Hvilken Ram?
Fra : Christian Skands

Dato : 16-12-02 17:00

Nu har jeg læst lidt i denne NG for at se om der var noget jeg kunne
bruge......Uden held.
Jeg er så nød til at stille et spørgsmål (med fare for at jeg ikke fatter en
brik af svaret

Jeg har en PC (Compaq Presario 7EL7000T) I denne pc skal jeg have noget mere
RAM, men det er jo en jungle.........Jeg ved at der er 128 MB PC133 SD RAM.
Når jeg søger på f.eks edbpriser.dk så er der alt for mange muligheder til
sådan et uvidende fjols som mig. Jeg har set at der findes noget der "EC"
Hvad er det?
Der er 1. 2. og 3. parts Hvad er forskellen?
Jeg har(vistnok) 3 slots. Skal rammodulerne være ens? altså 3 128 MB eller
er det ligegyldigt?
Eller sagt på en anden måde hva' faen skal jeg købe?

Mvh.
Christian

Fra : Jens Gregersen [9670~

Dato : 16-12-02 17:18

> [...]
> bruge......Uden held.
> Jeg er så nød til at stille et spørgsmål (med fare for at jeg ikke fatter

God idé at søge først! Jeg kan godt lide at folk leder lidt selv først
istedet for bare at råbe "HJÆÆÆÆLP!"

> Jeg har en PC (Compaq Presario 7EL7000T) I denne pc skal jeg have noget
mere
> RAM, men det er jo en jungle.........Jeg ved at der er 128 MB PC133 SD
RAM.

God start...

> Når jeg søger på f.eks edbpriser.dk så er der alt for mange muligheder til
> sådan et uvidende fjols som mig. Jeg har set at der findes noget der "EC"
> Hvad er det?

ECC står for noget med Error Correction C? De er noget dyrere og bruges
derfor primært til fx servere. En anden ting man skal være opmærksom på er
at det ikke kan køre med andre ram som ikke er ECC!

> Der er 1. 2. og 3. parts Hvad er forskellen?

1. parts er produceret et sted
2. parts er produceret et sted, samlet et andet
3. pars [...]

Altså har det noget at gøre med hvor mange forskellige steder det har været
henne.

> Jeg har(vistnok) 3 slots. Skal rammodulerne være ens? altså 3 128 MB eller
> er det ligegyldigt?

Fuldstændig ligegyldigt (i teorien). Der er nogle bundkort der ikke kan
klare moduler over xxx mb. Desuden er der osse et max antal ram.

> Eller sagt på en anden måde hva' faen skal jeg købe?

Hvis jeg var dig ville jeg købe 512mb Kingston Valueram pc133 til lige knap
en plov på.

Fra : Christian Skands

Dato : 16-12-02 17:41

> [...]
>
> Fuldstændig ligegyldigt (i teorien). Der er nogle bundkort der ikke kan
> klare moduler over xxx mb. Desuden er der osse et max antal ram.

Hm.. hvordan finder man ud af om ens ram er af den type (EC) Efter hvad jeg
forstår på dit svar så er det usandsynligt at de skulle være af denne type.

> Hvis jeg var dig ville jeg købe 512mb Kingston Valueram pc133 til lige
knap
> en plov på.

På ?..... Kingston Valueram er det så ligefedt om der er 1. 2. eller 3.
parts?
Er der nogle fordele ved at købe 1x512 eller 2x256

Tak for hjælpen (indtil videre

Mvh.
Christian

Fra : **TwN**

Dato : 16-12-02 17:52

> Hm.. hvordan finder man ud af om ens ram er af den type (EC) Efter hvad
jeg
> forstår på dit svar så er det usandsynligt at de skulle være af denne
type.
Det kan du finde ud af ved hjælp af programmet "SiSoft Sandra" - Det kan
fortælle dig ALT! om din pc...

> På ?..... Kingston Valueram er det så ligefedt om der er 1. 2. eller 3.
> parts?
> Er der nogle fordele ved at købe 1x512 eller 2x256

fordelen er, at hvis du senere vil opgradere dine rem ige, kan du godt få et
problem med slotsne...
En anden ting er, at 1 x 512Mb er lidt billigere end 2 x 256Mb...

**TwN**

Fra : H3nrik V! [2670]

Dato : 16-12-02 20:29

"**TwN**" <wcrew2002@hotmail.com> wrote in message

> Det kan du finde ud af ved hjælp af programmet "SiSoft Sandra" - Det
> kan fortælle dig ALT! om din pc...

