D-link router DI-604!
Fra : MST

Dato : 16-12-02 20:27

Jeg har en DI-604 router og ønsker at spærre for adgang til downloadsteder
som Kazaa osv., da der ofte er andre end mig, der benytter min
internetforbindelse! Jeg ønsker ikke at få fingrene i klemme pga. af andres
download fra f.eks. Kazaa...

Er der nogle, der kan hjælpe mig med hvordan jeg sætter min router op, så
adgang til disse steder bliver spærret?

På forhånd tak

MST

Fra : jens

Dato : 16-12-02 21:36

"MST" <max_thomsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> download fra f.eks. Kazaa...
>
> Er der nogle, der kan hjælpe mig med hvordan jeg sætter min router op, så
hvis den d604 er som de fleste vi har hørt om i denne gruppe så kan du ikke
gøre det med den

er det en maskine eller flere forskellige ?
er det børne pcèr som du ikke kan kontrollere eller en anden grund der gør
at du ikke bare kan lade være med at installere fx kazaa ?

Fra : MST

Dato : 16-12-02 22:15

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> er det børne pcèr som du ikke kan kontrollere eller en anden grund der gør
> at du ikke bare kan lade være med at installere fx kazaa ?

Det er pga. at der er flere brugere til computeren og til tider også mere
end én computer koblet på forbindelsen! Jeg har hørt, at det burde være
muligt, at blokere for adgangen til disse steder - men der medfølger
desværre ikke en detaljeret brugervejledning! Routeren er fra D-link og
hedder DI-604.

Fra : Chr. Mygind

Dato : 16-12-02 22:59

MST skrev:

> [cut] men der
> medfølger desværre ikke en detaljeret brugervejledning! Routeren er
> fra D-link og hedder DI-604.

Du kan hente manualen fra producenten:
ftp://ftp.dlink.com/Gateway/di604/Manual/di604_manual_204.zip
og kaste op på siderne 25 og 29.

/Chr

Fra : jens

Dato : 16-12-02 23:14

"Chr. Mygind" <mygind@FJerNc.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan hente manualen fra producenten:
> ftp://ftp.dlink.com/Gateway/di604/Manual/di604_manual_204.zip
> og kaste op på siderne 25 og 29.
jeps på fremmedsk sandsynligvis, desuden er den nævnte d604 intet bevendt
som firewall, så det vil sandsynligvis ikke hjælpe noget som helst.

men du kan da lige teste, gå ind i routerens firewal og enable den,
med hak i deny all trafik eccept...
lad være at sætte noget i accept boksene, gør det i både inbound og outbound
firewall, Men sørg for at den står på allow unspecified mac dress under
filter fanen først. og det er meget vigtigt,

efter en reebot under fanen tools, kan du jo se om du kan komme på nettet,
hvilket efter min mening ikke skulle være muligt, da der er spærret for både
ind og udgående trafik, ret mig hvis jeg tager fejl her.

en reboot under tools er ikke det samme som en restart under hver enkelt
fane, ikke på min ihvertfald.

hvis du opnår en spærring er de nævnte programmer spærret og skal så bare
tillades under eccept i firewallen.
det bliver ikke aktuelt. men test det selv, jeg har da hørt èn sige den
virkede (efter en uge)
kan sæføli være din firmware er anderledes end min, men den ligner vel i
grove træk.

Fra : Lyn og Torden

Dato : 16-12-02 23:37

> en reboot under tools er ikke det samme som en restart under hver enkelt
> fane, ikke på min ihvertfald.
Hov det havde jeg ikke lagt mærke til > reboot / restart < hvad er
forskellen ?

Og så lige, så hut jeg visker har du skrevet og "hånet" di604´s
firewallfunktion, hvad er det lige der gør den så ringe, frem for andre
routere/firewalls i 500.- kr klassen ?

Joakims nevø

Fra : jens

Dato : 17-12-02 00:32

"Lyn og Torden" <anders@andeby.org> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og så lige, så hut jeg visker har du skrevet og "hånet" di604´s
> firewallfunktion, hvad er det lige der gør den så ringe, frem for andre

jeg kender ikke så mange i den prisklasse, men jeg købte en d604 udfra den
overholdt almindelig standard.
og det gjorde den en uge.
men firewallen i den har aldrig virket, alt spærret og intet tilladt, og jeg
kunne stadig bruge msn,icq filoverførsel via msn, icq og alle andre
postprogrammer, desuden kunne jeg spille på westwood EA games, med fire
forskellige pcèr på en gang, men èn ip`adress spærret og alt åbnet, så var
der inttet der kunne få forbindelse til nettet udover routeren selv som
modtog en wan adresse.
ikke det jeg forstår ved en HW FW.

efter 31 dage gik den i sort, kunne ikke kontaktes på nogen port hverken af
de 4 lan eller wan porten, den gav sig selv en wan adresse af typen 192xxxx
hvilket min udbyder ikke var helt tilfreds med.
jeg kunne resette den 3 gange men da den gik i sort var det også slut.

det kan være lige netop min der var defekt, men det tyder andre indlæg i
denne og andre grupper ikke på.
jeg har dog lagt mærke til en som var tilfreds med sin, som var en uge
gammel. det er en ret ny model jo, og jeg mener heller ikke det er dlink`s
standard, det er bare et for billigt produkt.

