asp fra cd-rom
Fra : Rikke

Dato : 16-12-02 18:53

Hejsa derude...

Håber der er en der kan hjælpe mig og meget hurtigt!
Jeg har lavet en asp hjemmesiden som jeg gerne vil have til at
køre fra en cd-rom.
Kan det lade sig gøre?
Og hvordan?

P.S. DET HASTER!!!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Peter F. Poulsen

Dato : 16-12-02 19:33

Nej det kan ikke lade sig gøre på en praktisk forsvarlig måde. Den eneste
måde jeg lige kan se det skulle kunne lade sig gøre på er hvis den computer
du vil vise det på har IIS eller PWS og du så opretter et Alias under
IIS/PWS indstillinger til dit cd-drev og det ville jo ikke være særlig
praktisk, hvis det er meningen at du skal flytte cd-rommen mellem
forskellige computere.

Peter F. Poulsen

Fra : Jon Vibe

Dato : 16-12-02 19:33

ASP står for active SERVER pages og alle asp-filer skal derfor
ligge på en server!

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 16-12-02 20:18

Jon Vibe wrote :

> ASP står for active SERVER pages og alle asp-filer skal derfor
> ligge på en server!

det var da et mærkeligt argument. Årsagen til at det ikke kan lade sig gøre
at afvikle ASP-filer fra en Cd-ROM er, at IIS ikke kan køres fra en CD-ROM.
Hvis der fandtes en runtime-version af IIS - som der fx gøre til Access -
så var der intet problem i det.

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk - http://asp-faq.dk
** De andre siger, at han er 16 **

Fra : Thomas Due

Dato : 17-12-02 08:17

> [...]
CD-ROM.
> Hvis der fandtes en runtime-version af IIS - som der fx gøre til Access -

Det lyder i høj grad som et hjemme projekt (lav et program det kan afvikle
asp uden at der er en IIS installeret). Nu skal jeg så bare lige finde de
2 - 3 måneder det vil tage ;)

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 17-12-02 12:01

Thomas Due wrote :

> Det lyder i høj grad som et hjemme projekt (lav et program det kan
> afvikle asp uden at der er en IIS installeret). Nu skal jeg så bare
> lige finde de 2 - 3 måneder det vil tage ;)

ja ... jeg har jo ikke sagt noget om, at det skulle være nemt. Jeg var
blot ikke enig i det lidt hovne svar, at "det selvfølgelig ikke kunne
lade sig gøre, da det jo kræver en SERVER" (min formulering).

Projektet kunne jo også være at få IIS til at køre som et
runtime-program - eller lave en runtime-version af WSH. Det kunne også
være en feature, der gjorde at man ved højreklik på en applikation i
IIS-MMC fik muligheden "Create runtime-applikation".

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Svar til gruppen og ikke til mig privat !
Skriv under det du svarer på - www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Thomas Due

Dato : 17-12-02 15:53

> [...]
> være en feature, der gjorde at man ved højreklik på en applikation i
> IIS-MMC fik muligheden "Create runtime-applikation".

Uha, så tror jeg det ville være nemmere at skrive en ASP parser som generere
html sider, ligesom IIS, men der er bare tale om et standalone program.
Selvfølgelig, kunne man afvikle IIS som standalone, istedet for service osv
såeh...

Man vil dog nok have problemer med hensyn til url mm. Istedet for en hvilken
som helst browser ville man nok være nødt til at lave en særlig "browser"
som viser resultatet fra denne parser. Det bliver dælme noget af et projekt,
som nok nærmere hører under ... ska' vi sige dk.edb.programmering eller en
af undergrupperne.

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Arne

Dato : 17-12-02 13:56

A`et står jo også for Active - dvs. bruger-interaktivitet (min formulering:
skriv til/fra DB) og det lader sig lissom ikke gi` sig på en
cd-rom....Vel...???

--
mvh.

Arne Rasmussen
www.rasweb.dk

Fra : Jimmy

Dato : 17-12-02 17:41

"Arne" <via@hjemmeside.dk> wrote in message news:atn6si$d6j$1@sunsite.dk...
> A`et står jo også for Active - dvs. bruger-interaktivitet (min
formulering:
> skriv til/fra DB) og det lader sig lissom ikke gi` sig på en
> cd-rom....Vel...???

Der er intet krav omkring at man skal skrive og læse fra en DB for at gøre
siden aktiv.

Med din opfattelse vil følgende ikke udgøre en ASP-side:

<%
Response.Write Time()
%>

Jeg er uenig i din opfattelse.

Mvh
Jimmy

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 17-12-02 18:41

Jimmy wrote :

> [...]
> gøre siden aktiv.
>
> Med din opfattelse vil følgende ikke udgøre en ASP-side:

ja, det er jeg også. Det burde heller ikke være noget problem med db-kode
som

' opsætning af databaseforbindelse
' bla bla bla
set oRs = oCon.Execute("SELECT Name FROM Table")
do while not oRs.EOF
   Response.Write oRs("Name")
oRs.MoveNext
loop

Self. er det et potentielt problem at skrive til en db, der ligger på en
CD-ROM, men at det generelt ikke skulle kunne lade sig gøre at håndtere
db-adgang fra en CD-ROM er imo ikke korrekt. Hvis den db man har valg at
bruge fx kræver en temp-fil (som Access), så kan datalaget jo udgøres af
fx en Excel-fil eller en txt-fil i stedet.