Ja, så kan du oxo lige finde ud af hvad chipset den kører med - det er
nemlig ret afgørende for hvorvidt du kan køre med en 512mb klods eller ej.
Et BX chipset kan endda ikke køre med alle typer af 256mb klodser, så man
skal ha' øjnene åbne...!

Se ovenstående...!

--
/H3nrik V!

Special thanks goes to Intel for giving me that 1G OverClock
PIV 1.6A, now @ 2.6

Fra : **TwN**

Dato : 16-12-02 21:31

"H3nrik V! [2670]" wrote:

> [...]
> Et BX chipset kan endda ikke køre med alle typer af 256mb klodser, så man

Chipset? det ka' da være ligemeget
det står sådan her:

[klip klip]
Maximum Installable Memory : 1536MB
Maximum Module Size : 256MB
[klip klip]

**TwN**

Fra : Christian Skands

Dato : 17-12-02 15:24

Okay der stod jeg af.......Jeg har nu hentet det omtalte program, det er
sikkert også meget godt men hvordan finder jeg de informationer jeg skal
bruge?

Mvh.
Christian

Fra : H3nrik V! [2670]

Dato : 17-12-02 18:08

"Christian Skands" <skands@mail.dk> wrote in message
> Okay der stod jeg af.......Jeg har nu hentet det omtalte program, det
> er sikkert også meget godt men hvordan finder jeg de informationer
> jeg skal bruge?

Dobbeltklik på mainboard information, bruge knappen "copy to clipboard" og
paste (ctrl-v) ind i en meddelelse, du sender hér... Så skal jeg sortere for
dig... ;)

Er du i øvrigt ikke sød at kigge på www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html
?

Fra : Christian Skands

Dato : 17-12-02 18:54

"H3nrik V! [2670]" <vernerbo@PLEASE_DONT_SPAM_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:atnlmb$kjd$1@sunsite.dk...
> [...]
> paste (ctrl-v) ind i en meddelelse, du sender hér... Så skal jeg sortere

SiSoftware Sandra

Computer System
Manufacturer : Compaq
Model : Compaq PC
Version : N/A
Serial Number : 8037FG5Z2072
Unique ID : 37333038-5A354746-32373032-45444300

System Chassis
Manufacturer : Compaq
Case Type : Mini Tower
Can be locked : No
Version : N/A
Serial Number : None
Asset Tag : No Asset Tag

System Mainboard
Manufacturer : Compaq
MP Support : No
Model : 06BCh
Version : None
Serial Number : None

Memory Controller
Number of Memory Slots : 3
Maximum Installable Memory : 768MB
Maximum Module Size : 256MB
Supported Memory Types : DIMM, SDRAM

Physical/BIOS Memory Banks
DIMM1 (RASL-0 RASL-1) : 128MB DIMM SDRAM double-bank
DIMM2 : Empty
DIMM3 : Empty

System Chipset
Model : VIA Technologies Inc VT82C694X Apollo Pro 133A System Controller
Bus(es) : ISA AGP USB FireWire/1394 SMBus/i2c
Front Side Bus Speed : 1x 133MHz (133MHz data rate)
Max FSB Speed / Max Memory Speed : 1x 133MHz / 1x 133MHz
In Order Queue Depth : 4 req(s)

Logical/Chipset Memory Banks
Bank 0 Setting : 64MB SDRAM 7-1-1-1R 4-1-1-1W 3-3-3CL
Bank 1 Setting : 64MB SDRAM 7-1-1-1R 4-1-1-1W 3-3-3CL
Speed : 1x 133MHz (133MHz data rate)
Multiplier : 1/1x
Power Down Mode : No
Fixed Hole Present : No

Memory Module(s)
Memory Module 1 : Siemens HYS64V16220GU-75 26130157 128MB 16x(8Mx8) SDRAM
PC133U-333-542 (CL3 upto 133MHz) (CL2 upto 100MHz)

AGP Bus
Version : 2.00
Speed : 66MHz
Current Data Transfer Rate : 4x 66MHz (264MHz data rate)
Side Band Enabled : No
Side Band Support : Yes
Fast-Writes Enabled : No
Aperture Size : 64MB

LPC Hub Controller 1
Model : VIA Technologies Inc VT82C686A PCI to ISA Bridge
ACPI PM Enabled : Yes
Random Number Generator Enabled : No
Multiplier : 1/4x
Speed : 8MHz
DMA Multiplier : 1/2x
DMA Speed : 4MHz

USB Controller 1
Model : VIA Technologies Inc VT82xxxxx UHCI USB 1.1 Controller (All VIA
Chipsets)
Version : 1.10
UHCI Interface : Yes
Channels : 2
Speed : 48MHz
Legacy Emulation Enabled : No

USB Controller 2
[...]