jeg har idag været i bilka og narret min bank til at give mig en topcom i
julegave, og hvis den er ringere skal du sikkert nok høre omdet.
men den har flere funktioner, er umiddelbart mere overskuelig at sætte op,
der er en dansk anvisning med, til både w98, w2k og xp, basale
indstillinger, men de er der så man kan komme på, hvilket den iøvrigt er nu.
skal selvfølgelig justeres lidt men at aktivere FWèn i den, var ikke sundt
for nogen af mine programmer, der er bare lukket.
den har indbygget url, ord, og farve kontrol af hjemme sider, det har D604
ikke, den koste 449 hvilket er 200 mindre end jeg gav for d604.
topcommen er dobelt så tung som d604, der er rs232 tilslutning, kan opsættes
via rs232, wan og lan side. og der er en knap til valg mellem om lanport 1
skal være almindelig eller uplink, det er der ikke på d604.
mac registerring og mac copy til routeren er ens på de to.
og der er flere andre småting som umiddelbart ser bedre ud for topcomèn, som
jeg selv iøvrigt havde mistænkt for at være en d604 i forklædning, det er
det ikke
om alle de fine ting så virker på den vides jo ikke endnu

det er iøvrigt en 104 og ikke en 204 som er i reklamen, hvor den står til
499, det kan være trykfejl, det kan være 2 forskellige modeller
(sandsynligvis kun med firmwaren til forskel, de ligner hinanden til
forveksling)
håber det er svar nok, for nu vil jeg sove

Fra : jens

Dato : 17-12-02 08:53

og topcommen kan man røre ved uden at få brandsår efter et døgn tændt

Fra : Chr. Mygind

Dato : 17-12-02 09:03

jens skrev:

> jeps på fremmedsk sandsynligvis, desuden er den nævnte d604 intet
> bevendt som firewall, så det vil sandsynligvis ikke hjælpe noget som
> helst.

Rolig nu, Jens.
Spørgeren udbad sig en manual og en beskrivelse. Manualen er i linket,
beskrivelsen på de angivne sider.
Hvis det ikke virker kan spørgeren retteligt få sine penge tilbage for
routeren.

/Chr

Fra : jens

Dato : 17-12-02 09:46

> [...]
> beskrivelsen på de angivne sider.
> Hvis det ikke virker kan spørgeren retteligt få sine penge tilbage for
det er dæme ikke nemt, tro mig jeg har forsøgt, og det var mange penge,
dengang jeg købte den.
d604 er sikkert lavet i kina hvor det ikke er sååå nødvendigt med en
firewall, da staten jo holder alle hackere ude af landet, og en privat
firewall ikke må holde staten ude af stuen.
men det er rigtigt det var en manual han efterlyste, og den er der.
om den er til at forstå eller det der står så virker er en anden sag.

jeg er lidt træt af at skælde ud på d604 nu, så pir mig venligst ikke
yderligere for SÅ.......

Fra : Chr. Mygind

Dato : 17-12-02 11:37

jens skrev:

> d604 er sikkert lavet i kina hvor det ikke er sååå nødvendigt med en
> firewall, da staten jo holder alle hackere ude af landet, og en privat
> firewall ikke må holde staten ude af stuen.

LOL - sandt

> men det er rigtigt det var en manual han efterlyste, og den er der.
> om den er til at forstå eller det der står så virker er en anden sag.

Ved jeg heller ikke (endnu)

> jeg er lidt træt af at skælde ud på d604 nu, så pir mig venligst ikke
> yderligere for SÅ.......

Hehe...

/Chr

Fra : jens

Dato : 17-12-02 09:50

> [...]
> beskrivelsen på de angivne sider.
> Hvis det ikke virker kan spørgeren retteligt få sine penge tilbage for

jo forresten, jeg gav jo en beskrivelse af hvordan det kunne testes, men der
er ikke kommet et svar på om Mst`s d604 virker efter hensigten.

gør den det Mst ????

Fra : MST

Dato : 17-12-02 11:38

> [...]
der
> er ikke kommet et svar på om Mst`s d604 virker efter hensigten.

Tak for beskrivelsen - men det virker desværre ikke! Jeg kommer på
internettet uden problemer selvom jeg har gjort som beskrevet...

Fra : jens

Dato : 17-12-02 11:46

> "jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> der

> Tak for beskrivelsen - men det virker desværre ikke! Jeg kommer på
> internettet uden problemer selvom jeg har gjort som beskrevet...

jeps en virkelig effektiv firewall
næe du en bilka topcom, så er der lukket og slukket kan jeg indskyde.
og en topcom kan man røre uden at brænde sig, kan du det på d604
et svar behøves ikke, jeg gætter mig da bare frem LOL
iøvrigt er topcommen betydeligt nemmere at sætte op, men den er så
meeeegeeeet langsom til at genstarte, til gengæld kører den stabilt.
endnu da he he
mvh jens

Fra : Gråmus

Dato : 17-12-02 17:34

> [...]
> iøvrigt er topcommen betydeligt nemmere at sætte op, men den er så
> meeeegeeeet langsom til at genstarte, til gengæld kører den stabilt.

Hvad med UPnP support ?

Fra : jens

Dato : 17-12-02 18:16

"Gråmus" <Gråmus@NoSpam.xx> skrev i en meddelelse

> [...]
jowjow det har den da som standard lol

det er der og det virker fortrinligt.

Fra : jens

Dato : 17-12-02 18:16

> Hvad med UPnP support ?
>
> mvh

det er en BR104 ikke 204 som står i annoncen men den er nok ikke ringere.

Fra : Per

Dato : 17-12-02 18:41

> "Gråmus" <Gråmus@NoSpam.xx> skrev i en meddelelse

> det er en BR104 ikke 204 som står i annoncen men den er nok ikke ringere.

Eneste forskel på BR104 og BR204 er design, prisen og RISC processoren på
hhv. 50 og 75Mhz.
Har lige investeret i en i dag. Opsætningen er lige så nem som en ZyWall1.

--

Hilsen
Per Jørgensen

Fra : jens

Dato : 17-12-02 19:34

"Per" <per.k.jorgensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hhv. 50 og 75Mhz.
> Har lige investeret i en i dag. Opsætningen er lige så nem som en ZyWall1.
´
ja og så er der indbygget MODEM, gad nok vide hvad der sker hvis man laver
en lille isdn central med 460800 bps highend TA som er det højeste. uha
uha
ka`nok være min lille diskusion i videnskab jura ikke holder ret længe så.
en 10 isdn telefoner i den lille landsby, udløser nok en ret bidsk udbyder
mail mon ikke.
LOL

men det er rigtigt en 104 er lidt sløv til opdateringer

Fra : Per

Dato : 17-12-02 19:52

> [...]
> mail mon ikke.
> LOL
>

> men det er rigtigt en 104 er lidt sløv til opdateringer

Nej der er ikke indbygget modem, men du kan tilslutte et som backup til
internettet. Enten et analogt- eller et ISDN modem.

