København 1853-
Fra : Show The Andersens

Dato : 16-12-02 18:45

Hej

Jeg er ved at lave en historieopgave (gymnasium) om Kbh. Jeg har hele dagen
ledt al min litteratur igennem for at finde noget om udvidelsen af byen
udenfor voldene - "voldenes fald", Brumleby, vandforsyning, kloakering i
tiden 1853 og lidt frem.
Jeg har selvfølgelig fundet en del men det er ret ukonkrete småkilder. Nogen
der har et par forslag enten på Internettet eller noget der kan lånes på et
mindre lokalbibliotek i morgen??????

På forhånd tak

Mette-

--
Pga. spam problemer bedes du slette "sletmig¤" ved email henv.
Al post tjekkes via SpamPal mod diverse DNSBL-servere.

Fra : Peter Loumann

Dato : 16-12-02 19:08

On Mon, 16 Dec 2002 18:44:52 +0100, "Show The Andersens"
<show@sletmig¤bear.dk> wrote:

>[...] Nogen
>der har et par forslag enten på Internettet eller noget der kan lånes på et
>mindre lokalbibliotek i morgen?

Klaus P. Mortensen (red.): Uden for murene. Kbh. 2002

Besøg Kbh.s Bymuseum på Vestergrogade! De kan sikkert også hjælpe med
litteratur.

>?????

Du får lige dem her tilbage. Måske får du brug for dem en anden gang.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Hugh Watkins

Dato : 17-12-02 02:18

"Peter Loumann" <peloda@tiscali.dk> wrote in message news:7d5svusuucc58ogo2ark5bnojfputfogoi@4ax.com...

> [...]
> litteratur.

> Du får lige dem her tilbage. Måske får du brug for dem en anden gang.

JEG bor på Brumleby i mere en 15 aar

Lægeforenings bolig
I can't spell >>> Lægeforeningens Boliger

Københavnske Lægeforening

http://www.bibliotek.dk

BOG
Madsen, Hans Helge, f. 1936
Brumlebys historiebog : Lægeforeningens Boliger på Østerbro : meddelt, fortalt og erindret af tidligere og nuværende beboere
samt refereret af Boligernes bestyrelse

skrevet og redigeret af Hans Helge Madsen
1979. 279 sider, illustreret
Forlag: Nationalmuseet
Opstilling i folkebiblioteker: 46.37 Lægeforeningens Boliger
Litteratur: side 277-279
ISBN: 87-480-0219-4
Pris ved udgivelsen: kr. 64.50

mvh

Hugh W

********************************************************'''''

Søgeresultat
Post 1-9 ud af 9
Du har søgt på: emne=Lægeforeningens Boliger og alle materialer på nær artikler

Nu virke Google (retskriven)

http://www.google.com/search?num=100&hl=en&lr=&ie=ISO-8859-1&safe=off&q=L%E6geforeningens+Boliger&btnG=Google+Search

Searched the web for Lægeforeningens Boliger. Results 1 - 100 of about 141

SOM EN KONSEKVENS af koleraepidemien i København bliver Lægeforeningens boliger
- der i daglig tale kaldes "Brumleby" - bygget på Fælleden på Østerbro

Han bliver færdiguddannet læge i 1833-34 og får sin doktorgrad i 1839. Herefter tager han på en stor studierejse til Frankrig og Eng
land. Han er begejstret for den engelske hygiejnebevægelse, og støtter varmt dens modstand mod nye idéer om, at sygdomme kan være
smitsomme. Det hænger sammen med hans måske religiøst funderede frygt for, at smittelæren kan have umenneskelige konsekvenser, fx
ved isolation af de syge.

Bedre hygiejne

I 1840´erne førsøger Hornemann at reformere det offentlige sundhedsvæsen i København i retning af bedre hygiejne, men i tiden
omkring krigen i 1848 har politikerne andet at tænke på. Som lazaret-overlæge under og efter krigen gør Hornemann også en indsats
for at forbedre hærens sundhedsvæsen.

Under kolera-epidemien i København 1853 bliver Hornemann den naturlige leder i hjælpearbejdet. Samme efterår tager Emil Hornemann
initiativet til opførelsen af Lægeforeningens Boliger på Fælleden ved Østerbro, og han er engageret i bebyggelsens trivsel til sin
høje alderdom. Han er blandt stifterne af Arbejdernes Byggeforening i 1865 og er bestyrelsesmedlem i andre selskaber, der virker for
gode arbejderboliger.

Frisk luft, sæbe og vand

Emil Hornemann er bredt engageret i fattigfolks vilkår. Han holder populære foredrag om hygiejne og får dem trykt som pjecer under
overskrifter som "Frisk luft, sæbe og vand". På det Nordiske Industrimøde i 1872 holder han et stærkt kritisk foredrag om "Børns
Anvendelse i Fabrikker", der senere får indflydelse på lovgivningen. Desuden er Emil Hornemann er ihærdig fortaler for afholdssagen.
Sammen med kollegaen F.F. Ulrik medvirker Emil Hornemann i 1875 til en revision af Københavns Byggelov, og de to læger tager også
initiativet til, at den berygtede slumbebyggelse i Peder Madsens gang - den nuværende Ny Østergade - bliver revet ned. Selvom Emil
Hornemann fagligt set er i strid med datidens lægevidenskab, får hans indsats afgørende betydning for den almindelige danske
boligstandard. Han dør i 1890.
<<

prebacteriological hygiene movement

http://www.google.com/search?num=100&hl=en&lr=&ie=ISO-8859-1&safe=off&q=kolera-epidemien+i+K%F8benhavn+1853+&btnG=Google+Search

http://www.guldalderbilleder.dk/guldalderen.asp?c=tl

Eckersberg. <<

meget darligt vandforsyning og kloakering i Kbhn

http://www.google.com/search?num=100&hl=en&lr=&ie=ISO-8859-1&safe=off&q=kolera-epidemien+

