Scanner
Fra : Jacob [9000]

Dato : 16-12-02 17:24

Hej NG

Jeg har tænkt på en HP 3570 - 1300,-, men jeg har endnu ikke besluttet mig.
Jeg ved ikke om jeg skal højere op i opløsning, dvs. højere op i pris.
Jeg har også overvejet en Epson 2400 Photo - 2000,- som har en noget højere
opløsning.

Jeg skal mest bruge scanneren til "hjemme" brug, men herunder også til lidt
hjemmeside. Jeg vil også gerne kunne lave kopier af mine billeder, dvs.
billeder der er fremkaldt og skal scannes i 1:1. Er scanneren for dårlig til
at scanne f.eks. negativer til almindelig billedstørrelse, og hvilken en
skal jeg så have, eller er det her modeller til mere end 2500,- vi snakker
om for at det kan gøres ordentligt.

Hvilken scanner vil i anbefale, og hvad har i af gode erfaringer?

Fra : Madsen

Dato : 17-12-02 03:06

Jacob [9000] skrev:

> [...]
> dvs. højere op i pris. Jeg har også overvejet en Epson 2400 Photo
> - 2000,- som har en noget højere opløsning.

HP'ens opløsning ligger lige på grænsen af det acceptable for
scanning af 35 mm. dias, efter min mening, men det kan godt lade
sig gøre, hvis du kun vil scanne dias som skal printes ud i hvad
der svarer til et almindeligt foto på 10 x 15 cm eller en smule
større.
Du vil f.eks. ikke kunne lave et scan med HP'en af et 35 mm dias
til print i A4-størrelse i tilfredsstillende kvalitet. Det har
den ikke en høj nok opløsning til. Det har Epson'en.

Jeg kan råde dig til at søge lidt rundt på nettet efter tests af
scannere.

Prøv f.eks: <http://www.itreviews.co.uk/hardware/h351b.htm>
(HP - ScanJet 3570C)
| When used to capture opaque images from paper documents such as
| photographs and magazine pages, or when capturing text from books,
| the scanner produces good quality scans. However, it's not so good
| when it comes to scanning slides or film. Although opaque colour
| scans display sharp focus, the colours appear to be a little
| washed out, not quite as saturated as they should be.

Ovenstående er nok info til at jeg ville droppe den model hvis
jeg havde planer om at scanne dias med den.
Desværre har ovenstående side ikke en test af Epson 2400 Photo, men
det har så f.eks.: <http://makeashorterlink.com/?X23552BC2>

| The scanner's output quality was not as consistently good as its
| speed. The Perfection 2400 Photo captured lines and curves without
| distortion, and it even picked up subtle details in the dark areas
| of our test document. But reds and oranges consistently lacked
| saturation, whereas white areas took on a grayish cast.

Det burde man dog kunne justere sig ud af. Epson har som regel nogle
ret så avancerede farvestyringsmuligheder bygget ind i deres scanner
og printer-drivere.

| Earthier colors such as greens and flesh tones looked more
| realistic. When scanning transparencies, the Perfection 2400 Photo
| split the difference: color slides looked excellent with sharp
| details, but color negatives looked merely fair. Although most
| users will find the Perfection 2400 Photo more than adequate,
| those with a real photographic eye may want to step up to the
| Perfection 2450 Photo.

Dynamic range er ret vigtigt og ofte mere vigtigt end hvor høj en
optisk opløsning scanneren kan klare.
Dynamic range har noget at gøre med hvor god scanneren er til at
fange detaljer i de mørke områder af et billede, men det kan du
selv læse mere om her, hvis det fanger din interesse:
<http://www.scantips.com/basics14.html>

Jeg kan se at Epson 2400 Photo har en Dmax på 3.3.
Hvad Dmax-værdien er på HP'en har jeg ikke kunnet finde information
om, men jo højere jo bedre. En Dmax på 3.3 er faktisk ikke så ringe
for en scanner beregnet til hobby-brug. (Professionelle scannere
ligger ofte på imellem 3.6 og 4.0 i Dmax).

> Hvilken scanner vil i anbefale, og hvad har i af gode erfaringer?

Jeg ville helt klart vælge Epson'en hvis det var mig der stod i din
situation.
Godt nok er den dyrere, men jeg tror at den er det værd. Tænk også
på at der til Epson'en følger Adobe Photoshop Elements med, som
koster omkring 600 kr. + moms i løs vægt. Det er lillebroderen til
Photoshop. <http://www.adobe.com/products/photoshopel/overview.html>

Madsen.