Jeg er desvære ikke informeret om din diskusion i anden ng.
--

Hilsen
Per Jørgensen

Fra : jens

Dato : 17-12-02 23:03

> Nej der er ikke indbygget modem, men du kan tilslutte et som backup til
> internettet. Enten et analogt- eller et ISDN modem.
>
> Jeg er desvære ikke informeret om din diskusion i anden ng.

må tilstå jeg ikke er helt klar over hvad det bruges til, eller hvordan,
men du kan indsætte tlf nr fra isp
brugernavn
adgangskode
og din af isp leverede ip til tlf nr
indstille mellem 5 isdn hastigheder, og 2 analog hastigheder
under setupwizard / modem fanen, det forstår jeg som modem indstillinger, i
routeren. (firmware 4.71)

Fra : Per

Dato : 17-12-02 23:28

> [...]
> indstille mellem 5 isdn hastigheder, og 2 analog hastigheder
> under setupwizard / modem fanen, det forstår jeg som modem indstillinger,

På routeren har du en RS232 com port at gøre godt med. Den tilslutter du dit
modem enten det er et analogt- eller ISDN moden. Du vælger, ligesom det var
i windåsen, hvilken type modem du har tilsluttet til routeren.

En ISDN TA er ikke andet end noget ISDN udstyr, også kaldet terminal
adaptor. En TA kan f.eks være dit gamle Lasat ISDN modem ell.

--

Hilsen
Per Jørgensen

Fra : jens

Dato : 18-12-02 00:19

> [...]
>
> En ISDN TA er ikke andet end noget ISDN udstyr, også kaldet terminal
> adaptor. En TA kan f.eks være dit gamle Lasat ISDN modem ell.

tak for det.
uanvendeligt for mig så, jeg har ikke fastnet telefon LOL

Fra : Per

Dato : 18-12-02 00:31

> tak for det.
> uanvendeligt for mig så, jeg har ikke fastnet telefon LOL

Så smæk din mobiltlf med indbygget modem på, den dag du bliver canclet af
tdc, fordi du har for mange putere på nettet d) (har læst lidt i jura
gruppen)
--

Hilsen
Per Jørgensen

Fra : jens

Dato : 18-12-02 01:25

> Så smæk din mobiltlf med indbygget modem på, den dag du bliver canclet af
> tdc, fordi du har for mange putere på nettet d) (har læst lidt i
> [...]
jeg har ikke tdc og har aldrig haft bredbånd fra andre end arrwonet(som jo
bruger tdc`s net)
min mobil har vist ikke indbygget modem (N3210)

men jeg kan jo sende smsèr til folk med icq og få dem til at ringe og spørge
hvad jeg ville LOL

min fastnet telefon er lukket fordi jeg havde et abb til 350kr pr kv.
og samtaler for 28 kr pr kv. de sidste tre kvartaler, den blev kun brugt til
netsurfing, hvilket jo ikke er aktuelt længere

mobilen flyttede fra tdc til www.telekompagniet.dk
se selv hvorfor, og få lige mit nummer inden du flytter din he he
jura spørgsmålet var som jeg gjorde opmærksom på af principiele grunde

Fra : Elmo Jensen

Dato : 17-12-02 23:54

I indlæg <atnnrr$2gg$1@sunsite.dk>,
skrev per.k.jorgensen@get2net.dk følgende:

> Har lige investeret i en i dag. Opsætningen er lige så nem som en ZyWall1.

Nu I begge - dig og Jens - er så godt i gang med test af denne router, så
kunne en af Jer måske svare på om det så også kan klare at sende filer og
voice via Messenger, som jo andre har lidt problemer med?

Jeg spørger fordi jeg har tænkt på at købe et hvis det virker med ovennævnte.

Med venlig hilsen
Elmo Jensen
--
[Problemer med opsætning af Argosoft Mail Server?? Så download dette:]
[ www.ddibbsystem.dk/ams-vejl.doc ][Hjælpefilen er i Word2000 format!]

Fra : Per

Dato : 18-12-02 00:24

"Elmo Jensen" <news5@ddibbsystem.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> voice via Messenger, som jo andre har lidt problemer med?
>
> Jeg spørger fordi jeg har tænkt på at købe et hvis det virker med

Jeg har ingen problemer med Yahoo Messenger. Har modtaget filer der er sendt
til mig, hvor jeg skulle accepterer for modtagelse.
Jeg har endnu ikke afprøvet tale over nettet.
Men jeg mærker overhovedet ikke der er tilsluttet en firewall.
Jeg kan nu få forbindelse til andre pc'er og printere m.m. på mit hjemme lan
uden problemer.

Spil over Internettet (mohaa) virker også upåklageligt.

Jeg har dog stadig Zonealarm kørende, da den fanger uautoriseret adgang til
nettet fra den enkelte pc.

--

Hilsen
Per Jørgensen

Fra : jens

Dato : 18-12-02 01:33

> [...]
>
> Spil over Internettet (mohaa) virker også upåklageligt.
>
> Jeg har dog stadig Zonealarm kørende, da den fanger uautoriseret adgang

så slå den indvendige wall til, så er det ovre da.
der er tyo walls i topcomen så vid jeg lige kab se, den en kan droppe trafik
på lan siden den anden på wan siden, jeg slog lan siden til og internettet
eksisterede ikke mere.

men det er jo der man skal åbne porte hvilket jeg ikke lige gad.

topcommen virker fortrinligt og som den skal med de givne indstillinger, er
min vurdering.
den bliver ikke varm.
og den gør det den får besked på.

