Løn for arbejde på rideskole?
Fra : Mona

Dato : 16-12-02 18:04

Hejsa.

Jeg overvejer at begynde at arbejde på en rideskole på baggrund
af et opslag jeg har set.
Arbejdet er på to timer på alle fem hverdage og består i at muge
ud, fodre, strø og sadle op i ca. 2 timer.

I jobopslaget skrev de blandt andet, at man måske har brug for en
ekstra indtægt, evt. er efterlønner, så jeg har indtryk af, at
aflønning umiddelbart godt kan være i kroner, men jeg er godt
klar over, at det er begrænset hvor meget en rideskole kan
betale. Jeg vil også være interesseret i at få betaling i form af
naturalier jeg kan bruge til mine egne heste herhjemme.

Er der nogen her som har erfaring med aflønning af sådan et job?
Eller som har holdninger/forslag/ideer, som jeg kan have glæde
af...

Mange hilsner fra

Mona

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 16-12-02 20:29

"Mona" <mismo@post.tele.dk> wrote:

>I jobopslaget skrev de blandt andet, at man måske har brug for en
>ekstra indtægt, evt. er efterlønner, så jeg har indtryk af, at
>aflønning umiddelbart godt kan være i kroner,

Det kunne lyde som om du har forstået det rigtigt!

>men jeg er godt
>klar over, at det er begrænset hvor meget en rideskole kan
>betale.

Undskyld hvis jeg lyder lidt sur, men du skriver "sadle op", så jeg
forstår at eleven bare skal hoppe op og hyppe derudaf i 45 min. eller
lignende, hvor en anden så overtager den stakkels hest/pony der bare
tænker på sin boks og sin mad.

Hvis jeg har ret, så har den rideskole udmærket råd til at betale dig
en ret god løn. Har lavet et regnestykke over en rideskole jeg kender,
som "praler" af at have 170 elever. (Var selv en af dem). Det kostede
550 Kr./måned for 45 min. 4 x om måneden. Antallet af elever på banen
samtidigt gange med minutterne, gav en indtægt der var en advokat
værdig.

>Er der nogen her som har erfaring med aflønning af sådan et job?

Det er saftsusendme svært at vurdere. I ovennævnte eksempel var der
rigeligt råd til aflønning efter overenskomst hvis en sådan findes
I andre tilfælde hvor rideskolen drives af interesse for heste og hvor
det nærmest koster indehaveren penge at køre stedet, vil fornøjelsen
være rigelig betaling. Du må altså ud i en vurdering af stedet.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Tine Gade

Dato : 16-12-02 23:16

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 17-12-02 08:54

Tine Gade <tine@miba.auc.dk> wrote:

>Nu kunne det jo meget vel være et sted med berider og elever, og det er
>til dem de mangler en til at sadle op.

Måske er jeg tungnem og ikke forstår hvad du skriver. Men såvel
berider som elever skal selv lære at sadle op.

Her får ingen lov til at ride uden at de først har lært pasning af
hesten, herunder opsadling og pasning af udstyret bagefter.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Tine Gade

Dato : 17-12-02 10:39

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 17-12-02 11:55

Tine Gade <tine@miba.auc.dk> wrote:

>eleverne. Her skal de altså bare koncentrere sig om at ride, og staldpigen
>om at sadle op, og hygge om hestene, hvad hun sikkert også er bedre og
>mere omhyggelig med!
>
>Bedre?!?

Nej! Det lyder for mig som om der er tre i denne historie der ikke
forstår en pind af at der mangler noget!

Berider og elever er sprunget et led over i pasningen af hestene. Det
drejer sig stadig ikke om at hoppe op på hesten, ride, hoppe af og
fortsætte på en anden. Stakkels forvirrede hest(e).

Berider, elever og andre må indse at man ikke kan have så travlt med
heste som beskrevet. Der skal en god portion tålmodighed til hvor
rytteren selv sadler op, pusler og i øvrigt træner hesten fra jorden,
så hesten får tillid til rytteren. Hvad nytter det at hesten har en
stor portion tillid og respekt for staldpigen, når det er rytteren der
har brug for dette i sin ridning.

Hvodden ka det egentlig være at der findes så mange forvirrede heste?

Værsgo og skyl. Og husk llaannggssoommee bevægelser )))

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Tine Gade

Dato : 17-12-02 12:22

Fra : Marlene

Dato : 17-12-02 11:20

Ole Braad-Sorensen <braadso@soholm.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3rltvugmtjoo6684qslb0nau65adgje45u@4ax.com...

Snip

> Her får ingen lov til at ride uden at de først har lært pasning af
> hesten, herunder opsadling og pasning af udstyret bagefter.

Hvor lyder det godt! Spørg lige, om jeg savnede det, da jeg for et par år
siden gik til ridning på Skåde Rideskole ved Århus (sammen med en total
nybegynder); "Ja, I sadler bare op og kommer ind med hesten i ridehallen!".
Ja, tak, stakkels hest, når man slet ikke har prøvet det før.

Mvh. Marlene.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 17-12-02 11:27

"Marlene" <tunne@heaven.dk> wrote:

>nybegynder); "Ja, I sadler bare op og kommer ind med hesten i ridehallen!".
>Ja, tak, stakkels hest, når man slet ikke har prøvet det før.

Netop pointen !!!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-12-02 11:31

Ole Braad-Sorensen <braadso@soholm.com> writes:

> Her får ingen lov til at ride uden at de først har lært pasning af
> hesten, herunder opsadling og pasning af udstyret bagefter.

Sådan ville jeg ønske at det var alle steder! Men hvor finder man lige
sådan en rideskole for voksne i Århus?

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.triane.dk, juletræer, dekorationsmateriale og julebutik

Fra : Marlene

Dato : 17-12-02 12:46

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:u8yypaqeg.fsf@trinekc.dk...

> Sådan ville jeg ønske at det var alle steder! Men hvor finder man lige
> sådan en rideskole for voksne i Århus?

Ja, det kunne jeg også godt tænke mig at vide! Jeg har ikke hørt om en
endnu.

Mvh. Marlene.