FireWire/1394 Controller 1
Model : Compaq Computer Corp (Now owned by Hewlett-Packard) TSB12LV23 OHCI
Compliant FireWire Controller
Version : 1.00
OHCI Interface : Yes
Enhanced 1394a Support : No
Channels : 64
Speed : 400MHz

System SMBus Controller 1
Model : Intel PIIX4 SMBus / compatible
Speed : 16kHz

Performance Tips
Notice 224 : SMBIOS/DMI information may be inaccurate.
Warning 2506 : System does not support memory error correction. System will
stop if memory errors are found.
Tip 2511 : Some memory slots are free so the memory can be easily upgraded.
Tip 2524 : AGP Aperture size should be less or equal to system memory.
Tip 2 : Double-click tip or press Enter while a tip is selected for more
information about the tip.

> Er du i øvrigt ikke sød at kigge på
www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html
> ?
Sorry .....Det var en smutter
Tak for hjælpen iøvrigt.

Mvh.
Christian

Fra : H3nrik V! [2670]

Dato : 17-12-02 20:03

> Memory Controller
> Number of Memory Slots : 3
> Maximum Installable Memory : 768MB
> Maximum Module Size : 256MB
> Supported Memory Types : DIMM, SDRAM

Se, det var interessant - du _kan_ altså ikke bruge større klodser end
256...!

> System Chipset
> Model : VIA Technologies Inc VT82C694X Apollo Pro 133A System

Det er så et ViA 694 Chipset - kan ikke huske om der er problemer med at det
ikke kan køre med dobbeltsidet RAM, som f.eks. et BX ikke kan - håber nogen
husker bedre end mig...! Ellers ku' du prøve at spørge i
dk.edb.hardware.bundkort - der kunne være nogen, der vidste det bedre...!

Men i hvert fald skal du holde dig fra 512 MB Klodser...!

Fra : Christian Skands

Dato : 17-12-02 20:49

> [...]
> dk.edb.hardware.bundkort - der kunne være nogen, der vidste det bedre...!
>
> Men i hvert fald skal du holde dig fra 512 MB Klodser...!

Sådan noget skod.........Håber sgu at de vil bytte en 512 klods til to
256
Hvad er det med det der chipset?
Dobbelsidet ram siger mig heller ikke en bjælde.......

Mvh.
Christian

Fra : H3nrik V! [2670]

Dato : 17-12-02 20:56

> Sådan noget skod.........Håber sgu at de vil bytte en 512 klods til to
> 256

Nok ikke lige over. På den anden side - hvis du har bestilt en burde der
ikke ske noget ved at prøve...

> Hvad er det med det der chipset?

Hva' mener du? Det er bare ikke anno 2002...! Eller mener du hvad det er og
gør?

> Dobbelsidet ram siger mig heller ikke en bjælde.......

Det er noget med, hvordan adresseringen af RAM'en foregår internt i
klodsen - jeg vil ikke vove mig nærmere ind på det, da jeg fornemmer at du
nok ikke har den stor grundlæggende elektronikviden? Og desuden skulle jeg
nok få indsneget en fejl eller to...! ;)

Fra : Christian Skands

Dato : 17-12-02 21:08

"H3nrik V! [2670]" <vernerbo@DO_NOT_SPAM_MY_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3dff814c$0$47410$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Nok ikke lige over. På den anden side - hvis du har bestilt en burde der
> ikke ske noget ved at prøve...

Nu får vi se, jeg har ikke modtaget det endnu, men hvis de er hurtige er det
her imorgen

> Hva' mener du? Det er bare ikke anno 2002...! Eller mener du hvad det er
og
> gør?
Jeg mener om det har betydning for om jeg kan bruge 256 klodser?

> [...]
> nok ikke har den stor grundlæggende elektronikviden? Og desuden skulle jeg
> nok få indsneget en fejl eller to...! ;)

Muligvis ville der indsnige sig fejl, men jeg ville ikke opdage det. Din
fornemmelse er helt rigtig.
Jeg takker for at du gider hjælpe (et uvidende fjols som mig

Mvh.
Christian

Fra : H3nrik V! [2670]

Dato : 17-12-02 22:08

> Jeg mener om det har betydning for om jeg kan bruge 256 klodser?