(har i øvrigt logget uni-c (universitetet) i københavn idag, gad vide hvad
de vil på en arbejdsløs arbejdsmands lille hjemmenet ?)

Fra : Elmo Jensen

Dato : 18-12-02 08:52

I indlæg <atofo5$l9q$1@news.net.uni-c.dk>,
skrev mkg2@jellingnet.dk følgende:

> (har i øvrigt logget uni-c (universitetet) i københavn idag, gad vide hvad
> de vil på en arbejdsløs arbejdsmands lille hjemmenet ?)

Københavns Universitet er jo efterhånden en gammel institution, så der er vel
bare gået orm i den

Med venlig hilsen
Elmo Jensen

Fra : Elmo Jensen

Dato : 18-12-02 08:58

I indlæg <atobv8$49m$1@sunsite.dk>,
skrev per.k.jorgensen@get2net.dk følgende:

> Jeg har ingen problemer med Yahoo Messenger. Har modtaget filer der er sendt
> til mig, hvor jeg skulle accepterer for modtagelse.

Jeg bruger p.t. SpeedStream 2601 og har egentlig ikke nogen problemer med den
bortset fra når jeg skal sende filer med MSN Messenger. Ved du om Topcom'en
også virker fint med MSN Messenger?

> Jeg har endnu ikke afprøvet tale over nettet.

Det virker heller ikke hos mig og igen p.g.a. SS2601.

> Men jeg mærker overhovedet ikke der er tilsluttet en firewall.

Nu er der jo ikke indbygget Firewall i SS2601, så hvad det angår kan jeg ikke
sammenligne.

> Jeg kan nu få forbindelse til andre pc'er og printere m.m. på mit hjemme lan
> uden problemer.

Det har jeg så kunnet hele tiden, men det er jo også klart nok, når der ikke
er indbygget Firewall.

> Spil over Internettet (mohaa) virker også upåklageligt.

Jeg har så ikke "gidet" spille online, så det kan jeg ikke snakke med om

> Jeg har dog stadig Zonealarm kørende, da den fanger uautoriseret adgang til
> nettet fra den enkelte pc.

Den har jeg osse kørende. Jeg har godt nok abonnement på Norman, men den
fucker min MailEnable Mailserver op når den har opgraderet sig selv til den
nyeste version. Hvad de har lavet ved jeg ikke, men jeg _har_ sendt dem en
email om problemet.

Med venlig hilsen
Elmo Jensen

Fra : Ulrich Sørensen

Dato : 17-12-02 21:32

> [...]
> virkede (efter en uge)
> kan sæføli være din firmware er anderledes end min, men den ligner vel i

Jeg har også undret mig over min DI-604 opførsel. Den opfører sig præcis som
du siger (jeg har spærret for alt!). Er det en mega fejl fra D-links side
eller er det bare mig der er dum? Den "hjælp" jeg fik i dk.edb.sikkerhed var
ikke megen hjælp og der er da heller ikke nogen der har svaret dig der mht.
til routerens opførsel. Nogen af alle de hoveder der sad derinde var
åbenbart ikke så kloge som de selv troede. De kunne da i hvert fald ikke
sige andet end at man skulle studere TCP/IP i 5 år får man burde rode med
routere og firewalls.

Er der derfor ingen der ved om det er mig der gør noget galt eller det er
routeren der er skod? Jeg har på fornemmelsen der er mange som sidder med
den her router og tror alt er i skønneste orden. De har lukket for alt og de
kan komme på nettet og det hele kører bare.

Mvh. Ulrich

Fra : Drillo!

Dato : 17-12-02 21:45

"Ulrich Sørensen" <ulrich.sorensen@REMOVETHISmailme.dk> skrev i en
meddelelse news:ato1im$pdf$1@sunsite.dk...

> [...]
>
> Mvh. Ulrich
>

> Ja, - min første uge med denne router siger også mig, - at den firewall
absolut INTET er værd.
ALT (og jeg gentager) ALT slipper igennem - uanset hvordan du så indstiller
i opsætningen af routeren.
Så jeg er glad for, at min Norton er vågen

Mvh.
Drillo!

Fra : Ulrich Sørensen

Dato : 17-12-02 22:19

"Drillo!" <fam-moller_slet_efter_moller@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
indstiller
> i opsætningen af routeren.
> Så jeg er glad for, at min Norton er vågen

Ja den firewall er vist lavet af rispapir. Jeg læste lidt tilbage i gruppen
og kan se at det vist er den værste skod router/firewall på markedet. Nå men
jeg læste lidt på D-links side om stealth af port 113.

http://support.dlink.com/faq/view.asp?prod_id=1068&question=General%20Gatewa

Gad vide om man ikke kan bruge det (at stealth'e altså) på alle porte på nær
dem man lige skal bruge. Er det ikke en god beskyttelse. Nogen der kan
kommentere det?

Mvh. Ulrich

Fra : jens

Dato : 17-12-02 23:39

"Ulrich Sørensen" <ulrich.sorensen@REMOVETHISmailme.dk> skrev i en
meddelelse news:ato4bt$9pu$1@sunsite.dk...

> "Drillo!" <fam-moller_slet_efter_moller@mail.dk> skrev i en meddelelse

http://support.dlink.com/faq/view.asp?prod_id=1068&question=General%20Gatewa

det er dog den ynkeligste form for support jeg endnu har set, det er en
router med NAT.
man kan forwarde _alle_ porte til en "ip not in use on net", det bliver de
da ikke usynlige af, det belaster bare ikke en pc som findes, og jeg er ikke
helt sikker på at UpnP kan få msn og icq op at køre igen.

