Hjælp til menustyring af hovedsiden
Fra : Jan Thorup

Dato : 16-12-02 16:15

Hej Gruppe
Jeg kan ikke lige klare denne her, så I må hjælpe mig!!
Jeg har gang et nybyggeri, hvor siden består af en index.swf, som
egentlig blot har til formål, at loade movies ind i sig selv.
Dsv. indholdet på siden er selvstændige movies. Det er der ingen
problemer i.
Jeg har en menubar fuld af buttons (som også er en selvstændig
movie) og denne menubar skal styre, hvad det loades ind i index
(hovedsiden) ved at brugeren trykker på buttons.
Og her mangler jeg noget viden (kan ikke rigtig blive klog på
Hjælp i Flash i denne sammenhæng), hvordan får jeg det til at
fungere??
I kan jo prøve, at kigge på sagen på
www.svendborg-sportsfiskerforening.dk/flash/ hvor jeg har lagt
mit problembarn ud til jer.
PS: den er langt fra færdig.

MVH Jan

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jan Thorup

Dato : 16-12-02 16:25

PSS: junior-fanen er aktiv, resten er ikke.
MVH Jan

Fra : Bo Dudek

Dato : 16-12-02 16:33

[...]

jeg går ud fra, at du har styr på levels?? i så fald er det ret enkelt
- du kunne f.eks. bruge _level1 til menuen, _level2 til selve indholdet
og that's it..

har du ikke styr på _levels?? så er her en kort forklaring:

- et level er egentlig bare en nyt lag ovenpå den eksisterende flash
film
- _level5 ligger højere (tætte på brugeren) end _level1
- når du viser en swf i en browser, er dette som standard _level0
- dvs, loader du indhold ind i _level0, så forsvinder din start swf
- du kan styr en timeline i en level med _levelx.play() og
_levelx.stop() hvor x er level nummeret

forvirret??

Mvh
boDUDEK
www.boDUDEK.dk - nu med freelance sektion

Fra : Jan Thorup

Dato : 16-12-02 17:03

Hej Bo

Jo, jeg mener at have styr på levels. Men jeg har et andet ? vedrørende
levels.
Se de sider som bærer indholdt på siden er ekstrene *.txt-filer, og dem
kan jeg kun få til at køre i level0 med loadVariablesNum("forside.txt",
0);
Det går fint med den første fil, som index loader. Kan du noget om det??
Normalt vil man ikke bruge level0 til loadmovie-actions.

Men tilbage til den anden historie - nej, jeg er overhovedet ikke spor
forvirret, men jeg undre mig kraftig ovewr, at jeg kan loade den første
indholdsside i level0, og ikke andet.
Men mit egentlige problem består i, hvordan får jeg de der faner til at
virke?
Fanerne er jo som allerede nævnt osse en movie der er loadet ind i index,
og fanerne skal så hver for sig loade andre indholdssider ind i index, og
selvfølgelig ikke ind i sig selv. Og det kan jeg ikke finde ud af.

Hjalp det lidt på overblikket?

Fra : Bo Dudek

Dato : 16-12-02 22:54

> [...]
>Det går fint med den første fil, som index loader. Kan du noget om det??
>Normalt vil man ikke bruge level0 til loadmovie-actions.

jo, du bliver nødt til at bruge LoadMovie fra _level0.. den swf, som
åbnes første gang er ALTID i _level0.. og for at loade andre film ind,
skal du bruge LoadMovie.. men der er absolut intet, der forhindrer, at
du bruger en LoadMovie fra en anden level end 0 men stadig loader IND
I _level0.. got that?

> [...]
>og fanerne skal så hver for sig loade andre indholdssider ind i index, og
>selvfølgelig ikke ind i sig selv. Og det kan jeg ikke finde ud af.

hold da bøtte, jeg er forvirret.. ;) smid mig de fla'er på mailen og
så kigger jeg hurtigt på det =)

Kind regards

Bo Dudek
http://www.bodudek.dk
http://www.bodudek.dk/cd (dsl or faster conn. only)

Fra : Jan Thorup

Dato : 16-12-02 23:57

Hej Bo og Gruppe

Jeg ved ikke lige om vi skriver og tænker det samme omkring mit problem
hvis ikke kan det heller komme bag på os - den her historie er lidt sær.

MEN jeg har afprøvet forskellige sammensætninger efter at have ligget på
sofaen med tænkehatten på.

Det slog mig: menu.swf ind i index.swf er ok ex. i level2 - men loading af
nyindholdsside som en aktion af menu-knap-tryk, som medfører at en ny *.txt
skal eksporteres til en ny x.swf - er pinedød nødt til at ligge i samme
level. Jeg havde tænkt den til, at når x-indholdsside (på en movie uden 17
levels) loader i level0 ville der ikke være noget til hinder for at gøre
det her osse. Da x-indholdsside i princippet er uafhængig af index.swf.
Den går bare ikke - x-indholdsside og den dertilhørende x.txt SKAL loades i
samme level - ex. forside.swf loades ind index.swf i level10 + x.txt
eksporteres ind i forside.swf i level10 osv..

