
hjemme for at tjekke det. Det kan jeg lige gøre når jeg kommer hjem. Vil den
ikke blive alt for varm så ? Som du kan se i en af mine indlæg er den på 50
grader nu det synes jeg er lidt meget allerede. Kan jeg ikke komme til at
brænde den af ? Jeg ved ikke engang om biosen tilader at ændre VCORen ? Jeg
mener tilgængeld ikke at jeg kan ændre de 100 mHz FSB til 133 men det skal
jeg lige undersøge.

Der er en af mine venner som påstår at det er WinXP der er langsomere i
forhold til W2k men det kan jeg bare ikke forestille mig. Jeg kan godt se
den er lidt tungere hvis man bruger den der fjolet grafik men hvis man slår
det fra så er det jo en w2k under skindet.

Mihai

Fra : o&u

Dato : 17-12-02 14:51

On Tue, 17 Dec 2002 14:36:01 +0100, "Mihai Marinescu"
<mihai@marinescu.dk> wrote:

>Ok det lyder som en god ide men vil det i sidste ende hjælpe hvis ramene
>stadigvæk er langsomme ?

ja, det ved jeg heller ikke rigtigt. Benchmarks plejer at flytte sig
proportionalt med clock.

>Så vidt jeg ved jeg mener er den vist allerede på 22x men nu er jeg ikke
>hjemme for at tjekke det. Det kan jeg lige gøre når jeg kommer hjem. Vil den

Ja, multiplier er da låst på alle Intels. Det er et spørgsmål om fsb
100 kontra 133. Det giver altså 33 %, uanset hvad.

> [...]
>mener tilgængeld ikke at jeg kan ændre de 100 mHz FSB til 133 men det skal

Jo, mere varm bliver den nok. Den skal være under 60 grader, altid.

> [...]
>den er lidt tungere hvis man bruger den der fjolet grafik men hvis man slår
>det fra så er det jo en w2k under skindet.

winxp skal have lidt mere ram end win2k. 256 er fint til win2k, men
for lidt til xp.

John