Fra : jens

Dato : 17-12-02 23:32

klip

> [...]
indstiller
> i opsætningen af routeren.
> Så jeg er glad for, at min Norton er vågen

det er ikke helt korrekt, tillad alt og spær en ip og se hvad der sker, men
hav lige en anden router klar inden du tester.
det havde jeg ikke.
og den fremgangsmåde giver en del indtastninger i d604, som jeg ikke er
sikker på den kan huske. LOL

Fra : Per

Dato : 17-12-02 23:33

> [...]
> det havde jeg ikke.
> og den fremgangsmåde giver en del indtastninger i d604, som jeg ikke er

Kan du ikke spærre alt og tillade noget, modsat tillade alt og spærre noget?

Sådan synes jeg det hænger sammen i TopCom'en

--

Hilsen
Per Jørgensen

Fra : jens

Dato : 18-12-02 00:22

> [...]
noget?

> Sådan synes jeg det hænger sammen i TopCom'en

og det er en mulighed i d604

det virker bare ikke

Fra : jens

Dato : 17-12-02 23:27

> [...]
de
> kan komme på nettet og det hele kører bare.

jeg er på ingen måde ekspert i hverken det ene eller andet, men har
leget/afprøvet forskelligt, derfor stillede jeg spærgsmålet "om en hardware
firewall skulle opføre sig sådan", men har ikke fået noget svar af nogen
overhovedet. (så det skal den nok ikke).

edb sikkerhed besøges mest af folk der har med netsikkerhed at gøre til
hverdag( ser det ud som om for mig), og de beskæftiger sig ikke med noget
billigt bras til hjemmebrug (ser det ud som om i gruppen, for mig)
og kender derfor ikke en router til 500 dask, som de sikkert ikke mener kan
bruges i deres fine virksomheds net.
men der er to mulighedder, enten er den lavet sådan i kina som tidligere
beskrevet, eller også er den indbyggede UpnP ualmindeligt god.

vælg selv vilken du vil stole mest på af de to.
og en firewall man ikke kan kontrollere er intet værd i mine øjne, min
sendte mig mails om at der var indbrud, foretaget af min udbyders dhcp
server (jeg var lige ved at ringe og spørge dem hvad de bildte sig ind
LOL)
den er nu af den flinke sælger i butikken, sendt til dlink`s repafdeling,
men det går nok noget inden den kommer tilbage da jeg formoder de måske får
lidt travlt her op til og især efter jul, da jeg antager der måske er d604
bomber under træet, hos en del berdbånds indehavere. selvom det selvfølgelig
ikke er lovligt at bruge den mange steder jvnf videnskab jura èn på bredbånd

Fra : Ulrich Sørensen

Dato : 18-12-02 00:02

> [...]
> men der er to mulighedder, enten er den lavet sådan i kina som tidligere
> beskrevet, eller også er den indbyggede UpnP ualmindeligt god.

Nu er jeg heller ikke den store haj så hvad er UpnP lige for noget?

> [...]
selvfølgelig
> ikke er lovligt at bruge den mange steder jvnf videnskab jura èn på

Ja de kan vidst godt snart ansætte en hel hær til support afdelingen for det
er det værste bras jeg længe har set. Jeg vil væde på at næsten alle de
hjemmebrugere der køber den tror at firewall'en er sat op når de nu køber
sådan en fin router med indbygget firewall. Når de så engang finder ud af at
den først skal sættes op og at det bestemt ikke virker som man umiddelbart
synes er logisk (spærre alt og der er stadig hul igennem!!!) så bliver der
da telefonstorm. Desuden kan man ikke bruge et password på mere end 9 tegn.
Hvor står det lige i manualen? Jeg havde i et par dage ingen kontakt til
routeren fordi den fuckede mit 12 tegn lange password op. Så var der et par
dage hvor jeg slet ikke kunne logge på routeren. Så jo det kører bare når
man har en D-link 604. Men nu laver jeg snart en telefonstorm på dem for at
finde ud af hvorfor den ikke lukker af når alt er sat til "Deny all
traffic".

Mvh. Ulrich

Fra : Per Bau

Dato : 18-12-02 00:06

"Ulrich Sørensen" <ulrich.sorensen@REMOVETHISmailme.dk> skrev i en
meddelelse news:atoacs$hrv$1@sunsite.dk...
> [...]
> synes er logisk (spærre alt og der er stadig hul igennem!!!) så bliver der

Kunne du ikke sende et billede af den opsætningsside hvor du laver firewall
reglerne og sende den til dk.binaer? Det kunne jo være en fejl 40?

/Per

Fra : Ulrich Sørensen

Dato : 18-12-02 01:14

"Per Bau" <perbau@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Kunne du ikke sende et billede af den opsætningsside hvor du laver
firewall
> reglerne og sende den til dk.binaer? Det kunne jo være en fejl 40?
>
> /Per

Jo der ligger 3 billeder af in, out og domain filter opsætningen. Emnet er
"D-Link DI-604". Jeg håber skam også at det er en fejl 40 så vil vi alle
blive meget klogere. Umiddelbart er det ikke logisk, men det lader jo til at
Jens har fundet en slags work around på problemet, men den skal da virke på
den anden måde også.

Mvh. Ulrich

Fra : Per Bau

Dato : 18-12-02 01:41

"Ulrich Sørensen" <ulrich.sorensen@REMOVETHISmailme.dk> skrev i en
meddelelse news:atoejl$io8$1@sunsite.dk...
> [...]
at
> Jens har fundet en slags work around på problemet, men den skal da virke

Hej Ulrik

Jeg gætter lige lidt

udgående:
Prøv at indsætte en enkelt regel og enable den.

indgående:
Vedr indgående firewall, så læser jeg manualen til at det 'kun' vedrører de
services der er lavet virtuelle servere til eller en evt. DMZ host.

Domain:

Hvad prøver du på her?

/Per

Fra : Ulrich Sørensen

Dato : 18-12-02 10:24

> [...]
>
> Jeg gætter lige lidt
>
> udgående:
> Prøv at indsætte en enkelt regel og enable den.