Fra : Arne

Dato : 18-12-02 16:16

Selvf. kan man trække data ud af DB - men ikke putte ind......hvilket jeg
mente.
Hvis det "bare" er statiske data alligevel, så kunne det sgi da ligeså godt
laves i HTML, hvorfor så lave det i ASP - og detil hørende bøvl med at få
det til at du..??

Nu er det vist bare for at holde elastikken varm, hvis der svares yderligere
i denne tråd.....*sss*

- Arne.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-12-02 17:19

Arne skrev:

> Hvis det "bare" er statiske data alligevel, så kunne det sgi
> da ligeså godt laves i HTML, hvorfor så lave det i ASP - og
> detil hørende bøvl med at få det til at du..??

Prøv at lave et søgbart databasebaseret katalog uden
serversidesprog. Man kunne også forestille sig en visning der var
bestemt af dato eller ugedag. Nogle af løsningerne kan sikkert
laves med javascript - men det er noget lettere at benytte et
serverside-sprog.

> Nu er det vist bare for at holde elastikken varm, hvis der
> svares yderligere i denne tråd.....*sss*

Tja - så holder jeg gryden i kog lidt endnu.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Arne

Dato : 18-12-02 20:25

> [...]
> bestemt af dato eller ugedag. Nogle af løsningerne kan sikkert
> laves med javascript - men det er noget lettere at benytte et

100% enig hvis der skal laves noget søgning i data! - men jeg giver dig ikke
ret i, at det er nemmere at lave en cd-rom udgave af IIS, istedet for lidt
JS.
Jeg er ikke sikker på at Rikke havde forventet at tage en
programmør-uddannelse inden hun fik sine ASP-sider op at køre.
Men nok om det - jeg trækker mig ud af tråden nu!

> Tja - så holder jeg gryden i kog lidt endnu.

Jeg rørte så lidt i gryden, så den ikke brændte på...*SS*

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 18-12-02 21:22

Arne wrote:
> 100% enig hvis der skal laves noget søgning i data! - men jeg giver
> dig ikke ret i, at det er nemmere at lave en cd-rom udgave af IIS,
> istedet for lidt JS.

JS vil helt sikker være nemmere at lave, men...

Hvad med en telefonbog med samtlige danske telefonnumre? Der vil JS være
stort set ubrugeligt, og det fylder ikke engang særligt meget. Prøv så
at forestille dig en CD med 600MB data. Det vil kræve at du i IE (eller
NS eller Opera eller...) åbner en 600MB stor side .

Der er jo heller ingen der siger at DB'en skal ligge på CD'en. Den kan
ligge på en hvilken som helst server.

Når det nu er sagt, så vil jeg også lige pointere at hvis jeg selv
skulle lave sådan et projekt, så ville jeg helt sikkert lave et
selvstændigt program i stedet for at bøvle med IIS eller ASP parsing.

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Nine-tenths of the universe is the
jakob@dataloger.dk | knowledge of the position and direction

Fra : Arne

Dato : 18-12-02 21:29

> Der er jo heller ingen der siger at DB'en skal ligge på CD'en. Den kan
> ligge på en hvilken som helst server.

Ok, men hvorfor så ikke afvikle ASP på denne server?

> Når det nu er sagt, så vil jeg også lige pointere at hvis jeg selv
> skulle lave sådan et projekt, så ville jeg helt sikkert lave et
> selvstændigt program i stedet for at bøvle med IIS eller ASP parsing.

Enig..!

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 18-12-02 18:30

Arne wrote :

> Selvf. kan man trække data ud af DB - men ikke putte ind......hvilket
> jeg mente.

men det var ikke det du skrev ...

> Hvis det "bare" er statiske data alligevel, så kunne det sgi da ligeså
> godt laves i HTML, hvorfor så lave det i ASP - og detil hørende bøvl
> med at få det til at du..??

tja ... der er ingen, der har sagt, at det var nemt. Du skrev derimod hovent [1], at
det ikke kunne lade sig gøre - hvilket jeg mener er faktuelt forkert.

> Nu er det vist bare for at holde elastikken varm, hvis der svares
> yderligere i denne tråd.....*sss*

hvis man/du overvejer lidt, at dette er et skriftligt forum - og husker konsekvenserne
af den dermed manglende personlige kontakt og fraværet af mulighed for at indikere
følelser/holdninger med gestikker etc, så er det faktisk intet problem at føre en
fornuftig samtale. Det er først når formuleringen begynder at halte - og når det ikke
er 100% klart, hvad der egentlig menes - at problemerne opstår.

Jeg synes du skal give dig og sige, at det self. kan lade sig gøre at køre ASP-sider
fra en CD-ROM - hvis man laver noget fiksfakseri med noget IIS-runtime hejs.
Naturligvis kan det lade sig gøre at tænke sig til eksempler, hvor det ikke er muligt
- men det er ikke det samme som at det _generelt_ ikke er muligt.

[1] Min opfattelse af din udtalelse
[X]A`et står jo også for Active - dvs. bruger-interaktivitet (min
formulering: skriv til/fra DB) og det lader sig lissom ikke gi`
sig på en cd-rom....Vel...???
[X]

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk
** Vil det sige, at ham Lars er et stort brød på 15 år ? **