Altså - chipsettet er jo hele bindeleddet mellem din processor og resten af
hardwaren. Det vil sige at din RAM tilgang styres af chipsettet. Det er
derfor chipsettets konstruktion har betydning for hvor store klodser du kan
bruge...!

Fra : Christian Skands

Dato : 18-12-02 18:22

> [...]
> hardwaren. Det vil sige at din RAM tilgang styres af chipsettet. Det er
> derfor chipsettets konstruktion har betydning for hvor store klodser du

Hej H3nrik

Okay. Jeg er ikke helt med, men du behøver ikke uddybe nærmere jeg fatter
det alligevel ikke. Jeg nåede at annullere min 512 klods og lave den om til
2 stk 256 klodser. Så håber jeg at det går.....
Tusind tak for hjælpen.

Mvh.
Christian

Fra : H3nrik V! [2670]

Dato : 17-12-02 20:05

"Christian Skands" <skands@mail.dk> wrote in message

> Warning 2506 : System does not support memory error correction.
> System will stop if memory errors are found.

Dén der bekymrer mig i øvrigt lidt - det lugter af at der måske er paritet
på din RAM, men jeg tvivler nu... Er det Sandra 2002 eller 2003 du har kørt?

Fra : Christian Skands

Dato : 17-12-02 20:46

> Dén der bekymrer mig i øvrigt lidt - det lugter af at der måske er paritet
> på din RAM, men jeg tvivler nu... Er det Sandra 2002 eller 2003 du har
kørt?

SiSoftware Sandra Standard ANSI (32-bit x86) 2003.1.9.26

Mvh.
Christian

Fra : Jens Gregersen [9670~

Dato : 16-12-02 18:02

[snip]

> På ?..... Kingston Valueram er det så ligefedt om der er 1. 2. eller 3.
> parts?

På et eller andet. Edbpriser ville jeg nok have skrevet

Med kingston går du ikke galt i byen. Ej heller med Apacer eller andre
kendte mærker. Men med kingston får du IMO mest for pengene.

[snip]

Fra : Christian Skands

Dato : 16-12-02 18:44

Jeg prøver de der ram....Tusind tak for hjælpen

Mvh.
Christian

"Jens Gregersen [9670]" <jg@stofanetPLEASEDONOTFUCKINGSPAMME.dk> skrev i en
meddelelse news:3dfe0715$0$1767$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 16-12-02 20:36

"Christian Skands" <skands@mail.dk> crashed Echelon writing

> På ?..... Kingston Valueram er det så ligefedt om der er 1. 2. eller
> 3. parts?
> Er der nogle fordele ved at købe 1x512 eller 2x256

Hvis du alligevel vil satse på Kingston, så anvend deres guide på deres
hjemmeside. De har de fleste systemer (inkl. Compaq) i en guide, som viser
dig den nøjagtige Ram Kingston har lavet til systemet.

--
Bjarke Andersen

Fra : Christian Skands

Dato : 17-12-02 15:22

Nu er jeg lidt bekymret.
Jeg kiggede på den side du foreslog. Jeg kan ikke finde lige nøjagtig min
model (Compaq Presario 7EL7000T) Men det jeg tror at (og det er langtfra
sikkert) den model der kommer nærmest siger at jeg kan bruge stort set alle
kombinationer af 64, 128 og 256 MB klodser for at nå et max. på 512 MB.
Processoren i min er dog 1000Mhz og det står der ikke på nogen af de
modeller jeg kan finde.
Jeg mener at kunne huske at der stod i nogle papirer jeg engang havde at der
er 3 slots (jeg har set efter og at der er et max. på 768 MB. ram Håber
der er nogen der kan hjælpe (på dansk

Mvh.
Christian

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 17-12-02 18:11

"Christian Skands" <skands@mail.dk> skrev i en meddelelse news:3dff330e$0$71629$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> er 3 slots (jeg har set efter og at der er et max. på 768 MB. ram Håber

Hej Christian
Jeg har den samme maskine, stak den et noname modul på 128MB, det gav ingen
problemer, jeg tror den er sådan lidt ligeglad med hvad den får bare der ikke fejl
på klodsen.
Paul Ø. Sørensen