Ja så sker der sikkert en masse. Var det ikke det Jens fandt ud af? Men hvis
det er tilfældet så er det da ulogisk når jeg udtrykkeligt har sagt "Deny
all traffick". Jeg kan kun opfatte det som at alt er lukket. Derefter kan
jeg så åbne for det jeg har brug for, men sådan virker det jo åbenbart ikke.
Nå men jeg vil da lige prøve at lave nogle regler og så vende tilbage.

> indgående:
> Vedr indgående firewall, så læser jeg manualen til at det 'kun' vedrører
de
> services der er lavet virtuelle servere til eller en evt. DMZ host.

Hvad vil det på almindelig dansk betyde? At jeg ikke kan bruge den som
indgående firewall?

> Domain:
>
> Hvad prøver du på her?

Egentlig ikke noget. Jeg eksperimentere bare lidt. Jeg er stadig newbie på
området.

Fra : jens

Dato : 18-12-02 10:48

--
mvh jens
"Ulrich Sørensen" <ulrich.sorensen@REMOVETHISmailme.dk> skrev i en

> [...]
> de
>
> Hvad vil det på almindelig dansk betyde? At jeg ikke kan bruge den som

det ligner for mig et bortforklarings forsøg fra Dlink`s side, fordi de
måske er klar over at der er noget galt.
og jo deny all burde betyde lukket for ALT. og så skulle det ikke være
nødvendigt, med flere regler der.
men jeg er heller ikke ekspert på det felt.

Fra : Ulrich Sørensen

Dato : 19-12-02 21:40

> [...]

de
> services der er lavet virtuelle servere til eller en evt. DMZ host.

Nu har jeg prøvet at sætte nogle regler op. Jeg kan kun få den til at
blokere udadtil (outbound) hvis jeg f.eks siger deny all traffic samt når
jeg har nogle regler. En ting jeg ikke forstår er at den blokere (f.eks. for
www) selvom mine undtagelsesregler inkluderer port 80 (se evt. billeder
under dk.binaer, emne Forpulet D-Link firewall). Men det er ikke særlig
interessant at blokere den vej. Jeg var mere interesseret i indgående, men
det lader ikke til at virke overhovedet ligemeget hvad jeg gør.

Håber der er nogen der kan se hvorfor den f.eks. blokerer selvom jeg har
mine undtagelsesregler.

Mvh. Ulrich

Fra : Per Bau

Dato : 19-12-02 23:48

"Ulrich Sørensen" <ulrich.sorensen@REMOVETHISmailme.dk> skrev i en
meddelelse news:attaq6$pv4$1@sunsite.dk...

> [...]
> interessant at blokere den vej. Jeg var mere interesseret i indgående, men
> det lader ikke til at virke overhovedet ligemeget hvad jeg gør.

Hvordan tester du indgående blokering? Der er jo per default lukket for al
trafik der kommer udefra og inf med mindre du har oprettet en DMZ eller
lukket op for specifikke porte.

> Håber der er nogen der kan se hvorfor den f.eks. blokerer selvom jeg har
> mine undtagelsesregler.

Nu blokerer du jo for alle porte fra dit netværk og ud bortset fra f. eks
port 80. Men når du går på WWW så bruger din pc ikke selv port 80 udgående.
Så du bør jo indsætte port 80 i destination ports istedet for.

Det samme gælder for de andre opsætninger du har lavet.

/Per

Fra : jens

Dato : 18-12-02 01:40

> [...]
firewall
> reglerne og sende den til dk.binaer? Det kunne jo være en fejl 40?

jeg har lange arme så her ville det så være en fejl 60

og jeg ser gerne en melding om, om det bare er mig eller det er D604

jeg har også før gjort opmærksom på det kan være en mandagsmodel jeg har
fået.
men som tingene står er det nærmere en mandags skibsladning der er kommet
til landet.

Fra : jens

Dato : 18-12-02 00:31

klip
> Nu er jeg heller ikke den store haj så hvad er UpnP lige for noget?
Universal Pluk and Play/Pray

klip
tror ikke der kommer nogetgodt ud af en telefonstorm, det er et produkt som
sikkert er lavet på licens, og en rep består sikkert af eb ny, da det er for
dyrt at skille og samle den "gamle" i danmark.
uden at have belæg for det vil jeg skyde på fremstillings prisen er omkring
40 kroner højest, i taiwan eller hvor det nu er

men kan man ikke bare redirecte alle porte til Dlink`s hoved kontor, den ip
er ikke i brug på mit net da. LOL

Fra : Ivar Madsen

Dato : 30-12-02 10:32

jens skrev Mandag den 16. december 2002 23:14 i dk.edb.netvaerk:

> men du kan da lige teste, gå ind i routerens firewal og enable
> den, med hak i deny all trafik eccept...

Jeg har på et tidspunkt fået den til ikke at tillade at hente web
sider fra bestemte domæner, men åben for alle andre steder.

Ivar Madsen

Fra : jens

Dato : 18-12-02 14:45

Elmo Jensen har gjort mig opmærksom på at jeg har henvist til et program til
ca 1000$ (det var ikke godt da)

det er et forkert link
det rigtige er her
http://www.visualizesoftware.com/

jeg beklager den eventuelle forvirring

mvh jens

Fra : Ivar Madsen

Dato : 30-12-02 11:13

MST skrev Mandag den 16. december 2002 20:27 i dk.edb.netvaerk:

> [...]
>
> Er der nogle, der kan hjælpe mig med hvordan jeg sætter min router
> op, så adgang til disse steder bliver spærret?

Det er ganske simpelt, forudsat du ved hvilke porte Kazaa og de
andre bruger, ellers burde det også være muligt, ved kun at tillade
de porte du specificere, men det har jeg ikke udmilbart kunne få
til at virke, men heller ikke gjort så meget for at få til at
virke.
Du går på siden Advanced->Firewall, sætter mark på Outbound
Firewall, sætter den til Allow all traffic...
i linie 1. skriver du under fæltet Destination port [laveste
portnummer]-[højeste portnummer] sætter mark under Enable. Klikker
på Apply og så er det ikke muligt at lave udgåënde trafik til det
portinterval du har specifficeret.