Der gælder således at det er hovedsiden - her index.swf, der skal lægges
levels efter.

Håber du/I er eninge. Det er gudhjælpemig heller ikke nemt at forklare.

Fra : Bo Dudek

Dato : 17-12-02 06:23

[...]

>Jeg ved ikke lige om vi skriver og tænker det samme omkring mit problem
>hvis ikke kan det heller komme bag på os - den her historie er lidt sær.

joooeh, deeeeeeeeet ;)

[...]

> [...]
>skal eksporteres til en ny x.swf - er pinedød nødt til at ligge i samme

åergh hvad?? index.swf startes op.. du loader menu.swf ind i _level2..
trykker man på en knap i denne menu, hvad skal der så ske??

> x-indholdsside og den dertilhørende x.txt SKAL loades i
>samme level - ex. forside.swf loades ind index.swf i level10 + x.txt
>eksporteres ind i forside.swf i level10 osv..

du kan da sagtens loade en ekstern tekstfil ind vha. en action i
f.eks. _level5 og så loade den ind i _level10 eller _level20 eller
_level-en-million.. ingen problemer i det..

>Der gælder således at det er hovedsiden - her index.swf, der skal lægges
>levels efter.

nixen bixen.. dog vil jeg aldrig tøve med at lade index.swf indeholde
menuen samt evt. et tekstfelt til at loade de forskellige sider ind
i.. men det kommer selvfølgelig an på, hvor fancy dine forsk.
undersider er..

Kind regards

Bo Dudek
http://www.bodudek.dk - now with a freelance section

Fra : Jan Thorup

Dato : 17-12-02 10:07

Bo Dudek wrote in dk.edb.internet.webdesign.flash:
> [...]
>
> åergh hvad?? index.swf startes op.. du loader menu.swf ind i _level2..
> trykker man på en knap i denne menu, hvad skal der så ske??

Det skulle jo meget fungere således, at hvis man trykker på junior-fanen - ja
så er man så heldig at junior-siden dukker op og allerhelst med noget indhold
(her: tekst loaded fra junior.txt). Og selvfølgelig unloades den foregående
side.

> du kan da sagtens loade en ekstern tekstfil ind vha. en action i
> f.eks. _level5 og så loade den ind i _level10 eller _level20 eller
> _level-en-million.. ingen problemer i det..

Har lige rodet lidt frem og tilbage igen med ovenstående - ogggg den går ikke.
Nu skal jeg lige prøve, at beskrive det kort, så det ikke blive uoverskueligt -
ok?

Når jeg loader ex. forside.swf ind i index.swf i level10, så er det ligeledes i
level10 jeg skal loade forside.txt ind i forside.swf.

Hvis jeg loader i forskellige levels får jeg en lang næse.

Altså, hvis jeg loader forside.swf ind i index.swf i level10, og loader
forside.txt ind i forside.swf i level9 (som p.t. er ledig underforstået) -
negativ result.

Loader jeg i omvent niveau levels - altså, forside.swf i lavere level, end
forside.txt - negativ result.

Jeg skal lige skynde mig og sige inden du driller mig med roderi i skidtet -
det er der ikke. Jeg meget omhyggelig med opbygningen af sådant et projekt -
faktisk tegner og beskriver jeg alle sider, layers, scenes og handlinger inden
jeg går igang på komputeren.

> [...]
> menuen samt evt. et tekstfelt til at loade de forskellige sider ind
> i.. men det kommer selvfølgelig an på, hvor fancy dine forsk.

Jeg er i princippet ikke uening med dig på dette pkt.
Men det jeg gerne vil opnå med at skille hele projekt ad - er at hver enkel
movie indeholder eksakt en funktion og at hele knyttes sammen af index.swf samt
at det skal være let tilgængeligt for updatering/rettelser på et senere
tidspkt..

Tak for svar i øvrigt

MVH Jan

Fra : Jan Thorup

Dato : 17-12-02 10:34

Hej Bo og gruppe

Jeg vil give et par links til nogle sider hvor der er brugt flash:

Tuborgs juleside: http://www.tuborg.dk/julebryg/ masser flash, men egentligt
indholdsløs.

Kim Kimple: http://www.kimble.org/ alt muligt mellem hinanden - politik og
bindegal - et besøg værd.

Telefonselskabet Orange: http://orange.dk/ en blanding af alt muligt

der var faktisk 2 mere, men de er nede p.t. så det får vente.