John Snow and the removal of the Broad Street pump handle
.... pump on Broad Street was the cause of deadly cholera during the 1854 outbreak in
London. ... James's parish, on the evening of Thursday, 7th September, and ...
www.ph.ucla.edu/epi/snow/removal.html -

th e first proof of waterborn desease

http://www.google.com/search?q=cholera+london+parish+pump&btnG=Google+Search&num=100&hl=en&lr=&ie=ISO-8859-1&safe=off

the theory of germs and infection had not arrived yet

History of Sewage, GA63
.... the same time, the vested interests of rate payers, the power of the many parish
vestries, and ... By 1866, cholera was only found in East London, the last ...
www.greenanarchist.org.uk/Swg.htm

Kloakering ver meget langsommer i Københand 1890erne

epidemologi

MCW - Epidemiology
.... century epidemiologist and anesthesiologist solved London's deadly cholera ... sides by
houses in which Cholera deaths had ... Guardians of St James's parish, and told ...
www.mcw.edu/epid/Pages/johnsnow.htm

Death and the Human Environment:
.... In 1854 in London a physician and health investigator ... idea of plotting the locations
of cholera deaths on a ... James Parish, clustered about the Broad Street water ...
phe.rockefeller.edu/death/ -

Based on the principle of preventive, rather than curative, medicine, the urban public health movement of the 1840s and 1850s was
largely a response to the cholera epidemic. The prebacteriological hygiene movement focused on providing clean water, adequate
sewage disposal, and less crowded housing conditions. Bacterial discoveries led to greater emphasis on the pasteurization of milk,
improved purification of water supplies, immunizations, and control of waterborne diseases.

http://mogul.ahs.aspen.k12.co.us/gburson/WC/industrial_revolution.htm

http://www.google.com/search?num=100&hl=en&lr=&ie=UTF-8&safe=off&q=bacterial+theory+disease&spell=1

http://www.mansfield.ohio-state.edu/~sabedon/biol2007.htm

world's people, perhaps the single most important contribution of any modern scientific discipline. <<

1.. Key to developing the germ theory of disease was a refutation of the concept of spontaneous generation.
b.. Spontaneous generation is the idea that, in modern times, living things can arise from non-living things (a violation of basic
cell theory).

1.. First microbiologist:
1.. First observation of individual, live microorganisms (used simple microscope).

after 1853 cholera

1.. Anti-spontaneous generation experiments:
a.. Pasteur definitively demonstrated that microorganisms are present in air but not created by air.
2.. This was critical for refutation of the concept of spontaneous generation and the for development of germ theory of disease.

1.. Semmelweis, Ignaz (1840s)
1.. Hand washing/childbirth fever:
1.. Demonstrated that hand washing prevented the spread of childbirth fever.
2.. At the time (early 19th century) doctors would deliver babies without first washing their hands and, worse, would do so
after performing autopsies on patients who had died from childbirth fever. This not only assured transmission, but biased that
transmission so that the most virulent forms of the organism (i.e., those that killed women while they were still in the hospital)
would be transmitted.
2.. Lister, Joseph (1860s)
1.. Chemical inhibition of infection:
1.. Connected and applied Semmelweis' and Pasteur's work to develop and popularize the chemical inhibition of infection during
surgery.
2.. Washed surgical wounds with phenol (a.k.a., carbolic acid)
c.. Lister is considered to be the father of antiseptic surgery.

1.. Iwanowski, Dmitri (1890s)
a.. Dmitri Iwanowski discovered the first virus, tobacco mozaic virus.
2..
http://www.mansfield.ohio-state.edu/~sabedon/biol2007.htm

Kilder url med *.*.edu ie USA of *;*.ac.uk are the best academic resources on the net

eg http://www.mansfield.ohio-state.edu tilde ~

~sabedon

betyrder bruger ellers studenter side derin

http://www.google.com/search?num=100&hl=en&lr=&ie=ISO-8859-1&safe=off&q=history+germ+theory+disease&btnG=Google+Search

Dansk
http://www.google.com/search?num=100&hl=en&lr=&ie=ISO-8859-1&safe=off&q=history+germ+theory+disease+site%3Adk&btnG=Google+Search

An investigator before the First World War discovered the curative powers of penicillium mold extracts on infected animals, but
could not interest his colleagues, although he published the work. It remained for Alexander Fleming, ignorant of the earlier work,
to rediscover the antibacterial effect of penicillium in a laboratory accident in 1928.

http://www.skeptica.dk/arkiv_us/pa_us029.htm

Fra : Show The Andersens

Dato : 18-12-02 21:55

Mange tak for hjælpen