Ivar Madsen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 30-12-02 12:59

Ivar Madsen skrev Mandag den 30. december 2002 11:12 i
dk.edb.netvaerk:

> [...]
> tillade de porte du specificere, men det har jeg ikke udmilbart
> kunne få til at virke, men heller ikke gjort så meget for at få

Jov, sæt den på outbound firewall, deny all traffic to pass execpt
those that match the following rules. Og så sætter du de porte i
Destination Port du vil tillade.
Tillad så

20-21 for at kunne kontakte en FTPserver.
25 for at kunne sende mail.
80 for at kunne surfe.
110 for at kunne hente mail. (tager det lang tid nu, så tillad også
113)
119 for at kunne kontakte newsserveren.
Og så vigtigst af alt, de porte der bruges til at slå et domæne op
på DNSserver, som jeg ikke lige kan huske,,,

Hvis nu børne har være fræke, og skal straffes med ikke at kunne
sufe, men gerne må kunne bruge news, så sætter du også børnes LAN
IP i Source IP, alså såframt at de har deres egen maskine. derved
tillader routeren at du selv kan sufe fra din egen maskine.

Og så generelt på D-Link 604 glem alt om indbound firewall. Alt
trafik der ikke er generet indefra er lukket

Ivar Madsen

Fra : Keld Damsbo

Dato : 30-12-02 13:04

Det kan desværre ikke lade sig gøre.
Ved den nyeste version af Kazaa kan man sætte porten helt tilfældigt, endda
også bruge port 80.
Der skal noget væsentlig kraftigere udstyr til for at blokere denne trafik
da man skal kigge på lag 7.
Et eksempel på udstyr som kan klare denne opgave kan du se på
http://www.allot.com som har en dansk agent http://www.rantek.dk
Prisen er temmelig høj så hvis du er en privatperson er det nok ikke
realistisk.
Men har du ikke styr på hvem i familien der bruger din internetforbindelse
og hvad den bliver brugt til ?

Husk at hvis det er din internetforbindelse, har du det juridiske ansvar og
din leverandør af internetforbindelsen har pligt til at udlevere dit navn og
adresse hvis der foreligger en dommekendelse.
Man kan sagtens spore hvem der bruger Kazaa, Morpheus og lignende til
nedhentning af kopibeskyttet matriale.

Man kunne forestille sig at hvis interessen var stor nok ville ISP-erne lave
et special-produkt som blokerede for disse tjenester.

Fra : Jens

Dato : 30-12-02 13:27

"Keld Damsbo" <keld@damsbo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> adresse hvis der foreligger en dommekendelse.
> Man kan sagtens spore hvem der bruger Kazaa, Morpheus og lignende til

Hej
Nu kan jeg ikke huske hvordan det var med d604.

Men kan man ikke blokere edonkey og kazaa og andre af den slags udfra
"urlen", de kontakter vel en side ved opstart gør de ikke ?
(Det var det jeg ville bruge parrentcontroll til, men jeg kom aldrig så
langt.)
Jeg er ikke sikker på at en knægt på femten lystrer når man siger kazaa
forbudt

mvh Jens som ihvertfald ikke oveholdt sin fars forbudtskilt altid.

Fra : Keld Damsbo

Dato : 30-12-02 13:48

> [...]
> "urlen", de kontakter vel en side ved opstart gør de ikke ?
> (Det var det jeg ville bruge parrentcontroll til, men jeg kom aldrig så

Nej kan man ikke, problemet med Kazaa er at der jo er masser af servere
rundt om i verden. Alle dem som har installeret Kazaa er jo server for alle
andre. Derfor vil der være flere millioner url som skal blokeres, det er nok
ikke realistisk, og slet ikke muligt at vedligeholde.

> Jeg er ikke sikker på at en knægt på femten lystrer når man siger kazaa
> forbudt
>
> mvh Jens som ihvertfald ikke oveholdt sin fars forbudtskilt altid.

Fyyy Jens

Du har selvfølgelig ret, men mon ikke nogle af de programmer snart bliver
ulovlige, der er da stor aktivitet i øjeblikket for at retsforfølge brugerne
fra Anti Pirat Gruppen.
Måske kan man også forestille sig at Internetudbyderne bliver pålagt at
stoppe den trafik en gang i fremtiden, hvem ved.
Du kan jo henvende dig ved Arrownet, de kender også de bokse, og høre om
deres planer.

Fra : Jens

Dato : 30-12-02 14:48

> [...]
> stoppe den trafik en gang i fremtiden, hvem ved.
> Du kan jo henvende dig ved Arrownet, de kender også de bokse, og høre om

At de bliver ulovlige er vist ikke ensbetydende med at de ikke bliver
forsøgt brugt, og problemet ved dem på et netværk er jo at de er nemme at
flytte til andre porte på hver enkelt pc af den enkelte bruger.

Så vis en udbyder skal spære udfra porten, bliver der ikke meget internet,
så er der lag 7 som du nævner et andet sted,
men de routere der kan håndtere det er vist ikke i d604 niveau
rent prismæssigt.
Jeg ved det kan gøres (jeg kender en højskole hvor det er gjort),
men det er ikke på et routerbuget på under 1000 kr.
Det jeg mente med url blok var at feks. icq viser på icq.com om den er
online eller ej, og icq.com kan blokeres via urlblokking i min topcom, og så
er icq offline altid.(kan ikke sende eller modtage beskeder)
en anden mulighed er ZA, på xp som en tjeneste installeret af administrator
og opsat med blok af kazaa`s program, det kan ikke ændres af en
bruger/superbruger men det bliver et noget træls system at vedligeholde.
Og kazaa`s program kan vel også omdøbes, så er man ligevidt.

mvh Jens

Fra : Keld Damsbo

Dato : 30-12-02 15:08

> At de bliver ulovlige er vist ikke ensbetydende med at de ikke bliver
> forsøgt brugt, og problemet ved dem på et netværk er jo at de er nemme at
> flytte til andre porte på hver enkelt pc af den enkelte bruger.