Hvis I i gruppen kender nogle fede flash-sider, hva kunne jeg få et par links??
Ja Ja - rolig nu, Bo. Jeg ved godt det ligger lige i kanten af dette forum
Lover det ikke skal ske igen - før næste gang......

Fra : Bo Dudek

Dato : 17-12-02 11:07

[...]

> Hvis I i gruppen kender nogle fede flash-sider, hva kunne jeg få et par links??

jo da, men jeg plejer at bruge link sektionen på flashfaq.dk - det synes jeg er
bedre..

> Ja Ja - rolig nu, Bo. Jeg ved godt det ligger lige i kanten af dette forum

hehe.. jooooeh, men det har stadig med flash at gøre, så jeg godkender det ;)

> Lover det ikke skal ske igen - før næste gang......

i know

Fra : Bo Dudek

Dato : 17-12-02 11:22

[...]

> [...]
> (her: tekst loaded fra junior.txt). Og selvfølgelig unloades den foregående

hvis du loader noget ind i et level, hvor der i forvejen er indhold, unloades det
gamle automatisk..

> Har lige rodet lidt frem og tilbage igen med ovenstående - ogggg den går ikke.
> Nu skal jeg lige prøve, at beskrive det kort, så det ikke blive uoverskueligt -
> ok?

det jeg skrev, virker.. well, det KAN virke, hvis ikke man laver en as fejl ;)

> Når jeg loader ex. forside.swf ind i index.swf i level10, så er det ligeledes i
> level10 jeg skal loade forside.txt ind i forside.swf.

ikke nødvendigvis ;) jeg går ud fra, at du benytter et dynamisk tekstfelt, siden
du bruger en ekstern .txt fil.. i så fald kan du sagtens have et tekstfelt
liggende i index.swf som standard og så bare loade tekst ind i det afhængigt af,
hvad brugeren trykker på af knapper.. hvis du f.eks. har dette i din txt fil:

tekst_fra_fil="fdshjk dsjfkhf"

kan du bruge dette:

loadVariablesNum("tekst.txt", 0, "POST");
_level0.tekstfeltnavn.text=_level0.tekst

> Hvis jeg loader i forskellige levels får jeg en lang næse.

nixen, det er kun hvis man lyver..

> Altså, hvis jeg loader forside.swf ind i index.swf i level10, og loader
> forside.txt ind i forside.swf i level9 (som p.t. er ledig underforstået) -
> negativ result.

ehm.. level10 'dækker over' level9.. hvis du har baggrundsfarve i forside.swf, og
du loader denne ind i level10, så vil du naturligvis ikke kunne se noget på de
underliggende levels..

> Loader jeg i omvent niveau levels - altså, forside.swf i lavere level, end
> forside.txt - negativ result.

du kan jo ikke bare loade en tekst ind i et level uden at have et tekstfelt til at
holde teksten.. du SKAL SKAL SKAL have et tekstfelt til at vise teksten med..

> [...]
> faktisk tegner og beskriver jeg alle sider, layers, scenes og handlinger inden

ellers havde du sgu osse fået bøllebank..

[...]

> [...]
> at det skal være let tilgængeligt for updatering/rettelser på et senere

men vi er vel ikke uenige om, at det virker mere forvirrende nu? ;) anyway, så
synes jeg ikke, at der er noget argument for at skille menuen ad fra index.swf..
slet slet ikke..

men, akke ak, hvis det fortsat driller, så mail mig de filer.. som jeg har skrevet
tidligere.. er sikker på, at jeg kan lokalisere problemet.. =)

Fra : Jan Thorup

Dato : 17-12-02 15:18

Hej Bo og Gruppe

Vi er eninge om navigationen - det er ikke i tvivl om, men jeg må vel osse vedgå at
dette projekt skulle laves mest muligt besværligt - dog ikke alene for at være
besværligt (god øvelse), men méd henblik på (som tidligere nævnt) funktionalitet og
tilgængelighed (det sidste er måske nok efterhånden blevet en meget lille by i det
ydre mongoliet).

Men det kører fint nu - skal lige have lavet en stak *.txt-filer - på fotojagt og
have spolet 10km video - så skal I bare se. Det eneste jeg ikke lige kan lave (og
det er sk..*^`=*^`)(GGH) er et webcam på siden, da der ikke er almindelig telefon
tilgængelig *¨'¨´ ((

Næææææææææ, du får sgu da ikke mine fla.filer - ganske enkelt fordi jeg VIL selv!!

Du må ikke misforstå - det er ikke et spørgsmål om tillid, men om at lære, OK?

Du skal nok får lov - jeg har det to projekter på tegnebordet, hvoraf det ene
bliver mega og smækfyldt med navigation. Det andet er på udviklingsniveau p.t..
Kunden kan ikke rigtig bestemme sig til øøøøhh noget som helst - for mange
muligheder, ønsker, ideer og økonomi, men vi finder ud af noget hen ad vejen.