USB ("Nøglering") Boot
Fra : ElGaliNero

Dato : 16-12-02 20:01

Jeg er ikke sikker på at den hører til her, men kunne ikke finde en passende
NG .
( dk.edb.software eksisterer vist ikke, eller?)

Nogle (måske alle?) USB Flashram nøgleringe
kan laves så de er bootable, og der følger måske også
et tool med, der kan lave en Win98 bootsector på dem,
men er det ikke muligt at overføre en boot sector fra
en hvilken som helst boot diskette eller image ?

Altså kan man kopiere en bootsector til et andet medie
og i så fald hvordan ?

_________
ElGaliNero

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-12-02 20:36

"ElGaliNero" <ElGaliNero@nero.net> skrev
> Altså kan man kopiere en bootsector til et andet medie
> og i så fald hvordan ?

Man kan godt kopiere en bootsector, hvis man laver en diskcopy af en
bootable diskette.

Men ellers skal et drev gøres bootable ved at skrive SYS F: ved en
DOS-prompt - hvis det ønskede drev vel at mærke hedder F i dit system.
Ellers skriver du bare det ønskede drevbogstav i stedet for F'et.

Det er den eneste mulighed, idet en bootsector er noget, systemet opretter -
under forudsætning af, at den nødvendige plads er ledig - altså et tomt
medie. Læg eventuelle andre filer på efter at mediet er gjort bootable.

Med venlig hilsen

Erik Ginnerskov
erik@ginnerskov.dk
http://www.ginnerskov.dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : ElGaliNero

Dato : 16-12-02 21:08

Ok, tak skal du have...

Fra : Henning

Dato : 17-12-02 17:34

On Mon, 16 Dec 2002 20:35:40 +0100, "Erik Ginnerskov"
<egin@oncable.dk> wrote:

> [...]
>DOS-prompt - hvis det ønskede drev vel at mærke hedder F i dit system.
>Ellers skriver du bare det ønskede drevbogstav i stedet for F'et.

Sys-kommandoen er en uddød kommando, brugtes måske i Win98?
Du må alternativt download boot-images fra ex. www.bootdisk.de
el.lign.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : ElGaliNero

Dato : 17-12-02 18:23

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Sys-kommandoen er en uddød kommando, brugtes måske i Win98?
> [...]

OK ! Den side ser spændende ud,
jeg vil se om der er noget der man kan få
over på sådan en USB, nøglering.

Mange tak....
Peter

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 18-12-02 00:47

"ElGaliNero" skrev:
> jeg vil se om der er noget der man kan få
> over på sådan en USB, nøglering.

Men vær opmærksom på at boot fra en USB enhed kræver at dit motherboard
(BIOS) understøtter dette.

Altså at du i BIOS kan skifte imellem fx. boot fra Floppy, Harrdisk, CD-Rom,
SCSI Device - og så USB device (eller hvad de nu kalder det). Det er vist
dog stadig de færreste motherboards som understøtter dette.

Mvh, Lars

Fra : ElGaliNero

Dato : 18-12-02 00:54

"Lars Ladingkaer" <larl@et-soft.dkX> skrev i en meddelelse

> [...]
> SCSI Device - og så USB device (eller hvad de nu kalder det). Det er vist
> dog stadig de færreste motherboards som understøtter dette.

Mange tak Lars, det er jeg opmærksom på,
jeg har problemer med at få overført boot'en
til nøgleringen, der er et "utillity tool" med, der skulle kunne gøre det,
på en win 98 maskine, med windows\command mappen,
men den siger bare at den mappe ikke eksisterer (men det gør den).

Så jeg så mig om efter en anden mulighed for at overføre boot'en

Det er desværre ikke lykkes endnu.

Peter

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-12-02 22:10

> [...]

> men den siger bare at den mappe ikke eksisterer (men det gør den).
>
> Så jeg så mig om efter en anden mulighed for at overføre boot'en

Hvis du har Win98 (det skriver du) og har c:\windows\command, så har du vel
også c:\windows\command\sys.com?

Altså, som jeg tidligere skrev SYS (drev):

Med venlig hilsen

Erik Ginnerskov
erik@ginnerskov.dk
http://www.ginnerskov.dk