Du har ret, man kan ikke sikre sig imod at det ikke bliver brugt.

> Så vis en udbyder skal spære udfra porten, bliver der ikke meget internet,
> så er der lag 7 som du nævner et andet sted,
> men de routere der kan håndtere det er vist ikke i d604 niveau
> rent prismæssigt.

Ingen router kan gøre det, det skal andet og mere kraftigt hardware/software
til.

> Jeg ved det kan gøres (jeg kender en højskole hvor det er gjort),
> men det er ikke på et routerbuget på under 1000 kr.

I tidligere versioner af Kazaa brugte man en bestemt port og så vil det
virke, men den nyeste version af Kazaa indeholder muligheden for at ændre
porten og dermed vil en portfiltrering ikke virke mere.

> Det jeg mente med url blok var at feks. icq viser på icq.com om den er
> online eller ej, og icq.com kan blokeres via urlblokking i min topcom, og

> er icq offline altid.(kan ikke sende eller modtage beskeder)

Nej det er ikke den måde Kazaa virker på.

> [...]
> bruger/superbruger men det bliver et noget træls system at vedligeholde.
> Og kazaa`s program kan vel også omdøbes, så er man ligevidt.

ZA vil ikke kunne løse opgaven som du også selv skriver, man er nødt til at
bruge lag 7 for at kunne gøre noget ved det, men budgettet for sådan en dims
fra Allot eller P-Cube er ikke for privatpersoner.
Man er nødt til at snakke med sine børn eller hvem man nu kan forvente vil
bruge det.
Et andet problem er dem som ulovligt deler internetforbindelsen med deres
naboer (der var vist et tidligere indlæg hvor dette blev antydet), de kan
selvfølgelig ikke kontrollere hvad naboerne laver, men da det heller ikke er
tilladt at dele sin forbindelse med andre end samme husstand (juridiske
enhed), må de jo tage konsekvensen og betale bøden som kan løbe op i
betragtelige beløb.

Jeg ærgrer mig også over at det ikke er nemt. Personligt har jeg sat
policies op i mit netværk så det kun er mig der kan installere programmer på
alle PC, det udelukker muligheden for at installere Kazaa o.l.

Fra : Jens

Dato : 30-12-02 17:48

"Keld Damsbo" <keld@damsbo.com> skrev i en meddelelse
<klip>
klip
> så
>
> Nej det er ikke den måde Kazaa virker på.

Ok, jeg har ikke sat mig ind i hvordan kazaa eller andre p2p programmer
virker.

<
> Jeg ærgrer mig også over at det ikke er nemt. Personligt har jeg sat
> policies op i mit netværk så det kun er mig der kan installere programmer

> alle PC, det udelukker muligheden for at installere Kazaa o.l.

(du har så nok ikke w98 på ret mange pcèr i det netværk)(det er ret nemt med
w2k og xp, men med en 10-15 årigs forbrug af nye spil og andre programmer
der lige skal prøves, mener jeg det er uholdbart for de fleste fædre)
(jeg bruger kvota styring på knægtens pc med xp, så er det ikke så
interessant at starte store kazaa biblioteker, og gamle spil skal ud for at
lave plads til nye, det lærer han såmænd også noget af)

Jeg har som sagt ikke sat mig ind i hvordan det virker (kazaa) og har ikke
din erfaring i hvad der kan eller ikke kan gøres, jeg ved kun at det kan
gøres, men ikke om det er for private eller ej.(det er det så ikke)
Men jeg kikker da lidt på w2k as, som kan udskifte et brugernavn på
netværket og en del andre ting, men det er jo heller ikke noget de fleste
har derhjemme.
Men du har ret i at der ikke er den store tvivl om hvem der ejer en given
forbindelse.eller har ansvaret for den, hvordan det så stiller sig hvis en
14-15 årig sniger sig til at installere kazaa uden fars samtykke ved jeg
ikke, men jeg ved hvad der sker hvis han stjæler fars bil om natten. (for en
20-25 år siden)

Men mon ikke apg`s folk er beskæftiget et par år med tdc`s news servere ?
Det ville nok være en bedre kamp for dem at vinde, end at vende sig mod de
små brugere enkeltvis.
I USA gik man jo også efter "Napster.com" istedet for brugerne i første
omgang.
(bare en personlig mening)

(At man kan dele med naboen, er ikke hverken smart eller lovligt, det er
direkte dumt. Men man kan, ligesom man kan give naboen en haveslange om
sommeren til at vande græsplæne med.)
(der er jo nok nogen privatudlejede værelser rundt omkring hvor det benyttes
som en del af det faste inventar, ligesom man deler køkken og bad for en
fast "husleje", men det er kun en af mine antagelser, det bliver den ikke
rigtig af.)
(og hvad med alle de trådløse accesser i tætbefolkede områder, det er ikke
dem alle der udelukker en nabo da, men det er jo ikke sikkert det er bevidst
fra ejerens side)
Bredbånd er en del af virkelighedden idag, og det bliver med stor sikkerhed
brugt som det _kan_ bruges af mange, og som det _må:_ bruges af flere, lidt
ligesom hastigheds skiltene ved vejene.

mvh Jens

Fra : Ivar Madsen

Dato : 03-01-03 23:25

Keld Damsbo skrev Mandag den 30. december 2002 15:08 i
dk.edb.netvaerk:

> [...]
> med andre end samme husstand (juridiske enhed), må de jo tage
> konsekvensen og betale bøden som kan løbe op i betragtelige beløb.

Der er flere ADSL produkter som det er tilladt at dele mellem
naboer.

Ivar Madsen